Föräldrar har fått fiber i kåken, gillar inte sin Wifi-lösning.

Permalänk
Medlem

Föräldrar har fått fiber i kåken, gillar inte sin Wifi-lösning.

Hej hej. Behöver lite hjälp med att plocka ut grejer. Kom gärna med åsikter och förslag.

Som titeln lyder har föräldrarna fått fiber (100/100) i kåken. Tyvärr fick de ingen router av sin leverantör, utan behövde köpa själva. Detta löste de genom att köpa en Netgear Orbi RBK50, på rekommendation av någon försäljare som arbetade på provision. I min åsikt (som ofrivillig installatör) funkade routern och tillhörande förstärkare bra, och gav bra-till-acceptabel wifi genom nästan hela kåken (observera att det är en enorm två-våningsvilla). Dessvärre, trots mina försök att övertala dem, så nöjer de sig inte med detta, utan förväntar sig kanonmottagning i kåkens alla mörka hörn. Nu bekymrar de sig över att det fick betala 5000kr för en router som inte utövar mirakel. Så därför har jag blivit ombedd att hitta en "bättre" lösning som kostar mindre.

Så jag vet då tusan vad jag ska göra. Fibern kommer in vid entrén som är placerad vid mitten av husets långkant. Min tanke var att ha basen här, och ha en repeater precis ovanför på övervåningen. Helst skulle man väl dra kabel till den genom golvet (alltså en anledning att dra fram borren). Från dessa skulle man sen kunna köra ett par förstärkare var. Är detta en jättetokig idé? Jag är knappast duktig på nätverk, och framförallt inte wifi. Men i mitt huvud funkar detta. Har ritat en jättefin bild för att demonstrera. Det viktigaste är väl att det är en sömlös upplevelse när det väl är installerat.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Tänkte du byta ut Orbi mot annan lösning?

Repeater och förstärkare är ungefär det sämsta du kan ha. Om det inte finns kabel dragen mellan våningar och rum så är en Mesh-lösning (som Orbi) en bra lösning.

Alternativet är att se till att det finns kabel och uttag fördelade över huset. Då finns det flera lösningar (många här kommer skrika Unifi, inget fel med det).

Permalänk
Medlem

Köp till fler lösa enheter till det befintliga systemet verkar vettigast, tycker jag.

Finns ju förstås andra mesh-alternativ, själv kör jag TP-link Deco M5. Funkar hur bra som helst, men jag bor på betydligt mindre yta, men med rätt jobbig betong.
Behöver man större täckning så köper man till separata enheter. Men det känns ju som att dina föräldrar redan har en vettig grund att bygga på.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Att behålla mesh-setupen verkar vettigast. I mina föräldrars hus (också en enorm 2-vånings villa) räckte det med två AP och en router. Undvik repeaters utan använd trådad anslutning till alla AP. Tur att jag har en förstående far som ville dra cat6 i hela kåken

Permalänk
Rekordmedlem

Byta router är ju totalt orelevant om det handlar om wifi.
Det finns bara ett sätt att få ett bra fungerande wifinät om man har krav på både täckning och överföringskapacitet -accesspunkter, börja med att köpa en 5 pack Ubiquiti ac lite och montera upp om det är en stor kåk, räcker inte det så köp ännu flera...
https://www.dustin.se/product/5010964233/unifi-ap-ac-lite-5-p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Tänkte du byta ut Orbi mot annan lösning?

Repeater och förstärkare är ungefär det sämsta du kan ha. Om det inte finns kabel dragen mellan våningar och rum så är en Mesh-lösning (som Orbi) en bra lösning.

Alternativet är att se till att det finns kabel och uttag fördelade över huset. Då finns det flera lösningar (många här kommer skrika Unifi, inget fel med det).

Skrivet av tomjut:

Köp till fler lösa enheter till det befintliga systemet verkar vettigast, tycker jag.

Finns ju förstås andra mesh-alternativ, själv kör jag TP-link Deco M5. Funkar hur bra som helst, men jag bor på betydligt mindre yta, men med rätt jobbig betong.
Behöver man större täckning så köper man till separata enheter. Men det känns ju som att dina föräldrar redan har en vettig grund att bygga på.

Skrivet av Haellgren:

Att behålla mesh-setupen verkar vettigast. I mina föräldrars hus (också en enorm 2-vånings villa) räckte det med två AP och en router. Undvik repeaters utan använd trådad anslutning till alla AP. Tur att jag har en förstående far som ville dra cat6 i hela kåken

Ja, jag håller med er alla, men tyvärr faller detta på döva öron (dvs föräldrarnas). Ska se om de kan tänka sig byta till ett annat system, TP-Link Deco M5 låter intressant. Då sparar de en slant och får en extra repeater. Kommer låta bättre i öronen om inget annat.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har ni möjlighet att lämna tillbaka Orbi systemet? Om inte så är väl det självklara att bygga vidare på det, att gå på någon annan tillverkares "Mesh" lösning lär inte göra någon större skillnad.

Mesh är det "enkla".
Dra tråd till 2 st AP (Ex. Unifi AC Lite/Pro/LR) är det "Rätta".

Finns det ingen möjlighet att dra upp en kabel till plan 2?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör 3-enhets-system med Orbi RBK50 och har bra täckning i hela huset (2 våningar).

Men det skulle innebära att du skulle behöva köpa till en enhet.
Ett alternativ är att titta på t ex Google Wifi - AC1200 där du får 3 enheter för 3750 Kr och kan köpa till en till för 1500 kr. Då kan du placera ut 4 st enheter på ett bättre sätt runt hela huset.

I slutändan handlar det om att placera ut puckarna rätt då så att den täcker in de viktigaste utrymmen. 100/100-fiber är ju inte direkt snabbt, t om 2.4 Ghz brukar ge mig runt 80-90 Mbps med de Mesh-nätverk jag testat så ni borde kunna täcka hela huset bra.

Om du kan dra sladd till respektive våning till en central punkt eller flera punkter så är Unifi definitivt ett alternativ men det är inte heller en garanterad success. Jag körde Unifi ett tag och hade där mer problem med täckning än jag har med min Orbi.

Ett tips är att du kanske ska börja med att mappa WiFi-styrkan i huset på de olika våningarna. Jag kör NetSpot för det på min Mac. Jag har lagt in inscannade bilder på våningarna i programmet så jag kan sen mäta vid olika punkter och få en bra karta. Då kan du t ex se var de "döda" utrymmena är och se om du först och främst kan placera om dina Orbis lite.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Sitter i en 170 m^2 villa med en routern som ingick med bahnhof prenumerationen.
Den router sitter i ena hörnet och jag sitter i rummet längst bort och får ändå 15 Mb/s på 2.4 GHz.

Köp en bra router eller dra kablar för auto switchande mesh.
Skräp in ger skräp ut; trådlös repeater är ett löjligt concept.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boomerino:

Ja, jag håller med er alla, men tyvärr faller detta på döva öron (dvs föräldrarnas). Ska se om de kan tänka sig byta till ett annat system, TP-Link Deco M5 låter intressant. Då sparar de en slant och får en extra repeater. Kommer låta bättre i öronen om inget annat.

Kolla hur många andra wi-fi nät det finns i närheten (finns mobilappar för det) och förklara att alla wi-fi nät måste dela på den tillgängliga bandbredden. Så vill man ha full bandbredd utan att störas av grannar så är det kabel som gäller.

Permalänk
Medlem

Borde ju fungera om ni skaffar 1 enhet till. Ökar ju räckvidden ganska mkt. Försök sätt upp dem som i ett triangelmönster 2 nere i hörnen och 1 i mitten på övervåningen.
Om inte det fungerar så är nog trådat med ett gäng AP som gäller.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods