hur komma tillrätta med LED bländnings problem?

Permalänk
Medlem

hur komma tillrätta med LED bländnings problem?

Hej!

jag gillar LED och började tidigt bygga ficklampor när starka led kom men redan då såg jag problemen med tekniken och det är att när mycket ljus kommer från en liten punkt så blir man bländad.
nya armaturer med led och även lampor kommer tillrätta med det genom frostat/grumlat glas eller plast och många gånger funkar det väldigt bra. på fina armaturer ser man inte ledsen alls utan plasten tycks lysa som det ska vara för då blir man inte bländad.
men billigare LED har oftast fortfarande starka och bländande ljuspunkter.

har nyss satt upp en lampa(spotlight/floodlight) utanför källaren från biltema med rörelse sensor och jag är nöjd med den förutom att den bländar mig något otroligt, kan dessvärre inte sätta den så högt upp så nu vill jag ha tips på vad jag kan sätta framför som sprider och "grummlar" ljuset.
har prövat med plast man sätter på tex dusch fönstret så ingen ska se in men det fungerar inte så bra, det måste vara ännu grumligare. förväntar mig att förlora lite ljusstyrka men det gör inget.

I värsta fall köper jag en äldre variant med glödtråd och ca 250watt så slipper jag bli bländad lika mycket(min bror kör enbart sådana PGA led bländningen) men det vore tråkigt då den jag har bara drar 10 watt.

hoppas ni har bra tips!

MVH: Bländad

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hör med personalen i något foto-butik. Kan tänka mig att de har olika diffusorer avsedda för blixtar som passar ditt ändamål utmärkt.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

Finns plexiglas som är opal färgade.Släpper igenom kanske 50 - 70 % av ljuset.

Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Bildexpert 📺

Kanske kan sätta en vanlig vit plastmugg över spotten? Har kört med den lösningen ett par gånger för att diffusera den inbyggda kamerablixten som ofta ger för hårt ljus pga punktformig källa.

Ghetto-DIY och fantastiskt icke-elegant. Men kanske löser det för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Hör med personalen i något foto-butik. Kan tänka mig att de har olika diffusorer avsedda för blixtar som passar ditt ändamål utmärkt.

finns det fotobutiker kvar, är inte alla nät baserade?

Skrivet av Diesel:

Finns plexiglas som är opal färgade.Släpper igenom kanske 50 - 70 % av ljuset.

vart hittar jag dessa Plexiglas?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kanske kan sätta en vanlig vit plastmugg över spotten? Har kört med den lösningen ett par gånger för att diffusera den inbyggda kamerablixten som ofta ger för hårt ljus pga punktformig källa.

Ghetto-DIY och fantastiskt icke-elegant. Men kanske löser det för stunden.

det ska jag definitivt pröva, man kanske kan göra det lite mer elegant?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

Mät din spott och fundera på hur du skulle kunna fästa en opalskiva av plexi. När du har mått och form kontaktar du närmaste plexiglasfirma och frågar om de kan skära till en åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mät din spott och fundera på hur du skulle kunna fästa en opalskiva av plexi. När du har mått och form kontaktar du närmaste plexiglasfirma och frågar om de kan skära till en åt dig.

det kan också vara något, tror du "hemfrostning" av plexit kan fungera, dvs sandpapper och möjligen aceton för att få den där riktigt mjölkiga looken?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

finns det fotobutiker kvar, är inte alla nät baserade?

Scandinavian Photo har kvar sina butiker såvitt jag vet och sist jag var där hade de också kvar kunnig personal. Hur det ser ut hos konkurrenterna vet jag dessvärre inte då jag inte handlat där på många år.

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Opal plexi finns på biltema från 59kr vill jag minnas. Var där i lördags och köpte annat plexi.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:

Två ideer, eventuellt kan dom användas i kombination:

1. Istället för en "stark" belysningsarmatur utanför garaget, sätt upp flera stycken svagare (med extern rörelsedetektor)
2. Låt belysningen/belysningarna belysa någon del av fasaden om den är ljus och det finns någon väggyta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Scandinavian Photo har kvar sina butiker såvitt jag vet och sist jag var där hade de också kvar kunnig personal. Hur det ser ut hos konkurrenterna vet jag dessvärre inte då jag inte handlat där på många år.

då får jag åka dit om inte biltemas opal glas blir bra.

Skrivet av Deriveh:

@Aka_The_Barf: Opal plexi finns på biltema från 59kr vill jag minnas. Var där i lördags och köpte annat plexi.

åker nog förbi där efter jobbet och köper en platta och ser hur det blir, tack!

Skrivet av dannesthlm:

@Aka_The_Barf:

Två ideer, eventuellt kan dom användas i kombination:

1. Istället för en "stark" belysningsarmatur utanför garaget, sätt upp flera stycken svagare (med extern rörelsedetektor)
2. Låt belysningen/belysningarna belysa någon del av fasaden om den är ljus och det finns någon väggyta

det kan vara en bra teknik, har faktiskt även funderat på att vända den upp och ned för då kan den lysa mot marken och rörelse sensorn kan jag vinkla framåt.
har även använt julslinga men det passer inte riktigt på sommaren

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Blev opal glas på biltema men det känns inte som den tar bort 30% av ljuser, ser ingen skillnad faktiskt, testade även att hålla hela skivan för och ta bort så vet inte om det stämmer så bra.

satte bultar I hörnen på biten jag skar ut så det blir lite distans och limmade fast med pl400, det borde hålla. tycker jag det fortfarande är för starkt förberedde jag för en till bit plast. får väll slänga upp en bild till er sen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aka_The_Barf: Vill du öka diffusionen, öka opaglasets avstånd till lysdioderna. Kolla hur lampor ser ut med stora opala glober för riktigt mjukt ljus. Du kanske inte behöver en kupol stor som en badboll, men tänk å det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aka_The_Barf: Vill du öka diffusionen, öka opaglasets avstånd till lysdioderna. Kolla hur lampor ser ut med stora opala glober för riktigt mjukt ljus. Du kanske inte behöver en kupol stor som en badboll, men tänk å det hållet.

Därför jag använde skruvar/bultar som distanser. Det är även påbyggbart.
Jag och min bror installerade fina led lysrörs armaturer som lös väldigt bra med väl tilltaget avstånd från dioderna, säkert 10 cm om inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Plastfilmen som används för att tona rutor på bilar? Om den inte blockerar för mycket eller ändrar färgen på ljuset till en nyans du inte gillar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

sådär blev det, kan limma på en till skiva på skruvarna om jag känner att det behövs men blev betydligt bättre iallafall men ska se om jag stör mig på det vid "verkligt" användande som är att lysa upp källardörren och området nere i "hålet". är ett garage under huset som är igensatt med en trappa ner istället. är nog ca 15 KVM och pannrums dörr som befinner sig där och det kan bli väldigt mörkt där nere och då kan man slå ihjäl sig i trappan ned.

en annan tanke som slog mig var att jag limmade den här i regnet när det var blött och PL400 klarade det, sitter som berget idag. hört att det ska vara bra och klara vatten men trodde nog inte helt på det, förrän nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Den lycka som varar, jag TROR att biltemas lampa läckt in vatten för den började blinka som en tok för att sedan helt dö. nåja nu vet jag hur jag gör med nästa lampa. den ska vara ip 44 klassad men det verkar inte som att det gäller hela lampan. ser ni "pir" sensorn så ser den gammaldags och billig ut, en annan sak är att ur kartong så var skruvarna för bakstyckets fästen av så den fick jag limma och silikona igen men där bör det vara helt tätt.
ingen garanti då jag köpte denna lampa för ca ett år sedan och fick ett infall i helgen att äntligen sätta upp den.

den får torka lite får jag se om den fungerar sen. biltema har många bra saker, den här lampan verkar inte vara en av dom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.