RAID-kort till 5-6st 750EVO

Permalänk
Medlem

RAID-kort till 5-6st 750EVO

Har ett gäng SATA SSD-diskar, 5-6st 750EVO samt 2st 850EVO 250GB, dvs rätt små oanvändbara diskar som dom är.

Tänkte använda dessa i en RAID0 för semi-temporär lagring av videofiler till videoredigering. Blir alltså mycket sekventiell skrivning/läsning och access-tid är av mindre vikt.

Vågar man blanda 750/850? Annars kör jag bara på 750-diskarna.

Vad ska jag satsa på för PCI-E kort är frågan? Kommer jag billigare undan med ett kort med 6 portar satsar jag hellre på ett sånt om det skiljer mycket i pris. Skall fungera i Win10 x64.

Har ett äldre HighPoint RocketRaid i min server som är OK men blir ohyggligt varmt.

EDIT: Hittade ett LSI kort, AOC-S3008L-L8I nu är frågan om det här kommer vara värt det när kortet + kablage kosta en bra bit mer än en 1TB disk...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Har ett gäng SATA SSD-diskar, 5-6st 750EVO samt 2st 850EVO 250GB, dvs rätt små oanvändbara diskar som dom är.

Tänkte använda dessa i en RAID0 för semi-temporär lagring av videofiler till videoredigering. Blir alltså mycket sekventiell skrivning/läsning och access-tid är av mindre vikt.

Vågar man blanda 750/850? Annars kör jag bara på 750-diskarna.

Vad ska jag satsa på för PCI-E kort är frågan? Kommer jag billigare undan med ett kort med 6 portar satsar jag hellre på ett sånt om det skiljer mycket i pris.

Har ett äldre HighPoint RocketRaid i min server som är OK men blir ohyggligt varmt.

Funkar väl att RAID:a lite hur som haver bara du har portar så det räcker till.
Mjukvaru-RAID med enbart HBA-kort eller JBOD (på RAID-kort) är inte heller fel i dagsläget. Säkrare än HW-RAID om själva kortet ger upp.
Nu var det ju bara temporär lagring du syftade på, så vilket som duger egentligen.

Det som händer om du RAID:ar EVO750 (500GB) med EVO850 (250GB) är att endast 250GB av 500GB kommer att nyttjas på EVO750-diskarna, så om du vill maxa utrymmet till din RAID 0 så skulle jag nog gjort 2 separata RAID 0-grupper.
Grupp 1: 2x250GB = 500GB (EVO850)
Grupp 2: 5-6x500GB = 2,5-3,0TB (EVO750)
Alternativet blir ju annars 2TB (EVO850+750) användbart utrymme med alla diskarna, om jag förstått upplägget rätt...

Något SAS-kort med 2 mini-SAS utgångar och 2st. miniSAS-toSATA kablar så borde saken vara biff.

T.ex.
https://www.ebay.com/itm/IBM-ServeRaid-M1015-46M0861-LSI-SAS-...

Ovan RAID-kort är även populärt att flasha om till HBA ifall du senare vill använda kortet i någon server.

Edit:Sorry, länkade fel kort ovan, nedan kort skall funka i W10.

https://www.ebay.com/itm/Dell-PERC-H310-6Gbps-PCI-e-SAS-RAID-...

Kablage:

https://www.amazon.co.uk/Internal-SFF-8087-Forward-Breakout-C...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren tack för svar! Dock är alla diskar 250GB! Tänkte också om nån vet huruvida TRIM osv funkar när man kör dessa bakom ett RAID-kort i en RAID-konfiguration. Att manuellt köra Magician nån gång ibland är OK för min del om det funkar.

Har jag viktiga filmer backupar jag även dessa till min server innan jag börjar arbeta med dom så dataförlust är mer eller mindre ovidkommande i det här fallet.

IBM-kortet var ju grymt billigt mot det jag hittade hos Mullet, verkar va svårt o hitta nå drivers som inte ligger på halvsuspekta sidor men ska kika vidare på det spåret!

EDIT: Dell verkar feint - fänx!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

@krigelkorren tack för svar! Dock är alla diskar 250GB! Tänkte också om nån vet huruvida TRIM osv funkar när man kör dessa bakom ett RAID-kort i en RAID-konfiguration. Att manuellt köra Magician nån gång ibland är OK för min del om det funkar.

Har jag viktiga filmer backupar jag även dessa till min server innan jag börjar arbeta med dom så dataförlust är mer eller mindre ovidkommande i det här fallet.

IBM-kortet var ju grymt billigt mot det jag hittade hos Mullet, verkar va svårt o hitta nå drivers som inte ligger på halvsuspekta sidor men ska kika vidare på det spåret!

EDIT: Dell verkar feint - fänx!

Då borde det inte vara några problem att RAID:a alla diskarna. Skillnad i prestanda brukar inte vara några problem vad jag vet, den långsammaste disken styr hur resten får jobba.

Finns massor av grymma HBA och RAID-kort för runt 500:- bara att välja och vraka på Amazon och Ebay.
-Alibaba kanske har också bra priser, men jag har hållit mig till de två förstnämnda ännu så länge.

Sidan https://www.servethehome.com/ listar ofta bra modeller som man lätt kan flasha om från ex. RAID till HBA eller vice versa, det ger ett bra 2:a handsvärde om du vill göra dig av med kortet eller använda för masslagring i någon server när du pensionerar kortet från Workstation-sysslor.

Tror inte TRIM och liknande fungerar alls då RAID-kontrollern (-Om du kör HW-RAID vill säga) agerar mellanlager.

För TRIM-support hade jag hellre gått på HBA + mjukvaru-RAID då den inte lägger sig diskhanteringen (likt en HW-RAID Controller annars gör) utan bara agerar som en utökad direkt-koppling mot diskarna.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

@krigelkorren tack för svar! Dock är alla diskar 250GB! Tänkte också om nån vet huruvida TRIM osv funkar när man kör dessa bakom ett RAID-kort i en RAID-konfiguration. Att manuellt köra Magician nån gång ibland är OK för min del om det funkar.

Trim kommer inte fungera om inte kontrollern stöder det, då kontrollern själv måste hantera översättningen mellan filsystem och diskarnas induviduella LBA adress. Systemet ser ju bara RAID-diskens LBA, dvs ett lager över detta. Så din skrivprestanda kommer bli skit när diskarna väl fyllts om du inte använder ca 2008-2009 års 25-50% OP utrymme.

Och samsungs mjukvara (konsument) stöder inte hårdvaru-raid, så den mjukvaran kommer troligen sluta fungera med diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Trim kommer inte fungera om inte kontrollern stöder det, då kontrollern själv måste hantera översättningen mellan filsystem och diskarnas induviduella LBA adress. Systemet ser ju bara RAID-diskens LBA, dvs ett lager över detta. Så din skrivprestanda kommer bli skit när diskarna väl fyllts om du inte använder ca 2008-2009 års 25-50% OP utrymme.

Och samsungs mjukvara (konsument) stöder inte hårdvaru-raid, så den mjukvaran kommer troligen sluta fungera med diskarna.

Ah skrutt alltså... så vad gör man då, skrotar idén om någorlunda snabb o billig lagringsutrymme med dessa SSDs? Känns som en mjuvaru-RAID0 inte kommer bli dundersnabbt?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ah skrutt alltså... så vad gör man då, skrotar idén om någorlunda snabb o billig lagringsutrymme med dessa SSDs? Känns som en mjuvaru-RAID0 inte kommer bli dundersnabbt?

Oavsett så kommer du troligen flaskas av PCI-E bandbredden på dåligt RAID kort innan du får problem (är ofta 1-2X PCI-E), samt att alla 250GB 750 SSDer har så liten cache att de slår i TLC läge nästan direkt med skrivning.

Det enda som @krigelkorren föreslog ovan är ju att köra samma kort, samma bandbredd, men att dra det via mjukvaru-raid. Om du inte köper ett 5000-10000krs RAID kort, med sabla massa IOPs och modernt TRIM stöd, så kommer ju det flaska SSDerna ändå, då alla "HighPoint RocketRaid" och liknande redan kör mjukvaru-raid (men via drivare istället för tex Windows).

Hårdvaru-kortet du hitta kan ju även ge den råa bandbredden av PCI-E 8x i mjukvaru-raid. Det du faller på är ju RAID prestandan i sig. RAID 0 är ju inte direkt... tuff algoritm, om vi säger så. Men den är rätt sårbar. Kortet du nämnde innan är ju ett riktigt H/W RAID kort. En sak jag dock noterade:
https://www.storagereview.com/supermicro_lsi_sas3008_hba_revi...

100-150k IOPs läs, 40-66k IOPs skriv. Är ju var en mainstream M.2 SSD klarar... ensam. Så IOPs är inte dennas starka sida om vi säger så. Kortet i sig har inte massiv IOPs hantering, men det kan göra det utan att lasta datorn. Det du kommer märka dock med mjukvaru raid (oavsett budget RAID kort eller ren mjukvara) är att din CPU lastas hårt, samma CPU som kanske redan kodar? Så du kanske tappar lite prestanda i kodningen, men om du hittar rätt balans kan det ändå gå plus.

För det du beskriver dock, är sekventiell prestanda enda kritiska, och det bör du ju nå oavsett, då det är sällan CPUn som är problemet, utan bandbredden mellan kontroller och CPU/system. Och med 12Gb per port, och du kommer behöva adaptrar mellan SAS till SATA så lär de kunna köra 16 st SSDer i full SATA3 6Gbit hastighet i bästa fall (tills något annat flaskar).

Så det kontrollerkortet för sin 8X PCI-E bandbredd + en mjukvaru-raid där TRIM bör fungera, kan vara lösningen.
Alt måste du verifiera att TRIM fungerar i dens RAID läge iaf. Problemet är ju att detta kort eg bara är för Super Micros servrar... så kan bli trixit kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Oavsett så kommer du troligen flaskas av PCI-E bandbredden på dåligt RAID kort innan du får problem (är ofta 1-2X PCI-E), samt att alla 250GB 750 SSDer har så liten cache att de slår i TLC läge nästan direkt med skrivning.

Det enda som @krigelkorren föreslog ovan är ju att köra samma kort, samma bandbredd, men att dra det via mjukvaru-raid. Om du inte köper ett 5000-10000krs RAID kort, med sabla massa IOPs och modernt TRIM stöd, så kommer ju det flaska SSDerna ändå, då alla "HighPoint RocketRaid" och liknande redan kör mjukvaru-raid (men via drivare istället för tex Windows).

Hårdvaru-kortet du hitta kan ju även ge den råa bandbredden av PCI-E 8x i mjukvaru-raid. Det du faller på är ju RAID prestandan i sig. RAID 0 är ju inte direkt... tuff algoritm, om vi säger så. Men den är rätt sårbar. Kortet du nämnde innan är ju ett riktigt H/W RAID kort. En sak jag dock noterade:
https://www.storagereview.com/supermicro_lsi_sas3008_hba_revi...

100-150k IOPs läs, 40-66k IOPs skriv. Är ju var en mainstream M.2 SSD klarar... ensam. Så IOPs är inte dennas starka sida om vi säger så. Kortet i sig har inte massiv IOPs hantering, men det kan göra det utan att lasta datorn. Det du kommer märka dock med mjukvaru raid (oavsett budget RAID kort eller ren mjukvara) är att din CPU lastas hårt, samma CPU som kanske redan kodar? Så du kanske tappar lite prestanda i kodningen, men om du hittar rätt balans kan det ändå gå plus.

För det du beskriver dock, är sekventiell prestanda enda kritiska, och det bör du ju nå oavsett, då det är sällan CPUn som är problemet, utan bandbredden mellan kontroller och CPU/system. Och med 12Gb per port, och du kommer behöva adaptrar mellan SAS till SATA så lär de kunna köra 16 st SSDer i full SATA3 6Gbit hastighet i bästa fall (tills något annat flaskar).

Så det kontrollerkortet för sin 8X PCI-E bandbredd + en mjukvaru-raid där TRIM bör fungera, kan vara lösningen.
Alt måste du verifiera att TRIM fungerar i dens RAID läge iaf. Problemet är ju att detta kort eg bara är för Super Micros servrar... så kan bli trixit kanske?

Tack till både dig o Krigelkorren för bra svar!

Ja alltså grejen är ju att dom här diskarna har jag fått till skänks, så vill inte lägga ut för mkt deg i onödan - då kan jag lika gärna gå på en 2TB disk direkt...

Är frågan dårå hur mkt CPU-cykler mjukvaru-RAIDen i Win10 kommer ta från videoredigeringen...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Tack till både dig o Krigelkorren för bra svar!

Ja alltså grejen är ju att dom här diskarna har jag fått till skänks, så vill inte lägga ut för mkt deg i onödan - då kan jag lika gärna gå på en 2TB disk direkt...

Är frågan dårå hur mkt CPU-cykler mjukvaru-RAIDen i Win10 kommer ta från videoredigeringen...

Sätt in 4 diskar på moderkortet... o testa. kostar inget utom lite tid. Flesta moderkort har ju 6 platser, så du bör kunna ha system + en disk till iaf + dessa, bara för lite testande.

Jag vet inte hur mycket det kommer ta exakt, men i mina SSD-RAID tester (2 diskar i RAID0) för spel, kan du få mellan 5-10% last i RAID delen. Det bör inte öka för du har fler diskar, utan det är själva kodningen i sig, men jag har faktiskt inte kört 6 st SSD RAID 0 i Windows RAID så... kan ha fel.

Alt sälj diskarna, köp en disk du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sätt in 4 diskar på moderkortet... o testa. kostar inget utom lite tid. Flesta moderkort har ju 6 platser, så du bör kunna ha system + en disk till iaf + dessa, bara för lite testande.

Jag vet inte hur mycket det kommer ta exakt, men i mina SSD-RAID tester (2 diskar i RAID0) för spel, kan du få mellan 5-10% last i RAID delen. Det bör inte öka för du har fler diskar, utan det är själva kodningen i sig, men jag har faktiskt inte kört 6 st SSD RAID 0 i Windows RAID så... kan ha fel.

Alt sälj diskarna, köp en disk du vill ha.

Har fullt redan, sitter på X79 som bara har 2st SATA3 platser. Kör 950Pro NVMe på PCI-E kort o sen 1TB 850, 500GB 850 o en 250GB 840.

Fnular på att kanske sälja iväg dom..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Vid tillfällen du inte kan använda TRIM (tex genom en RAID) så är en väg att med 'blkdiscard' i linux nollställa SSD-diskarna till fabriksläge (kan också göras i samsungs magican med secure erase) och den vägen frigöra all redan allokerad lagring på diskarna (obs detta tömmer disken _helt_ på data).

Med detta eller TRIM (fstrim i linux) är enda sättet att tala om för SSD att sektorerna är frigjort och kan hanteras internt som det passar för SSD-controllern, och därefter partitionerar diskarna till ca 80% (dvs. sista delen av disken partitioneras inte alls eller med en partition som aldrig används för att ge överprovisionering för SSD:n) - skriv inget i det området då sådant låser sektorerna och blocken och minska mängden minne tillgänglig för överprovisioneringen - överprovisioneringen som samsung magician gör är på samma sätt att möblera om partitionstabellen och ändra storleken på filsystemet och sedan köra TRIM på den frilagda området för att ge SSD-diskkontrollern kontroll och fri hantering över frilagda minnesmängden på SSD:n.

Moderna versioner av SSD så bör återläsning av sektorer 'raderade' med TRIM (eller hela disken med discard) resultera i antingen '0' eller '0xFF' på alla byten inom sektorn - en syntetisk genererad värde för en ej initierad sektor och speglar inte innehållet i flash alls (då det via allestädes närvarande krypteringen skulle ge ett slumpvärde ut om flashminnena var nollade och därmed en potentiellt angreppsväg på krypteringen om indatat från flashen är känt att alltid vara '0')

Detta gäller dock inte alla SSD:er, främst de äldre och så finns det också tryck/kritik att man med detta kan avgöra om en sektor bär data eller inte i tex. en krypterande filsystem (tex veracrypt där man inte gjort en full initiering/formatering av hela disken/kontainer-filen utan en snabbdito och bara lagt in några enstaka filer)

Somliga SSD/SD-brickor och USB-stickor har också funktionen att om en sektor skrivs med '0' så av-allokeras sektorn på samma sätt som med TRIM och görs tillgänglig för diskkontrollerns godtycke. Problemet är att sådan svårt/går inte att ta reda på hur SSD-kontrollern eller annan flash-minneshanterar i detalj i hur det hanterar det hela för att få bra fungerande wear-levling och bra skrivkapacitet.

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag lånar tråden men @Paddanx , du som är så påläst om detta med SSD:er, om man skulle vilja köra 2st 860 EVO 1TB i RAID 0, hur ser detta ut 2018?

Skulle mitt moderkort stödja TRIM eller måste jag ha ett separat kontrollerkort?
Vilken budget pratar vi om, har du något kort du kan rekomendera?

Prestandamässigt, vad kan man förvänta sig?
W10 x64 som gäller, tack om du tar dig tid!

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Förlåt att jag lånar tråden men @Paddanx , du som är så påläst om detta med SSD:er, om man skulle vilja köra 2st 860 EVO 1TB i RAID 0, hur ser detta ut 2018?

Skulle tro det ser mer eller mindre ut som det gjort senaste åren.
- Samsungs mjukvara kommer inte vara till din hjälp (stöder inte officiellt RAID).
- Du ökar risken för ras, som kommer ta alla 2x1TB data med sig (backup ska du dock ha oavsett).
- Du får i bästa fall högre sekventiell prestanda, och djup IOPs prestanda, men något försämrad QD1 prestanda.
- Du måste ladda in RAID drivare vid installation, och göra lite trix för att skifta nuvarande installation till RAID läge.
- En del mjukvaror kommer vägra fungera pga "det är en RAID" (ofta är det mer att de vill ha betald-versionen istället)

Skrivet av GarfieldPower:

Skulle mitt moderkort stödja TRIM eller måste jag ha ett separat kontrollerkort?
Vilken budget pratar vi om, har du något kort du kan rekomendera?

Då jag inte vet vad ditt moderkort är, kan jag bara gissa, men TRIM vet jag fungera på Intel moderkort sedan runt P67 och senare (om de har uppdaterad BIOS). AMD moderkort i FX serien tror jag inte har det (rätta mig någon om de vet), men AMDs Ryzen styrkort ska ha det.

Det är svårare att köra detta på 3:e part kontrollerkort, då du måste ha ett som verkligen är designat för SSD från början. Jag har inte haft behovet av detta själv, och har därför inte lagt så mycket tid på det men än att konstatera att många äldre LSI/IBM osv inte har det (som annars är bra för tex NAS).

Så kan du, använd moderkortet.

Skrivet av GarfieldPower:

Prestandamässigt, vad kan man förvänta sig?
W10 x64 som gäller, tack om du tar dig tid!

upp till 2x snabbare läs-prestanda när du benchmarkar.
upp till 2x snabbare skriv-prestanda när du benchmarkar.
upp till 2x snabbare djup IOPs när du benchmarkar.
ca 95% av 4k QD1 prestanda i läsning.
Och ca 3-5 sek segare start av Windows pga RAID delen ska initieras i BIOS.

I praktiken så finns där ställen du kommer märka lite snabbare prestanda, men det finns också andra ställen där 2st oberoende diskar hade jobbat snabbare än en i RAID. Skulle tro du får testa och avgöra själv. Personligen anser jag inte det värt det, trots att jag har flertalet testade försök, då vinsten är så liten vs riskerna.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt och kommer ändra mitt sätt att arbeta istället.

Bygger om min nuvarande server till en FreeNAS låda och slänger in SSD-diskarna där. Har även 6st 2TB diskar som i dagsläget bara ligger o skräpar som också får hoppa in i FreeNAS och så för jag över det råmaterial film jag har på arbetsdatorn dit, och jobbar med 1-2 filmprojekt i taget istället, då räcker mina nuvarande SSDs i arbetsdatorn till.

Istället för den "hårdvaru"-RAID5 jag har idag på 16TB blir det nu en utökning av lagringsutrymmet -och dessutom lite mer redundant med RAIDZ2.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

- En del mjukvaror kommer vägra fungera pga "det är en RAID" (ofta är det mer att de vill ha betald-versionen istället)

Vad hade du i tankarna där?

Skrivet av bran:

Jag har tänkt och kommer ändra mitt sätt att arbeta istället.

Bygger om min nuvarande server till en FreeNAS låda och slänger in SSD-diskarna där. Har även 6st 2TB diskar som i dagsläget bara ligger o skräpar som också får hoppa in i FreeNAS och så för jag över det råmaterial film jag har på arbetsdatorn dit, och jobbar med 1-2 filmprojekt i taget istället, då räcker mina nuvarande SSDs i arbetsdatorn till.

Istället för den "hårdvaru"-RAID5 jag har idag på 16TB blir det nu en utökning av lagringsutrymmet -och dessutom lite mer redundant med RAIDZ2.

Låter som en vettig idé

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad hade du i tankarna där?

En del mjukvaror stöder inte RAID. Allt från partitionsprogram, nån backuplösning (återställningen gick inte pga drivare), och tex SMART mjukvara, tillverkarens mjukvaror mm.

Program som normalt kan vara gratis, kan vägra fungera korrekt pga det är en RAID enhet, eller RAID läge. Det går ofta att komma runt, eller välja andra program dock, men det ger lite komplexitet om man inte är beredd på det.

Tex så fick jag hjälpa en vän när han inte kunde återställa backup från en RAID genom att låna ut en stor disk, som vi kunde återställa till, som vi sen klona över till hans RAID setup. Detta var efter hans ena disk glappat till lite och spottades ut ur RAIDen och han inte kunde få in den korrekt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En del mjukvaror stöder inte RAID. Allt från partitionsprogram, nån backuplösning (återställningen gick inte pga drivare), och tex SMART mjukvara, tillverkarens mjukvaror mm.

Program som normalt kan vara gratis, kan vägra fungera korrekt pga det är en RAID enhet, eller RAID läge. Det går ofta att komma runt, eller välja andra program dock, men det ger lite komplexitet om man inte är beredd på det.

Tex så fick jag hjälpa en vän när han inte kunde återställa backup från en RAID genom att låna ut en stor disk, som vi kunde återställa till, som vi sen klona över till hans RAID setup. Detta var efter hans ena disk glappat till lite och spottades ut ur RAIDen och han inte kunde få in den korrekt igen.

ah okej, men det där kan ju inte gälla om du har ett "riktigt" RAID-kort, då presenteras ju volymen som en stor disk för OSet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

ah okej, men det där kan ju inte gälla om du har ett "riktigt" RAID-kort, då presenteras ju volymen som en stor disk för OSet

Finns olika problem, vissa på en stor volym, vissa på Windows (eller ev Linux) mjukvaru-raid.

I backup problemet ovan var det att mjukvaran inte kunde initiera RAID styrkenheten. Det kräver nämligen drivare, medan AHCI är standardiserade drivare. Har du "riktigt kort", syftat på hårdvaru 5-10kkrs kort kommer du ju ändå kräva drivare, och då detta var special pre-boot miljö var det inte så enkelt att lägga till drivare som jag först trodde. Han köpte en Acronis licens efter det, och där går att ladda in drivare.

Hade det varit Windows mjukvara så hade det gett lite andra roliga problem.

RAID brukar har förmågan att fungera klockrent, tills något sker. Sen kan du spendera åratal med att återskapa den (om du saknar backup och har udda delar). Har du backup, testa det mot just RAID systemet

Permalänk
Medlem

Alltså om det är temporär lagring med stora filer så ser jag inget större problem. Defragmenteringen blir inte så enorm samt att om man kan tömma disken då och då vilket jag antar att man kan om det är temporär lagring så kommer det nog inte bli några större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Alltså om det är temporär lagring med stora filer så ser jag inget större problem. Defragmenteringen blir inte så enorm samt att om man kan tömma disken då och då vilket jag antar att man kan om det är temporär lagring så kommer det nog inte bli några större problem.

Bara så jag är med... vad menar du med defragmentering och tömma disk?
Det är inte HDDs han skulle RAIDa. (Har jag missat något?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bara så jag är med... vad menar du med defragmentering och tömma disk?
Det är inte HDDs han skulle RAIDa. (Har jag missat något?)

