Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

QLED VS OLED köpråd inför Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Vad för nackdelar?

Banding..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

@laxpudding Dags för den där stickyn snart?

Håller på för fullt med en stor, ny genomgång inför BF-rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Håller på för fullt med en stor, ny genomgång inför BF-rean.

Respekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Vad för nackdelar?

Några som jag märkt:
* Kan bete sig lite konstigt i nyanser nära svart. Speciellt i filmer som har dålig bitrate som brukar klippa information i bilden. Den är inte lika snäll mot innehåll med sämre kvalitet som en plasma är t.e.x. Händer ibland på min skärm att en mörk grå nyans hoppar mellan att bli bortklippt och att visas från frame till frame. Detta löser man genom att justera kontrastförhållandet i TVns inställningar, men jag upplever det svårt att hitta en "sweetspot" som passar allt innehåll. Så ibland får man helt enkelt leva med att det "blinkar" lite i vissa toner. Sker i regel aldrig med innehåll av högre kvalitet.

* Inte lika snabb responstid som de snabbare LCD:erna. Dock fortfarande bra mycket snabbare än min gamla LG plasma från 2009.

* Inte lika bra på att reproducera HDR som top of the line LCDer med LED backlight är. (maximal ljusstyraka inte lika hög antar jag). Detta kanske inte gäller för alla nuvarande OLED modeller.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Har en LG oled som sitter med tre stora fönster 2m till vänster, har inga som helst problem att se bilden mitt på dagen. För vanlig tv kör jag 60 (av 100) på oled-ljus, höjer jag mer så får jag ont i ögonen på natten.. på bioläget har jag sänkt till 35. så jag har väldigt svårt att förstå de som säger att ljusstyrkan inte skulle räcka till, misstänker att det handlar mer om specifikationsrunkande än att man sett skärmen i verkligheten.

Den enda nedsidan jag märkt är bandingen, men jag kan ändå svära på allt som är heligt att jag köpt min sista LCD-skärm. Det finns ingen väg tillbaka från perfekt svärta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har en LG oled som sitter med tre stora fönster 2m till vänster, har inga som helst problem att se bilden mitt på dagen. För vanlig tv kör jag 60 (av 100) på oled-ljus, höjer jag mer så får jag ont i ögonen på natten.. på bioläget har jag sänkt till 35. så jag har väldigt svårt att förstå de som säger att ljusstyrkan inte skulle räcka till, misstänker att det handlar mer om specifikationsrunkande än att man sett skärmen i verkligheten.

Den enda nedsidan jag märkt är bandingen, men jag kan ändå svära på allt som är heligt att jag köpt min sista LCD-skärm. Det finns ingen väg tillbaka från perfekt svärta

Skickades från m.sweclockers.com

Har man svårt att se bilden mitt på dagen på en modern OLED annat än i typ Sahara-öknen så är det förmodligen inte TVn som är problemet För plasmor kan jag hålla med om att ljusstyrkan ibland inte riktigt räckte till, men aldrig upplevt det med OLED. Lägg till det den mycket bättre kontrasten iom "obegräsat svart" så är det inte helt givet att en LCD är bättre på detta (även om väl ökat omgivningsljus lär påverka möjligheten att se kontrast gissar jag). Så klart mkt beroende på vad man kollar på, t.ex. skidåkning eller hockey lär vara bättre dagtid på en LCD rent ljusstyrkemässigt, även om även OLEDen nog i de flesta fall också är nog ljusstark.

Permalänk
Medlem

När man läser om hur många som läst om andra som haft fel på sina OLED, blir man glad över att man haft sån tur med sitt eget exemplar

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Bildexpert 📺

En OLED från de senaste tre generationerna håller sig ungefär 2 till 3 ggr ljusstarkare jämfört med en plasma vid samma vid APL-nivå. De äldre OLED-modellerna är inte lika ljusstarka men fortfarande ljusstarkare än bästa plasmamodellerna från sin tid. Då ska man tänka på att den stora majoriteten plasma som såldes var den enklare och billigare modellerna där ljusstyrkan som högst flöt runt 120 nits. Men ålder och nostalgi gör att man ofta jämför med de bästa Pioneer och Panasonic-modellerna som någon slags representant för plasma.

Dagens enklare mellanklass- och budget-LCD:er lyser typiskt runt 200-300 nits (och kan inte nå högre) där en OLED når 250-350 nits vid lägre APL i SDR och uppemot 700 nits vid HDR.

Sedan kan man förstås titta på en LCD i den högre prisklassen och där nå betydligt högre ljusstyrka än så, det dubbla (eller mer i vissa fall) jämfört med en OLED.

Dessa ser då betydligt mer givande ut i butiker med taket täckt av lysrörsarmatur. Eftersom LCD-TV:n man såg var ljusare än OLED-TV:n är det kanske lätt att dra den felaktiga slutsatsen att därför är alla LCD:er mer ljusstarka eller alla OLED ljussvagare än LCD.

Men det är ganska få modeller som når betydligt högre än OLED i ljusstyrka. Vi talar om toppmodellerna som Samsungs Q9 och Q8 (eventuellt Q7 också, någon får dubbelkolla tester ) och Sonys 9-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzgargamel:

Det jag söker är en uppgradering utav min 50" Samsung jag har idag.
Har relativt ljust rum med stora fönster.. Kommer det döda OLEDen totalt? Då jag har hört att det är bäst i mörka rum?
Behöver en 65" TV vad hade ni valt? QLED? OLED? Är det super storskillnad mellan dessa två varianter?
Kommer givetvis vänta till BF att köpa någon tv!

Har en cirka budget upp till 10-22tkr:-

Kika på OLED+ med!
Utan att ha sökt allt för mycket så är denna enda jag vet om som kör Oled+ just nu
https://www.philips.se/c-m-so/tv/p/oled-tv/plus

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Purrfected: "OLED+" är ett hittepå från Philips. Fortfarande OLED.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kunde svära på att jag hört något om yttligare en till OLEDs form under utveckling, förutom QD-OLED, hade för mig det var OLED plus och antog att det hade kommit ut redan, antar att jag skulle gjort bättre faktakoll, tack för infon!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Har en LG 65" B7V sedan ett år tillbaka och jag kan bara säga att TV:n är överjävligt bra. Allt jag kastar på den blir bra, icke HD TV som vissa TV-kanaler, HD kanaler, Netflix med Dolby Vision och Atmos, Nintendo Switch och givetvis 4K Blu-ray.

Inga tecken på inbränningar alls under året som gått. Dessutom kan jag tillägga trots att en vägg bredvid TV:n består i princip bara av fönster så funkar det bra med OLED, klart bättre än min gamla plasma som ballade ur.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

som oled ägare sen runt ett år kan jag säga att dom är lite mörka och fungerar således sämre i ljusa miljöer. dessutom kan mörka partier flyta ihop till en enda svart sörja vilket är de dåliga delarna annars är dom riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tycker inte det finns någon anledning idag att inte välja OLED

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ja alltså jag följde själv väldigt mycket forum, främst AVForum/AVforums (EU och US) samt minhembio , ett bra tag. Det var många där som körde sina Oleds som dator monitorer och det fanns inte ett enda exempel på inbränningar. Sen vem vet efter kanske 3 år eller så det vet man ju inte, men jag skulle kalla det ett icke problem.
Det fanns tillochmed de som gick in i servicemeny för att stänga av olika "skydd" mot inbränningar så som att sänka ljusstyrkan vid en för vit ljusstark bild osv.
Inte ens de drabbades.
Det finns även en automatiskt panelrensning som drar igång efter TVn varit igång ett visst antal timmar (inte i streck utan totalt). Sen finns en mer kraftig rensning man kan köra mer sällan om man vill det.

Så för folk där ute som vill använda sin OLED som en vanlig TV, det vill säga kolla TV program och kolla filmer så känns det väldigt obefogat att vara rädd för inbränningar.
De som vill kolla på TV4 dygnet runt med den gula solen kanske tjänar mer på att köpa en billig LCD än en high-end TV ändå kan man tycka...

Samma sak med mina Pioneer plasmor, det var jättefarligt med Burn in. Nu efter 12 års användande så finns det inga tecken på något sådant.
Sony AF9 får mina pengar i framtiden, såg den i Berlin på IFA. Nya uppfinningen med centerkanal gillade jag starkt.
så mitt svar blir OLED 7 dagar i veckan.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Såg att B7an 65" ligger ute för 20tk ska man slå till eller avvakta till BF ändå C8an kanske kommer lägre i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzgargamel:

Såg att B7an 65" ligger ute för 20tk ska man slå till eller avvakta till BF ändå C8an kanske kommer lägre i pris?

Vart då? Ej i lager vad jag kan se.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vore trevligt om bildpappa kunde fastställa vilken/vilka TV-apparater i budgetsegmentet som ger mest för pengarna? Och nu snackar vi 5000-6000-ish kr. Alltså, tänka bort HDR en stund och fokusera på kontrast, svärta, responstid och ja, allt som Rtings tar upp i sina rekommendationer för respektive segment. Tycker det är dåligt med info om modeller på den nordiska marknaden. Finns det inga där ute som gör djupdykningar och undersöker dessa modeller? Allt man hör är generella rekommendationer och jag tycker det blivit lite rörigt, inte minst med tanke på att modeller skiljer sig så mycket mellan de olika världsdelarna. Samsung brukar inte hamna i topp för Rtings rekommendationer i det här segmentet, så jag tänker att det borde finnas prisvärda modeller även på nordiska marknaden som kanske är bättre till samma peng som deras instegsmodeller? Tänker främst 55" som tycks ha blivit den nya standarden för storlek på apparater.

Är det här något du har tänkt gräva i måntro, eller ligger bildskärmar varmare om hjärtat?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzgargamel:

Såg att B7an 65" ligger ute för 20tk ska man slå till eller avvakta till BF ändå C8an kanske kommer lägre i pris?

Om tidigare år upprepar sig kommer du kunna köpa 65" C8 för ~22-23 tusen. Definitivt värt det lilla extra.

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt hur Samsung har lyckats med marknadsföringen. Det är aldrig LCD eller OLED det är alltid QLED eller OLED.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Purrfected: "OLED+" är ett hittepå från Philips. Fortfarande OLED.

Bara nyfiken, vart hittar man "nits" när man kollar upp en TV-modell? Enligt mig så verkar det inte alls stå i klarspråk ens på Prisjakt... Man måste verkligen gräva för o hitta det? Eller kanske är blind Eller måste man konvertera massa enheter och grejer?

Permalänk

Vad kan man hoppas på för pris på LG C8 55" under BF? Den kostar 17 tusen idag. Är 15 realistiskt?

Permalänk

Hade en "QLED" usch, inte bra.
Bytte mot en 10" mindre OLED
Natt och dag skillnad, köper aldrig mer LCD igen.

Min OLED är FÖR ljus, har aldrig ljusstyrkan över 60 eller kontrasten över 75 och då har jag en hel VÄGG av glas i söderläge. Kväll/natt ca 30 ljusstyrka och 62 kontrast.
Älskar den! "LG OLED 55B7V"

Visa signatur

i9 10850K | MSI RTX3090 Ventus OC 24GB | MSI Tomahawk Z490 MAG | RM850x
Kingston HyperX DDR4 32GB 3600MHz CL18 | Samsung SSD 860 EVO 4TB
LG OLED 65CX / 55B7 | Philips BDM3270 monitor | PS4 Pro | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Vad kan man hoppas på för pris på LG C8 55" under BF? Den kostar 17 tusen idag. Är 15 realistiskt?

Köpte min c7 för 12990kr förra året, så ställer man in sig på 15000 så kan man nog bara bli positivt överraskad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Samsung har verkligen lyckats med marknadsföringen. För några år sedan hade deras (ks?)7005 kvantpricksfilter, sedan hittade de på QLED och höjde priserna med 50%.. sällan har man fått mindre för pengarna på tvmatknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

...Mitt råd, hittar du en bra Samsung QLED på black friday som är väsentligt billigare än vad du kan köpa en OLED för så kör på det, annars
hade jag satsat på en Philips 873 OLED.

Jo skulle också snöat in mig på Philips OLED men är tveksamt då alla HDMI portar inte är 2.0.... som på Samsung och LG. Vet inte varför det snålas och tror att det är samma på Sonys High End TV-apparater. HDMI 1.4 klarar också 4K, men bara i 25 eller 30 Hz.

Samma med Philips 2018 års modell av OLED
The Philips OLED903 have four HDMIs, however, only two of the HDMIs support full-bandwidth 4K HDR up to 60Hz. HDMIs three and four only support 4K HDR up to 30fps.

Skrivet av Tony Clifton:

Vad kan man hoppas på för pris på LG C8 55" under BF? Den kostar 17 tusen idag. Är 15 realistiskt?

Är kanske slut i lagren men fiskar mer efter en LG B7 - 55 tum, om de kan slumpas för 9 999 kr + ev. frakt på BF (helst B istället för C då den har högre fot). Jag menar att kommer man undan 5 000 kr billigare med förra årets modell som är obetydligt sämre så är det högsta vinsten.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

HDR

Något som också är värt att ta i beräkning är vilka HDR-format som de olika TV-apparaterna stödjer. Tyvärr är det som vanligt inom AV-branchen att man som tillverkare väljer lite olika HDR-format efter tycke och smak. Med andra ord, bara för att du har en HDR-TV så betyder det inte att du kan titta på HDR-material. Din HDR-källa (xbox, ps4, apple tv, dator, whatever) behöver använda samma HDR-format som din HDR-TV. Just nu pågår ett HDR-format-krig och ingen vet vem som kommer gå vinnande ur fajten (ungefär som fajten mellan HD-DVD och Blu-ray back in the day).

Lite förenklat finns det 4 st olika HDR-format: HDR10, HDR10+, Dolby Vision och HLG. Din TV behöver som sagt ha samma HDR-format som din källa (xbox, ps4, apple TV, dator, osv.)

Formatet HDR10 är en öppen standard som stödjs i princip av alla HDR-TV-apparater så det behöver man inte fundera så mycket på. Tyvärr börjar formatet bli lite gammalt och det finns HDR-format som ger bättre bild. Dessa är HDR10+ och Dolby Vision. HDR10+ är en öppen standard som promotas av Samsung, Amazon Prime, Panasonic och 20th Century Fox. Dolby Vision är inte en öppen standard utan vill man använda den som tillverkare måste man betala en licensavgift. Bäst för konsumenterna vore ju såklart om den öppna standarden HDR10+ vinner fajten men i dagsläget är Dolby Vision större. HLG är ytterligare en standard som jag inte har så mycket koll på.

Exempelvis stödjer PS4 Pro endast HDR10 medan Xbox One X stödjer både HDR10 och Dolby Vision.

Vad det gäller populära nya OLED TV-apparater ser det ut som följande

  • LG OLED65/55C/B8: HDR10, HDR10+, Dolby Vision, HLG

  • Panasonic TX 65/55FZ800E: HDR10, HDR10+, Dolby Vision, HLG

  • Philips 65OLED873: HDR10, HDR10?, Dolby Vision, HLG

Sist men inte minst kan ovanstånde ändras då tillverkare via firmware-update kan lägga till format. Detta var fallet med Xbox som inte hade Dolby Vision från början men fick det via en firmware-update senare.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: HLG är formatet som tv-sändningar kommer använda när de börjar med HDR

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ranka de bästa TVn inom kategorierna

Filmer: LG B8/C8
HDR Filmer: Samsung Q9FN
Sport: LG B8/C8
Spel: Samsung Q9FN
HDR Spel: Samsung Q9FN
PC Monitor: Samsung Q9FN
TV Shows/Kabel TV Med lågre kvalite (ej BluRay): Delad Samsung Q9FN och LG B8/C8

Gällande pris är dock B8 och även C8 billigare en Q9FN så det är upp till en hur stor plånbok man har.
Personligen skulle jag välja Q9FN eftersom jag ser på filmer nuförtiden i 4k HDR format.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

som oled ägare sen runt ett år kan jag säga att dom är lite mörka och fungerar således sämre i ljusa miljöer. dessutom kan mörka partier flyta ihop till en enda svart sörja vilket är de dåliga delarna annars är dom riktigt bra.

Har man en riktigt ljus miljö som verkligen kräver mer än 300 nits för att fungera, alltså panoramafönster mitt på dagen och liknande situationer, kan en påkostad LCD vara det bättre valet.

Annars är det mycket en inställningsfråga och just det sista med svart flyter ihop i en sörja är typiskt för LG:s och Philips OLED, men inte för Sonys och Panasonics modeller. Här måste man ta till testbilder och justera brightness/ljusstyrka-reglaget för att ankra svart på rätt nivå. Direkt ur kartong klipper de annars i svart.