Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Jag funderar på dessa. Senaste chi-fi hypet. £159.68 inkl frakt med £16 vouchern från Amazon UK. De har sålts på Massdrop nyligen också. Jag har ej hört dom tyvärr.
BGVP DM6
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B07HH33SXL/

Headphone Drivers: 5 balanced armature
Sensitivity: 122dB/mW
Frequency Response Range: 10-400000Hz
Impedance: 20Ω
Distortion:<0.5%
Plug type: 3.5mm
Cable type: Detachable MMCX Cable
Cable length: 1.2m
Plug Type: straight plug
Waterproof Grade: IPX3

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1umsJXizxK1RjSspjq6AS.pXab.jpg

Ah, dom har jag också funderat på! Vill dock ha nån uppgradering från nuvarande RHA t20i som gärna går att köra balancerat också.. Vet inte om DM6 är det även om de fått finfina omdömmen. t20i spelar förvånansvärt bra men sladdarna börjar bli slitna. Berätta gärna vad du tycker om du klickar hem dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag tror dock att man kan avvakta lite med förstärkare till 58x då de ska vara relativt lättdrivna.

Menar alltså att det bör inte vara någon hets att skaffa en om man inte redan tänkt det. Det är inget fel i att ha bra förstärkeri osv, det har jag med, men det känns som att för ett par 58x så bör man inte behöva springa iväg och köpa en stärkare för att det ska låta bra. Kommer inte vara någon superskillnad.

Det är är ren marknadsföringstrick Sennhieser har gjort för att locka fler användare . Jag kan säga direkt att dem inte är lättdrivna volymen på mobilen är väldigt låg på max . Men När jag driver dem med Asus ThunderFX (300ohm förstärkning) Kommer dem till liv . Det spelar väldigt stor roll va du har för ljudkort när du använder hifi hörlurar som dessa hade du tänkt att koppla in dem direkt till moderkortet eller? isåfall va är det för integrerat ljudkort du har :D? Alla lurar som är över 80ohm kommer vara svårdrivna sen kan ju företagen skriva att dem är lättdrivna men det är bs^^

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Det är är ren marknadsföringstrick Sennhieser har gjort för att locka fler användare . Jag kan säga direkt att dem inte är lättdrivna volymen på mobilen är väldigt låg på max . Men När jag driver dem med Asus ThunderFX (300ohm förstärkning) Kommer dem till liv . Det spelar väldigt stor roll va du har för ljudkort när du använder hifi hörlurar som dessa hade du tänkt att koppla in dem direkt till moderkortet eller? isåfall va är det för integrerat ljudkort du har :D? Alla lurar som är över 80ohm kommer vara svårdrivna sen kan ju företagen skriva att dem är lättdrivna men det är bs^^

Med en impedans på 150 ohm och en känslighet på 104 db skulle jag inte säga att de är så himla svårdrivna. Jag har kört ett par HD600 (300 ohm/97 db) med en iPhone SE och det funkade helt okej tycker jag, men där gick nog gränsen vid var det faktiskt behövs en hörlursförstärkare. ThunderFX verkar ju mest vara en gaming/gimmickpryl, så hur mycket den ger i form av ljudförbättring låter jag vara osagt, men jag tycker du överdriver lite vad som krävs för att en hörlur ska leverera bra ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Det är är ren marknadsföringstrick Sennhieser har gjort för att locka fler användare . Jag kan säga direkt att dem inte är lättdrivna volymen på mobilen är väldigt låg på max . Men När jag driver dem med Asus ThunderFX (300ohm förstärkning) Kommer dem till liv . Det spelar väldigt stor roll va du har för ljudkort när du använder hifi hörlurar som dessa hade du tänkt att koppla in dem direkt till moderkortet eller? isåfall va är det för integrerat ljudkort du har :D? Alla lurar som är över 80ohm kommer vara svårdrivna sen kan ju företagen skriva att dem är lättdrivna men det är bs^^

Hur högt behöver man ha? Jag tycker min Samsung S8+ kan driva min HD650 rätt högt. Sen om det låter lika bra som min D10/rHead är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hallå SoundClockers.

Mina Beyer Dynamic DT440-lurar åkte i backen när en entreprenör var hemma hos mig och de har generöst nog bestämt sig för att ersätta mig för detta. Dagspris på luren är cirka 1500:-, och jag kan tänka mig att lägga till lite själv.

DT440:n har varit bra, jag tycker att den ligger lite tungt på huvudet möjligen, men ljudet är bra.
Vad ska jag köpa? Ljudkvalitet är viktigare än RGB och surroundfunktioner, även om jag också spelar med luren.

Budget 1500:- till 3000:-

Mvh
Rikard

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Lizardman:

Ah, dom har jag också funderat på! Vill dock ha nån uppgradering från nuvarande RHA t20i som gärna går att köra balancerat också.. Vet inte om DM6 är det även om de fått finfina omdömmen. t20i spelar förvånansvärt bra men sladdarna börjar bli slitna. Berätta gärna vad du tycker om du klickar hem dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer med stor sannolikhet låta annorlunda än T20 iallafall. Dynamisk driver mot fem balanserade armaturer. Hade hoppats hitta något omdöme om BGPV DM6 som jag litar på, just nu är det bara randoms för mig. Är lite orolig att de är tunade för milt i basen också, just nu vill jag ha in-ear bas som känns i halsen Vi får se kampanjen gäller tom imorgon....

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Det kommer med stor sannolikhet låta annorlunda än T20 iallafall. Dynamisk driver mot fem balanserade armaturer. Hade hoppats hitta något omdöme om BGPV DM6 som jag litar på, just nu är det bara randoms för mig. Är lite orolig att de är tunade för milt i basen också, just nu vill jag ha in-ear bas som känns i halsen Vi får se kampanjen gäller tom imorgon....

Håller med, den där ”Bad Guy Good Audio Reviews” gillar dom rätt skarpt på youtube. Han är ju rolig men jag vet inte om det går att lita på. Han testa dock en hel del chi-fi..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått hem mina HD6XX och Ampen (Magni). Låter riktigt bra fast det inbyggda ljudkortet på moderkortet får agera DAC i väntan på Modi´n ska levereras. Inspelning av lurarna och en vettig DAC så borde det bli ännu bättre. Låter betydligt bättre än mina gamla PC363D. Helt klart nöjd

Ni får ursäkta den extremt dammiga datorn i bakgrunden.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Inaktiv

@maniac: Inga störningar i ljudet från datorns uttag så är det som ska

Edit: Amon Amarth är bra ljudmässigt, behövs det så gå på FFDP lite å se osv för "loudness war", du har säkert bra med listor!

Permalänk
Medlem

Köpte ett par HD599 eftersom de två par HD215 jag har och haft länge börjar bli rätt så slitna och för att HD599 är supersnygga och de flesta recensioner av dom är goda. Well, de låter som en livespelning i en källare jämfört med HD215, mer bas, en del boom boomy på vissa spår, vokalerna i andra rummet. Dessutom sitter dom ganska så hårt. Lite lustigt för lät en kollega lyssna på samma 25 sek av ett spår med båda och hans kommentar var "Mindre allt; mer sterila; usch!" om HD215 och gillade HD599, som han därutöver tyckte satt bra på huvudet där HD215 satt för löst.

HD215 är discontinued, vad kan rek:as för max 2500kr som inte låter grumligt eller har boomig bas? Gillar kliniskt mer, samt vokaler i första rummet.

Som går att spela oampat eller med enklare DAC-amp typ Dragonfly.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: HD600 utan tvekan. Går att hitta beggade för mindre än 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@Kolsvart Katt: HD600 utan tvekan. Går att hitta beggade för mindre än 2000.

Vete 17... Om man inte gillar HD599 undrar jag om man gillar HD600?
Bara en känsla men med de preferenserna skulle man kanske kolla på tex audio technica eller vissa beyerlurar?
(eller typ hifiman 400i fast de är ju alldeles för dyra inser jag)

*edit*
Aaah, AKG lurarna som Agustavsson tipsar om nedan kan också vara en väg att gå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Köpte ett par HD599 eftersom de två par HD215 jag har och haft länge börjar bli rätt så slitna och för att HD599 är supersnygga och de flesta recensioner av dom är goda. Well, de låter som en livespelning i en källare jämfört med HD215, mer bas, en del boom boomy på vissa spår, vokalerna i andra rummet. Dessutom sitter dom ganska så hårt. Lite lustigt för lät en kollega lyssna på samma 25 sek av ett spår med båda och hans kommentar var "Mindre allt; mer sterila; usch!" om HD215 och gillade HD599, som han därutöver tyckte satt bra på huvudet där HD215 satt för löst.

