Värdering HP Elitebook i7-3540m

Permalänk
Medlem

Värdering HP Elitebook i7-3540m

Vad skulle ni värdera en HP Elitebook 8570p med följande spec?
CPU: i7-3540m 3GHz
RAM: 2x 8GB
GPU: Radeon HD-7570m
HDD: 256GB SSD
Skärmstorlek: 15,6”
Batteri: Fungerar NORMALT

Övrigt: Inget OS, 1st trasig USB-port pga avbruten blåtands-puck (övriga 3st fungerar).

Nypris var 16.000kr +moms

Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

En fem år gammal trasig laptop utan garanti, seriöst? Vad skulle du själv vilja ge för något liknande? Sökte jag desperat någon dator och denna var den enda tillgängliga, 500 spänn. Som tur är jag har en 7 år gammal L430 med snarlik prestanda som fortfarande är hel samt att batteriet fortfarande fungerar normalt - och har windows 7.

F.ö. kommer den där Elitebook'en förinstallerad med Windows 7 ("tatuerad" SLIC i BIOS) så den valideras enkelt mha SLMGR /ILC COMPAQ-HP-HPQOEM-2.0.XRM-MS och SLMGR /IPK <fabriksnyckel> enligt den version som COA'an anger.

Permalänk
Medlem

Seriöst, jag ställde en fråga då jag inte har koll. Och jag var även ÄRLIG i frågan. Hur svårt kan det då vara att ge ett seriöst svar?

Det är endast en port som är trasig (bt-puck som bröts av), resterande 3st fungerar.

Och jag har sätt sämre datorer fått trevligare värderingsbemötande, så tack för ditt mysiga inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är en riktigt schysst dator. Den har en helt annan kvalite än den dritt 99,99% procent av befolkningen har. Det gäller även budgetmodellerna av Lenovo som ej ska jämföras med P-serien.
Det som väger minus på din dator är inte fullhd och den är gammal. Ofta säljer man dessa komplett med docka, utan dockan så känns datorn naken.

Med detta sagt så är det svårt att hitta rätt köpare till denna dator som förstår dens värde. Men säg 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

En fem år gammal trasig laptop utan garanti, seriöst? Vad skulle du själv vilja ge för något liknande? Sökte jag desperat någon dator och denna var den enda tillgängliga, 500 spänn. Som tur är jag har en 7 år gammal L430 med snarlik prestanda som fortfarande är hel samt att batteriet fortfarande fungerar normalt - och har windows 7.

F.ö. kommer den där Elitebook'en förinstallerad med Windows 7 ("tatuerad" SLIC i BIOS) så den valideras enkelt mha SLMGR /ILC COMPAQ-HP-HPQOEM-2.0.XRM-MS och SLMGR /IPK <fabriksnyckel> enligt den version som COA'an anger.

Otroligt tråkig attityd som ingen vill se här på Sweclockers.

Skrivet av Otori:

Seriöst, jag ställde en fråga då jag inte har koll. Och jag var även ÄRLIG i frågan. Hur svårt kan det då vara att ge ett seriöst svar?

Det är endast en port som är trasig (bt-puck som bröts av), resterande 3st fungerar.

Och jag har sätt sämre datorer fått trevligare värderingsbemötande, så tack för ditt mysiga inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan säkerligen få 1500-2000kr för datorn med de specifikationerna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack @anon159643 för ett nyanserat och seriöst inlägg. Det är enorm skillnad på denna burk och övrig plastskit som krängs.

Finns f.ö. docka och 2st laddare.

Edit: Och även tack till @Brekker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle sätta ut den för 2500:-på t ex blocket och släppa för 1500-2000:-

Sålde liknande dator på blocket förra året för 4000:- dock var denna som ny då den endast suttit i docka hela livet. Inte ett märke på den!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Brekker:

Otroligt tråkig attityd som ingen vill se här på Sweclockers.
Du kan säkerligen få 1500-2000kr för datorn med de specifikationerna!

