Kamera har förlorat fokusförmåga?

Permalänk
Medlem

Kamera har förlorat fokusförmåga?

Detta gäller huvudkameran på en Asus ZenFone 3 ZE520KL. Plötsligt kan den inte längre fokusera, bilden är suddig hela tiden (med undantag av EXTREM närbild typ 1 cm, allt annat är suddigt). Har provat både autofokus och manuellt. Har även provat att gå in på kameraappen och köra "clear data". Ändå är bilden suddig, vilket den inte var innan. Funkade utmärkt bara 5 minuter före, telefonen har bara legat på bordet sedan dess... märkligt minst sagt. Några idéer vad som är fel och hur man kan lösa det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Detta gäller huvudkameran på en Asus ZenFone 3 ZE520KL. Plötsligt kan den inte längre fokusera, bilden är suddig hela tiden (med undantag av EXTREM närbild typ 1 cm, allt annat är suddigt). Har provat både autofokus och manuellt. Har även provat att gå in på kameraappen och köra "clear data". Ändå är bilden suddig, vilket den inte var innan. Funkade utmärkt bara 5 minuter före, telefonen har bara legat på bordet sedan dess... märkligt minst sagt. Några idéer vad som är fel och hur man kan lösa det?

Prova stänga av telefonen helt ett tag och se om det hjälper. Om inte så har nog fokusfunktionen lagt av.

Permalänk

Hade liknande på min s8 behövde starta kameran (då vst den suddig) sen skakade jsg telefonen så blev den skarp.

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Sötast

Hände alltid på min s8, en omstart hjälpte varje gång.

Permalänk
Medlem

Provat stänga av ett tag och skakat, hjälper inte.

Ser att bredvid kameran sitter en liten röd lampa som håller på att blinka, jag tror att det kan vara den som inte fungerar riktigt. Enligt manualen är den lampan "Laserfokus". Den borde inte blinka va? Utan ha ett konstant ljus.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman: Jag hade likadant på en sonytelefon tidigare. Jag provade allt och inget och till slut så knackade jag förtvivlat med knogen ganska hårt på telefonen några gånger runt kameran, och då började den fungera igen... Det hände även någon gång vid ett senare tillfälle, med samma lösningsmetodik :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazysanta:

Hade liknande på min s8 behövde starta kameran (då vst den suddig) sen skakade jsg telefonen så blev den skarp.

Hade samma problem och det löste sig när jag tog i och skakade telefonen som fan.
TS prova ta i mer!

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat att skaka som fan och slå på telefonen, hjälpte inte. Och den röda lampan blinkar som jag skrev om, måste väl vara fel?

Telefonen är för övrigt knappt någon månad gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag har nu provat att skaka som fan och slå på telefonen, hjälpte inte. Och den röda lampan blinkar som jag skrev om, måste väl vara fel?

Telefonen är för övrigt knappt någon månad gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Är den knappt någon månad gammal låter det ju konstigt om du inte skulle ha någon garanti kvar?

Permalänk
Medlem

Sådär är det på samsung galaxy s8+ också. Man får smacka till lite lätt vid kameran så fungerar det. Är som att linsen låser sig ibland.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz