QLED VS OLED köpråd inför Black Friday

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

@Laxpudding: Vore trevligt om bildpappa kunde fastställa vilken/vilka TV-apparater i budgetsegmentet som ger mest för pengarna?

Ah, den eviga kärnfrågan! Problemet med budgetmodeller är att de finns av anledning. Tillverkaren vill ha dina pengar. De vet att de inte kan få de, säg 15.000 kronor som en riktigt bra 55-tummare kanske kostar. De vet att du bara vill betala, säg, 6.000 kronor och då bygger de en 55-tummare för 6.000 kronor med alla de kompromisser detta innebär. Det säger sig självt att det inte blir lika bra som toppmodellen. Det är garanterat en sämre produkt.

Eftersom det finns flera hundra sorters budgetmodeller är det omöjligt att testa alla. Och skulle man lyckas med uppdraget testa alla finns egentligen bara en slutsats att dra:

Det är garanterat en sämre produkt. Då blir definitionen av "...ger mest för pengarna..." ganska luddig. Det brukar bli den TV som har minst fel. Vi vet att det finns bättre TV-apparater, men just modellen 123XYZ har mindre problem än konkurrenterna. Vilket då kan bli "good enough" så länge man anpassar förväntan efter den nivå som är rimlig.

Ibland stöter jag på, av en slump, enklare modeller som är just "good enough" och inte har några besvärliga fel. Absolut inte i klass med de etablerade modellerna, men fortfarande just den "felfria" – inget konstigt med färgerna, cloudingen är ok, bandning och DSE är okey etc.

Problemet är bara det att även om man hittar en sådan modell är exemplarvariationen så enorm. Toleranserna i tillverkningen är så öppna att den ena apparaten är inte den andra lik från samma tillverkningslinje. Och tittar man över tiden tillverkas många budgetmodeller på just-in-time-principer. Man stoppar in en 55-tumspanel, vilken som helst, som finns att köpa på marknaden, och lägger tillverkningen i den OEM-fabriken som har en ledig lucka. Så apparaten som är tillverkad i Augusti kan innehålla en helt annan panel och var ihopsatt i en annan fabrik än den som tillverkades i Maj.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Det är helt otroligt hur Samsung har lyckats med marknadsföringen. Det är aldrig LCD eller OLED det är alltid QLED eller OLED.

Ja, hur många minns att Samsung under 2016 kallade exakt samma teknik (LCD-VA-paneler och lysdioder förstärka med kvantprickar) för SUHD och "Nano Crystal Display"?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Bara nyfiken, vart hittar man "nits" när man kollar upp en TV-modell? Enligt mig så verkar det inte alls stå i klarspråk ens på Prisjakt... Man måste verkligen gräva för o hitta det? Eller kanske är blind Eller måste man konvertera massa enheter och grejer?

Specen är ju bara en spec och det kan hittas på friskt eller hänvisa till situationer som inte kan jämföras eller appliceras. Du måste gå på ett mer djuplodande test som beskriver i vilken situation en viss ljusstyrka uppnås. Är det SDR eller HDR? Med vilka inställningar? Med vilka testbilder? Hur nivåjusterad är TV:n? Och så vidare.

Där händer det att man går långt under spec och ibland lite över spec beroende på situation. Ett vanligt problem är att en TV kan lysa riktigt ljusstarkt i "dynamic" mode – men då är inte en färg eller en nyans rätt någonstans. Men när man ställer in så att färger och nivåer är rätt beter sig TV:n annorlunda och man når inte samma ljusstyrka eller ens kontrastförhållande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

@Laxpudding: Kunde svära på att jag hört något om yttligare en till OLEDs form under utveckling, förutom QD-OLED

Det finns idag två tekniker på nya apparater: OLED och LCD - inget annat.

För OLED är det samma paneler från LG-Displays som ger ett viss snarlikt beteende, likt maximal ljusstyrka (300+ SDR/700+ HDR) och färgåtergivning. Men det skiljer sig mellan TV-tillverkarna hur man elektroniskt styr över panelen, vilket ger olika resultat från olika modeller.

För LCD finns det VA- och IPS-teknik för hög kontrast/smal tittvinkel för VA och viceversa för IPS och låg kontrast/bred tittvinkel. Olika patent och mängder av olika lösningar med local dimming och lysdioderna, inte minst kvantpricksförstärkta lysdioder i de bättre modellerna, gör att det tillsammans med elektronisk styrning är vitt skilda resultat på olika LCD-modeller. Finns över hela kartan från budgetskrap till toppmodeller. Ingen LCD är riktiga den andra lik.

Alla andra tekniker som diskuteras är antingen teknik som bara finns under utveckling, teknik som finns men är för dyr/för exotisk för konsument-TV (likt micro-LED) och kanske, kanske kommer. Men räkna med att sådant kommer när det kommer. Det har presenterats mycket i teknikhype genom åren som aldrig blir något.

Så allt annat man hör, likt "QLED" – "NanoLED" – "OLED+" – "SUHD" – "Nano crystal Display" – "Triluminos" – "Full LED slim" – "LED plus" och de säkert hundratals andra namnen som förekommit senaste tio åren är olika former av marknadsföringsbegrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har man en riktigt ljus miljö som verkligen kräver mer än 300 nits för att fungera, alltså panoramafönster mitt på dagen och liknande situationer, kan en påkostad LCD vara det bättre valet.

Annars är det mycket en inställningsfråga och just det sista med svart flyter ihop i en sörja är typiskt för LG:s och Philips OLED, men inte för Sonys och Panasonics modeller. Här måste man ta till testbilder och justera brightness/ljusstyrka-reglaget för att ankra svart på rätt nivå. Direkt ur kartong klipper de annars i svart.

Ja inställningen kan göra mkt men jag har inte tagit mig tid än att fixa till det ordentligt och såvitt jag vet kör de flesta på inställningar ur kartong.
jag har laborerat lite grann och vissa inställningar som är presets fungerar hyggligt, finns olika för ljusa rum samt mörka rum. just det svarta har jag inte lyckats lösa helt än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aka_The_Barf: Ha guiden här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

På LG:s OLED har brightnessreglaget hamnat på mellan 54-62 beroende på exemplaret och var man vill lägga kompromissen. För att få fram alla nyanser nära svart måste man offra en del av OLED-svärtan, något man inte behöver på Sonys och även Panasonics OLED-modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aka_The_Barf: Ha guiden här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

På LG:s OLED har brightnessreglaget hamnat på mellan 54-62 beroende på exemplaret och var man vill lägga kompromissen. För att få fram alla nyanser nära svart måste man offra en del av OLED-svärtan, något man inte behöver på Sonys och även Panasonics OLED-modeller.

Tack ska kila på den. Såg nyss insidious the key som i sig inte var någon höjdare men där störde jag mig inte alls på mörkret eller tänkte på det. Första filmen dör det störde mig rejält var gamla doom filmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Om man som jag nästan bara tittar på vanlig fiber-tv i HD (fotboll, naturprogram, nyheter, film ibland i HD) skulle ni ändå rekommendera en OLED? Är det inte så att en OLED kommer mest till sin rätt i riktigt högupplöst material?
Min budget sträcker sig till en OLED 55 eller LCD 65. Det känns som att byta upp sig från en gammal plasma 50-tum till en LCD 65 tum blir en häftigare upplevelse än att byta upp sig till en OLED 55 tum. Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@Man United: Tror tyvärr att det är högst personligt om jag sammanfattar alla åsikter jag läst både här och HB-forum. Finns nog ingen absolut sanning och goda råd kan slå fel.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Fan.. Känns omöjligt att bestämma sig. Känns som att det antingen blir en Q9FN eller en C8 på black friday nästa vecka. Jag är främst oroad för burn-in, det är det enda som talar emot OLED för mig.

Permalänk
Medlem

Känner inte någon som har råkat ut för burn-in med någon oled (av en handfull som äger en oled), däremot en som har märkt av image retention, dock på en 2016 LG oled. De senare årsmodellerna har ju bättre (läs aggressivare) hantering mot det. Min mamma köpte en B7 på förra årets BF och den har jag inte märkt varken burn-in eller image retention hos. De kollar främst på vanlig TV och netflix.