Jag har i fem år varit IT-konsult på Koneo och hanterade då ca 1000 datorer per år och har sett mycket av trasiga datorer samt utfört värderingar åt bl.a. Länsförsäkringar i skadeärenden. En trasig USB-port kanske låter bagatellartat - men du har ju ingen möjlighet att kunna avgöra externt om datorns moderkort är spräckt eller inte - annat än att skruva upp den. En bärbar som sett våld eller vätska tycker JAG inte är värd att chansa på. 500 spänn är för SDD-disken. Skulle jag vara presumtiv säljare av dylik dator - skulle jag aldrig kunna sälja den för 1500. Något jäkla samvete/moral lär man ha. Tyvärr finns det folk som har väldigt rymliga samveten.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt på en del laptops nu då jag köpt en "ny" begagnad. Med dom specifikationerna har dom gått på tradera för runt 2000kr. Men det har varit med Integrerad GPU i processorn. Du skrev aldrig vad den har för upplösning?

Jag skulle lätt betala 2000kr om det är FullHD skärm!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Inaktiv

@hasenfrasen: Det finns många på forumet som har pillat med några datorer. 500kr är dock ett väldigt lågt pris och datorn går lätt att sälja för mer.
Du har dock rätt i att en dator som ha varit ute för våld är ett riskobjekt, men det känns inte så riskfyllt i detta fall för konsument behov. Ska man vara säker så ska man ej lagra någon data på laptopen för första början.

Men orsaken varför datatekniker inte brukar laga, sälja gamla datorer är att vår timkostnad är runt 1000-1500kr/h. Så om man ska sälja en gammal dator, förbereda den, skaffa en ny ssd(den gamla ska fysisk kasseras), så blir det ofta mindre pengar än att enbart kassera datorn jobba på som vanligt.
I privata sammanhang så kan vissa se en del av deras tid som mer gratis och då är det mer lönt att försöka sälja begagnade laptops.

Laptopen i fråga har garanterat ej fullhd, såvida det ej är en konstig modell. Kanske gick det att välja till. Jag har pillat med många elitebooks i min dagar.

*dit*
Bara ramminnet har ett nypris på 1500kr. Man kan diskutera på vad det är värt begagnat, men tillsammans i en dator som redan fungerar så blir det några hundralappar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag har i fem år varit IT-konsult på Koneo och hanterade då ca 1000 datorer per år och har sett mycket av trasiga datorer samt utfört värderingar åt bl.a. Länsförsäkringar i skadeärenden. En trasig USB-port kanske låter bagatellartat - men du har ju ingen möjlighet att kunna avgöra externt om datorns moderkort är spräckt eller inte - annat än att skruva upp den. En bärbar som sett våld eller vätska tycker JAG inte är värd att chansa på. 500 spänn är för SDD-disken. Skulle jag vara presumtiv säljare av dylik dator - skulle jag aldrig kunna sälja den för 1500. Något jäkla samvete/moral lär man ha. Tyvärr finns det folk som har väldigt rymliga samveten.

Din värdering funkar kanske när det gäller skadeärenden för Länsförsäkringar, men inte när det gäller privata begagnatmarknaden.

Med alla korten på bordet tycker jag att man kan låta köparen värdera, t.ex. genom att lägga ut på auktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag har i fem år varit IT-konsult på Koneo och hanterade då ca 1000 datorer per år och har sett mycket av trasiga datorer samt utfört värderingar åt bl.a. Länsförsäkringar i skadeärenden. En trasig USB-port kanske låter bagatellartat - men du har ju ingen möjlighet att kunna avgöra externt om datorns moderkort är spräckt eller inte - annat än att skruva upp den. En bärbar som sett våld eller vätska tycker JAG inte är värd att chansa på. 500 spänn är för SDD-disken. Skulle jag vara presumtiv säljare av dylik dator - skulle jag aldrig kunna sälja den för 1500. Något jäkla samvete/moral lär man ha. Tyvärr finns det folk som har väldigt rymliga samveten.

Det finns alltid en risk att köpa begagnat och datorn är värd precis så mycket som folk är villiga att betala. Och detta pris ligger på ~2000kr om man kollar på Blocket/Tradera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men då utan skada på USB-porten

har man lyckat slå bort plastflärpen på en USB-port så har den haft minst 1 hård körning mot backen eller annan fysisk stress

Permalänk
Medlem

Jag håller med hasenfrasen.

Jag själv sitter fortfarande på samma laptop jag köpte runt 2012-07-xx med bättre specs än OP förutom mindre ram minne.
I7 3610qm / 640m 2gb LE / 6gb ram / 120gb ssd (tillköpt visseligen, interna på 500gb i andra slotten.
17 tum, med blueray brännare t.o.m.
Denna köpte jag ny för 4500:- på cdon för ett gäng år sedan.

Den fungerar precis som ny då den mestadels använts som en stationär.

I dagens läge hade jag nog inte betalat mer än 1000 kr för min egna laptop då jag vet att den inte längre duger till det jag vill göra med den. Då jag främst spelar spel, aningen äldre sådana. Men nu börja även vissa av dom blir lite för tröga att lira med vad jag anser okey fps. Och då med nästan dubbel OC på grafikkortet då den klara 900mhz/1000mhz utan större problem.

Av precis samma anledning så håller jag nu på och ska bygga en ryzen 2400g bygge som klår denna nästan dubbelt upp och kostar ungefär samma som nypris när jag köpte laptoppen för 7 år sedan.
Varför jag inte har köpt något nytt tidigare är för att det suger att vara sjukskriven och ha lite och inget i "inkomst"

Nåväl så jag anser mig själv som att om jag letade på beg-marknaden för något "nytt" så hade jag velat ha något lite nyare och även en hel dator utan defekter.

Nu är det ju som vissa av er påpekade att ram är ju dyra nu för tiden, så mycket om inte all värde ligger i det och ssdn.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SleeZy:

Nu är det ju som vissa av er påpekade att ram är ju dyra nu för tiden, så mycket om inte all värde ligger i det och ssdn.

Samsung har tydligen 80% marginal på de minnen tillverkar - men de sötebrödsdagarna verkar få ett slut detta år.
https://www.theregister.co.uk/2019/01/02/dram_fabricators_wil...

Har man minnen att sälja, gör det nu.
https://uk.camelcamelcamel.com/Crucial-CT2KIT102464BF160B-PC3...
Prisökning från £38 hösten 2016 till £132 på 1-1/2 år och nu på väg ner igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

Jag håller med hasenfrasen.

Jag själv sitter fortfarande på samma laptop jag köpte runt 2012-07-xx med bättre specs än OP förutom mindre ram minne.
I7 3610qm / 640m 2gb LE / 6gb ram / 120gb ssd (tillköpt visseligen, interna på 500gb i andra slotten.
17 tum, med blueray brännare t.o.m.
Denna köpte jag ny för 4500:- på cdon för ett gäng år sedan.

Jag köpte en dator 2012 som spöade skiten ur TS sett till cpu, grafikkort, dvd, fullhd touchskärm etc. Jag gav under 10 000kr för denna och fick sedan byta ut till ssd. TS dator kostade nog runt 25 000kr, köpte de ram minnet förinstallerat låg nog priset närmare 30 000kr. Bara dockan kostade över 2000kr om jag minns rätt..

Med detta sagt det är skillnad på dator och dator, som det är på bilar. TS Elitebook står sig nästan i pris som en Appledator. Nu är den skadad och då ska jämras med en skadad Apple dator.

Skrivet av SleeZy:

I dagens läge hade jag nog inte betalat mer än 1000 kr för min egna laptop då jag vet att den inte längre duger till det jag vill göra med den. Då jag främst spelar spel, aningen äldre sådana. Men nu börja även vissa av dom blir lite för tröga att lira med vad jag anser okey fps. Och då med nästan dubbel OC på grafikkortet då den klara 900mhz/1000mhz utan större problem.

Fast vad en själv gör vid datorn säger inte så mycket om marknadspriset. Ta en appledator även om en så sprillans ny, så kanske den ej presterar så bra för dig. Det gör dock inte att priserna på datorerna är låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag köpte en dator 2012 som spöade skiten ur TS sett till cpu, grafikkort, dvd, fullhd touchskärm etc. Jag gav under 10 000kr för denna och fick sedan byta ut till ssd. TS dator kostade nog runt 25 000kr, köpte de ram minnet förinstallerat låg nog priset närmare 30 000kr. Bara dockan kostade över 2000kr om jag minns rätt..

Med detta sagt det är skillnad på dator och dator, som det är på bilar. TS Elitebook står sig nästan i pris som en Appledator. Nu är den skadad och då ska jämras med en skadad Apple dator.

Fast vad en själv gör vid datorn säger inte så mycket om marknadspriset. Ta en appledator även om en så sprillans ny, så kanske den ej presterar så bra för dig. Det gör dock inte att priserna på datorerna är låga.

Nja ts själv skriver ju att den kostade 16.000 vid nyköp.
Samt minnet var BILLIGARE vid den tiden än vad det är nu. Minns själv att jag funderade på att köpa ett nytt minneskit på 16gb som gick på 700kr ca, men valde att inte göra det. Sedan steg priset närmare 1500:- för samma kit.
Men det är som sagt på väg ner igen, allrahelst ddr3 minnen. Då de allra flesta är ute efter dd4 numer.

Mjo som det är på bilar som du säger, så vet du också att priset sjunker dramatiskt så fort bilen rullar ur verkstaden. Och det tappar i värde riktigt fort. Likaså fungerar det i datorvärlden, om än inte lika dramatisk sänkning.

Mjo vad jag själv gör med datorn är kanske inte det bästa måttbandet. Men se det som jag skrev ovan istället. Jag fick en bättre dator för 7! år sedan, och i dagens mått är min inte mycket att ha i värde. Lägg då till att datorn är skadad.

Nja bara för att det är en "märkes" dator så håller inte priset bättre enligt mig. Det är trots allt en väldigt gammal dator det handlar om. Och min dator som inte är lika exclusiv men ändå bättre kostade ny 4500:- Varför vill jag då betala 2000:- för en nästan lika gammal dator som är sämre? Dessutom trasig.

Men okey, mjo på blocket kan han nog kränga den för 2500-2000. Men alla vet att blocket är även överprisat skräp 99% av tiden.
Bara för ett par dagar sedan var det någon tjomme som krängde rx 580 för 3200 kr använd, när man kunde köpa samma kort för 2000 på netonnet. Nåväl blir offtopic detta känner jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

Nja ts själv skriver ju att den kostade 16.000 vid nyköp.

+ moms + docka. Sedan känns priset väldigt lågt för 2012, om den ej köptes senare.
Genom att googla fram priset, 15000kr för datorn 4GB ram och 500GB hdd:
https://www.notebookcheck.net/HP-EliteBook-8570p-B6Q03EA-ABD....
Att uppgradera det allra minsta på dells sida var som idag tokdyrt.
Jag minns iallafall att jag kollade på ny och elitebook som jag hade på jobbet gick helt bort.

Skrivet av SleeZy:

Varför vill jag då betala 2000:- för en nästan lika gammal dator som är sämre? Dessutom trasig.

Den har en defekt, trasig för mig = något som ej fungerar.
Sedan sämre dator, vad har du för docka till din dator? Dockan till denna klarar av att köra 3st externa skärmar i fullhd. Inte ens de bästa dockorna idag som kostar 5000kr är så mycket bättre, orsaken är begränsning i thunderbolt 3.
Jag har kört mycket 3st fullhd skärm med liknande elitebook och deras docka, helt problemfritt har det varit.

Men vi pratar här om väldigt låga sälj-summor för en dator som fungerar, man får med en windowslicens. Hårdvara ssd + ram som har ett nypris på nästan 2000kr.

Det som dock drar ner priset förutom skadan är avsaknad av fullhd. Hade den bara haft fullhd, så hade den garanterat prestandamässigt fungerat så mycket bättre än de billigaste på våra elkedjor. Skulle en fläkt gå sönder så gå det köpa en ny.

*edit*
När jag tänker efter 4GB ram och 500GB hdd vill jag så minnas att det var standardkonfiguerationen på dells hemsida. Där jag var sur att det ej fanns med mer.
Priserna för uppgradera (SSD +ram) var ungefär samma som att uppgradera en mac mini, varvid många gjorde det själva:
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-mini/3,0-ghz-sexk%C...