Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

På sätt och vis förstår jag helt och hållet att butikerna antingen struntar i CM eller bara använder det som en förlängning av Black Friday/Week:
Hade dom kommit ut med bättre erbjudanden än förra veckan, om så bara med någon hundralapp hit och dit, så hade dom i dagens självberättigade samhälle fått hantera hur många returärenden/supportärenden som helst ("refunda 200 kr annars häver jag köpet och köper om det!") av kunder som hade känt sig "lurade" eftersom dom "gick miste" om 200 kronor, etc.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

I år har det blivit så extremt uppenbart att det inte rört sig om reor överhuvudtaget utan ENDAST ett försäljningsjippo. För bara något/några år sen valde man normalt att kanske sälja ut förra årets modeller med kraftigt sänkta priser. (Tänker främst på TV-apparater här eftersom jag själv är på jakt efter en och sannolikt många med mig. Det är ju trots allt en av de dyrare inköpen man kanske gör?)
Hur som helst ser jag nu ett mönster. Förr kunde du alltså köpa förra årets "toppmodeller" till priset av vad instegsmodellerna ligger på. I år, om det dykt upp någon TV det övre mellansegmentet som har ett år på nacken, så har dessa varit till ordinarie pris. Butikerna vill alltså inte sälja en gammal modell med förlust för att fylla på hyllorna med nästkommande års modeller som man tidigare gjort under verkliga reor. Anledningen är sannolikt att nästkommande års modeller inte är bättre än det tidigare årets.
En annan anledning är antagligen det faktum att köpare har lärt sig att butikerna kommer sälja ut de utgående modellerna till kraftigt sänkta priser och därmed invänta tv-köp till slutet av året när butiken kommer göra förlust och det vill dom sannolikt undvika.

Handeln har skjutit sig själva i sank med alla dessa reor. Först har du "Back to School", sedan kommer Singles Day, därefter Black Friday, därefter Cyber Monday, därefter Julrean, Mellandagsrean, Januarirean. Det går inte att ha rea hela tiden och upprätthålla förväntningarna hos allt mer prismedvetna kunder. En webbshop har ju inte samma behov av att rea ut sortiment som en butik, eftersom det garanterat finns pallplatser att lagra skiten på i ett centrallager. En butik måste gallra ut det gamla hela tiden för att få plats med nyheter, så där är rea ibland rent av nödvändigt.

En annan inte helt oväsentlig faktor är att Prisjakt har fått ett så enormt genomslag. Jag har äldre släktingar som inte ens har dator, men nog fan har de skaffat Prisjakt till mobilen. Alla förväntar sig alltid att få det lägsta priset, men det är lite som med betting och aktier - för varje vinnare krävs att det finns en förlorare. Butikerna har väl till sist landat i att de inte tänker agera förlorare i den marknad vi skapat åt oss själva.

Sedan hjälper ju inte våra inhemska hittepå-punktskatter till direkt.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Elgiganten har sin 55" samsung instegare för 5555:- (UE55NU7096) och den modellen fanns inte innan black friday. Den utger sig för att tillhöra NU7000-serien men av specifikationerna att döma verkar den tillhöra NU6000-serien. Samtliga NU7000-modeller som har suffixen NU70xx tycks tillhöra 6000-serien och den "verkliga" NU7000-serien verkar börja först vid NU7100 och uppåt. Samsung själva har inga modeller på sin hemsida presenterade med produktnummer under NU7100 i sin "7000-serie" vilket är anmärkningsvärt. Det här med black friday och cyber monday är nu officiellt inget annat än bondfångeri. Handla från amazon.de när ni måste istället. TV går dessvärre inte att köpa därifrån så därför rekommenderar jag blocket över den svenska handeln.

Elgiganten har sedan de startade upp i Sverige kört med metoden att köpa in utgående modeller av sina leverantörer och fixa unika artikelnummer/EAN-koder. På så vis har de i reorna kunnat hävda att de har sänkt priset med hur många procent som helst, när det i själva verket aldrig varit en produkt de har sålt aktivt och ingen annan seriös aktör har tillgång till. Mediamarkt, Siba/Netonnet m.fl. har ju också kört på den här stilen. Framförallt när det kommer till vitvaror och TV-apparater, där det är en djungel.

Skrivet av MinscS2:

På sätt och vis förstår jag helt och hållet att butikerna antingen struntar i CM eller bara använder det som en förlängning av Black Friday/Week:
Hade dom kommit ut med bättre erbjudanden än förra veckan, om så bara med någon hundralapp hit och dit, så hade dom i dagens självberättigade samhälle fått hantera hur många returärenden/supportärenden som helst ("refunda 200 kr annars häver jag köpet och köper om det!") av kunder som hade känt sig "lurade" eftersom dom "gick miste" om 200 kronor, etc.

Jag har själv arbetat med försäljning mot konsumenter till och från under många år. I Sverige är det något jag gärna undviker. Fri frakt, fria returer, öppet köp, etc gör att du alltid tar en stor risk som säljare. De flesta returnerar inte produkterna i säljbart skick och sedan sitter man där med massa demolager som måste prissänkas. Samtidigt är det ju de spelreglerna som gäller på vår marknad och då får man som säljare ta höjd för det i sin prissättning eller helt enkelt avstå från att delta i reorna.

Personligen kan jag tycka att det vore vettigare om Black Friday höll sig till fysiska butiker och Cyber Monday höll sig specifikt till webbutikerna. Då blir fördelningen och begreppen rimligare. Ett annat alternativ är att helt strunta i Cyber Monday, eftersom den aldrig egentligen fått fäste i Sverige p.g.a. de anledningar du pekar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Personligen kan jag tycka att det vore vettigare om Black Friday höll sig till fysiska butiker och Cyber Monday höll sig specifikt till webbutikerna.

Usch nej!

Ett sådant system skapar bara det värsta utav det värsta utav människorna.

Titta bara på videos på internet hur det ser ut där i USA i dessa fysiska butikerna:

https://youtu.be/2H8fXLGPrKk?t=35

Nu har Sverige inte lika stor rea som där i USA men jag kan tänka mig att köerna kommer att bli enorma och trängseln och armbågandet kommer att bli oundvikliga.

Sitter hellre hemma framför datorn och fynda än att behöva brottas med andra i butiken. Dessutom också lättare att jämföra priser mellan butiker, går fortare och man slipper gå fram och tillbaka mellan butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Usch nej!

Ett sådant system skapar bara det värsta utav det värsta utav människorna.

Titta bara på videos på internet hur det ser ut där i USA i dessa fysiska butikerna:

https://youtu.be/2H8fXLGPrKk?t=35

Nu har Sverige inte lika stor rea som där i USA men jag kan tänka mig att köerna kommer att bli enorma och trängseln och armbågandet kommer att bli oundvikliga.

Sitter hellre hemma framför datorn och fynda än att behöva brottas med andra i butiken. Dessutom också lättare att jämföra priser mellan butiker, går fortare och man slipper gå fram och tillbaka mellan butiker.

Jag är lagd åt det cyniska hållet, så jag tycker det är för mycket folk i butiken för jämnan. Därför undviker jag gärna butiker. Hemmavid kan jag göra mer kalkylerade köp och research, samtidigt som jag slipper lismande, postpubertala butikssäljare med bristfällig kunskap och en servicekänsla som hämtad från Norge.

Tror många delar din och min uppfattning att soffan är trevligare än butiksgolvet. Sverige är som gjort för distansköp, både geografiskt och klimatmässigt. Men om CyberMonday är tänkt att vara vår största dag för e-handel, då har e-handlarna en hel del att förbättra kommande år. Det är därför jag skrev att man antingen borde göra en uppdelning, alternativt fimpa hela konceptet med CyberMonday och bara inkludera måndagen i Black Week istället.

Nu ser man ju istället nyhetsbrev om "CyberMonday Week"... jag blir så trött. Det finns ingen substans i alla dessa reor. Hellre färre reor, med färre utreade produkter till bättre priser än att hålla på med konsumtion bara för att främja tillväxt.

Permalänk
Medlem

Såg att AMD släppt Ryzen 5 2600x max och Ryzen 7 2700 Max som får samma kylare som 2700x nu.
Dock till ett betydligt högre pris, vet inte hur man tänkte när 2700 Max kostar 100kr mer än 2700x som ju då har samma kylare...

Är det prishöjning på gång av 2700x då också?

