Permalänk
Medlem

Digitalisera VHS-band

Några gamla VHS-band (11 st) som behöver digitaliseras. Hittar massa adaptrar till salu, men inte själva VHS-spelaren som också behövs.

Går det att köpa?

Har kollat privata annonser på blocket och tradera men vet inte om man kan lita på dem, kan ju vara folk som haft spelaren liggandes i åratal och den inte längre fungerar eller blivit dålig.

Kollar även Amazon, även där finns "buy used". De flesta är dock i USA så lär väl bli dyrt med fraktkostnaden.

Har även för att jämföra kollat hur mycket det kostar att gå till en fotoaffär och låta dem göra det. Priserna verkar ligga på drygt 150+ kr per band, så det är minst 1650 kr bara för det. Men om man är säker på att de gör ett riktigt bra jobb så kanske det kan vara värt det. Annars vore en billigare lösning att föredra.

Helst skulle jag bara ta över en gammal (men fungerande) VHS-spelare som någon har liggande, fixa det själv och sedan är det klart...

Förslag?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Det är inget nöje att göra det, hade lätt tagit de 1650:- och fått det gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Några gamla VHS-band (11 st) som behöver digitaliseras. Hittar massa adaptrar till salu, men inte själva VHS-spelaren som också behövs.

Går det att köpa?

Har kollat privata annonser på blocket och tradera men vet inte om man kan lita på dem, kan ju vara folk som haft spelaren liggandes i åratal och den inte längre fungerar eller blivit dålig.

Kollar även Amazon, även där finns "buy used". De flesta är dock i USA så lär väl bli dyrt med fraktkostnaden.

Har även för att jämföra kollat hur mycket det kostar att gå till en fotoaffär och låta dem göra det. Priserna verkar ligga på drygt 150+ kr per band, så det är minst 1650 kr bara för det. Men om man är säker på att de gör ett riktigt bra jobb så kanske det kan vara värt det. Annars vore en billigare lösning att föredra.

Helst skulle jag bara ta över en gammal (men fungerande) VHS-spelare som någon har liggande, fixa det själv och sedan är det klart...

Förslag?

Nog svårt hitta fungerande VHS-spelare numera... Har själv digitaliserat mina band och några åt kompisar.
Problem: VHS-bandaren med HiFi ljud hade tappat minnet o hamnat "barn-låst" läge. Kan endast återställas med fjärrkontrollen som naturligtvis inte finns.
Min andra bandare har jag fått laga inför varje batch band (det var ju några år mellan batcherna).
Första gången var det en drivrem som var av.
Andra gången en remskiva som var sprucken så den slirade på axeln. Blev att limma fast den.
Tredje gången helt död spelare, en konding i kragget hade lagt av + en annan drivrem paj.

Så ska du ha en juste adapter + bra spelare så lär du nog komma upp i närheten av 1650:- ändå.
Annars är det väl att höra sig för i bekantskapskretsen ifall det finns nån spelare kvar, men var beredd på att fixa remmar mm. (turntableneedles har remmar o annat i så fall).

Permalänk
Medlem

Nog billigare att lämna in det. Jag har en gammal lyx spelare från 90-talet (kostade runt 12 000kr då) som fortfarande fungerar fint. Är väl lite lotteri att köpa en spelare idag, kanske bättre att kolla på tippen? Borde ju finnas en del där man kan ta gratis.