Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

https://www.saco.se/studieval/yrken-a-o/it-yrken/

Detta bör även ställas i relation i medellönen i Sverige är 30 000. Detta var ett flera tusenlappar högre än vad jag trodde.

PS. Intressant med övergripande statistik, visar att man personligen inte ligger dåligt till då jag själv pluggade till systemarkitekt (variant av systemvetare) och jag ligger bättre till en snittet trots att jag inte har lika många års erfarenhet.

Jag har jobbat som systemarkitekt i över 10 år. Visste inte att man kunde plugga till det. Alla jag känner har gått in som vanliga utvecklare och jobbat sig upp till en nivå där de kan bli ansvariga för arkitekturen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag har jobbat som systemarkitekt i över 10 år. Visste inte att man kunde plugga till det. Alla jag känner har gått in som vanliga utvecklare och jobbat sig upp till en nivå där de kan bli ansvariga för arkitekturen.

Systemarkitekturutbildningen skall jag vara ärlig så var det inte så mycket fokus på arkitektrollen utan istället mer på att vara en grym utvecklare med mer djup förståelse för programmering och bred kunskap för systemutveckling.

Utbildningen gav mig en riktig bra bas för att ta ett arbete som utvecklare, 5 år efter det blev jag lead developer och ett tag efter det har ju nu en tjänst som arkitekt. Jag ser inte att någon kan plugga sig till ett arkitekturansvar utan detta är något som kommer med erfarenhet och driv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tino:

Systemarkitekturutbildningen skall jag vara ärlig så var det inte så mycket fokus på arkitektrollen utan istället mer på att vara en grym utvecklare med mer djup förståelse för programmering och bred kunskap för systemutveckling.

Utbildningen gav mig en riktig bra bas för att ta ett arbete som utvecklare, 5 år efter det blev jag lead developer och ett tag efter det har ju nu en tjänst som arkitekt. Jag ser inte att någon kan plugga sig till ett arkitekturansvar utan detta är något som kommer med erfarenhet och driv.

Exakt, lite krystat namn på utbildningen tyckte jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fått min första anställning nu efter att blivit nyexaminerad civilingenjör i maskin.
25 år - 34,500 brutto
Kommer att arbeta som provningsingenjör
25 dagar semester och betald övertid

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Exakt, lite krystat namn på utbildningen tyckte jag

Kan hålla med, därför jag skrev att det var en variant av systemvetare. Samtidigt så är det väldigt tydligt när man läser några rader om utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rMerll:

Nämn ett kollektivavtal som ger mer i avsättning på en medellön? Eller räknar du med att alla tjänar 50000/månaden? Eftersom du anser att 6000/månad inte är en hög ersättning.

6000 per månad är en bra mycket högre avsättning än vad majoriteten av svenska befolkningen ens kan drömma om.

Kom mer på jorden lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte nämnt något om medellön. 6000 kr/mån är ingen dålig avsättning men den är inte onormalt hög.

Om man år 2017 hade medellön som civilingenjör så fick man en tjänstepensionsavsättning på 5836 kr om man omfattades av ITP1-systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Fått min första anställning nu efter att blivit nyexaminerad civilingenjör i maskin.
25 år - 34,500 brutto
Kommer att arbeta som provningsingenjör
25 dagar semester och betald övertid

Grattis till bra ingångslön.

Civilingenjör i maskin.
5 års erfarenhet.
37 000 brutto
25 dagar semester och betald övertid.

Permalänk
Medlem

Off topic:
Finns det någon som jobbar som beredare inför större byggprojekt här?
- Vad tjänar ni?

Jag håller på och fasas in i den rollen på mitt jobb just nu.

On topic:
32000 brutto
beredningstekniker inom elasnlutningsärenden
4 års erfarenhet inom el/bygg
28 år gammal

Permalänk
Medlem

Nyexad civ.ing. inom IT, precis fått första anställningen (noll erfarenhet)
33 200 kr (brutto)
Systemutvecklare
24 år

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk

Någon som vet vad ILS-ingenjörer tjänar på SAAB? Ska på intervju nästa vecka i en medelstor stad och vill ha lite att jämföra med. (6års tidigare erfarenhet inom ingenjörsbranschen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk

CNC-Operatör, suger i mig träspån och mdf-damm och lyfter relativt tungt varje dag. 28500 brutto.

Permalänk
Medlem

@SupakmeGusta: Kolla SACO statestiken i området. Väldigt svårt att säga generellt. Endel har jobbat där länge och hamnar efter medans nyanställda får bra löner.

Börja högt. Vill dom ha dig så kommer de alltid med ett motbjud. Sälj dig inte billigt!

Det är brist på ingenjörer nu. Dom tar nästan vad som helst. Är du bra så är det bara salta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupakmeGusta:

Någon som vet vad ILS-ingenjörer tjänar på SAAB? Ska på intervju nästa vecka i en medelstor stad och vill ha lite att jämföra med. (6års tidigare erfarenhet inom ingenjörsbranschen)

Du måste vara tydlig med vad du åstadkommit under dina 6 år...

Sen som "Implor" skriver så "sälj dig dyrt" om du är övertygad om dina meriter, annars får du det jobbigt!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av Implor:

@SupakmeGusta: Kolla SACO statestiken i området. Väldigt svårt att säga generellt. Endel har jobbat där länge och hamnar efter medans nyanställda får bra löner.

Börja högt. Vill dom ha dig så kommer de alltid med ett motbjud. Sälj dig inte billigt!

Det är brist på ingenjörer nu. Dom tar nästan vad som helst. Är du bra så är det bara salta.

Tack! Har tyvärr inte tillgång till SACOs lönesök. Däremot har jag tillgång till unionens och den är minst sagt undermålig.

Har inte någonstans att vända mig när det kommer till lönestatistik just inom maskinteknik tyvärr. Så vet inte riktigt vad som är en "bra" lön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av plunn:

Du måste vara tydlig med vad du åstadkommit under dina 6 år...

Sen som "Implor" skriver så "sälj dig dyrt" om du är övertygad om dina meriter, annars får du det jobbigt!

Vad menar du med att jag ska vara övertygad om mina meriter för att jag annars kommer att få det jobbigt? Det handlar väl mer om att dom ska värdera mina meriter högt. Annars har vi ju inte nytta av varandra..

Vad är att sälja sig dyrt? Har tyvärr ingen koll på lönerna.. ingen statistik att jämföra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Tack! Har tyvärr inte tillgång till SACOs lönesök. Däremot har jag tillgång till unionens och den är minst sagt undermålig.

Har inte någonstans att vända mig när det kommer till lönestatistik just inom maskinteknik tyvärr. Så vet inte riktigt vad som är en "bra" lön.

Att gå efter en lista? För något år sedan kollade jag vad en metall arbetare tjänade, "enligt listan" INGEN jag känner som arbetade i branschen tjänade så lågt som den listan gav sken av. Det var vad "vi tjänade" enligt facket.
Jag föreslår att du letar efter någonting annat att jämföra dig med. Annars kanske du upptäcker en dag, att du sitter fast med en alldeles för lågt satt lön och väl anställd är det oftast svårare att få upp lönen. Bästa läget är när man skall skriva på.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Att gå efter en lista? För något år sedan kollade jag vad en metall arbetare tjänade, "enligt listan" INGEN jag känner som arbetade i branschen tjänade så lågt som den listan gav sken av. Det var vad "vi tjänade" enligt facket.
Jag föreslår att du letar efter någonting annat att jämföra dig med. Annars kanske du upptäcker en dag, att du sitter fast med en alldeles för lågt satt lön och väl anställd är det oftast svårare att få upp lönen. Bästa läget är när man skall skriva på.

Det har du helt rätt i. Det svåra för mig är att ta reda på vad ingenjörer inom min bransch i min stad tjänar. Känner inte så många och de jag är bekant med känns fel att fråga.

Kollar man lite vad folk i denna tråden tjänar så blir man ju mörkrädd. Känns som de flesta har superlöner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Det har du helt rätt i. Det svåra för mig är att ta reda på vad ingenjörer inom min bransch i min stad tjänar. Känner inte så många och de jag är bekant med känns fel att fråga.

Kollar man lite vad folk i denna tråden tjänar så blir man ju mörkrädd. Känns som de flesta har superlöner.

Ja det är ju inte så kul o gå ut med att man tjänar 21k när killen i förra inlägget skrev 50k.
Men när jag kollade fackets tabell över vad deras medlemmar tjänade, låg medlet på 24k och jag kände ingen som tjänade under 28k vid det tillfället. medel på mina bekanta i branschen låg snarare på 30k. Skulle man sagt att man ville ha 24k i lön, då hade man säkert fått jobbet direkt. Men man skulle snart tyckt det var tråkigt att jobba för mindre än kollegorna.

Lycka till!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Någon som vet vad ILS-ingenjörer tjänar på SAAB? Ska på intervju nästa vecka i en medelstor stad och vill ha lite att jämföra med. (6års tidigare erfarenhet inom ingenjörsbranschen)

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har tidigare erfarenhet av att ha varit ingenjör, varför utgår du inte från din nuvarande lön vi lägger på några tusen?
Eller är du nyexad men har erfarenhet inom branschen så blir det knivigare. Större företag brukar då utgå från ett belopp de ger till nyexade och därefter värderar erfarenheter för att se om de går att flytta upp, där du som lönetagare har 0 att säga till om.

Jag blev erbjuden 32’ av Saab i Järfälla för 3 månader sedan, som nyexad.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av SupakmeGusta:

Någon som vet vad ILS-ingenjörer tjänar på SAAB? Ska på intervju nästa vecka i en medelstor stad och vill ha lite att jämföra med. (6års tidigare erfarenhet inom ingenjörsbranschen)

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen specifik koll på ILS-ingenjörer, men om det är som övriga ingenjörer till svensk industri så tycker jag att du ska utgå ifrån 45k och sen justera något upp eller ner. Låter det rimligt?

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Om du har tidigare erfarenhet av att ha varit ingenjör, varför utgår du inte från din nuvarande lön vi lägger på några tusen?
Eller är du nyexad men har erfarenhet inom branschen så blir det knivigare. Större företag brukar då utgå från ett belopp de ger till nyexade och därefter värderar erfarenheter för att se om de går att flytta upp, där du som lönetagare har 0 att säga till om.

Jag blev erbjuden 32’ av Saab i Järfälla för 3 månader sedan, som nyexad.

Problemet för min del när det kommer till att värdera löner är att jag bara har haft ett och samma jobb som ingenjör sedan jag tog examen. Jag jobbar dessutom på en mindre ort 15km utanför min stad.. därav vet jag inte lönerna inne i stan. Ligger idag på 36+betald OB som jag utnyttjar flitigt då jag känner mig underbetald. Det jag är mest rädd för är att bli underbetald igen på det nya jobbet när jag får reda på de nya kollegornas löner. Och då är det oftast försent som någon tidigare även skrev. Du råkar inte veta vad de erfarna ingenjörerna i Järfälla tjänar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Har ingen specifik koll på ILS-ingenjörer, men om det är som övriga ingenjörer till svensk industri så tycker jag att du ska utgå ifrån 45k och sen justera något upp eller ner. Låter det rimligt?

45k låter väldigt bra med tanke på att jag ligger på 36k idag. Det kluriga blir att fråga rekryterarna inom vilket spann deras uppdragsgivare har satt lönenivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Ja det är ju inte så kul o gå ut med att man tjänar 21k när killen i förra inlägget skrev 50k.
Men när jag kollade fackets tabell över vad deras medlemmar tjänade, låg medlet på 24k och jag kände ingen som tjänade under 28k vid det tillfället. medel på mina bekanta i branschen låg snarare på 30k. Skulle man sagt att man ville ha 24k i lön, då hade man säkert fått jobbet direkt. Men man skulle snart tyckt det var tråkigt att jobba för mindre än kollegorna.

Lycka till!

Enligt unionens väldigt flummiga och dåligt utformade tabell ligger jag på medel inom ett område. Sedan i ett snarlikt område ligger jag 8k efter. Så det blir väldigt svårt att veta. Känns tyvärr som att man går in med underläge till denna intervju.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Problemet för min del när det kommer till att värdera löner är att jag bara har haft ett och samma jobb som ingenjör sedan jag tog examen. Jag jobbar dessutom på en mindre ort 15km utanför min stad.. därav vet jag inte lönerna inne i stan. Ligger idag på 36+betald OB som jag utnyttjar flitigt då jag känner mig underbetald. Det jag är mest rädd för är att bli underbetald igen på det nya jobbet när jag får reda på de nya kollegornas löner. Och då är det oftast försent som någon tidigare även skrev. Du råkar inte veta vad de erfarna ingenjörerna i Järfälla tjänar?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kanske bör brytas ut till en egen tråd men... Det gäller ju också att fundera på hur relevant din erfarenhet och det du presterat är för den nya tjänsten. Att ha "x års erfarenhet" är ett förbaskat ihåligt mått även om man jämför sig med kollegor i sin nuvarande bransch (och företag). Att sedan överföra dessa "år av erfarenhet" till en annan typ av jobb innebär ju att ta ett steg ner på lönestegen igen eftersom du i många avseenden kommer börja om på noll.

Permalänk
Medlem

@Ketric: Ursäkta sent svar, det är NIT på Högskolan väst, det är en s.k Cisco Netacad. Gällande Cisco Netacad så är den på HV bäst i Sverige (mer utrustning att labba på, instruktörer osv), det är uppfattningen jag bildat mig i vart fall hittills i branchen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av SupakmeGusta:

45k låter väldigt bra med tanke på att jag ligger på 36k idag. Det kluriga blir att fråga rekryterarna inom vilket spann deras uppdragsgivare har satt lönenivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu jobbade ju jag inom ett annat område, men också som ingenjör. Började som konsult med 31, blev rekryterad av kunden och frågade efter 38, det fick jag. Det var mitt första uppdrag efter skolan, lite erfarenhet från liknande i skolan (ute hos företag). Med tre års erfarenhet hade jag inte bytt för mindre än 42, tveksamt ens då. Men jag vet inte hur din bransch ser ut, tycker bara att det låter lågt med sex års erfarenhet (vid det laget kan man ju ta på sig projektledarroll eller liknande).

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Detta kanske bör brytas ut till en egen tråd men... Det gäller ju också att fundera på hur relevant din erfarenhet och det du presterat är för den nya tjänsten. Att ha "x års erfarenhet" är ett förbaskat ihåligt mått även om man jämför sig med kollegor i sin nuvarande bransch (och företag). Att sedan överföra dessa "år av erfarenhet" till en annan typ av jobb innebär ju att ta ett steg ner på lönestegen igen eftersom du i många avseenden kommer börja om på noll.

Jag stannar inom maskiningenjörsbranschen. Och även om jag kommer konstruera båtar istället för bilar så tar jag med mig en kunskap som bör värderas. Om den inte gör det så är det ju dumt att anställa mig. Billigare med en nyexad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Nu jobbade ju jag inom ett annat område, men också som ingenjör. Började som konsult med 31, blev rekryterad av kunden och frågade efter 38, det fick jag. Det var mitt första uppdrag efter skolan, lite erfarenhet från liknande i skolan (ute hos företag). Med tre års erfarenhet hade jag inte bytt för mindre än 42, tveksamt ens då. Men jag vet inte hur din bransch ser ut, tycker bara att det låter lågt med sex års erfarenhet (vid det laget kan man ju ta på sig projektledarroll eller liknande).

Jag förstår. Med tanke på att lönerevisionen snart kommer (1a april) så kommer jag minst gå upp på 38 nuvarande jobb. Allt under 42 känns för lite för att motivera ett byte, en risk(varsel pga sist in) och omställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Fortfarande ledningssekreterare vid en statlig myndighet. Nu är lönerevisionen klar (gäller retroaktivt från 1 oktober) och jag fick en löneförhöjning på 3,92 %.

Tjänar nu 37 150 kr, 30 år med 31 semesterdagar samt 2 000 kr i friskvårdsbidrag.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

28,5k Utvecklare.

Första jobb efter skolan. Känns tråkigt att grabbarna på från högstadiet tjänar mer än mig utan utbildning men jag har kul på jobbet alla fall?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.