HD215 är discontinued, vad kan rek:as för max 2500kr som inte låter grumligt eller har boomig bas? Gillar kliniskt mer, samt vokaler i första rummet.

Som går att spela oampat eller med enklare DAC-amp typ Dragonfly.

AKG K701,702,Q701,K550
Beyerdynamic DT880, DT250
German Maestro 8.300D
Sennheiser HD25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@maniac: Inga störningar i ljudet från datorns uttag så är det som ska

Edit: Amon Amarth är bra ljudmässigt, behövs det så gå på FFDP lite å se osv för "loudness war", du har säkert bra med listor!

Nej inga störningar alls faktiskt, är lite förvånad.
Jo, har några listor att gå igenom, bra tips med FFDP btw. Och Amon Amarth låter inte så pjåkigt heller.
Får fortfarande rysningar till introt till Metallicas Ride the Lightning

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tack för råden. AKG 702 och 701 låter lovande, likaså HD600.

Kanske kan nämna HD25 bara för att de även rek:ades. Har haft..fyra par och vår relation är över. Finns inga bättre för bussen. Lånade ett par som fungerade utan problem, efter nåt år började de glappa där kablarna går in i kåpa så att delar av ljudet föll bort. Köpte ett par nya för älskade utseende och ljud. Efter lite mindre än ett år- samma sak. Fick utbytta på garanti - refurbished uppenbarligen för de hade exakt samma fel direkt vid leverans! Fick ett nytt par som inte krånglade...förrän ca ett år senare. Uppenbarligen var inte mitt användarmönster kompatibelt med de där sakerna (de slängdes som mest på sängen eller sätet bredvid på bussen, såg aldrig skadade ut). Har en ett par ATH-ES7 som jag gillar till mobilspelare/tele och de har aldrig krånglat. Man ser ut som en vattenskalle i dom och de går inte att ha på sig i mer än en timme för då känns det som en narval balanserar mitt uppepå ens hjässa som någon recensent uttryckte det, men de låter bra.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för råden. AKG 702 och 701 låter lovande, likaså HD600.

Kanske kan nämna HD25 bara för att de även rek:ades. Har haft..fyra par och vår relation är över. Finns inga bättre för bussen. Lånade ett par som fungerade utan problem, efter nåt år började de glappa där kablarna går in i kåpa så att delar av ljudet föll bort. Köpte ett par nya för älskade utseende och ljud. Efter lite mindre än ett år- samma sak. Fick utbytta på garanti - refurbished uppenbarligen för de hade exakt samma fel direkt vid leverans! Fick ett nytt par som inte krånglade...förrän ca ett år senare. Uppenbarligen var inte mitt användarmönster kompatibelt med de där sakerna (de slängdes som mest på sängen eller sätet bredvid på bussen, såg aldrig skadade ut). Har en ett par ATH-ES7 som jag gillar till mobilspelare/tele och de har aldrig krånglat. Man ser ut som en vattenskalle i dom och de går inte att ha på sig i mer än en timme för då känns det som en narval balanserar mitt uppepå ens hjässa som någon recensent uttryckte det, men de låter bra.

Själv har jag haft samma par HD25:or i 8 år. I år bytte jag pads för första gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk

Frågar här då jag tröttnat på att läsa recensioner eller hur alla tester rekommenderar bosequiet 35 då man söker på "bra hörlurar".

Jag köpte ett par Audio Technica ATH-M50 RED i december 2013. Älskade ljudet i dem, förra året gick de sönder och jag hade alltid velat prova AKG som tillverkare. Skaffade mig ett par AKG K702 och upplevelsen var totalt olika. Ljudet på AKG lurarna smet ut mer, släppte in mer ljud utifrån och med de inställningar som jag har på mixern var jag tvungen att höja volymen så pass att jag kunde gå från att ha lagom volym till att nästan bli döv mellan två låtar trots att "soundet" eller vad man ska säga inte skiljde sig mellan låtarna.

Så nu är jag på jakt efter ett par nya lurar. Kan tänka mig att lägga 1000-1800 på ett par nya lurar som kommer användas exklusivt till dataarbete, lyssnade på musik via dator och att spela med på dator. Vad jag vill ha är ett par lurar som när jag plockar på mig dem kan stänga ute ljudet från andra ljudkällor så att jag kan fokusera inne i min egna värld utan att behöva som nu sitta och lyssna på musik men ändå klart och tydligt höra vad andra människor i huset kollar på för program på TVn. Samtidigt är ju ljudkvalitén viktig och jag vill kunna följa med i musiken. Då jag lyssnar på allt mellan avslappning till hårdrock ställer det krav på lurarna då allt ska låta bra.

ATH-M50 löste detta ypperligt. Men nu verkar dessa lurar vara väldigt populära och slutsålda i alla butiker eller är utgången modell.

Har även fått uppfattningen att Audio Technica M50 inte ska vara några bra lurar i prisklassen? Om man läser på diverse recensioner.

Så nu vänder jag mig till er som förmodligen har bättre koll på detta än jag. Samtidigt så rekommenderas BEYERDYNAMIC DT 770 Pro väldigt starkt av personer. Är det något att kolla närmare på?

Sennheiser hd 300 Pro känns mer som lurar till mobillyssnande eller i studio?

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

Frågar här då jag tröttnat på att läsa recensioner eller hur alla tester rekommenderar bosequiet 35 då man söker på "bra hörlurar".

Jag köpte ett par Audio Technica ATH-M50 RED i december 2013. Älskade ljudet i dem, förra året gick de sönder och jag hade alltid velat prova AKG som tillverkare. Skaffade mig ett par AKG K702 och upplevelsen var totalt olika. Ljudet på AKG lurarna smet ut mer, släppte in mer ljud utifrån och med de inställningar som jag har på mixern var jag tvungen att höja volymen så pass att jag kunde gå från att ha lagom volym till att nästan bli döv mellan två låtar trots att "soundet" eller vad man ska säga inte skiljde sig mellan låtarna.

Så nu är jag på jakt efter ett par nya lurar. Kan tänka mig att lägga 1000-1800 på ett par nya lurar som kommer användas exklusivt till dataarbete, lyssnade på musik via dator och att spela med på dator. Vad jag vill ha är ett par lurar som när jag plockar på mig dem kan stänga ute ljudet från andra ljudkällor så att jag kan fokusera inne i min egna värld utan att behöva som nu sitta och lyssna på musik men ändå klart och tydligt höra vad andra människor i huset kollar på för program på TVn. Samtidigt är ju ljudkvalitén viktig och jag vill kunna följa med i musiken. Då jag lyssnar på allt mellan avslappning till hårdrock ställer det krav på lurarna då allt ska låta bra.

ATH-M50 löste detta ypperligt. Men nu verkar dessa lurar vara väldigt populära och slutsålda i alla butiker eller är utgången modell.

Har även fått uppfattningen att Audio Technica M50 inte ska vara några bra lurar i prisklassen? Om man läser på diverse recensioner.

Så nu vänder jag mig till er som förmodligen har bättre koll på detta än jag. Samtidigt så rekommenderas BEYERDYNAMIC DT 770 Pro väldigt starkt av personer. Är det något att kolla närmare på?

Sennheiser hd 300 Pro känns mer som lurar till mobillyssnande eller i studio?

K702 är en öppen hörlur så ja det är raka motsatsen till vad du är ute efter, de ska släppa ljud in och ut.

Om du gillade ljudet i M50 så tror jag nog DT-770 är ett bra alternativ, och de är bekvämare än M50 enligt mig. Jag äger och har ägt flera bra mycket dyrare hörlurar men DT-770 är fortfarande ett par jag använder ofta när jag behöver/vill ha ett par slutna lurar.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

K702 är en öppen hörlur så ja det är raka motsatsen till vad du är ute efter, de ska släppa ljud in och ut.

Om du gillade ljudet i M50 så tror jag nog DT-770 är ett bra alternativ, och de är bekvämare än M50 enligt mig. Jag äger och har ägt flera bra mycket dyrare hörlurar men DT-770 är fortfarande ett par jag använder ofta när jag behöver/vill ha ett par slutna lurar.

Jo, såhär efteråt läste jag mer info om K702 och upptäckte att de är en öppen lur. Det är svårt att säga något negativt om dem förutom just volym och utsläpp/insläpp av ljud XD Men ändå så måste man ju tänka på vad man verkligen vill ha och ja.

Tack för feedback. Vilken styrka på DT-770 då de verkar säljas i flertalet olika ohm.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Skrivet av Overlord_Manga:

Frågar här då jag tröttnat på att läsa recensioner eller hur alla tester rekommenderar bosequiet 35 då man söker på "bra hörlurar".

Jag köpte ett par Audio Technica ATH-M50 RED i december 2013. Älskade ljudet i dem, förra året gick de sönder och jag hade alltid velat prova AKG som tillverkare. Skaffade mig ett par AKG K702 och upplevelsen var totalt olika. Ljudet på AKG lurarna smet ut mer, släppte in mer ljud utifrån och med de inställningar som jag har på mixern var jag tvungen att höja volymen så pass att jag kunde gå från att ha lagom volym till att nästan bli döv mellan två låtar trots att "soundet" eller vad man ska säga inte skiljde sig mellan låtarna.

Så nu är jag på jakt efter ett par nya lurar. Kan tänka mig att lägga 1000-1800 på ett par nya lurar som kommer användas exklusivt till dataarbete, lyssnade på musik via dator och att spela med på dator. Vad jag vill ha är ett par lurar som när jag plockar på mig dem kan stänga ute ljudet från andra ljudkällor så att jag kan fokusera inne i min egna värld utan att behöva som nu sitta och lyssna på musik men ändå klart och tydligt höra vad andra människor i huset kollar på för program på TVn. Samtidigt är ju ljudkvalitén viktig och jag vill kunna följa med i musiken. Då jag lyssnar på allt mellan avslappning till hårdrock ställer det krav på lurarna då allt ska låta bra.

ATH-M50 löste detta ypperligt. Men nu verkar dessa lurar vara väldigt populära och slutsålda i alla butiker eller är utgången modell.

Har även fått uppfattningen att Audio Technica M50 inte ska vara några bra lurar i prisklassen? Om man läser på diverse recensioner.

Så nu vänder jag mig till er som förmodligen har bättre koll på detta än jag. Samtidigt så rekommenderas BEYERDYNAMIC DT 770 Pro väldigt starkt av personer. Är det något att kolla närmare på?

Sennheiser hd 300 Pro känns mer som lurar till mobillyssnande eller i studio?

ATH-M50X? Nyaste versionen? Jag skulle säga att de alltid kommer tillbaka som GRYMT prisvärda i klassen, dvs slutna runt tusingen.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av Lizardman:

ATH-M50X? Nyaste versionen? Jag skulle säga att de alltid kommer tillbaka som GRYMT prisvärda i klassen, dvs slutna runt tusingen.

Nyaste versionen vet jag inte om det är. Letar jag efter Audio Technica MT-50 så kommer det bara upp med ändelsen X och de har ju funnits i flera år. Fanns redan när jag köpte de röda.

Så jag är litet konfunderat över namnet på de lurarna kan jag ärligt lova. Och ja, i de butiker som jag kollat på som verkar vara vettiga att handla från så är de slutsålda och står oftast som "beställningsvara hos leverantör" eller liknande.

Tack för feedback.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

Nyaste versionen vet jag inte om det är. Letar jag efter Audio Technica MT-50 så kommer det bara upp med ändelsen X och de har ju funnits i flera år. Fanns redan när jag köpte de röda.

Så jag är litet konfunderat över namnet på de lurarna kan jag ärligt lova. Och ja, i de butiker som jag kollat på som verkar vara vettiga att handla från så är de slutsålda och står oftast som "beställningsvara hos leverantör" eller liknande.

Nu är jag milt förvirrad: säger du att M50X generellt är slutsålda eller beställningsvara?
... eller vill du specifikt ha gamla M50 versionen eller ännu mer specifikt röda M50?

För M50x finns ju typ överallt... CDON, Netonnet, eMusic, Webhallen, Proshop, Kjell o company, Teknikmagasinet, DJ service osv osv...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nu är jag milt förvirrad: säger du att M50X generellt är slutsålda eller beställningsvara?
... eller vill du specifikt ha gamla M50 versionen eller ännu mer specifikt röda M50?

För M50x finns ju typ överallt... CDON, Netonnet, eMusic, Webhallen, Proshop, Kjell o company, Teknikmagasinet, DJ service osv osv...

M50X är slutsålda alternativt beställningsvara på de sidor som jag kollat. I princip alla du nämner har de hörlurarna som beställningsvara. Så jag är inte ute efter M50 eller de röda. Utan är ute efter ett par lurar som ska ersätta de nuvarande.

Ber om ursäkt för förvirringen.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

M50X är slutsålda alternativt beställningsvara på de sidor som jag kollat. I princip alla du nämner har de hörlurarna som beställningsvara. Så jag är inte ute efter M50 eller de röda. Utan är ute efter ett par lurar som ska ersätta de nuvarande.

Wait, what?
Netonnet har den i nätlager samt finns i de flesta butiker:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/over-ear/a...

Cdon verkar ha den i nätlager:
https://cdon.se/hemelektronik/audio-technica-ath-m50x-horlura...
(1-3 dagars leveranstid)

Kjell och Company har lurarna i weblager samt i många butiker:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset...

Teknikmagasinet har lurarna i weblager samt i de flesta butiker:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/horlurar/o...

Och Proshop har de röda lurarna i lager för 1276 kr:
https://www.proshop.se/Hoerlurar-Headset/Audio-Technica-ATH-M...

Jag kan verkligen inte få det till att "I princip alla du nämner har de hörlurarna som beställningsvara."

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

Frågar här då jag tröttnat på att läsa recensioner eller hur alla tester rekommenderar bosequiet 35 då man söker på "bra hörlurar".

Jag köpte ett par Audio Technica ATH-M50 RED i december 2013. Älskade ljudet i dem, förra året gick de sönder och jag hade alltid velat prova AKG som tillverkare. Skaffade mig ett par AKG K702 och upplevelsen var totalt olika. Ljudet på AKG lurarna smet ut mer, släppte in mer ljud utifrån och med de inställningar som jag har på mixern var jag tvungen att höja volymen så pass att jag kunde gå från att ha lagom volym till att nästan bli döv mellan två låtar trots att "soundet" eller vad man ska säga inte skiljde sig mellan låtarna.

Så nu är jag på jakt efter ett par nya lurar. Kan tänka mig att lägga 1000-1800 på ett par nya lurar som kommer användas exklusivt till dataarbete, lyssnade på musik via dator och att spela med på dator. Vad jag vill ha är ett par lurar som när jag plockar på mig dem kan stänga ute ljudet från andra ljudkällor så att jag kan fokusera inne i min egna värld utan att behöva som nu sitta och lyssna på musik men ändå klart och tydligt höra vad andra människor i huset kollar på för program på TVn. Samtidigt är ju ljudkvalitén viktig och jag vill kunna följa med i musiken. Då jag lyssnar på allt mellan avslappning till hårdrock ställer det krav på lurarna då allt ska låta bra.

ATH-M50 löste detta ypperligt. Men nu verkar dessa lurar vara väldigt populära och slutsålda i alla butiker eller är utgången modell.

Har även fått uppfattningen att Audio Technica M50 inte ska vara några bra lurar i prisklassen? Om man läser på diverse recensioner.

Så nu vänder jag mig till er som förmodligen har bättre koll på detta än jag. Samtidigt så rekommenderas BEYERDYNAMIC DT 770 Pro väldigt starkt av personer. Är det något att kolla närmare på?

Sennheiser hd 300 Pro känns mer som lurar till mobillyssnande eller i studio?

Du har ju fler AKG lurar, oftast går det att hitta AKG K550, v3 under 2k. En hörlur som närmar sig K702 ljudet, men är sluten med mer bas samt lite tightare ljudbild. Öppnare, eller rymligare ljud än AKG M50x men även öppnare än DT770.

Av Beyer lurarna är det i mitt tycke 770 som är något att ha. De andra blir lite vassa i ljudet tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overlord_Manga:

Jo, såhär efteråt läste jag mer info om K702 och upptäckte att de är en öppen lur. Det är svårt att säga något negativt om dem förutom just volym och utsläpp/insläpp av ljud XD Men ändå så måste man ju tänka på vad man verkligen vill ha och ja.

Tack för feedback. Vilken styrka på DT-770 då de verkar säljas i flertalet olika ohm.

Impedansen (ohm) har inget med hörlurens styrka att göra direkt men om du bestämmer dig för DT-770 så kör på 80 ohms versionen skulle jag säga, de kan drivas av det mesta och du kommer inte att märka någon ljudskillnad på de olika versionerna.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Wait, what?
Netonnet har den i nätlager samt finns i de flesta butiker:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/over-ear/a...

Cdon verkar ha den i nätlager:
https://cdon.se/hemelektronik/audio-technica-ath-m50x-horlura...
(1-3 dagars leveranstid)

Kjell och Company har lurarna i weblager samt i många butiker:
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/horlurar-headset...

Teknikmagasinet har lurarna i weblager samt i de flesta butiker:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/ljud-bild/horlurar/o...

Och Proshop har de röda lurarna i lager för 1276 kr:
https://www.proshop.se/Hoerlurar-Headset/Audio-Technica-ATH-M...

Jag kan verkligen inte få det till att "I princip alla du nämner har de hörlurarna som beställningsvara."

Ah. Teknikmagasinet använder jag aldrig. Proshop har jag aldrig använt. CDON när jag kollade hade de inte i lager, samma för Kjell o Company.

Så de har antingen fått en en leverans eller så har jag fullständigt missat dem XD

Skrivet av Foolwolf:

Du har ju fler AKG lurar, oftast går det att hitta AKG K550, v3 under 2k. En hörlur som närmar sig K702 ljudet, men är sluten med mer bas samt lite tightare ljudbild. Öppnare, eller rymligare ljud än AKG M50x men även öppnare än DT770.

Av Beyer lurarna är det i mitt tycke 770 som är något att ha. De andra blir lite vassa i ljudet tycker jag.

mer bas behövs inte. Om mer öppnare betyder att ljudet lättare slinker ut till andra som står bredvid så nej tack. Och rymligare känns som ett ord som är svårt att beskriva för en person som i princip kör "jävlar vilket ljud" och "jisses vad ljudet smiter ur lurarna" som beskrivning XD

Skrivet av Wh1sp:

Impedansen (ohm) har inget med hörlurens styrka att göra direkt men om du bestämmer dig för DT-770 så kör på 80 ohms versionen skulle jag säga, de kan drivas av det mesta och du kommer inte att märka någon ljudskillnad på de olika versionerna.

Ok. Då beställer jag ett par sådana och hoppas på det bästa!

Tack så jättemycket alla för respons, länkar och information. Det blir ett ar DT-770 Pro på 80 ohm. Då om jag söker på DT 770 så dyker bara pro versionen upp XD med min begränsade google-fu.

Ha en bra kväll alla.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk
Medlem

@Overlord_Manga: Öppnare ljud, inte lika med att det smiter ut ur lurarna - snarare att ljudbilden kan beskrivas såsom att de låter mer som öppna lurar gör, rymligare ljud, lite mer luftigt. AKG K550 lurarna (alla varianter) är slutna lurar - inget ljud utanför ditt huvud, om du inte har konstigt format huvud så att de lämnar en glipa någonstans oh ljud skulle smita ut onaturligt högt där... Inte så troligt, men kan hända med vissa.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha liknande ljudsignatur som HD600, större soundstage men inte betala för HD800S; vad rekommenderas? AKG K712?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Om man vill ha liknande ljudsignatur som HD600, större soundstage men inte betala för HD800S; vad rekommenderas? AKG K712?

Utan att kunna HD600, men söker du en referenslur kastar jag in DT880 som förslag, en personlig favorit kan tilläggas. Av vad jag läst ger DT880 en större "soundstage" än HD600. Någon som jämfört dessa mot varann får gärna skjuta ner mitt förslag.