Vad tycker ni andra om Black Friday?

Permalänk
Medlem

Jag köper när jag behöver, det har hitills aldrig sammanfallit med Black Friday. Men gynnar det branschen och folk tycker det är kul så är det ju bara att köra på

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Än har det aldrig funnits något intressant att köpa på just "Black Friday".

Köper det jag behöver NÄR jag behöver det, OM jag behöver det.

Permalänk
Medlem

2016 fynda jag skärmen jag använder nu 75 hz freesync för 1337 kr kostade 2000kr annars . 2010 När jag byggde min dator planerade jag att nästa bygge skulle bli på black friday 2018 så jag har väntat 8 år på just denna black friday så yes jag är taggad . Men däremot har black friday blivit sämre och sämre reorna har minskat med åren (i visa fall höjs priserna tillochmed) så med all vår klagande på hur dåligt black friday har blivit hoppas jag att butikerna i år lyssnar och vill motbevisa oss att black friday 2018 faktiskt kommer vara en bra rea!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt när ordinare priser helt mystiskt går upp några veckor innan blackfriday hos vissa butiker...

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt att priserna går upp innan stora reor hos många butiker. Det är ju nästan bedrägeri enligt mig, inte är det snyggt gjort i alla fall.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Jag har också märkt att priserna går upp innan stora reor hos många butiker. Det är ju nästan bedrägeri enligt mig, inte är det snyggt gjort i alla fall.

Lätt bekämpat genom att kolla prishistoriken på prisjakt

---
@edin
1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Jag har en inköpslista:
Eltandborste (min nuvarande är 12 år gammal och måste ladda 2-3 gånger i veckan, batteriet är slitet, går förvisso att köpa piratbatteri och byta men men...)
iPad, antingen Gen 5, 6 eller förra generationen pro.
SSD
Vimla abbonemang (min mor som behöver, inte jag).
iPhone (även det till min mor)

Förra året köpte jag en flygbiljett till thailand för 2000 kronor. Jag har tänkt köpa flygbiljett nu också men vet inte till var. Lite sugen på staterna men vi får se.

Behöver även en ny vinterjacka då min nuvarande är sliten. Även lite stickade jumprar vore bra...

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Nja inte direkt. Förra året var det att köpa en dator, vilket jag också köpte...
Blev inget impulsköp.

För två år sedan råkade jag impulsköpa ett par hörlurar för 99 kronor som senare hamnade på erikshjälpen...

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Rätt dålig på att sälja av, brukar istället skänka bort till ex erikshjälpen. Alternativt ge till bättre behövande, ex föräldrar.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Ptjaee...? Köp inte sånt du inte behöver. Är ju väldigt ovärt att ha något skräp liggande på hyllan, oavsett hur billigt det var...

Permalänk
Avstängd

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
2. Skiljer det sig från tidigare år?
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

1. Kommer gå fullständigt bananas.
2. Ja ganska mycket då jag har lagt undan pengar i ett år inför bf.
3. Yes det jag har nu ska bort och in med nytt.
4. Planera köp, inga spontana idiot köp som slutar på vinden.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

Fynda ett Corsair Strafe RGB hos Proshop förra året på BF.
Får se om det kommer något liknande fynd i år som kanske kan få användning utav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

införskaffade ett Xbox One X när RDR2 släpptes så tänkte köpa på mig ett par roliga spel och tillbehör till den om jag hittar det för en vettig peng.

2. Skiljer det sig från tidigare år?

Nja, köpte inget förra året och året innan dess inget och 2015 blev det ett vanligt Xbox One.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?

Har inget överflöd säljer allt som inte används längre.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

Köpa enbart det vi verkligen behöver när det behövs och inte sitta och vänta på just black friday men det är vi väldigt duktiga på här på forumet ändå.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om det är någon elektronisk sak jag i behov så försöker jag invänta Black Friday.

1. I år har jag lagt undan pengar för inköp av TV. 65"-ish, 4k, HDR och lite sånt kikar jag efter.
Jag hoppas på en Sony jag bevakar på Prisjakt. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det inte bara kan kallas utförsäljning, för att det är vad det är, ibland genom att artificiellt ändra priserna för att kunna trigga impulsköpet hos folk (höja priset före rean).

Men jag har själv inte ens ekonomi att köpa dyra saker i allmänhet, har överflöd på ca 1000kr i månaden om jag äter snålt och cyklar även under dåligt väder istället för att ta bilen.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Förra året blev det 65 OLED (som alla visste skulle sjunka med 15000:- på BF) som jag väntade in 4 månader - spontant blev det även en 4K spelare för halva priset som jag inte hade tänkt köpa. Därefter har jag typ köpt en 4k film (man får ju 3-4 fler bluray än 4k på filmerna som är någon månad gammal)
I år spanar jag julklappar till barnen som behöver dator/uppgraderingar - sedan spontantköper jag film/spel om det dyker upp något bra.
Hoppas även på nån 4k utförsäljning - är ju typ aldrig rea på de filmerna.

Permalänk
Medlem

Ska jobba extra i december så väntar på mellandags rean kan bara hoppas det finns något roligt . Det har varit lite höga priser på dator delar dom senaste 2 åren vi får väl se vill gärna ha en snabb skärm 1440 p med G sync hoppas hitta en runt 5 k

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Och kan väl tillägga att jag tycker riktigt illa om kompletts black week som de kör. Dock nöjd med att ingen annan verkar haka på den idiotin

Permalänk
Medlem

Ett jippo som får folk att handla bara inget jag har brytt mig om alls genom åren, så fort folk hör REA så blor dom tokiga , sakerna säls ju inte med förlust så dom är bara lite lägre vinnst marginal än vanligt , handlar på ställen som har ok prisee året runt istället

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att handla något. Men jag brukar inte handla så mycket allmänt. Det är enligt mig väldigt fjantigt att bojkotta black friday om man sedan ändå handlar stora mängder på andra dagar. Helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Jag är laddad för denna black friday, precis som andra år. Kommer att följa vad som säljs. Grabben vill köpa 27" 1440p skärm och han väntar på det. jag velar om jag ska köpa en ultrawide 34" eller en 27" 1440p. Har köpt rätt mycket på Black Friday men verkligen saker som jag vill köpa. Och är nöjd med alla köp, inget onödigt (humm?). Självklart läser man på om vad man köper och kollar prisjakt.
Tyvärr har Black Friday blivit sämre med åren. Black Friday blir Black Weekend till Black Week! Nu har t.ex Mio och Komplett redan börjat. Detta förstör för just hypen för denna dag. Edit: och Mediamarkt med! Suck!

2. Skiljer det sig från tidigare år?
I år kan det bli mindre eftersom vi har köpt saker vi behöver. Förra året köpte vi dyrare köp till de yngre i släkten (till julklappar), men detta år blir det billigare saker. Eftersom Black Friday blir mer som en tidig mellandagsrea kommer erbjudanden inte bli lika bra, så tror inte på några superköp.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Nja, har inte så mycket överflöd av gamla saker, men brukar sälja det som jag inte behöver under hela året.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Fortsätta som ni gör, med Black Friday-fliken. Gratis marknad efter Black friday vore ju bra. Tycker inte ni behöver göra mer inför Black eftersom det inte är som när det började i Sverige. Bättre att jobba med recensioner och det vanliga arbetet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Ja, men bestämmer alltid innan vad jag ska köpa. Som nu är jag ute efter lite mer lagring, så jag spanar bara på hårddiskar och ssder på rean.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det kommer va i stort sett samma utbud som förra året lite tangentbord här och där MASSA spel och sen lite hårdvara. Sen borde det kanske vara som det är i USA att den pågår endast under 24 timmar inte som det är här att det ibland är flera dagar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?

Min telefon har börjat ge upp lägligt till BF, så en Oneplus 6T blir det. Antagligen ingen rea, men mer XP på Webhallen (gameifierat köpande, yaaay). Ett par nya hörlurar till telefonen behöver jag också, så det blir det nog också.

Ska se om det finns nån bra rabatt på nåt nytt sällskapsspel också

2. Skiljer det sig från tidigare år?

Kommer bli färre saker i år, men totalt sett dyrare.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?

Samlas på hög hemma för det mesta, större/dyrare saker säljs av.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

Uppmana bekanta att inte köpa saker i onödan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

senaste två åren har det varit skräp, och aldrig är det några NAS komponenter på BF rea.

men även om det vore bättre för mig och mina intressen så tycker jag ändå att det är ett kommersiellt jippo som irriterar.

Permalänk
Medlem

Köper fynd på BF och säljer det vidare. Vill inte gå in på detalj vad det gäller men det är förbannat lönsamt. Gjort det i sex år nu.
Handlar för ca 20.000 och får sålt det sen för 55-60. Skönt att få in en extra månadslön med rätt lite effort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Står inför Black Friday med blandade känslor och kanske även viss hopplöshet.

Dels har vi konsumtionshetsen som driver på med oemotståndliga priser och genererar massvis ”onödiga” köp men saker vi knappt kommer nyttja. Butikerna vill sälja så mycket de bara kan, parallellt med många återförsäljare jag pratar med beklagar sig över att detta är rena förlustdagar och där deras lager blir så pass belastat att de måste kalla in extrapersonal som jobbar i skift - där även det kostar dem en massa. Men de hetsar varandra och en butik utan BF riskerar att ta en smäll.

Dels går det passa på att handla prylar man faktiskt behöver men där de som är prismedvetna väntat på rätt tillfälle - eftersom vi vant oss vid dessa återkommande reor.

På SweClockers gör vi lite extra i år för att uppmana till diskussion men även vägleda konsumenter så man inte bara köper vad som helst bara för att det är billigt utan snarare går på behov. Sen kör vi som vanligt vår Black Friday-portal där vi medlemmar kan tipsa varandra plus att vi säljer sponsorplatser där till butikerna och ställer krav på vettiga erbjudanden. Det gör att vi får intäkter till att driva och utveckla swec.

Därför intressant att veta vad alla här tycker och om man som community (många tillsammans) kan förändra något:

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
2. Skiljer det sig från tidigare år?
3. Passar du även på att kränga av överflöd?
4. Finns det något vi alla på swec kan göra?

1. Kommer hålla lite utkik efter leksaker till barn och kusiner.
2. Varje år så utökar butikerna tiden för hur länge de har "Black Friday", det för även med sig sämre rabatter, nästintill inga lockpriser och inga begränsade erbjudanden. Detta framkom väldigt tydligt förra året, då ändrades min inköpningslista då jag lika gärna kunde vänta till nästa rea, då det var exakt samma priser. Vissa få leksaksbutiker var iaf förra året undantag och hade enormt bra priser om man kikar historiken på prylarna, hoppas på samma i år.
3. Inte längre.
4. Ni kanske kan ha en omröstning om folk föredrar samma låga rea som vanligt eller hellre skulle se bra reor med begränsat antal produkter. Gör man en undersökning skulle man ju även kunna kika om folk är villig att åka till en fysisk butik om reorna endast är där, intressant är ju då också om varorna ska vara kända i förväg eller om man vågar chansa på att åka till sin favoritbutik. En annan frågeställning kan ju vara vad sakerna används till, tex julklappar, presenter till övriga året, teknrelaterade intressen, impulsiva "great deal" saker, nödvändiga saker.
Går man upp en nivå på tex TV om det kommer en bra deal på BF eller köper man samma TV men billigare?
Det är väl några frågor jag kan tänka mig butikerna gärna skulle veta för att anpassa reorna bättre.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

man "rear" ut julen känns det som, känns som hela november till ca mars/april är en enda stor rea nuförtiden.
köper saker när jag behöver, gillar fysiska butiker men faller det in att jag behöver något med någon rea helg/dag så beställer jag.

har aldrig köpt något på black friday men i år ska jag nog slå till på en ssd då jag behöver en snart men ska kontrollera priset då många reor antingen höjer friset någon månad innan och sedan på rean sänker det men ligger ändå över normal priset, mkt fult. och lockvarorna är ofta i väldigt små lager mängder just för att locka folk och förlora minimalt på det och tjäna på det för då väljer dom något annat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag och frugan har nyligen köpt kåk och satte oss ner här i veckan och funderade på vad det är vi behöver köpa, tittat ut diverse modeller på de vi vill ha och lagt prisbevakning på på prisjakt. Nu avvaktar vi och ser om det kommer något erbjudande på något av det.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ny TV men efter @Laxpudding: och hans guide: Bildguiden: Svart och vitt på rätt plats har man tweakat och tweakat bilden på sin 2016 Samsung så man är rätt nöjd och kanske jag sparar pengarna eller köper en ännu goare ny fåtölj för samma peng.

Men visst är man sugen på en OLED TV och fortsätta nöta på det gamla sitt-donet.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ur konsumentens perspektiv är det förstås en fördel, åtminstone för de konsumenter som har lite framförhållning. Själva namnet black friday har på senare tid blivit missvisande eftersom majoriteten av företagen i sin helhet förlorar på black friday, snarare än att de börjar visa svarta siffror.

Permalänk

Jag är gammal och black friday är ett väldigt nytt fenomen, jag har fortfarande knappt vant mig vid att vi numer firar halloween, black friday finns inte ens på kartan för mig.
Också eftersom jag är gammal så är de prisskillnader det handlar om inte avgörande för mig.

Permalänk
Inaktiv

Black Friday medför många klipp, om man trivs i budget segmentet så kan man hitta prylar som ingen annan vill ha!
Folk dreglar efter märkesprylar av senaste generation..

Intel Core-M köpte jag för 2år sedan, fläktlös laptop med mattsvart ips 13".. 50% rabatt, rapp skrivbordsprestanda!
Tidigare år har de sålt ut eee-pc.. båt / bil linux media..
Tror man ska ha ett öppet sinne för spontanköp, sätta en budget och slå till på något man vill ha, då går man inte och sneglar på något annat senare.

Permalänk
Medlem

1. Hur kommer du att agera denna Black Friday?
Ungefär som vanligt; försöka hålla koll på ett par prylar jag redan har på min sk önskelista för att se om det blir något bra erbjudande. Slö surfa lite på saker man är i valet och kvalet över.

2. Skiljer det sig från tidigare år?
Inte närmvärt, kan vara att jag är lite mindre sugen på att köpa saker i år.

3. Passar du även på att kränga av överflöd?
Näe.

4. Finns det något vi alla på swec kan göra?
Självklart - handla smart och förnuftigt så är ju Black Friday en grym idé om att samla köp till en viss högtid - särskilt om det får oss att dra ner på resten av inköpen under året. Sänder signalen att vi är snikna rackare som bara är ute efter att spara pengar Njae, men om man köper något, se till att lägga upp schyssta saker på privatannonserna så att man återanvänder saker och ting. Försöka att köpa kvalitet i den mån det går för att kunna få saker som håller längre.
Sedan kan det vara en bra idé att skapa en lista med saker som man vet att man vill ha. Håller du i en lista med pryttlar blir det, tror jag, mindre okynnesshopping.