Grafikkort skadat vid leverans, Komplett vägrar garanti

Permalänk

Har bara kollat lite snabbt här i tråden. Vet inte om någon har gett dig denna information. Kontakta msi och förklara för dem vad som hänt och händer. Hade ett fel på en jbl högtalare tog först kontakt med jbl dem bad mig att höra av mig om jag inte fick hjälp av återförsäljaren. Då tog jag kontakt med återförsäljaren ingen hjälp sen skrev jag till jbl att jag inte fick någon hjälp av återförsäljaren. Då skrev dem att dem skickar en ny högtalare till mig.. så försök få tag på msi om detta så kanske dem kan hjälpa dig..
Edit: Men meddela inte till msi om att du redan har varit i kontakt med återförsäljaren. Utan du skickar bilden på kortet med dem böjda kylflänsarna och frågar hur du ska göra fast du skriver vi till msi typ som om du tror att dem kan göra något åt saken..
Skickades från m.sweclockers.com

Lite mer info
Permalänk
Medlem

Skadan är ju mitt i kortet. Borde inte skadan vara vid kanten vid fall och fraktskada?

Är skadan på sidan som är vänd mot moderkortet när den sitter i datorn?

Permalänk
Medlem

Hur som helst om det är fraktskada, fabriksfel eller en tomte som kikat på kortet för att verifiera att det är en bra julklapp till en turkisk prins så återstår faktum!

Du fått ett trasigt kort och återkopplat till inköpsstället direkt med bevis.
Detta är ett löjligt problem, de ska ta tillbaka kortet och leverera en oskadad produkt du betalt för.

Blir fanimej lite sur, finns det ingen @komplett representant här som kan reda ut varför de är så krångliga mot dig?

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är alldeles för mycket jobb för ett par böjda kylarflänsar man lätt kan leva med? Påverkar ju inte grafikkortets funktionalitet eller kylningsförmåga

Permalänk
Medlem

@Harddrive:

Om han någonsin får ett annat problem som täcks av garantin tror du inte tillverkaren kommer neka den och påpeka den fysiska skadan då eller?

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skadan är ju mitt i kortet. Borde inte skadan vara vid kanten vid fall och fraktskada?

Är skadan på sidan som är vänd mot moderkortet när den sitter i datorn?

Ja, det stämmer bra, mitt på också.

Skrivet av Mordin:

Hur som helst om det är fraktskada, fabriksfel eller en tomte som kikat på kortet för att verifiera att det är en bra julklapp till en turkisk prins så återstår faktum!

Du fått ett trasigt kort och återkopplat till inköpsstället direkt med bevis.
Detta är ett löjligt problem, de ska ta tillbaka kortet och leverera en oskadad produkt du betalt för.

Blir fanimej lite sur, finns det ingen @komplett representant här som kan reda ut varför de är så krångliga mot dig?

Har pingat dem igår, får se om det blir något svar : )

Skrivet av Harddrive:

Bara jag som tycker att det är alldeles för mycket jobb för ett par böjda kylarflänsar man lätt kan leva med? Påverkar ju inte grafikkortets funktionalitet eller kylningsförmåga

Det är definitivt för mycket jobb om det enkom vore så. Ursprungligen hade jag bortsett från det (jag bad aldrig om ett nytt kort) men när Komplett säger att garantin inte gäller i framtiden som en följd av skadan vill jag inte behålla kortet.

Skrivet av Mordin:

@Harddrive:

Om han någonsin får ett annat problem som täcks av garantin tror du inte tillverkaren kommer neka den och påpeka den fysiska skadan då eller?

Det är precis detta som Komplett påstod, att alla framtida fel kan härledas till denna skada och därför gäller inte garantin som producenten har lämnat.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Shadow666: Tack för idén, jag ska maila MSI också och se vad dom säger om det och garantin i helhet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant att se hur detta fortlöper.

MSI vs Komplett vs PostNord vs Kund.
[och ombudsmannen också förstås.]

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Bra tråd, intressant case, får inte ts rätt lär åtminstone jag undvika dem i framtiden. Komplett är ett företag med en helt enorm omsättning och bör kunna lösa det här snyggt.

Roligt men samtidigt provocerande att se hur vissa hobbydetektiver här tror sig veta/gissa/spekulera i att ts åstadkommit skadan själv. Kanske är det svenska jantekynnet som visar sitt stora fula ansikte, avundsjuka, loser attityd. Detta går självklart inte att vara helt hundra på men ts har det tillräckligt torrt om fötterna för att få rätt i detta fall ändå, ytterst tveksamt om Komplett anser det vara befogat att sätta igång en dyr undersökning för detta fall, de kommer att ge sig.

Efter denna tråd vet ts varje fall vad vissa av medlemmarna här är för typer som dömer andra hur som helst.

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha blivit vid montering i datorn att det har tagit i något? För om ditt kort är lika stort som mitt RTX 2070 gaming z var, så var det bökigt att ens få ner det i datorlådan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@makatech: Jag håller med till 100%, blev förvånad och hyfsat besviken efter deras andra mail, om dom inte ändrar sig på detta kommer jag nog aldrig handla där igen eller rekommendera någon annan till det heller. Tycker det är riktigt dåligt att dom vägrar ta ansvar när det är en såpass dyr produkt. Hursomhelst så är det lustiga i alltihop att den andra personen som var närvarande var den som såg skadan först innan jag själv lade märke till den, därefter tog jag bilderna.

@CubaCola: Nej, bilderna som jag har tagit är direkt efter att jag har lyft ur kortet ur kartongen. Kartongen var inte heller plomberad men jag är osäker på om den skulle varit det då detta är den första och enda RTX kortet jag köpt, det såg nytt ut i kartongen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@CubaCola: Nej, bilderna som jag har tagit är direkt efter att jag har lyft ur kortet ur kartongen. Kartongen var inte heller plomberad men jag är osäker på om den skulle varit det då detta är den första och enda RTX kortet jag köpt.

Mvh

Kartongen ska alltid vara plomberad från tillverkan som en garanti att ingen har varit där inne och snokat. Uppenbarligen har någon öppnat din kartong innan du tog emot den.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@antepannte: Det var något jag reagerade över när jag öppnade Postnord paketet och tog ur produktkartongen, men antog att det kom utan plombering. Kortet hade egentligen lagerdatum den 19/12, men dök upp redan på BF som "i lager, reserverad" på min ordersida. Kan det eventuellt vara ett retur-ex från någon som fått sitt kort tidigare? OBS! Detta är ren spekulation från min sida.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@antepannte: Det var något jag reagerade över när jag öppnade Postnord paketet och tog ur produktkartongen, men antog att det kom utan plombering. Kortet hade egentligen lagerdatum den 19/12, men dök upp redan på BF som "i lager, reserverad" på min ordersida. Kan det eventuellt vara ett retur-ex från någon som fått sitt kort tidigare? OBS! Detta är ren spekulation från min sida.

Mvh

Det kan det mycket väl vara. Satt det en plastfilm över fläktarna där det stod "Play hard, stay silent" när du packade upp kortet? Det ska det göra. Är filmen borttagen så är det ganska troligt att någon annan har använt kortet innan dig.

Se denna unboxing video för exempel: https://www.youtube.com/watch?v=2LdpGJXGsyE

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Bra tråd, intressant case, får inte ts rätt lär åtminstone jag undvika dem i framtiden. Komplett är ett företag med en helt enorm omsättning och bör kunna lösa det här snyggt.

Roligt men samtidigt provocerande att se hur vissa hobbydetektiver här tror sig veta/gissa/spekulera i att ts åstadkommit skadan själv. Kanske är det svenska jantekynnet som visar sitt stora fula ansikte, avundsjuka, loser attityd. Detta går självklart inte att vara helt hundra på men ts har det tillräckligt torrt om fötterna för att få rätt i detta fall ändå, ytterst tveksamt om Komplett anser det vara befogat att sätta igång en dyr undersökning för detta fall, de kommer att ge sig.

Efter denna tråd vet ts varje fall vad vissa av medlemmarna här är för typer som dömer andra hur som helst.

Provocerande? Man kan läsa den här tråden på två sätt: endera så tror man på vad TS säger och då kommer man till en slutsats eller så tror man att TS själv åsamkat skadan och då kommer man till en annan slutsats. Vilket som är den korrekta kan vi inte veta, det kan vara så att TS inte talar sanning.

Båda sätten att se det kan ha sina förtjänster i diskussionen, inte för att miskreditera TS utan för att även se Kompletts sida av saken; jag gissar friskt här att det inte alls är ovanligt att folk hävdar skador i leverans trots att de själva orsakat skadan. Då kan man få viss förståelse för hur Komplett agerar och hur de försöker utröna vad som hänt.

Lite perspektiv skadar inte.

Permalänk
Medlem

@antepannte: Ja det gjorde det, endast kartongen som ej var plomberad på något vis. Jag finner det dock osannolikt och hoppas inte att dom har skickat ut ett kort som är använt sedan innan. Tvivlar på att dom hade medgett det isåfall oavsett.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@videopac: Jag håller med dig i det du säger, jag ser också Kompletts perspektiv och jag har förståelse för deras beteende till viss del, jag har även mailat dem och meddelat att jag är beredd att kompromissa, garantin är det viktigaste för mig, nytt kort var deras förslag ursprungligen, jag krävde aldrig det. Skälet till att jag hade önskat det i dagsläget är risken att jag blir nekad garanti i framtiden om kortet ex visar artefakter om ett år, flera RTX 2080 Ti har slutat fungera efter en viss tid.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Om kortet är en retur så borde man väl lätt se det om det finns skruvmärken i delen som sätts fast i chassit samt kanske även support-bryggan om den är använd. Min supportbrygga hade iaf märken efter att jag skulle ta ut från gamla chassit och sätta in den i nya chassit.
Minns ärligt talat inte om min box var plomberad heller..och nu när jag tittar på kartongen så ser jag inga tecken på att den skulle ha varit plomberad (typ limrester, eller missfärgning)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Komplett.se

@Aeig: Hej,

Jag får börja med att innerligen beklaga om du fått motsägelsefulla besked när du varit i kontakt med oss men jag skulle gärna vilja titta närmare på ärendet och den kontakt du haft med mina kollegor.

Jag har skickat dig ett PM med kontaktväg samt vilka uppgifter jag skulle behöva ta del av för att få en så bra bild över vad som skett som möjligt.

Tills dess att vi hörs av får jag önska en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,
Noa OR, Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Jag tittade också efter limrester och fann inga, så jag finner det osannolikt att den har varit iväg innan, plasten satt dessutom på framsidan.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Komplett: Hej,

tack för ditt svar, jag har skickat ett PM och info finns även i denna tråd.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Provocerande? Man kan läsa den här tråden på två sätt: endera så tror man på vad TS säger och då kommer man till en slutsats eller så tror man att TS själv åsamkat skadan och då kommer man till en annan slutsats. Vilket som är den korrekta kan vi inte veta, det kan vara så att TS inte talar sanning.

Båda sätten att se det kan ha sina förtjänster i diskussionen, inte för att miskreditera TS utan för att även se Kompletts sida av saken; jag gissar friskt här att det inte alls är ovanligt att folk hävdar skador i leverans trots att de själva orsakat skadan. Då kan man få viss förståelse för hur Komplett agerar och hur de försöker utröna vad som hänt.

Lite perspektiv skadar inte.

Hur som helst, faktum kvarstår, det går självklart inte vara helt hundra men TS har det tillräckligt torrt om fötterna för att kunna få rätt i detta fall ändå. Exceptionellt svårt att motbevisa TS om man inte iscensätter en jäkligt avancerad utredning av polis eller försäkringsbedrägeri nivå vilket jag knappast tror Komplett är beredda att göra i detta fall.

Ja, jag upplevde åtminstone vissa inlägg här som något förnedrande (provocerande) för TS och tyckte jag det var på sin plats att åtminstone en person satte hårt mot hårt.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Om kortet är en retur så borde man väl lätt se det om det finns skruvmärken i delen som sätts fast i chassit samt kanske även support-bryggan om den är använd. Min supportbrygga hade iaf märken efter att jag skulle ta ut från gamla chassit och sätta in den i nya chassit.
Minns ärligt talat inte om min box var plomberad heller..och nu när jag tittar på kartongen så ser jag inga tecken på att den skulle ha varit plomberad (typ limrester, eller missfärgning)

Ska alltid sitta en transparent rund tejp i mitten av öppningar på all elektronik varor som levereras i en kartong.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Shadow666: Tack för idén, jag ska maila MSI också och se vad dom säger om det och garantin i helhet.

Mvh

Np! Men skriv inte att du har pratat med komplett utan kolla vad dem skriver först och undra hur dem kan hjälpa dig med detta. Så kanske dem skriver hör av dig till återförsäljaren först får du ingen hjälp hör av dig igen så löser vi det då..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Ja, jag upplevde åtminstone vissa inlägg här som något förnedrande för TS och tyckte jag det var på sin plats att åtminstone en person satte hårt mot hårt.

En person? Alla, nästan, curlar TS. Det är väl ok, men att säga att det har varit många förnedrande inlägg riktade mot TS tycker jag nog är en beskrivning som är rejält överdriven

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

En person? Alla, nästan, curlar TS. Det är väl ok, men att säga att det har varit många förnedrande inlägg riktade mot TS tycker jag nog är en beskrivning som är rejält överdriven

Möjligt min reaktion var överdriven också men var skrev jag "många"?

@Aeig är en schysst/bra forum medlem och där jag kommer ifrån står man upp för varandra.

Permalänk

Roligt att Komplett uppmärksammar denna tråd och svarar i den. Visar på hur känsliga företag är för negativ uppmärksamhet. Själv hade jag ett av mina besvärligaste/konstigaste reklamationsärenden med just Komplett. Till slut, efter många mycket frustrerande kontakter, blev jag kompenserad på ett sätt som var ok. Men vägen dit var så frustrerande att det inte är den rättvisa kompensationen jag kommer ihåg, utan bara hur mycket tid och energi jag la på hela grejen.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att alltid filma när jag öppnar dyra produkter, och starta filmningen medan förpackningen är plomberad, och sedan, utan att ta produkten ur bild, undersöka den framför kameran. Det har sparat mig tusentals kronor vid ett tillfälle, just då ett företag påstod att skadan som den aktuella produkten uppvisade var orsakad av mig. Jag skickade filmen som bevis, och då blev det tyst och i stället kom ett mail med returfraktsedel.

Permalänk
Medlem

@daskedennis:
Fast det stämmer väl ändå inte, skador i frakten ska anmälas till Postnord direkt vid synliga skador och inom 7 dagar för dolda skador. De har iaf Posten haft som policy tidigare så om det inte ändrats bör det fortfarande vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Bra tråd, intressant case, får inte ts rätt lär åtminstone jag undvika dem i framtiden. Komplett är ett företag med en helt enorm omsättning och bör kunna lösa det här snyggt.

Roligt men samtidigt provocerande att se hur vissa hobbydetektiver här tror sig veta/gissa/spekulera i att ts åstadkommit skadan själv. Kanske är det svenska jantekynnet som visar sitt stora fula ansikte, avundsjuka, loser attityd. Detta går självklart inte att vara helt hundra på men ts har det tillräckligt torrt om fötterna för att få rätt i detta fall ändå, ytterst tveksamt om Komplett anser det vara befogat att sätta igång en dyr undersökning för detta fall, de kommer att ge sig.

Efter denna tråd vet ts varje fall vad vissa av medlemmarna här är för typer som dömer andra hur som helst.

Jag måste inte tro samma som du,det vettiga här är ju att titta på vilka steg kortet kan ha tagit skada i och jag tror absolut inte att kortet passerar och hoppar till på bandet utan att sorteras ur. Perspektiv måste finnas annars finns det ju ingen anledning att diskutera detta ens. Du får väl skapa ett register med folk som säger det ingen annan vågar.

Tillverkningsprocessen hos msi kan du se här https://www.youtube.com/watch?v=9T_KMwrujB8

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|