Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Behöver du inte aktiv brusreducering så finns de ju bättre som audeze Mobius ex.
Kan få köpa mina Bose annars

PM

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha men hur ska man veta vilken lur det är när det står xx...

k7xx kan ju lika gärna vara 701, dom borde skriva ut modellnumret för att reda ut alla missförstånd.

aja dom kostar runt 3500 kr i Sverige, blir bra sugen nu, hoppas man slipper tull. Hur tror ni dom står mot phidelio x2?

Man kan t.ex. läsa på deras hemsida.. de skriver inte Hd650 eftersom de inte är estetiskt sett lika ett par från Sennheiser själva. Inte så konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina nybörjare lurar var ett par Sennheiser HD 598, tror att många går samma väg. De kom med en uppdaterad version för några år sedan, kan vara att bara designen uppdaterades, med tyvärr till det sämre. Jag testa dom och de känns väldigt plastiga och billigare.

Dessa lurar går utmärkt till film, spel, men även musik är dom godkända för. Dock behöver man uppdatera sin kabel för att verkligen få ut skönheten ur dom.

Jag köpte från några år sedan en kabel från thecablepro.com, sidan ligger nu nere och lästa på nått forum att ägeren blev sjuk, vet inte mer.

Annars, kan jag rekommendera https://www.moon-audio.com/ för custom made kablar, och de har en hel del färdiga för HIFI lurar.

De är också från USA så ska man beställa så kan man köra genom en postpox i USA och sen skicka som gåva till sig själv, med typ reship.com.

Permalänk
Medlem

Vilka rekommenderas om man vill ha brusreducering? Har idag ett bar bose quiet II tror jag den heter, kostar runt 3.6k. Borde jag nöja mig med dessa eller finns det något bättre? Pengar är inte ett problem men det ska ju inte vara överdrivet

Permalänk
Medlem

@skitsur: Om du har ett par QC35II redan, är det troligen inte lönt att uppgradera. Det blir inte mycket bättre med blåtand.
Jag uppgraderade från ett par QC25 för att jag ville ha trådlöst. Jag valde B&W PX. Passar mitt lyssnande bättre.
Men du får nästan provlyssna själv, vill inte rekommendera dem över QC35II'orna.
Det enda jag kan ta gift på är att full volym på mina QC25or, motsvarar ungefär 60-65% på mina B&W, så man kan kräma på bra mycket mera!

Ta dig till en HiFi butik o lystna. (Ta med dina favo spår i nallen, para upp o kör en stund.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitsur:

Vilka rekommenderas om man vill ha brusreducering? Har idag ett bar bose quiet II tror jag den heter, kostar runt 3.6k. Borde jag nöja mig med dessa eller finns det något bättre? Pengar är inte ett problem men det ska ju inte vara överdrivet

Vill du ha brusreducering blir det svårt. Behöver du inte brusreducering är det enkelt hitta bättre lurar i prisklassen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@nicoX: Kablar kan väl diskuteras någon annanstans, men att köpa ett par Moonkablar till ett par HD598 måste vara det onödigaste jag hört. Då kan du ju köpa ett par HD650 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@nicoX: Kablar kan väl diskuteras någon annanstans, men att köpa ett par Moonkablar till ett par HD598 måste vara det onödigaste jag hört. Då kan du ju köpa ett par HD650 istället.

Jag tänkte i samma bana, men sen prova jag HD650, klart ljudet var nått helt annat, men de satt inte alls bekvämt. HD598 är bekväma, lätta och blir aldrig varma. Sen uppdaterar jag mig inte inom Sennheiser, så jag behåller HD598, väldigt nöjd med kabeln och ändamålet för dom är mest film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

JDS Labs släppte precis sin nya $99 AMP.
Ännu mer roligheter i budgetsegmentet

JDS Labs Atom Amp – Official Release & Benchmarks
https://blog.jdslabs.com/2018/11/jds-labs-atom-amp-official-r...

https://blog.jdslabs.com/wp-content/uploads/2018/11/feature-750x410.jpg

Jag har lite svårt att greppa exakt VAD en sån här amp gör?
Just nu kör jag mina ATH-M50X inkopplad direkt i chassits front som sen går till "front audio pinnen" på moderkortett.
Vad bör det bli för skillnad i ljud om jag istället använder en sån här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jag har lite svårt att greppa exakt VAD en sån här amp gör?
Just nu kör jag mina ATH-M50X inkopplad direkt i chassits front som sen går till "front audio pinnen" på moderkortett.
Vad bör det bli för skillnad i ljud om jag istället använder en sån här?

Det är en hörlursförstärkare som är till för lurarnas Ohm. Den har RCA outputs så du kan inte koppla den direkt till din PC.

Hörlursförstärkare är en grej för finsmakare, man klarar sig utan en, har man en amp för sina högtalare kan man koppla dom direkt där, eller ett ljudkort med hörlursförstärkare som BlasterX.

Du har nog en lång väg om du nu kör en kabel mellan frontpanel och mb :). Börja med att skaffa ett dedikerat ljudkort, sen lurar på det, passiva högtalare, amp, därefter kan du börja titta på hörlursförstärkare.

"A preamp output normally needs to drive a load of between 10,000 Ohms and 47,000 Ohms, normally to not much more than 1V RMS. In electrical terms that is considered a relatively easy load.

A headphone amp output (for dynamic headphones) may have to drive potentially down to 30 Ohms (...actually I think lower impedance 'phones exist too?), with a voltage level in the region of typically 0.5 to 4 V RMS. This lower impedance load requires a 'stronger' output stage than that of many pure preamplifiers."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Det är en hörlursförstärkare som är till för lurarnas Ohm. Den har RCA outputs så du kan inte koppla den direkt till din PC.

Hörlursförstärkare är en grej för finsmakare, man klarar sig utan en, har man en amp för sina högtalare kan man koppla dom direkt där, eller ett ljudkort med hörlursförstärkare som BlasterX.

Du har nog en lång väg om du nu kör en kabel mellan frontpanel och mb :). Börja med att skaffa ett dedikerat ljudkort, sen lurar på det, passiva högtalare, amp, därefter kan du börja titta på hörlursförstärkare.

"A preamp output normally needs to drive a load of between 10,000 Ohms and 47,000 Ohms, normally to not much more than 1V RMS. In electrical terms that is considered a relatively easy load.

A headphone amp output (for dynamic headphones) may have to drive potentially down to 30 Ohms (...actually I think lower impedance 'phones exist too?), with a voltage level in the region of typically 0.5 to 4 V RMS. This lower impedance load requires a 'stronger' output stage than that of many pure preamplifiers."

Tack för svar! Men varför står det att den har "Dual inputs" då?
Står i beskrivningen att det går att välja mellan RCA och 3.5mm som inputr, då borde det väl gå att koppla in i datorns MB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Tack för svar! Men varför står det att den har "Dual inputs" då?
Står i beskrivningen att det går att välja mellan RCA och 3.5mm som inputr, då borde det väl gå att koppla in i datorns MB?

Ja, såg det. Det ska gå med 3.5mm, sen finns det också RCA to 3.5mm kablar om 3.5 inte hade funnits.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att jag skulle bli hörlursgalning själv . Ända sen jag köpte 700mk2 blev jag trött på för tung bass och jagade istället efter hörlurar med riktigt bra diskant/mellanregister . Så efter det har man köpt Superlux 681-B och bluedio turbine/ausdoom 6 (bluetooth) och Massdrops Seenhieser 58X som är sinnesjukt bra och bekväma . Mina bluetooth hörlurar hänger ibland löst under gympasset så sluta med att man köpte bluetooth in ear hörlurar populära Taotronics)

Av alla mina köp har jag aldrig blivit så imponerad av hörlurar som jag är av Seenhiesers nya element 58X dem har verkligen hittat balansen mellan alla register i dessa lurar . Med alla höurar jag provat finns det alltid nåt jag hör det är för mycket av eller för lite detta händer ej med 58X . Åkte dit på skatte och tullsmäll på 400 kr men ändå tycker jag dem var värda . Blev 1700kr sammanlagt. 58X är 150ohm så dem kräver förstärkare för att drivas ordentligt och jag använder Asus ThunderFX som förstärkare och ljudkort vilket funkar perfekt . Dem senaste år har man knappt lagt nåt på hårdvara utan la istället majoriteten av pengarna på ljud (har även hemmabio Samsung 4500U (centerhögtalare med trippelement)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Trodde aldrig att jag skulle bli hörlursgalning själv . Ända sen jag köpte 700mk2 blev jag trött på för tung bass och jagade istället efter hörlurar med riktigt bra diskant/mellanregister . Så efter det har man köpt Superlux 681-B och bluedio turbine/ausdoom 6 (bluetooth) och Massdrops Seenhieser 58X som är sinnesjukt bra och bekväma . Mina bluetooth hörlurar hänger ibland löst under gympasset så sluta med att man köpte bluetooth in ear hörlurar populära Taotronics)

Av alla mina köp har jag aldrig blivit så imponerad av hörlurar som jag är av Seenhiesers nya element 58X dem har verkligen hittat balansen mellan alla register i dessa lurar . Med alla höurar jag provat finns det alltid nåt jag hör det är för mycket av eller för lite detta händer ej med 58X . Åkte dit på skatte och tullsmäll på 400 kr men ändå tycker jag dem var värda . Blev 1700kr sammanlagt. 58X är 150ohm så dem kräver förstärkare för att drivas ordentligt och jag använder Asus ThunderFX som förstärkare och ljudkort vilket funkar perfekt . Dem senaste år har man knappt lagt nåt på hårdvara utan la istället majoriteten av pengarna på ljud (har även hemmabio Samsung 4500U (centerhögtalare med trippelement)

Vad kul att höra. Jag sitter just nu och väntar på att mitt beställda par ska komma hem. Förhoppningsvis har jag dem i veckan. Sitter idag endast på en e10k och hoppas dem får lurarna att spela hyfsat bra iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk

Funderar på dessa B&W P7 trådlösa som finns på rea. Är de bra. Har aldrig fastnat för B&W i hifiklubben butiker tycker de demar så dåligt. Var nära en gång på gamla CM serien. Tycker B&W 800 ser fina ut och man hör hela tiden lovord om B&W.
Så svårt att hitta något bra ifall man inte har 20k som bara ligger och samlar damm. Haft Beyer, Sennheiser och AKG. Prova många olika i butik. Aldrig fastnat för något speciellt. De föregående var KEF Space One. Gillade ljudet eftersom jag har KEF R serie hemma som är strålande bra. Hörlurarna gick i backen bara för man fastnade i sladden och hoppade ut ur själva öronkåpan. Funderar på trådlösa för att råda bot på sladdhelvete som vill fastna i kläder när man är ute. Brusreducering är jag inte direkt imponerad över. Lurarna bör åtminstone kunna isolera lite ljud. Letar over-ear utan att de blir som att man liknar prinsessan leia. Bör kunna tåla en hel del stryk. Någon som har något vettigt tips eller kanske varit i samma situation. Kommer köra IPhone med TIDAL HIFI så gärna något som passar i drivningen. Budget är max 4K om det är det som behövs för att få något vettigt. Gärna mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Buddaz112 Jag är grymt nöjd med mina P7 Wireless. Det enda är väl komforten.. Kan bli lite jobbigt mitt uppe på huvudet för mig vid långtidslyssning.. Ljudet och kvalitétskänslan är på topp iaf.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

@Buddaz112 Jag är grymt nöjd med mina P7 Wireless. Det enda är väl komforten.. Kan bli lite jobbigt mitt uppe på huvudet för mig vid långtidslyssning.. Ljudet och kvalitétskänslan är på topp iaf.

Användningsområde är främst pendling. Man får noll lust att köpa när det mesta kostar från 4K och uppåt. Priset som lockar. Provade dessa populära Sony lurarna. De kändes obekväma runt själva öronen. Har inte direkt några Dumbo öron. KEF jag använde passade precis lagom. Gillar bra ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

P7 sitter bra tycker jag och har ett ljud som är lätt att gilla, vettefasen om de är i din smak som är så förtjust i kef däremot. P7 har lite mer fokus på bas än diskant så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Borde inte en ODAC combo http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo funka bra för dig?

Vad fan är Sennheiser HD 6XX för lur? är det HD 600 i så fall varför dessa xx? Kan man få random lur i 600 serien?

Blev också lite sugen på att köpa dom. Har AKG 701 och philips fidelio x2 atm, är det ens värt för mig att köpa dom?

Kör med MATRIX M-STAGE och Objective DAC atm.

Som tidigare nämnts är det Massdrops version av HD650.
Efter ha läst på hela helgen så har jag också sett att många gillar ODAC kombinationen. Däremot också läst (reddit) att ODAC inte är så bra match med just HD650 (inte testat själv). Då jag inte har möjlighet att provlyssna innan köp så kör jag på alternativet som fått minst kritik. Rätt eller fel, så blir det Shiit Magni + Modi för mig

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Vad kul att höra. Jag sitter just nu och väntar på att mitt beställda par ska komma hem. Förhoppningsvis har jag dem i veckan. Sitter idag endast på en e10k och hoppas dem får lurarna att spela hyfsat bra iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

ah nice vilka beställde du? 58X?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv

Så fick hem ett par Urbanista New York idag, ett par BT hörlurar. Jämfört med Marshall Monitor så är ljudet mer normalt, inte så nischat som med Monitor. Vilket jag har för mig Marshall har som signum..
Så lite mer lyssnande på NY sedan byta och se vilken skillnad det är, jag lyssnar inte bara på hårdrock.
Byggkvaliteten på Monitor är nästan lite väl mycket bättre än New York lurarna fast ljudet i de senare gillades direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

ah nice vilka beställde du? 58X?

Ja precis, 58x. Hur lång tid tog det för dig att få hem dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett par Beyerdynamic DT 770 PRO 80 ohm, hoppas de låter bra, har nämligen inte provlyssnat

Tips på hörlursförstärkare?

Permalänk
Fyndjägare

Kennerton Odin för 9995kr, kostar annars 26000kr

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar/opp...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kennerton Odin för 9995kr, kostar annars 26000kr

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar/opp...

Skickades från m.sweclockers.com

PLANER MAGNETIC ELEMENT I ODIN, GER ELEKTROSTATENS LUFTIGA DETALJERADE LJUD OCH DET DYNAMISKA ELEMENTETS "TYNGD".

Verkar seriösa dessa grabbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

PLANER MAGNETIC ELEMENT I ODIN, GER ELEKTROSTATENS LUFTIGA DETALJERADE LJUD OCH DET DYNAMISKA ELEMENTETS "TYNGD".

Verkar seriösa dessa grabbar.

De har ju dock fått ganska bra recensioner, t.ex. här: https://www.headfonia.com/review-kennerton-odin/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

De har ju dock fått ganska bra recensioner, t.ex. här: https://www.headfonia.com/review-kennerton-odin/

Skickades från m.sweclockers.com

Säger bara att deras marknadsföring är löjlig.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Gingho:

Köpte precis ett par Beyerdynamic DT 770 PRO 80 ohm, hoppas de låter bra, har nämligen inte provlyssnat

Tips på hörlursförstärkare?

Beyer A20 för 1995kr normalpris 4795kr.
Skyltex
Den borde ha fin synergi med Beyers egna hörlurar.

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/horlurar-4/horlur...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Beyer A20 för 1995kr normalpris 4795kr.
Skyltex
Den borde ha fin synergi med Beyers egna hörlurar.

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/horlurar-4/horlur...

Vettigt nedsatt även om det nu är ett skyltex
Jag vill dock minnas att beyers egna förstärkare ofta har rätt rejält hög utgångsimpedans, vilket gör att den är anpassad mest för Beyers egna "högohmiga" lurar.. Om det stämmer så lirar den inte klockrent med andra lågohmiga hörlurar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kennerton Odin för 9995kr, kostar annars 26000kr

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/ljud/horlurar/opp...

Skickades från m.sweclockers.com

Måste vara b-selection, eller nått fel på dom.