Modifikation -Xplane 11 Norden, .py script + maya = 3d hus från OpenStreetMap

Permalänk

Modifikation -Xplane 11 Norden, .py script + maya = 3d hus från OpenStreetMap

Världens mest krångliga rubrik! Men det är inte så komplicerat...

Jag håller på att skapa ett add-on till X-Plane 11 med målet att få sverige att se makalöst vackert ut som möjligt.
Jag har kontakt med lantmäteriet och har kommit en lång väg med marktexturerna.
Se screenshots:

Nästa steg är att få husen i sverige att poppa upp och addera till landskapen.
För att göra det har jag ett script till maya som konverterar data från OSM https://www.openstreetmap.org
Datat från OSM har kordinater för att skapa en vektor på en byggnad.
Scriptet konverterar vektorn till ett 3d objekt i maya, ink höjddata från OSM

Data från OSM ser ut på följande sätt:
<node id="3305075522" visible="true" version="2" changeset="28355455" timestamp="2015-01-23T17:58:18Z" user="Koolade" uid="2595063" lat="59.3803145" lon="16.5215095"/>
<node id="3305075523" visible="true" version="1" changeset="28340098" timestamp="2015-01-23T00:15:57Z" user="Koolade" uid="2595063" lat="59.3803235" lon="16.5237754"/>
<node id="3305075524" visible="true" version="2" changeset="28355455" timestamp="2015-01-23T17:58:18Z" user="Koolade" uid="2595063" lat="59.3803272" lon="16.5212652"/>
<node id="3305075525" visible="true" version="1" changeset="28340098" timestamp="2015-01-23T00:15:57Z" user="Koolade" uid="2595063" lat="59.3804190" lon="16.5235764"/>
<node id="3305075526" visible="true" version="2" changeset="28355455" timestamp="2015-01-23T17:58:18Z" user="Koolade" uid="2595063" lat="59.3807012" lon="16.5213391">
<tag k="building" v="apartments"/>
<tag k="building:levels" v="12"/>

Där taggen "building:levels" indikerar på att det är en byggnad, v="12" med 12 våningar.
Resultuatet i 3D, (Eskilstuna City):

Det är väl här jag är i projektet just nu.

Och problemet som ska lösas är att få bilderna från lantmäteriet att matcha 3d modellerna från OSM
Efter det applicera texturerna på alla tak!

Scriptet från OSM till Maya är i Python, och där är jag i nybörjarnivå.

Själv flyger jag inte så mycket men tycker att det är extremt roligt att skapa miljöer, och x-plane11 med all realism känns sjukt roligt att jobba med.
Vill ni vara med i projektet så skicka mig ett PM eller diskutera vidare i tråden!

Jag finns även här, Discord:
https://discord.gg/t7mM3N

Permalänk
Medlem

Mycket spännande! Själv spelar jag det inte men det ser väldigt fint ut.
Kan tyvärr inte hjälpa dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att man kan få testa det du har skapat?

Helst skulle jag vilja ha runt Landvetter Göteborg även runt Arlanda. Men så långt kanske du inte har kommit. Med vänlig hälsning, Jacob Wiqvist

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade varit klar med hela norden om jag hade kört på. Tyvärr gjorde jag inte det.
Den stora spiken i kistan var storleken projektet fick. Vi snackar Terabytes...
Jag kom inte på ett bra sätt att hosta filerna och lät projektet dö l¨ngsamt...
Typiskt mig att vara så naiv till en början

Permalänk
Medlem

Vad hade kunnat få dig att fortsätta. Eller åtminstone göra de delar jag pratade om. Gbg osv

Skrivet av SundanceKid:

Jag hade varit klar med hela norden om jag hade kört på. Tyvärr gjorde jag inte det.
Den stora spiken i kistan var storleken projektet fick. Vi snackar Terabytes...
Jag kom inte på ett bra sätt att hosta filerna och lät projektet dö l¨ngsamt...
Typiskt mig att vara så naiv till en början

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SundanceKid: Om du inte vill fortsätta finns det något sätt jag hade kunnat gjort det på. Vad behövs?

Mvh Jacob Wiqvist

Permalänk
Medlem

Fixa Lanmäteriet.

@SundanceKid: Hur har du gjort för att använda lantmäteriets kartor, något om att skapa ett konto?. de verkar mycket bättre när jag har tittat. Just nu tvingas jag köra med Hittas, vilket inte är optimalt, lika så verkar färgerna vara väldigt urtvättade.

Vilket sätt skulle du säga är bäst för att automatiskt fixa till det.

Mvh Jacob Wiqvist

Permalänk

Tjena!
jag har för mig att man var tvungen att göra ett hack i den senaste (den som är krånglig att installera) ortho4xp. Kan kolla upp det när jag kommer hem.

För att få bort blekheten på bilderna använde jag supermånga noga utvalda filter i photoshop.
Jag spelade in dessa i script och batchkörde alla bilder.

För att få bort "sömmar" (när karttjänsten använder foton från olika årstider etc) så mergade jag gränserna med foton från google eller arc.
processen

Fixade bilder i photoshop

sömmar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Tjena!
jag har för mig att man var tvungen att göra ett hack i den senaste (den som är krånglig att installera) ortho4xp. Kan kolla upp det när jag kommer hem.

För att få bort blekheten på bilderna använde jag supermånga noga utvalda filter i photoshop.
Jag spelade in dessa i script och batchkörde alla bilder.

För att få bort "sömmar" (när karttjänsten använder foton från olika årstider etc) så mergade jag gränserna med foton från google eller arc.
processen
https://i.ibb.co/WnJnNbv/Capture.jpg

Fixade bilder i photoshop
https://image.ibb.co/nQ4raL/unsnow-zoom.jpg
https://image.ibb.co/nhXkcA/b738-142.jpg

sömmar:
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/seam1.JPG.25616cf745fb97d58746504214eb5e27.JPG
https://forums.x-plane.org/uploads/monthly_2018_11/seam2.JPG.4c910d65795c9e3fa3c01cd1d31cd7a6.JPG

OMG du är nästan ett geni. Detta är verkligen en helt ny nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är motsatsen till ett geni! Promise!
Det är ganska basic grejer, och du skulle lätt fixa det själv med lite vilja!
För mig var det sjukt kul tills man skulle knyta ihop säcken och leverera... tyvärr
Och 3D-delen var lite tung!

Permalänk

För att få lantmäteriet att fungera med ortho 1.30
Skriv in följande i en fil vid namn "SE2.lay" i katalogen "G:\Ortho4XP - SE2\Providers\Sweden"

request_type=wms
wms_size=2048
wms_version=1.1.1
epsg_code=3006
url_prefix=https://kso.etjanster.lantmateriet.se/karta/ortofoto/wms/v1.2?
layers=orto050,orto025
imagery_dir=grouped
image_type=png
max_threads=16