Tack för länken, det var nyttig information.
Skrivet av Storage Jar:
Garanterat fel från fabriken. Finns inte en chans att en sån där skada uppstår under transport utan att skada något annat i paketet.
Vet inte hur det går med garantin ändå eftersom du inte rapporterade felet direkt.
Emballaget som det fraktades i var hårt hanterat av Postnord, men grafikkortets kartong var i gott skick så jag tror inte det är en fraktskada, utan fabrikationsfel. Jag var hyfsad snabb med att nämna det dagen efter den 7/12 i en chatt med dem.
Skrivet av anon12433:
Har inte läst igenom alla svaren i tråden men måste bara påpeka att det där är med största sannolikhet inte en fraktskada utan någonting som skett under tillverkning/packning.
Det är heller inte ovanligt, har sett det på ett par grafikkort och är det där det enda drabbade partiet så är det någonting man böjer till snyggt med t.ex. en spetstång på 2 minuter.
Jag hade varit mer angelägen om att få ett bra exemplar av kortet gällande coil whine och överklockning.
Däremot så har du naturligtvis rätt till att reklamera produkten för denna skada om du önskar.
Du har rätt i att felet i sig inte är särskilt allvarligt, och jag har aldrig heller ursprungligen krävt ett nytt kort, ersättning, eller dylikt, det som fick mig att reagera var att dom vill häva garantin på grund av denna skada som jag inte har orsakat.
Skrivet av MinscS2:
@Aeig återkom gärna med mer info när du har mer att delge, väldigt intressant (och smått oroväckande) att Komplett vill ta bort din garantirätt för en skada som du själv antagligen inte orsakat. Har svårt att se hur du skulle lyckats skada kylflänsarna på det sättet - tappat kortet på en flaska med julmust från hög höjd? Nä det luktar fabriksfel.
Hoppas du inser att du nu lagt ribban extremt högt inför framtida modereringar nu.
Ja, det skall jag göra, jag kommer fylla på med vad som sker och vad beslutet blir i slutändan. Jag har varit uppriktig och ärlig och kortet kom i detta skick, skadan är precis som du säger mitt på kortet och innanför kylare och kretskort. Sedan förstår jag självklart att Komplett måste undersöka saken och har rutiner att följa, jag hade aldrig som avsikt att få ett nytt kort, utan det var deras förslag att ersätta produkten, sen misstänker jag att den medarbetaren på kundtjänst som jag pratade med initialt fick nej på den åtgärden, därav andra och tredje mailet.
Skrivet av tumvanten:
I fabriken sker det inga sådana skador.
Dessutom är det ingen fraktskada eftersom paketet är helt.
Så antingen har komplett packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är osannolikt.
Eller så har du packat upp kortet och råkat göra skadan, vilket är sannolikt.
Du kommer inte kunna bevisa att du inte har gjort den skadan.
Bevisligen har det gjort det, jag har ingen aning om hur MSIs fabrik ser ut, kedjan från dem till Komplett, tillverkning etc och jag bryr mig inte särskilt mycket heller, det är något som Komplett får hantera gentemot MSI, som kund förväntar jag mig en hel produkt med garanti som utlovat.
Angående bevisning så har jag loggat datum och tidpunkt för uthämtning, datum på bilderna i Google foto, samt har ett vittne som var med när jag öppnade kartongen och tog ur kortet, och som var den första att notera skadan på flänsarna, varpå jag tog bilderna, jag borde ha filmat det som King Grub föreslog men det får bli för framtida referens.
Jag ogillar starkt att det finns personer som antyder att jag ljuger, jag ville främst ha konsumentvägledning och råd kring vad som är korrekt, skäligt, etc, inte en oseriös bedömning av min trovärdighet, detta betackar jag mig i tråden.
Jag kontaktade dem inte för att få ett nytt kort, det var deras förslag från början, vänligen håll det i åtanke.
Mvh