3D workstation budget ca 15k, sista koll

Permalänk
Medlem

3D workstation budget ca 15k, sista koll

Tjena!

Ska bygga ihop en ny dator för arbete i bl.a rhino, autocad, lumion, photoshop etc. Tänkte lägga ungefär 15k exklusive windows, fixar det via kinguin. Har kollat runt ett bra tag och landat på detta paket tillslut:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12214719

Som ni säkert märker saknas RAM-minnen i paketet. Jag köpte dessa under black friday:

https://www.inet.se/produkt/6110175/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Är det något jag borde ändra på?

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Finns ju ASUS X470-moderkort för ungefär samma pris från andra ställen.

Sen är RTX 2060 bättre och mycket strömsnålare för samma pris som Vega.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett x470-moderkort. Skulle även kolla på Nvidia kort, nu vet jag inte 100% vad dessa program använder, men de program jag jobbar i (3D grafiker/spelutvecklare) använder gärna så många cuda-cores som möjligt och är mycket segare på amd-kort.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa för svar! Jag borde nämnt att budgeten på 15k inkluderar RAM-minnena jag köpte. De gick för 2.6k alltså återstår ca 13k av budgeten.

https://www.komplett.se/product/1006061/datorutrustning/dator...

så då tar jag detta istället för det moderkort jag hade valt, om jag förstod rätt.

Säg att jag har en maxbudget på 5k för GPU, vilket borde jag välja då?

Permalänk
Skrivet av Meatster:

Tack allihopa för svar! Jag borde nämnt att budgeten på 15k inkluderar RAM-minnena jag köpte. De gick för 2.6k alltså återstår ca 13k av budgeten.

https://www.komplett.se/product/1006061/datorutrustning/dator...

så då tar jag detta istället för det moderkort jag hade valt, om jag förstod rätt.

Säg att jag har en maxbudget på 5k för GPU, vilket borde jag välja då?

Bra moderkort, precis byggt en rigg med det, riktigt solidt.

Angående GPU, ät nudlar en extra vecka och ta ett RTX2070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

Bra moderkort, precis byggt en rigg med det, riktigt solidt.

Angående GPU, ät nudlar en extra vecka och ta ett RTX2070.

Är det alltså värt att kliva upp till ca 6.5k för GPU för att få in en RTX2070? Bygget är inte till mig utan en vän. Han gav mig en ungefärlig budget på 15k men är villig att betala mer om det verkligen är värt det. Så med andra ord borde det gå att klämma in en 2070 om det är värt. Känner lite extra ansvar eftersom det inte är till mig.

Permalänk
Medlem

De flesta 3d-program är väl single-thread? Tror Intel är ett bättre val?
Googla lite.

Permalänk
Medlem

@afrika: 3D program älskar så många core och threads som möjligt. På förra jobbet hade vi flera threadrippers, xeonbyggen med 20+ cores osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

@afrika: 3D program älskar så många core och threads som möjligt. På förra jobbet hade vi flera threadrippers, xeonbyggen med 20+ cores osv.

Varken Rhino eller Autocad använder sig av multithreading och rent generellt är single core att föredra i 3D applikationer såvida du inte använder exempelvis Houdini och gör simulationer osv. Sett till CPU-rendering kommer multithreading väl till användning men eftersom han ska använda Lumion som är en GPU-renderare så spelar det ingen roll i detta fall.

Hade valt ett Nvidia-kort om du i framtiden blir sugen på att använda en renderingsmotor som är CUDA-baserad. Typ Redshift, Octane osv. I vilket fall som helst kan du använda ett kort från Nvidia i samtliga motorer men med AMD målar du in dig i ett hörn av långsammare motorer.

Permalänk
Skrivet av Meatster:

Är det alltså värt att kliva upp till ca 6.5k för GPU för att få in en RTX2070? Bygget är inte till mig utan en vän. Han gav mig en ungefärlig budget på 15k men är villig att betala mer om det verkligen är värt det. Så med andra ord borde det gå att klämma in en 2070 om det är värt. Känner lite extra ansvar eftersom det inte är till mig.

Finns flera RTX 2070 för 5.7k.