Sorry för den dåligt formulerade texten av mig.
Om du hoppar att hänga upp dig på defragmentering så blir det kanske enklare.

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 750 disk av en kompis som förköpt sig lite (han dog tyvärr sen, RIP).

Riktigt slö är den! Fungerar som lagringsdisk men vid massiva överföringar känns den nästan mekanisk i hastigheten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Raidade ssds för video? Är det red raw 8k du kör i full upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sorry för den dåligt formulerade texten av mig.
Om du hoppar att hänga upp dig på defragmentering så blir det kanske enklare.

TRIM är en kritisk bit av dagens SSDer, för att de ska fungera optimalt.

Utan TRIM, för referens 120GB SSD:
Om du tex skriver 10GB data, och tar bort den igen, så är allt kvar.
Så när du skriver 10GB till, behöver den tillfälligt 20GB plats, för att sedan kunna radera de gamla LBA referenserna och ta bort 10GB du tog bort tidigare. Data tas mao inte bort, förrän efter du skriver till samma LBA adress igen, och det tar ju tid att radera och flytta om, så den försöker göra detta efter det du vill skriva, så prestandan hålls uppe.

Så när du skriver 100GB data till, utöver dessa 10GB, har du 110GB data på disken. Om vi sen tar bort dessa 100GB, ligger där ändå kvar 110GB. Så när du sedan vill skriva 20GB till, ny data kommer problemet. Nu behöver du 130GB "plats" på en 120GB SSD... Så första 10GB går enkelt att skriva, men sedan tvingas SSDn pausa sin skrivning för att radera blocks av data, för att kunna skriva de återstående 10GB. Först när allt det är klart, kan du komma ner till 110GB igen.

Så problemet kommer i att, om du en gång skrivit någon data, till en LBA adress, är den kvar där... för alltid. Det är inte ett defragmenteringsproblem, det är ett "jag är överfylld med data jag tror jag måste spara" problem. Detta är vad TRIM fixar. Den skapar ett sätt att meddela disken... hej... du vet de 100GB data där... du kan ta bort det.

Plötsligt har du bara 10GB data istället för 110GB, och då går 20GB skrivning utan problem. Förutom prestandan minskar du slitaget också, då när disken är full (oavsett om du ser det eller inte om du saknar TRIM) så slits den enormt mycket mer pga ineffektiv städning. Så hans RAID här hade snabbt tappat prestanda, och slitaget hade gått i taket på den enkla SSDerna med typ 50-100TBW innan de får spänningsläckage problem (pga slitaget på NANDet).

Detta är något man hade stort problem med på SSDer 2008/2009 när MLC kom. SLC kunde nämligen radera betydligt mindre blocks, ibland tom på cellnivå. TRIM gjorde MLC och TLC möjligt helt enkelt.

Och om det var ett problem då, med 128-256kB blocks... kan du tänka dig vilket problem det kan bli idag med 2-8MB blocks som ska tömmas. Du kan ha 4kB data som ska sparas, och resterande antal MB som är borttaget, och disken måste ändå behålla det då den inte vet bättre. Så 4kB vs 8MB skrivning, det är rätt enormt ökat slitage och försämrad prestanda (är ju extrem fall, men teoretiskt möjligt om du saknar TRIM och har fyllt en disk, och tagit bort det mesta igen).

Och dina "tömma den då och då", kan jag säga att, för att nollställa en SSD utan TRIM, måste du göra en secure erase på disken. Dvs ta ner RAIDen, och skriva alla diskar tomma igen, sen kan de få full prestanda litet tag, tills du fyllt den en gång igen. Inte vidare effektivt i långa loppet. Men utan det kan en 750EVO lätt få 5-10x WAf., så 100GB data blir som 0.5-1TB data. Du kan gissa hur fort du kan slita ut diskarna med detta...

Detta är ju varför många av oss offrade 25-50% av utrymmet, för att kunna "fylla" detta, och bibehålla en hyfsad prestanda och slitagenivå, utan TRIM. Det går tekniskt sett här med (har gjort detta på tex en SSD RAID), där du lämnar utrymme utanför RAIDen. Tex av två 250GB diskar, gör du en 400GB RAID partition. Inte optimalt, men då diskarna är stora idag, och jag inte skriver 100GB samtidigt, fungerar det, och jag har ca 20% oanvänt/ledigt utrymme, alltid som den kan rotera celler på.

Med TRIM dock, underlättas allt. Även formatering av en partition, meddelar disken att den kan tömma det, och du måste inte göra secure erase idag pga detta.

Nedan är 2 matnyttiga länkar. Ena med Trim, varför den behövs och hur den fungerar och hur den sänker omskrivningar (sänker WAf), och den andra är lite experiment på hur OP utrymme, dvs äkta tomt utrymme (ingen partition) förändrar en SSDs slitage och prestanda. Artiklarna må vara några år gamla, så saker som blockstorlek och val av SSD är inte aktuell, men relationen de visar är idag gäller än på dagens SSDer. En av dem bygger på forskning IBM gjorde och publicerade, och man ser rätt tydligt att 90% full SSD ger skrämmande hög ökad mängd skrivning och slitage.

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/garbage-co... (Trim)

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/garbage-co... (OP/reserv utrymme/WAf)

Permalänk
Medlem

Det finns en sak att tänka på - Windows gör ingen TRIM på annat än lagring som presenteras som nativa SATA-diskar. Har man RAID med tex. Intels moderkorts-support för (fake)RAID - ingen trim, såvida det inte är en singel SSD, har man NVMe på PCIe - ingen TRIM om man inte använder eventuell 3'-parts drivis från kanske minnestillverkaren.

Ingen TRIM på USB-diskar även om dessa är av SSD-typ, ej heller på SD-minne eller USB-stickor - det går i regel inte att skicka TRIM genom en USB-ansluten Diskdocka men fungerar bra när SSD:n är ansluten direkt till en SATA-anslutning.

När det gäller SD-brickor så kan man totalradera/nollställa (samma nollställning av TRIM som vid secure erase) mediat med 'blkdiscard' under linux - men bara om SD-brickan är direktinkopplad till moderkortet via SD-medialäsare-chipset, inte om det går över USB som det numera gör även för laptop inbyggda medialäsare.

fake-RAID kort/på moderkort stöder extremt sällan TRIM eller förmedlar TRIM över flera diskar.

Modernare riktiga RAID-kort >5kkr klassen med backuppad RAM-minne och LSI-kretsar kan stöda TRIM i windows, antingen med drivrutiner eller att de presenterar sig som en SATA-disk som om det vore en fysisk disk, eller att det betraktas som SAS-disk med stöd för discard (och dito SCSI/SAS-drivrutiner...)

Linux kan hantera TRIM i en del olika RAID-konstellationer på en del av sina filsystem även om det är multidisk-volymer, och i många fall också på HW-raidkort där tillverkarna faktiskt ansträngt sig att det skall fungera även under Linux (gissar för att Linux/BSD med flera är väldigt stor på den mer seriösa servermarknaden)

- men även Linux har bekymmer med att skicka TRIM till flash lagringsmedia om det går över USB då det handlar om vad det är för stöd för TRIM i USB/SATA-konverteraren - oftast ingen alls...

---

Med andra ord ni som petar in stora M.2 NVMe 4-lanes PCIe i era burkar - partitionera inte upp dessa fullt utan lämna ca 20% ej partitionerat vid ny 'virgin' disk eller precis efter en secure erase - för det kommer inte att köras TRIM på dessa diskar om det inte finns en uttalad 3'-parts drivrutinstöd för det... M.2 NVMe som presenterar sig som SATA i BIOS/windows så kommer troligen TRIM att köras i windows..

Tydligen är räddningen att TRIM inte körts trots att alla tror det vid forensisk analys av diskar i samband med juridiska processer då om TRIM verkligen körts så är det svårt på riktigt och man har mycket kort tid på sig som forensiker att rädda information och måste lyfta bort minneskretsarna från SSD-kontrollern då det annars inte går att stoppa 'korrosionen' (jepp de kallar GC-jobb i SSD för 'corrosion') av den lagrade informationen så fort disken spänningssätts igen.

Med andra ord, att TRIM verkligen används i samband med SSD är inte alls självklart.