Kanske blir en 2700x till "normal" pris ändå som jag införskaffar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Amazon.de har påbörjat det de kallar cyber-monday-week och de har även börjat med gratis frakt till Sverige på ordrar över 39€

Blev upplyst om att vi haft detta sedan 2016
Permalänk
Medlem

Blir väldigt bra pris på rx580 nitro då. 240 euro är ändå okej

Permalänk
Medlem

@tidsoptimist: Fri frakt från tyska Amazon vid köp över 39€ har vi haft sedan 2016

Permalänk
Skrivet av FireRed:

@tidsoptimist: Fri frakt från tyska Amazon vid köp över 39€ har vi haft sedan 2016

Där ser man! Kanske borde gå in på Amazon.de mer då *facepalm*

Permalänk
Medlem

Ooofff! Hade inte planerat att ta bussen i en timme till Norrtälje men nu har jag inget val, för bra deal för att missa!

Permalänk
Skrivet av Blade@LCD:

Om det är GeForce RTX 2080 Ti du menar så har jag om inte annat skrivit en kort recension hos Elgiganten.
Det är en kort med noll bling från New Jersey baserade PNY, samma stock frekvenser som Foudners Edition, men med en kylare som kyler kortet bättre. Vist hör man kortet men det är definitivt inte störande. Det låter mindre än min SLi av GeForce GTX 980 där jag hade en ASUS STRIX och en MSI Gaming. GPU Boost 4 gör att mitt kort utan att klocka ligger på runt 1875-1900 på GPU.

Testade kortet i Afterburner och fick det stabilt med +2000 på GPU och +15000 på minnet. En trevlig boost. Ljudet från kylaren är homogent och jag hör ingen coilwine, du kan dock urskilja kortet men som sagt inget som stör. Hade nog helst köpt ett MSI Gaming X TRIO men kan inte motivera nästan 3000kr till för att få en lite tystare kylare.

Skall tilläggas att jag är en person som läst mycket på silentpcreview.com genom åren och är känslig vad det gäller ljudprofiler på fläktar.

Det var RTX 2070 jag tänkte på, 2080 Ti får tyvärr inte plats i mitt chassi

Uppskattar dock att du tog dig tid att recensera produkten.

//Zacke

Permalänk

Hoppade precis på tåget med en Galaxy S9 för 187 kronor i månaden i 24 månader. Sitter med en Galaxy s7 med spräckt display idag. Ändå kände jag en viss ångest efter beställningen. Övertyga mig om att detta var ett bra klipp tack

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

@Vintervilan: Mindre än halva priset! Bra deal! *beror på vad du har för abonnemang idag.
Telia hade gratis mobil mot 100GB surf abonnemang vilket jag tyckte var dyrt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Klokrent köp 😊

Skrivet av Vintervilan:

Hoppade precis på tåget med en Galaxy S9 för 187 kronor i månaden i 24 månader. Sitter med en Galaxy s7 med spräckt display idag. Ändå kände jag en viss ångest efter beställningen. Övertyga mig om att detta var ett bra klipp tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa lurar går att koppla helt vanligt till en telefon via blue tooth? https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-headset/SSARC...

Permalänk

@T_Sand:
Det ska gå bra.

"Dual Wireless System
Two is better than one. The Arctis Pro Wireless features rock solid, lossless 2.4G wireless audio for gaming, combined with Bluetooth connectivity for mobile devices. Use both connections simultaneously or independently for maximum flexibility."

https://steelseries.com/gaming-headsets/arctis-pro-wireless

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Vänligen anmäl ev. regelbrytande inlägg istället för att kommentera inläggen. Observera även att varken Dagens fynd eller tillhörande diskussionstråd (denna) är till för att exempelvis be andra utföra en tjänst o.l. Det är många som följer trådarna så det skulle vara trevligt om vi kunde undvika onödigt "brus".

Citat:

§1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

TL:DR: Posta fyndtips i Dagens fynd-tråden och diskutera fyndtipsen här.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av askerone:

CYBER15 kod ger 15% på clasohlson.se cyber Monday obs verkar även gälla nedsatta priser!

Skickades från m.sweclockers.com

Och alla studenter måste komma ihåg att de har 10 % extra genom studentkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Och alla studenter måste komma ihåg att de har 10 % extra genom studentkortet.

"Kupongkoden kan inte användas med befintliga kuponger"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

"Kupongkoden kan inte användas med befintliga kuponger"

Jaha, missade att de hade en kod den här gången, synd. Under black friday var allt nedsatt 20% utan kod. D.v.s. 30% på hela sortimentet för oss studenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av askerone:

CYBER15 kod ger 15% på clasohlson.se cyber Monday obs verkar även gälla nedsatta priser!

Prisex: Actionkamera GoPro Hero7 Silver för 2345:-

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset. Dock är Clasohlsons hemsida återigen värdelös vad gäller lagersaldon.

Edit: Fick svar från deras support. De har tydligen en fördröjning på fyra dagar på sitt lagersaldo..

Vi har just nu högtryck under Black Week och julhandeln vilket gör att uppdateringen på saldot inne på produktsidan inte riktigt hänger med verkligheten.
När du går till kassan och ska slutföra ordern så görs den riktiga kontrollen direkt mot vårat lager och du får där besked om det går att beställa produkten eller inte.

Produkter som ej finns i lager går ej att beställa via e-handel hos oss.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:


När du går till kassan och ska slutföra ordern så görs den riktiga kontrollen direkt mot vårat lager och du får där besked om det går att beställa produkten eller inte.

Man kan ju undra varför hemsidan inte kontrolleras "direkt" mot deras lager. Såg att de fått väldigt många låga betyg på prisjakt senaste dagarna just p.g.a. detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Man kan ju undra varför hemsidan inte kontrolleras "direkt" mot deras lager. Såg att de fått väldigt många låga betyg på prisjakt senaste dagarna just p.g.a. detta.

Eller hur. Jag var på jakt efter Ubiquiti UniFi AC Lite redan i fredags och det var felaktigt lagersaldo kl 10.00 på förmiddagen. Sedan dess har de tydligen inte lyckats uppdatera saldot,

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jaha, missade att de hade en kod den här gången, synd. Under black friday var allt nedsatt 20% utan kod. D.v.s. 30% på hela sortimentet för oss studenter

Dock inte hela sortimentet under BC, exempelvis Nintendo Switch var undantaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ni som köpte surfplattan från tele2 för ett tag sedan, hur gör ni för att betala?
Har loggat in på mitt tele2 men kan inte hitta någon faktura eller vad jag är skyldig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Ni som köpte surfplattan från tele2 för ett tag sedan, hur gör ni för att betala?
Har loggat in på mitt tele2 men kan inte hitta någon faktura eller vad jag är skyldig.

Jag undrar detsamma.. det var ju ett tag sen man beställde, och jag är rädd att det dimper ner ett inkassokrav snart.

Skämt åsido, kan säkert ha med att det var så många som beställde, vilket i sin tur fördröjde utskicken av fakturorna. Kan det stämma tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@kronwalled: Hastigheten lär väl inte vara något större problem, sitter i dagsläget en gammal HDD från typ 2012 som går i 5400 rpm och fungerar allmänt dåligt. Hur är det med livslängd på en sådan (SSD) disk?

Ursäkta sent svar. Min gissning är att livslängden inte blir något problem oavsett vilken modell du väljer, om du nu inte ska skyffla tonsvis med data, vilket inte brukar vara allt för vanligt för en systemdisk i en laptop, skulle jag säga att det är hugget som stucket.

Av din beskrivning gissar jag på att det rör sig om typ en tio år gammal laptop, c2d generation eller däromkring, det kan bli ett markant lyft och maskinen kan mycket väl fungera bra för lättare uppgifter en så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Ni som köpte surfplattan från tele2 för ett tag sedan, hur gör ni för att betala?
Har loggat in på mitt tele2 men kan inte hitta någon faktura eller vad jag är skyldig.

Har inte heller fått en. En bekant berättade att han fick sin faktura sista dagen i månaden när han beställde från tele2 för ett tag sedan.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av keybr:

Jag undrar detsamma.. det var ju ett tag sen man beställde, och jag är rädd att det dimper ner ett inkassokrav snart.

Skämt åsido, kan säkert ha med att det var så många som beställde, vilket i sin tur fördröjde utskicken av fakturorna. Kan det stämma tro?

Det kanske är vettigt att skaffa e-faktura eller autogiro, tror de har något finstilt om fakturaavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det kanske är vettigt att skaffa e-faktura eller autogiro, tror de har något finstilt om fakturaavgift.

Jag köpte tableten, inte nu men förra gången den hade samma pris. Trots att jag har mitt vanliga abonnemang hos Tele2 lade dom den här separat på pappersfaktura. Gissningsvis standardförfarande för att kunna krama ur en fakturaavgift. Ringde upp och då lade dom över det på samma räkning som mobilabonnemanget.