Är själv ute för att köpa en oled under BF i år, blir troligtvis antingen Sony AF8 eller AF9 (vääldigt mycket beroende på priset där), 55 tum. Efter ha kollat massa recensioner och även kollat på dem samt konkurrenter (främst LG C8) så är någon av Sonymodellerna ett lätt val för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Man United:

Om man som jag nästan bara tittar på vanlig fiber-tv i HD (fotboll, naturprogram, nyheter, film ibland i HD) skulle ni ändå rekommendera en OLED? Är det inte så att en OLED kommer mest till sin rätt i riktigt högupplöst material?
Min budget sträcker sig till en OLED 55 eller LCD 65. Det känns som att byta upp sig från en gammal plasma 50-tum till en LCD 65 tum blir en häftigare upplevelse än att byta upp sig till en OLED 55 tum. Eller vad tror ni?

uppskalad HD kommer se mer uppskalad ut på en 10 tum större skärm, sen hanterar olika modeller uppskalningen olika bra. om den är oled eller lcd har ingen betydelse.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är sällan själva uppskalningen som är problemet med fiber-TV och "vanlig TV". Problemet är att kvaliteten från början är så låg att man hamnar i situationen med sminkade grisar. Hur mycket fixar man applicerar är det fortfarande en gris där under alla lager av fernissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är sällan själva uppskalningen som är problemet med fiber-TV och "vanlig TV". Problemet är att kvaliteten från början är så låg att man hamnar i situationen med sminkade grisar. Hur mycket fixar man applicerar är det fortfarande en gris där under alla lager av fernissa.

Någon har sett Svenska Hollywoodfruar ser jag

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av niagi:

Känner inte någon som har råkat ut för burn-in med någon oled (av en handfull som äger en oled), däremot en som har märkt av image retention, dock på en 2016 LG oled. De senare årsmodellerna har ju bättre (läs aggressivare) hantering mot det. Min mamma köpte en B7 på förra årets BF och den har jag inte märkt varken burn-in eller image retention hos. De kollar främst på vanlig TV och netflix.

Är själv ute för att köpa en oled under BF i år, blir troligtvis antingen Sony AF8 eller AF9 (vääldigt mycket beroende på priset där), 55 tum. Efter ha kollat massa recensioner och även kollat på dem samt konkurrenter (främst LG C8) så är någon av Sonymodellerna ett lätt val för mig.

Näe och det verkar rent generellt vara extremt få som får det.. Kan dock ändå inte riktigt släppa ångesten man skulle få om man skulle se burn-in efter 6-12 månader.. Å andra sidan kan man kanske då vända sig till LGs support och hoppas på det bästa..

Vissa recensioner säger ju att Q9FN kommer relativt nära den svärtan som OLED har. Jag är absolut ingen bildexpert och är inte helt hundra om jag skulle märka skillnad mellan de två om man kollar till just svärtan. Var på Mediamarkt igår och i ärlighetens namn så såg jag inga stora skillnader, men kanske dåligt att jämföra just butiksexen.

Beslut beslut..

Permalänk
Medlem

@Ozbaab: Jag tror OLED 55E8 kommer finnas på BF om den också är intressant.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

@Miljon3: Den är absolut intressant, kommer hålla koll på samtliga LG OLEDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

På LG:s OLED har brightnessreglaget hamnat på mellan 54-62 beroende på exemplaret och var man vill lägga kompromissen. För att få fram alla nyanser nära svart måste man offra en del av OLED-svärtan, något man inte behöver på Sonys och även Panasonics OLED-modeller.

Jag och sambon funderar på att köpa en LG OLED (55 tum) och är lite kluvna just pga detta. Vi kommer (förmodligen) välja att kalibrera den i butik för 1000 kr, hur mycket kommer detta hjälpa problematiken kring att man har färre nyanser i det mörka området med LG?

Är det något som "vanliga dödliga" kommer märka av eller behöver man ett lite mer tränat öga för att se det? I butik såg vi inget av det, men där är det ju som bekant en helt annan belysning än vad man vanligtvis har hemma på kvällarna när man brukar slänga på en film.

Skulle du säga att det är värt att köpa en Sony OLED för några tusen extra för att slippa problemet?

Permalänk
Bildexpert 📺

@PatrickP: När MM kalibrerar tar de ta hänsyn till att dessa nivåer ligger fel – det är själva poängen med en kalibrering. Som med allting annat kan man vara lyckligt omedveten. Ser du skillnad på dessa två bilder kommer du kunna se problemet:

Antingen är du lyckligt omedveten och ser inte problemet. Eller så sitter du på en väldigt dålig eller felinställd skärm just nu.

Med det sagt kommer varje LG OLED att variera en del mellan exemplaren. Vill du justera felet själv är bilderna från denna guide till hur man gör: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Vad som är värt "några tusen extra" kan du endast själv avgöra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aka_The_Barf: Ha guiden här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

På LG:s OLED har brightnessreglaget hamnat på mellan 54-62 beroende på exemplaret och var man vill lägga kompromissen. För att få fram alla nyanser nära svart måste man offra en del av OLED-svärtan, något man inte behöver på Sonys och även Panasonics OLED-modeller.

Tack för infon - just bristen på detaljer i svärtan har varit tämligen uppenbar när jag kikat på (ej kalibrerade?) OLEDs.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@PatrickP: När MM kalibrerar tar de ta hänsyn till att dessa nivåer ligger fel – det är själva poängen med en kalibrering. Som med allting annat kan man vara lyckligt omedveten. Ser du skillnad på dessa två bilder kommer du kunna se problemet:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/64461?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjQ0NjEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZjA3ZTc1NzcwMjBlYWMwODk2ZWQzMDNjOTY0NWMwOTQifQ%3D%3D
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/64463?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjQ0NjMiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNzQ4NjJjNWZmMmI5MTlmMDdlZTAxMjhiODYwNzU4NDYifQ%3D%3D

Antingen är du lyckligt omedveten och ser inte problemet. Eller så sitter du på en väldigt dålig eller felinställd skärm just nu.

Med det sagt kommer varje LG OLED att variera en del mellan exemplaren. Vill du justera felet själv är bilderna från denna guide till hur man gör: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Vad som är värt "några tusen extra" kan du endast själv avgöra!

Tack för ditt svar!
Jadå, jag är helt med på att man vid en kalibrering till viss del blir av med problemet, min fråga var mer "om man jämför en kalibrerad LG med en kalibrerad Sony, ser man då fortfarande en väldigt stor skillnad?"

Man ser ju en väldigt stor skillnad mellan de två bilderna du visar. Är det ungefär i den storleksordningen skillnaden är mellan en LG och en Sony skulle du säga eller är bilderna "överdrivna" för att förtydliga problematiken?

Jag är helt med på att det är en individuell skillnad mellan exemplaren men det låter ju som att Sony alltid är väldigt mycket bättre än LG på just detta. Så om man jämför en kalibrerad "genomsnitts-LG" med en kalibrerad "genomsnitts-Sony", skulle du då säga att skillnaden mellan dem är ungefär lika stor som skillnaden i bilderna du länkade? Är skillnaden mindre? Eller är den rent av större?

Jag kommer såklart även åka och kolla på dem i butik igen för att göra en egen bedömning, men det är ju tyvärr inte det lättaste eftersom man inte vet om de är kalibrerade eller inte, samt att takbelysningen hos media markt är mycket ljusare än vad man själv har hemma på kvällen när man sätter på en film

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört OLED sedan nyår och är fortfarande grymt imponerad över bilden. Har noll inbränningar. Har en LG 65B7. Kommer aldrig mer gå tillbaks till blaskiga LED-tvs.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Är det inte detta dom gör i varuhusen i princip? https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8/settings

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PatrickP:

Tack för ditt svar!
Jadå, jag är helt med på att man vid en kalibrering till viss del blir av med problemet, min fråga var mer "om man jämför en kalibrerad LG med en kalibrerad Sony, ser man då fortfarande en väldigt stor skillnad?"

Kalibrering innebär att man – så långt det är möjligt – får bilden att följa färgstandard. Idealiskt ska därför alla TV-apparater återge bilden exakt likadant. Nu är i det praktiken skillnader även mellan apparater med samma paneltyp från samma paneltillverkar (en OLED från LG Displays) därför att tillverkarna har olika elektroniska styrning och tillämpar olika algoritmer på hur bilden ska processas innan panelen alstrar ljus. Det kommer alltid att finnas skillnader någonstans.

Där är fortfarande Sony (samt Panasonic) bättre på just denna bit. Kalibrering för LG:s OLED innebär att man måste sätta en kompromiss mellan hur mycket av mörka nyanser som ska klippas och hur mycket ljus i svart som måste fram. Alla klipper rejält från början men var den där kompromissen landar är olika från exemplar till exemplar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av K-D][Aramis:

Är det inte detta dom gör i varuhusen i princip? https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c8/settings

MM arbetar enligt samma principer likt alla som är ISF-certifierade kalibrerare gör. Skillnaden är att vad Rtings visar är vad som just den personen kom fram till med just det exemplaret. Effekten på din just TV är helt godtycklig. Lika effektivt som att snurra en flaska istället för att ta fram kompassen.

Detta framgår i texten, men det hindrar nog inte många från att mata in inställningarna i tron att det är en "kalibrering". Rtings har troligtvis också gjort bilden sämre eftersom de drar i 20-stegsreglaget, så den där informationen är delvis en björntjänst.

Permalänk
Medlem

Har lusläst igenom hela tråden, men finns kanske risk att frågan redan har besvarats?

Hur är det med OLED och spel, är det ingen bra kombo på grund av att olika HUD's kan bränna in? Jag vet redan till exempel att QLED/ LCD har betydligt lägre responstid, tror dock att OLED ligger på lägre nivåer än vad min säkert 7 år gamla LCD-TV gör?

Frågan ställs av någon som bara är ute efter det bästa i form av bildkvalité

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har lusläst igenom hela tråden, men finns kanske risk att frågan redan har besvarats?

Hur är det med OLED och spel, är det ingen bra kombo på grund av att olika HUD's kan bränna in? Jag vet redan till exempel att QLED/ LCD har betydligt lägre responstid, tror dock att OLED ligger på lägre nivåer än vad min säkert 7 år gamla LCD-TV gör?

Frågan ställs av någon som bara är ute efter det bästa i form av bildkvalité

Finns ett test på rtings där dom kör massa timmar med samma content på olika tv-aparater, bla Fifa och COD har jag för mig, ingen inbränning där. Däremot har jag sett folk som fått inbränning från Rocket League där det står "Ball Cam" i illröd text längst ner till vänster. Dock vet jag inte hur mkt och ofta den personen spelat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Finns ett test på rtings där dom kör massa timmar med samma content på olika tv-aparater, bla Fifa och COD har jag för mig, ingen inbränning där. Däremot har jag sett folk som fått inbränning från Rocket League där det står "Ball Cam" i illröd text längst ner till vänster. Dock vet jag inte hur mkt och ofta den personen spelat det?

Okej tack!
Jag är riktigt sugen på en OLED, men frågan är hur rädd man faktiskt ska vara för inbränningar efter att ha läst om TV4-solar och diverse konstiga fenomen som man verkligen inte vill få på sin TV för kanske 20.000 - 30.000:-

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej tack!
Jag är riktigt sugen på en OLED, men frågan är hur rädd man faktiskt ska vara för inbränningar efter att ha läst om TV4-solar och diverse konstiga fenomen som man verkligen inte vill få på sin TV för kanske 20.000 - 30.000:-

Jag har tänkt likadant som dig. Men nu är jag inne på oled igen. Jag tror egentligen att det helt enkelt är dom som har problem som hörs mest och att inbränningar etc är snarare ett undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej tack!
Jag är riktigt sugen på en OLED, men frågan är hur rädd man faktiskt ska vara för inbränningar efter att ha läst om TV4-solar och diverse konstiga fenomen som man verkligen inte vill få på sin TV för kanske 20.000 - 30.000:-

Det märkliga är att man från bolagens sida inte har fattat man kan faktiskt flytta på logotyperna efter en viss tid till andra sidan. Skulle det vara störande? Eller varför inte mer genomskinnliga?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR