Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Nästan alla som arbetar med en dator klarar sig fint med en som kostar mindre än en tredjedel av det där beloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket förmodligen är en riktigt dålig affär för arbetsgivaren om det innebär att den anställde gör ett sämre/långsammare jobb sett till kostnaden för den anställde och kostnaden för datorn. Kommer t.ex. att tänka på otaliga besök på ekonomiavdelningar där personalen sitter med 10 öppna Excel-ark...och en dassig 24" monitor. Sett enbart till prestanda har nog många mer än dom behöver, men det innebär inte nödvändigtvis att dom har fel dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Aktsu: Vad för typ av arbete är det du utför?

Jag arbetar som IT-Konsult på ett företag där vi riktar oss mot SMB-marknaden. Säljer sällan datorer över 10k ex moms. Finns sällan ett behov för dyrare datorer men de gångerna som folk sitter i Excel-dokument med tunga macron så klarar vi oss fortfarande på långt under 20k ex moms.

Så jag gissar på att du inte sitter i Office och arbetar vilket större delen av befolkningen som arbetar framför datorer gör. Vare sig det är enkelt eller tungt arbete.

Varför tar man in en IT-konsult för att sälja datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och nej jag skulle inte vara nöjd med någon hårdvara då det alltid kan bli snabbare. Allt kan alltid bli bättre och snabbare så att vara nöjd hämmar bara utveckling. För att knyta till tråden är det som att vara nöjd med sin lön, det är det bästa sättet att få en medelmåttig sådan.

Tror folk överlag bara tänker "prestanda" när det gäller dyrare datorer (förutom avundsjuka då), för mig handlar det mer om byggkvalité, bra inbyggd skärm osv. För att återknyta iaf lite till trådens egentliga ämne så tycker jag att en bra dator handlar om arbetsmiljö, dvs en del av lönens så att säga. Sen ska man så klart komma ihåg att många större företagskunder inte direkt betalar de listpriser som gäller för Svensson som köper en dator i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror folk överlag bara tänker "prestanda" när det gäller dyrare datorer (förutom avundsjuka då), för mig handlar det mer om byggkvalité, bra inbyggd skärm osv. För att återknyta iaf lite till trådens egentliga ämne så tycker jag att en bra dator handlar om arbetsmiljö, dvs en del av lönens så att säga. Sen ska man så klart komma ihåg att många större företagskunder inte direkt betalar de listpriser som gäller för Svensson som köper en dator i taget.

Är det inte lite väl off topic nu?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sällan över 10k XD tycker synd om dom ^^

Fast vad för nytta har t ex verkstadschefen av köpa en dator med massa prestanda, som ändå snart är gammal, som han inte har någon som helst användning för? Tycker du synd om de som kör andra bilar än Porsche, Ferrari, Tesla?

Skrivet av Aktsu:

Faktum kvarstår ju dock att så fort du gör något mer krävande alls kommer du behöva vänta på datorn, det behöver inte vara tunga beräkningar utan det kan vara att öppna excelark med mycket data och lite formler osv. Du menar att du aldrig begränsas av din processor med din virtualisering eller andra arbetsuppgifter? Så fort man väntar på datorn är det tid som förloras alltså bör man ha arbetsredskap som minimerar det.

Och nej jag skulle inte vara nöjd med någon hårdvara då det alltid kan bli snabbare. Allt kan alltid bli bättre och snabbare så att vara nöjd hämmar bara utveckling. För att knyta till tråden är det som att vara nöjd med sin lön, det är det bästa sättet att få en medelmåttig sådan.

Jag tror att vi i grund och botten är överens men talar om olika saker. När jag säger att jag sällan säljer datorer över 10k så betyder inte det att jag aldrig säljer datorer över 10k.

Du tillhör inte normen av användare. Jag misstänker att kostnaden för väntetiden för dig är högre än kostnaden av datorn utslagen på en 3-års period. Då ska ju du självklart ha en så bra dator som möjligt tills det att investeringskostnaden inte längre är lägre än väntetidskostnaden.
Dock är jag ändå fundersam på varför man kör beräkningar av den kalibern på laptopen istället för en RDS-miljö t ex. (jag vet att du sade att ni kör vissa beräkningar på server men inte alla) men det kan endast du svara på. Det kan ju ha att göra med att det inte lönar sig eller att eran IT-avdelning har en budget att hålla som inte tillåter denna typ av lösning.

Tycker att du har helt rätt synsätt med att man aldrig ska vara nöjd så länge man begränsas av hårdvaran

Skrivet av improwise:

Varför tar man in en IT-konsult för att sälja datorer?

Som jag skrev så arbetar vi mot SMB-marknaden. De har sällan en egen IT-avdelning.
IT-Konsult är ett VÄLDIGT brett begrepp men då jag gör allt ifrån nätverkslösningar, serverinstallationer och datorinköp till lättare utbildningar för mina kunder så är det den titeln jag har

Anyway, jag har gått väldigt OffT. så ska vi fortsätta diskussionen så kan vi fortsätta i annan tråd då ämnet, enligt mig, är väldigt intressant

Permalänk
Avstängd

26500 fastighetsskötare + diverse tillägg vintertid vid snöröjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det inte lite väl off topic nu?

Nyfiken till hur dom kom fram till att just det inlägget var off topic, var det för att det snuddade vid lönefrågan?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Superolle:

Fast vad för nytta har t ex verkstadschefen av köpa en dator med massa prestanda, som ändå snart är gammal, som han inte har någon som helst användning för? Tycker du synd om de som kör andra bilar än Porsche, Ferrari, Tesla?

Jag tror att vi i grund och botten är överens men talar om olika saker. När jag säger att jag sällan säljer datorer över 10k så betyder inte det att jag aldrig säljer datorer över 10k.

Du tillhör inte normen av användare. Jag misstänker att kostnaden för väntetiden för dig är högre än kostnaden av datorn utslagen på en 3-års period. Då ska ju du självklart ha en så bra dator som möjligt tills det att investeringskostnaden inte längre är lägre än väntetidskostnaden.
Dock är jag ändå fundersam på varför man kör beräkningar av den kalibern på laptopen istället för en RDS-miljö t ex. (jag vet att du sade att ni kör vissa beräkningar på server men inte alla) men det kan endast du svara på. Det kan ju ha att göra med att det inte lönar sig eller att eran IT-avdelning har en budget att hålla som inte tillåter denna typ av lösning.

Tycker att du har helt rätt synsätt med att man aldrig ska vara nöjd så länge man begränsas av hårdvaran

Som jag skrev så arbetar vi mot SMB-marknaden. De har sällan en egen IT-avdelning.
IT-Konsult är ett VÄLDIGT brett begrepp men då jag gör allt ifrån nätverkslösningar, serverinstallationer och datorinköp till lättare utbildningar för mina kunder så är det den titeln jag har

Anyway, jag har gått väldigt OffT. så ska vi fortsätta diskussionen så kan vi fortsätta i annan tråd då ämnet, enligt mig, är väldigt intressant

Tex har vi en chefs person som har en laptop för 40k, som typ öppnar word dokument och små saker.
Vi köper inte i 1-2års cykler, den förra kosta samma och va driftsäker i 9 år utan service.

Köpa instegsmodeller med nertid är dyrare än att köpa topnotch saker.

Sen förstår jag att man inte gör det överallt för det är dyrt med inköp just då.

Men köpa billigt ofta är dyrare än dyrt först då drift och nertid är dyrare.

En workstation som folk använder och om folk fakturerar så är den inbetald på runt 1-2 månader.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tex har vi en chefs person som har en laptop för 40k, som typ öppnar word dokument och små saker.
Vi köper inte i 1-2års cykler, den förra kosta samma och va driftsäker i 9 år utan service.

Köpa instegsmodeller med nertid är dyrare än att köpa topnotch saker.

Sen förstår jag att man inte gör det överallt för det är dyrt med inköp just då.

Men köpa billigt ofta är dyrare än dyrt först då drift och nertid är dyrare.

En workstation som folk använder och om folk fakturerar så är den inbetald på runt 1-2 månader.

Vi är helt överens där! Dock tänker ju sällan ekonomerna på det sättet. De ser siffrorna här och nu.
Försöker övertyga mina kunder om att det är dyrare med en sämre dator men i Värmland med omnejd, kanske är så på andra platser också, så är det ett tungarbetat tankesätt ^^

Permalänk
Medlem

år 2017 enligt min deklaration snittade jag 35.6k / månad brutto, jobbar som vanlig maskinoperatör inom industrin.

10 års erfarenhet av industriarbete, ligger i högsta lönestegen så har "max" vad jag kan få och får enbart de årliga höjningarna framöver.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

27k i min kommun

Har nog gjort några väldigt bra val och hade tur när jag gick från konsult till fast. Företaget visste inte vad jag fick som konsult, så saltade lite på vad jag tjänade.
Har däremot kollegor på det företaget som jag nu lämnar vid nyår, som iof har 10+ längre erfarenhet, men de ligger också minst 20k över mig i lön, trotts samm arbete.

Jag hade 26k när jag började som konsult, det var på samma företag som jag efter 6 månader blev anställd, fick då 29k + minst 5k i jour varje månad, vi var för få, så ibland var det 10k pga dubbel jour.
Nu när jag byter jobb så räknar jag på 31+5 som lön, då jouren är fast och jag har den varje månad. Valde att gå sidleds på lönen pga bättre avtal på nya stället, statligt osv. Sen slipper jag jobba med oursourcing och kan fokusera på en miljö istället för 7.

I Stockholm bör du kunna gå in på runt 26k. Byt jobb relativt ofta och passa på att lär dig massor på varje ställe. Så är du uppe på 35+ om några år

Allt är ju relativt dock.

Jag blev nyexad i våras som systemutvecklare. Hittade jobb innan examen som konsult. Fick 29 500kr som ingångslön, fast jobb efter 2 månader till med 31 000kr, i Malmö. Är inte så sugen på att byta jobb heller, trivs jäkligt bra där. Pengar är inte allt imo, går till jobbet varje dag och har jäkligt kul så är lite rädd för att byta till något sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tex har vi en chefs person som har en laptop för 40k, som typ öppnar word dokument och små saker.
Vi köper inte i 1-2års cykler, den förra kosta samma och va driftsäker i 9 år utan service.

Köpa instegsmodeller med nertid är dyrare än att köpa topnotch saker.

Sen förstår jag att man inte gör det överallt för det är dyrt med inköp just då.

Men köpa billigt ofta är dyrare än dyrt först då drift och nertid är dyrare.

En workstation som folk använder och om folk fakturerar så är den inbetald på runt 1-2 månader.

Räknade på den ackumulerade kostnaden av slö dator och slöa system under ett år på mitt förra jobb. Kommer inte ihåg exakta summan, men den var åtminstone kring 20 000 kr. Där satt jag och suckade över bolagets idioti samtidigt som min 5000 kr-dator jobbade ihjäl sig.

För att vara on-topic:
Platschef på större svenskt byggbolag.
Snart fyra år erfarenhet av branschen.
43k / mån, ingen övertidsersättning utan förtroendetid”, vilket är sjukt kass.
Förmånsbil
Lite andra mindre förmåner

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Jag är 30 och tjänade 350 tusen före skatt detta år. Det är jag nöjd med då jag kan hålla låga utgifter och har mycket sparat på banken, men kommer definitivt kräva påökt under 2019.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Allt är ju relativt dock.

Jag blev nyexad i våras som systemutvecklare. Hittade jobb innan examen som konsult. Fick 29 500kr som ingångslön, fast jobb efter 2 månader till med 31 000kr, i Malmö. Är inte så sugen på att byta jobb heller, trivs jäkligt bra där. Pengar är inte allt imo, går till jobbet varje dag och har jäkligt kul så är lite rädd för att byta till något sämre.

Är ju skillnad på systemutvecklare och nätverkstekniker med.
Men så är det ju! Gillar kollegorna på nuvarande jobbet, men ledningen, inkl närmsta chef är inget att ha, alls. Mycket därför jag personligen byter.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Nådde inte målet för 2018. Ville komma upp i 500k men blev bara 486244
Nästa år nås målet! Det blir mitt nyårslöfte.

Cnc-op, ständig kväll 36h/v med ungefär 150 timmar övertid.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

Gick från 27000kr till 32000kr detta år.
Dock två år sedan jag började men var exkluderad från löneökning första året. Tycker fortfarande det är lite lågt om man jämför med medellönen här men är nöjd ändå.
Jobbar som IT konsult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nådde inte målet för 2018. Ville komma upp i 500k men blev bara 486244
Nästa år nås målet! Det blir mitt nyårslöfte.

Cnc-op, ständig kväll 36h/v med ungefär 150 timmar övertid.

Hade det målet också, jag klarade det dock med 528 700kr

Permalänk
Medlem

36000:- som Systemutvecklare.
Än så länge trivs jag riktigt bra

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Junior nätverkskonsult, ingångslönen var 30k. Har fått 36k ett par månader pga övertid. Kommer nog förmodligen få Jouransvar nu i vår, vilket ger runt 10k ish tror jag för en vecka.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Löneförhöjning och ny arbetsbeskrivning samt titel. 36 000 kr blankt per månad samt möjlighet till 5% bonus som processutvecklare/processingenjör inom biologiska läkemedel, 28 år gammal.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Junior nätverkskonsult, ingångslönen var 30k. Har fått 36k ett par månader pga övertid. Kommer nog förmodligen få Jouransvar nu i vår, vilket ger runt 10k ish tror jag för en vecka.

Vilken utbildning har du? Funderar själv på att söka till likadan tjänst nämligen.

Permalänk
Medlem

37000 och 7 veckor betald semester.
Räknar med 40000 nästa år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att jobba med människor är fel väg om man vill tjäna pengar uppenbarligen! Människor < Datorer

Visa signatur

teH_g33k

Permalänk
Medlem
Skrivet av albinot:

Att jobba med människor är fel väg om man vill tjäna pengar uppenbarligen! Människor < Datorer

Allt som genererar pengar är lättare att bli rik på.

Ta fotboll eller boxning som exempel: Där har vi miljoner som betalar för att titta på en match och eventet i sig kostar inte i närheten av vad intäkterna drar in; på så sätt kan man ge högre löner till de som faktiskt "lockar folk" att betala sina pengar.

Visst ett liv är svårt att sätta ett pris på; men tar man bort känslor ur ekvationen så värderas det som drar in pengar högre.

Tråkigt? Javisst, men tyvärr den värld vi lever i.

Permalänk

Vad ligger tekniker på som jobbar mycket med SCCM-hantering och os-deplyoment Vi pratar företag/kommuner med ett par 1000 datorer i miljön.

Visa signatur

[Vev och Grus] @ 1hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldörat:

Vad ligger tekniker på som jobbar mycket med SCCM-hantering och os-deplyoment Vi pratar företag/kommuner med ett par 1000 datorer i miljön.

I offentlig sektor nånstans 35-50k/månad, är du riktigt tung närmare det övre.

Permalänk
Medlem

47k månaden brutto. Självlärd systemutvecklare och nu scrum-master. Klättrat internt på större företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Nådde inte målet för 2018. Ville komma upp i 500k men blev bara 486244

Skrivet av MakubeX:

Hade det målet också, jag klarade det dock med 528 700kr

Hade ett motsatt mål, ville inte gå över den statliga gränsen.

Skatt e stöld 🙂

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Hade ett motsatt mål, ville inte gå över den statliga gränsen.

Skatt e stöld 🙂

Tar du ut lönen på något annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tar du ut lönen på något annat sätt.

Tror att min brutto inkomst ligger runt 350'000/år just nu, men det behövs alltid övertid så man går enkelt upp en bit.

Målet är att säga nej tillräckligt många gånger så att man inte åker över sträcket (och undviker utslitning på kroppen). Hamnade på 394'000 i år, som maskinell operatör i livsmedelsindustrin.

EDIT: Alla har haft en kollega i som går helgskift och jobbar över under veckan, som sedan får en skattesmäll.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS