Bahnhof tvingas blockera fildelningssajter för vetenskapliga artiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vek sig? Njae. Man kämpar emot så gott det går. Du får det att låta som de gav efter direkt.. vilket inte stämmer alls och dessutom så försöker de så gott de kan att skapa möjligheter att komma runt dessa spärrar. Ser du t.ex. Telia gör detta? Samma telia som till en början inte ens vill få saker och ting prövade utan gav med sig direkt?

Telia förlorade i Patent- och marknadsdomstolen, vilket innebär att de kunde överklaga till Patent- och marknadsöverdomstolen. Telia hade inte tagit ställning till om de skulle överklaga eller inte, sedan bestämde de sig för att överklaga.

Bahnhof har inte ens förlorat i Patent- och marknadsdomstolen. De blev stämda och valde då att i stort sett direkt ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dessutom luktar argumentet "Globalister" ganska unket.

När någon som gillar gab använder sig av uttrycket "globalister" så börjar jag ju undra...

The Origins of the 'Globalist' Slur

Citat:

Despite the seemingly joking use of the term “globalist” by Trump and Mulvaney, many were quick to point to the word’s unseemly past as an anti-Semitic slur, embraced in alt-right circles before spreading into broader political discourse. As the Anti-Defamation League’s Jonathan Greenblatt put it, “Where the term originates from is a reference to Jewish people who are seen as having allegiances not to their countries of origin like the United States, but to some global conspiracy.” Greenblatt said it’s “disturbing” when public officials “literally parrot this term which is rooted in prejudice.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När någon som gillar gab använder sig av uttrycket "globalister" så börjar jag ju undra...

The Origins of the 'Globalist' Slur

Vet att ordet "globalister" används med antisemitiska undertoner av t.ex. fåntrattar som NMR där de som är lite mer "PK" inom gruppen använder ordet istället för "Jude". En annan konspirationsteori som har antisemitiska undertoner är ju hur NMR använder Soros som någon form av svart får.

Däremot är det inte bara NMR som använder begreppet utan det används lite varstans med olika definitioner. Bland annat har man hört folk kalla Liberalerna för "Globalister" för att de är kraftigt EU och Nato-vänliga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är inte det småpengar ändå?
Med tanke på de enorma summor staten stjäl från mig varje år som bara går till skit.

Allt är förstås relativt men med ditt argument har du inget emot att du betalar ett par hundra i månaden direkt till mig så länge jag lever? Det skulle ju annars bara gått till skit...

Skrivet av baldakin:

Nje! När man väl fått sin artikel publicerad så ägs den av förlaget. Kan vara så att jag minns fel men så vitt jag vet så äger jag inte rättigheterna till någon av de artiklar jag publicerad inom medicinsk forskning.

För det mesta stämmer det, men de allra flesta skulle nog inte ha något emot att skicka en kopia till någon som tog sig tiden att skriva ett mail och fråga efter en.

Skrivet av anon159643:

Nu har jag inte sysslat med vetenskapliga artiklar. Men för att det ska vara förjävulskt jävla idiotiskt snordyrt så får man se till vad man får och vad man får tillbaka. Jag själv betalar in över hälften av vad jag tjänar till en skum organisation som heter skatteverket, dyrt som tusan och de sitter säkert och äter champagne och hummer till frukost på detta ställe.
Men på samma sätt som att det kostar väldigt mycket att granska vetenskapliga artiklar, så har säkert skatteverket också utgifter mer än rena nöjen som mina pengar går till.

Detta med vetenskapliga artiklar och vad vad det heter är ju det som driver utvecklingen framåt inom alla vetenskapliga områden.

Ja, det kostar att upprätthålla en seriös tidskrift/databas men inte alls så mycket som de tar betalt för. De stora företagen tjänar miljarder varje år. Nästintill alla dina skattepengar går till något konkret som är till nytta för samhället. Visst kan man tycka att skattepengarna kan gå till onödiga saker men det är egentligen irrelevant för denna diskussion.

Du säger själv att vetenskapen driver utvecklingen framåt, vore det då inte bättre om kunskapen var mer lättillgänglig. Det kan komma mycket gott från kapitalism men inte i det här fallet.

Skrivet av anon159643:

att det är miljonbelopp för större universitet är inget konstigt, då det är så otroligt viktigt.

Nu blandar du ihop hönan med ägget. Det är just på grund utav att det är så viktigt som företagen tar sådana hutlösa priser. Inte för att tjänsten är värd det, egentligen.

Det kan inte beskrivas som annat än utpressning.

Skrivet av MBY:

Klart du gör! Ingen kan ta ifrån dig den rätten. Jurister och lagar har för länge sedan diskvalificerat sig själva i dylika frågor, så lagar är inget en moraliskt fungerande forskare med integritet bör ta på minsta allvar.

Jag vill börja med att säga att jag älskar folk som har starka ideal (när de stämmer överens med mina egna ), däremot måste man ute i verkliga livet kompromissa.

Om du går runt och bryter kontrakt till höger och vänster kommer du i bästa fall förlora jobbet och i värsta fall få böter/fängelse. väldigt få personer är beredda att offra en stor del av sitt liv bara för att stå upp mot makten.

Skrivet av MBY:

Du äger det du skriver i betydelsen att du har suveränitet över din egna hjärna. Däremot äger vare sig du eller någon annan rätten att hindra mänskligheten från att läsa det du skrivit i en artikel, då forskningsgärningen är ett kall, något man gör för mänskligheten och ofta även bekostad med offentliga medel.

Det är ett kall för de allra flesta. Men om du inte bedriver denna forskning i ditt yrke är det ett kall som i 99,99 % av fallen går förlorat. Testa själv att bedriva seriös forskning medan du knegar heltid med något annat...

Skrivet av MBY:

Ja, jag förundras varför universiteten överhuvudtaget finner sig i detta? Kasta ut Elsevier (som brukar tjäna som exempel på dessa människofientliga företag) och alla de andra.

"Vad kul att du är intresserad av Ankeborgs universitet. Här är vi ett glatt gäng med friskt humör men tyvärr har vi inte tillgång till en stor databas av vetenskapliga artiklar utan du får istället använda google eller nationalencyklopedin från 1983."

Det jag vill säga är att universiteten har inget val. Finns ingen blivande student inom forskningstunga områden som ens skulle överväga att söka till ett sådant universitet. Vilket jag tycker är bra.

Skrivet av MBY:

Lagbrott är fundamentala i ett samhälle för att ändra på lagar och låta det få vara öppet. Utan folk som bröt mot lagar skulle vi fortfarande ha diktatur i västvärlden. Det är hög tid att ISPerna, universiteten, torrentsidorna, scihub och folk i allmänhet systematiskt ger fullständigt fan i allt vad upphovsrätt heter. Polisen kan faktiskt inte bura in hela befolkningen och kravbrev gör ingen nytta i en papperstugg.

Även jag är i grund och botten anarkist men har tyvärr fått lägga de tankarna på hyllan eftersom individer och företag inte har förstånd nog att uppföra sig ansvarsfullt. Med det sagt skulle det inte fungera om alla helt plötsligt skulle börja bryta mot lagen. Det är sant att polisen inte kan straffa alla som laddar ner senaste artikeln i Nature olagligt. Däremot kan t.ex. Nature utan problem stänga ner universitetets åtkomst till deras databas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är inte det småpengar ändå?
Med tanke på de enorma summor staten stjäl från mig varje år som bara går till skit.

Stjäl? Du är skyldig att betala skatt. Det är liksom en del av samhällskontraktet. Dessutom att du kallar subventionerad vård och skola för "skit" säger ju en hel del.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Stjäl? Du är skyldig att betala skatt. Det är liksom en del av samhällskontraktet. Dessutom att du kallar subventionerad vård och skola för "skit" säger ju en hel del.

Vården och skolan fungerar väldigt dåligt idag också men trevligt att du nämner det.

Jag säger inte att det är något fel att betala skatt men ibland går pengarna till skit t.ex det nya sjukhuset i Stockholm som byggs där miljarder slarvas bort etc.
Det borde även vara i ditt intresse att ifrågasätta vart dina skattepengar går om du också betalar skatt.

Permalänk
Medlem

Bahnhof erbjuder fortfarande sina kunder ett VPN light "LEX Integrity" så vitt jag kan se så kunderna lätt kan kringgå blockeringen.
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...
https://www.bahnhof.se/#integrityFAQ
Jag ser inte att de lämnar kunderna i sticket genom denna blockeringen även om jag rekommenderar riktiga Integrity istället för light versionen "LEX Integrity".
https://integrity.st/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Bahnhof erbjuder fortfarande sina kunder ett VPN light "LEX Integrity" så vitt jag kan se så kunderna lätt kan kringgå blockeringen.
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnho...
https://www.bahnhof.se/#integrityFAQ
Jag ser inte att de lämnar kunderna i sticket genom denna blockeringen även om jag rekommenderar riktiga Integrity istället för light versionen "LEX Integrity".
https://integrity.st/

Jag vet ej hur de spärrar åtkomst av sidan. Men det känns som att de är tvungen att ha samma spärr in på vpn-server emot webbsidan. Att sedan trafiken från vpnserver ner till användaren är krypterad så de ej kan se något hindrar ej spärr innan.
*edit*
Att däremot använda en vpn leverantör som inte har spärrat sidan fungerar, men man måste väl även väljer en ospärrad dns server på sitt nätverkskort?
Alltså har man googles 8.8.8.8 på sitt nätverkskort och frågor efter svt.se som de har tvingas blockera, så hjälper väl ingen vpn?
DNS är enkelt att byta, det är bara det att det är omständligt att göra det stup i kvarten. Och man vill ha en pålitlig dns server för ens övriga surfande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vården och skolan fungerar väldigt dåligt idag också men trevligt att du nämner det.

Jag säger inte att det är något fel att betala skatt men ibland går pengarna till skit t.ex det nya sjukhuset i Stockholm som byggs där miljarder slarvas bort etc.
Det borde även vara i ditt intresse att ifrågasätta vart dina skattepengar går om du också betalar skatt.

Det du gör är inte att ifrågasätta utan du skriker stöld och kastar sedan sand. Oberoende så är varken skolan eller sjukvården "skit".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet ej hur de spärrar åtkomst av sidan. Men det känns som att de är tvungen att ha samma spärr in på vpn-server emot webbsidan. Att sedan trafiken från vpnserver ner till användaren är krypterad så de ej kan se något hindrar ej spärr innan.

Integrity drivs av 5 juli-stiftelsen och omfattas därför inte av bahnhofs beslut så vitt jag kan förstå.
Integrity är en VPN tjänst de är ingen ISP.
VPN kringgår en ISPs DNS filtrering men det gör å andra sidan även en manuellt vald DNS.

Skrivet av anon159643:

*edit*
Att däremot använda en vpn leverantör som inte har spärrat sidan fungerar, men man måste väl även väljer en ospärrad dns server på sitt nätverkskort?
Alltså har man googles 8.8.8.8 på sitt nätverkskort och frågor efter svt.se som de har tvingas blockera, så hjälper väl ingen vpn?
DNS är enkelt att byta, det är bara det att det är omständligt att göra det stup i kvarten. Och man vill ha en pålitlig dns server för ens övriga surfande.

Du bör se till att din VPN-anslutning använder de DNS:er som din VPN tjänst erbjuder annars är du öppen för DNS-leak och då är du inte anonym även om du tror det.
Det går att göra andra DNS alternativ tillsammans med VPN men det är inget jag tänker gå in på här.

https://dnsleaktest.com
https://www.doileak.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Du bör se till att din VPN-anslutning använder de DNS:er som din VPN tjänst erbjuder annars är du öppen för DNS-leak och då är du inte anonym även om du tror det.
Det går att göra andra DNS alternativ tillsammans med VPN men det är inget jag tänker gå in på här.

https://dnsleaktest.com
https://www.doileak.com

DNS-leak innebär ju att dns-förfrågningar inte går genom vpn:en och att då tex bredbandsleverantören kan se vilka sidor du slår upp, har inget att göra med vilken dns du använder. Går dns-förfrågningarna inte genom vpn:en så går det lika bra för bredbandsleverantören etc att logga dns-trafiken från vpn-dns:en som någon annan dns.

Edit: Detta gäller för okrypterad dns. Med krypterad dns så kan inte längre bredbandsleverantören se vilka uppslag som sker, men dns:en kan se det och kan koppla det till ens riktiga ip om trafiken inte går genom vpn:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vek sig? Njae. Man kämpar emot så gott det går. Du får det att låta som de gav efter direkt.. vilket inte stämmer alls och dessutom så försöker de så gott de kan att skapa möjligheter att komma runt dessa spärrar. Ser du t.ex. Telia gör detta? Samma telia som till en början inte ens vill få saker och ting prövade utan gav med sig direkt?

Bara en nyliberal eller väldigt naiv person tror på absolut yttrandefrihet. Om sidor tillåter t.ex. lagbrott att öppet ske i "yttrandefrihetens namn" så gör även sidan ett lagbrott och kan bli dragna inför rätta pga. detta. Så försök inte få det till ett fall av övergrepp på folks friheter. På facebook får t.ex. inte svenska medborgare sitta och mordhota andra. Skulle du kalla det för globalisterns censuragenda eller bara vanligt hederligt förnuft? Dessutom luktar argumentet "Globalister" ganska unket. Ironi är även att du verkar tro att en människa kan vara 100% objektiv. Faktum är att tom. din kommentar är vinklad. Dina åsikter är vinklade och allt du ser är vinklat. Vill du veta varför? För att folk tolkar saker utefter sina egna erfarenheter.. de väljer och vrakar bland sinnesintryck och väljer det som är lägligast för dem själva. Alltså vinklat. Du vet... detta med fakta?

Du får även komma med exempel hur exakt skolböcker är "vinklade". Är t.ex. en mattebok vinklad? En fysikbok? Eller kanske en historiebok?

Pratar inte om absolut yttrandefrihet utan hat från ett hål inte är acceptabelt men acceptabelt från ett annat håll. Om jag går mer in detalj kommer rasist- eller nazist-kortet dras direkt.

Facebook censurerar sidor. Länkar du till hälsoartiklar på sidor som naturalnews.com så blockeras det. Det är en censurerad och motarbetad sida. Deras Youtubekanal raderades för nått år sedan.

Youtubekanaler försvinner för idiotanledningar och då stora informationskällor. Hundratals eller tusentals informativa videoklipp försvinner pga ett uttalande i en flera år gammal video innan nya Youtube community guidelines. Man får idag akta vad som sägs i räsdlan av att bli straffad långt framöver, aka som i diktaturer. Se Kinas nya övervakningssystem av befolkningen och då Kina är kommande världsmakt efter att USA har gjort sitt (Efter Trump har lämnat posten och "etablissemanget tar tillbaka kontrollen" med Hillary Clinton-mentaliteten)

Globalister är det som ofta vänsterfolk kallar för kapitalister, även om kommunismen i praktiken är kapitalisters dröm med total makt över befolkningen som är förtryckta under staten utan något privat ägande.

Mänsklighetens historia är vinklad. Vinnaren skriver alltid historien. Se bara hur information om kommunismen nu kommer fram och även hur faktafel sipprar fram om krig. Stalin-kortet har fallit, nu är det bara Lenin-kortet kvar. Mycket av det vi tror på idag om krig är krigspropaganda.

Annan bullshit som förekommer som "fakta" är klimathotsbluffen. Total BS att klimatet blir varmare för att mänskligheten släpper ut koldioxid, att kor fiser metan och att vi har husdjur. Ja, det är mycket människor på planeten och ja mycket miljöförstöring sker men den stora påverkan på klimatet är solen, vart solen befinner sig i universum, andra planeter som påverkar jordens bana runt solen. Historiska cykler upprepar sig och nu kommer vulkaner dra igång igen och askan kommer blockera solljuset och dra in jorden i ny istid och det medför matbrist, folk kommer bry sig mer om nära och kära, konflikter mellan urinvånare och invandrare med ekonomiska problemen m.m.

Permalänk
Medlem

”Bahnhof valde därutöver att blockera Elseviers officiella webbplats”

Haha, made my day. Så ägda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Bara en nyliberal eller väldigt naiv person tror på absolut yttrandefrihet. Om sidor tillåter t.ex. lagbrott att öppet ske i "yttrandefrihetens namn" så gör även sidan ett lagbrott och kan bli dragna inför rätta pga. detta. Så försök inte få det till ett fall av övergrepp på folks friheter. På facebook får t.ex. inte svenska medborgare sitta och mordhota andra. Skulle du kalla det för globalisterns censuragenda eller bara vanligt hederligt förnuft?

Inget lagbrott som skedde med det med Gab, och tror du på allvar att Facebook, Twitter och andra sociala medier inte har användare som mordhotar och hotar andra dagligen via sina inlägg? löjligt att du änns skrev det, facebook har till-och-med livestreaming ifrån folk som slåss och utnyttjar andra, några år sedan 3 svarta ungdomar livesände när dem misshandlade en autistisk vit ung man, facebook blev inte ansvariga för det, har man tillräckligt mycket pengar kan man göra vad man vill inom visa ramar, bara för att en lag existerar så betyder inte det att man måste följa den, så funkar inte samhället.

En sida som Gab eller facebook ska inte hållas ansvariga för mordhot som postas, det är personen som postar mordhot som ska stå till svars för det, löjligt att mena på att det är rätt att ha censurering pga att annars KAN folk mordhota andra.......

Permalänk
Medlem

Kände inte till de här sidorna tidigare.
Man får tacka för länkarna. ^^

https://torrentfreak.com/swedish-isp-protest-site-blocking-by...

Permalänk
Avstängd

Sjukligt att bli sur över att vetenskapliga och medicinska studier delas... Kunskap är nyckeln till arternas överlevnad på den här planeten..

Permalänk
Skrivet av Fargoth:

Det här med Elseviers beteende är en ganska väldiskuterad fråga i akademiska kretsar. Sverige har gjort som Tyskland och inte förlängt sina tidsskriftsavtal med Elsevier:
https://openaccess.blogg.kb.se/bibsamkonsortiet/avtalet-for-b...

Ytterligare två artiklar i ämnet:
https://openaccess.blogg.kb.se/2018/10/26/evaluation-of-the-s...
https://openaccess.blogg.kb.se/2018/10/11/100-dagar-utan-avta...

Permalänk
Medlem

Jag blir på ett sätt förvånad att Bahnof gav med sig, med viss reservation. Men summorna den nederländska firman kräver är inte att leka med. Det som ständigt förvånar mig i dessa sammanhang är hur det kan finnas så mycket pengar i att tillhandahålla enkla distributions- och licenstjänster. Att vetenskapliga papper inte kan fritt distribueras är på ett sätt ganska givet i och med att vetenskapsmännens - och organisationernas - finansiering behöver förses. Men jag kan inte hjälpa än att tänka att detta vore en tjänst för respektive stater skulle kunna förse. Och i samband med europeiska eller internationella vetenskapliga samarbeten kan EU- och gemensamt statsfinansierade vetenskapliga publiceringsorgan stå för publiceringen och administrationen kring licensieringen och göras fria eller åtminstone friare än idag.

Skrivet av gabriel15:

Du glömde räkna med Sweclockers som med valt att censurera fel åsikter/politik.

En intressant sida är Gab som är en kopia av twitter som stängdes ner för att en av deras användare var terroristen i Pittsburgh, att de fördömde attacken och att han även hade konto på twitter och andra sidor spelade tydligen ingen roll.

Trams. Sweclockers förtydligande om politik handlar om att politiska diskussioner ska ha koppling till sidans faktiska kärnämne. Det handlar inte om censur eller att förbjuda fel åsikter utan att bibehålla något som helst fokus på hemsidan som faktiskt har med datorprylar att göra.

Det är ju inte konstigare än att särskilda politikdiskussionsforum inte roas särskilt av datorprylsdiskussioner.

Vad du skriver om GAB förstår jag inte varför du ens tar upp. Sidan stängdes ned, skrev du. Men av vem och varför?
När jag snabbt bläddrar kring GAB, som jag tills nu aldrig hört talats om, så valde deras tjänsteleverantör att säga upp deras avtal och flera annonsörer har också backat efter att GAB som tjänst hamnat under stark kritik efter att en synagogskjutare kopplats till tjänsten.

Det är alltså ingen extern part, som jag förstår det, som krävt GAB att stänga utan stängningen kommer naturligt genom att bolagen de ingått avtal med backat undan för att visa avstånd till tjänsten som snabbt hamnat under lupp.

Skrivet av gabriel15:

Vården och skolan fungerar väldigt dåligt idag också men trevligt att du nämner det.

Jag säger inte att det är något fel att betala skatt men ibland går pengarna till skit t.ex det nya sjukhuset i Stockholm som byggs där miljarder slarvas bort etc.
Det borde även vara i ditt intresse att ifrågasätta vart dina skattepengar går om du också betalar skatt.

Vården och skolan fungerar inte väldigt dåligt. Skolresultaten varierar mycket tack vare att betygssystemet gjorts om och gjorts mer komplicerad med högre betyg som särskilt svåruppnåeliga. Vårdens prestation varierar på var och när man tittar, men buden som tränger sig genom mediabruset är förstås de negativa - de fall som engagerar läsarna. Vilket påminner mig om meme:n kring svensk järnväg och dess genomdåliga tillförlitlighet. Medan i verkligheten har svensk järnväg mellan 89-96% tillförlitlighet (mätt med 5 minuters differens mot tidtabell) - i linje med den statliga förväntningen i pyttelilla Nederländerna och något sisådär samma resultat som i Schweiz senaste åren.

Vill du förändra svensk skattepolitik så engagera dig politiskt eller börja skriva för att bilda opinion. Att beklaga sig i Sweclockers forum, oja och ve för att ens betalade skatt används som en kollektiv resurs känns mest som ett effektsökeri - och i helt fel kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vilket påminner mig om meme:n kring svensk järnväg och dess genomdåliga tillförlitlighet. Medan i verkligheten har svensk järnväg mellan 89-96% tillförlitlighet (mätt med 5 minuters differens mot tidtabell)

Som om förseningar är det enda problem med svensk järnväg, det finns massvis med problem, men vist bor man i en stad som har förhållande vis bra järnvägar så lär man väl aldrig se de problemen och kallar det meme.

https://www.vastsvenskahandelskammaren.se/artiklar/statens-di...

Här har du en beskrivning om bara EN sträcka som är horribelt dålig och påverkar en av de större pendligssträckor i Sverige, som i sin tur påverkar traffiken ganska rejält i en övertrafikerad stad o.s.v. men vist lätt att ignorera allt och kalla det meme.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Dessa 2 trådar bör sammanlänkas då det rör sig om samma lag.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26439-telia-tvingas-blocker...

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

...Att vetenskapliga papper inte kan fritt distribueras är på ett sätt ganska givet i och med att vetenskapsmännens - och organisationernas - finansiering behöver förses. Men jag kan inte hjälpa än att tänka att detta vore en tjänst för respektive stater skulle kunna förse. Och i samband med europeiska eller internationella vetenskapliga samarbeten kan EU- och gemensamt statsfinansierade vetenskapliga publiceringsorgan stå för publiceringen och administrationen kring licensieringen och göras fria eller åtminstone friare än idag.

Forskningen bekostas av privata och statliga medel, bl.a. av Wallenberstiftelsen i Sverige. När forskarna sedan ska publicera sina resultat görs det i en tidsskrift. Det kan kosta lite olika, men i storleksordningen 20 000 SEK för en ok tidsskrift. Innan publicering ska tidsskriftens dela forskarens resultat till andra forskare som helt gratis ska granska dessa. Sedan redigerar och layoutar tidsskriften texten så att den passar i deras tidning. Sen, tar tidsskriften betalt för att andra ska läsa dina resultat. Pengarna som tidsskriften får in går inte till forskning utan till privata fickor.

Alltså:
1. Tidningarna tar betalt för att ta emot papers
2. De får forskare att arbeta gratis åt dem
3. De tar sedan betalt av andra forskare för att läsa.
4. Pengarna hamnar i privata fickor och går inte tillbaka till forskning

Se även:
https://arxiv.org/
Aron Swartz
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-790_sv.htm?locale=...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

I förlängningen får ett förbud av den här typen helt karaktären av privat censur på Internet med helt orimliga konsekvenser för yttrandefrihet i vanlig mening.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/11/02/senaste-nytt-bahnhof-blockerar-internet?fbclid=IwAR1k9DZ8bu9jHG3HWurlfWPfbkMr5Oc-UtZGkqehJLtEawrfPizW8JUhhHg

Välkommen till Nordkorea
Staten har i dagarna tagit del av en rapport ifrån MSB att begränsa 3´part media som publicerar nyheter.

Källa Nyhter Idag
Källa MSB

Sen är ordet MYCKET osmakligt "den gode, den onde och den fule"
Ordet las redan inom filmindustrin Imdb
Filmindustrin är redan idag kantad av kraftig censur å häxjakt.
Är det vad detta ska tolkas till. Häxjakt?
Sen vad är det som bedömer alt media som god/ond/ful?
Såvitt jag vet så är det Svt å SverigesRadio samt etablerad media som DN/Aftonbladet/Expressen som fått flest tillsägelser.
Bara ta häxjakten om "onda" män där över 90% av rapporterade övertramp fick dom bakläxa på.
1 år senare så fortsätter dom med sin hetsjakt å berättigar sitt utövande.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag vet ej hur de spärrar åtkomst av sidan. Men det känns som att de är tvungen att ha samma spärr in på vpn-server emot webbsidan. Att sedan trafiken från vpnserver ner till användaren är krypterad så de ej kan se något hindrar ej spärr innan.
*edit*
Att däremot använda en vpn leverantör som inte har spärrat sidan fungerar, men man måste väl även väljer en ospärrad dns server på sitt nätverkskort?
Alltså har man googles 8.8.8.8 på sitt nätverkskort och frågor efter svt.se som de har tvingas blockera, så hjälper väl ingen vpn?
DNS är enkelt att byta, det är bara det att det är omständligt att göra det stup i kvarten. Och man vill ha en pålitlig dns server för ens övriga surfande.

Satte upp min cachande DNS server för 20++ år sen och har ännu inte behövt byta trots byte av ISP, bara flyttat till ny router-dator när den gamla pensionerats.
Så inte direkt stup i kvarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Forskningen bekostas av privata och statliga medel, bl.a. av Wallenberstiftelsen i Sverige. När forskarna sedan ska publicera sina resultat görs det i en tidsskrift. Det kan kosta lite olika, men i storleksordningen 20 000 SEK för en ok tidsskrift. Innan publicering ska tidsskriftens dela forskarens resultat till andra forskare som helt gratis ska granska dessa. Sedan redigerar och layoutar tidsskriften texten så att den passar i deras tidning. Sen, tar tidsskriften betalt för att andra ska läsa dina resultat. Pengarna som tidsskriften får in går inte till forskning utan till privata fickor.

Alltså:
1. Tidningarna tar betalt för att ta emot papers
2. De får forskare att arbeta gratis åt dem
3. De tar sedan betalt av andra forskare för att läsa.
4. Pengarna hamnar i privata fickor och går inte tillbaka till forskning

Se även:
https://arxiv.org/
Aron Swartz
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-790_sv.htm?locale=...

Är inte orimligt att ta betalt av samlade utgåvor.
Men tar man betalt för publicering så har man redan där fått sin beskärda del.
Sen är denna typ av information så viktigt att denna kostnad ska helt ligga på statlig nivå.
Dvs för att Svenska invånare ska få ta del av värdsliga "fynd" så betalar staten 100Sek för varje unikt besökt utgåva.
Bara att använda BankID login å sätta gräns på max 10st/mån. Resterande får bekostas av egen ficka.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Pratar inte om absolut yttrandefrihet utan hat från ett hål inte är acceptabelt men acceptabelt från ett annat håll. Om jag går mer in detalj kommer rasist- eller nazist-kortet dras direkt.

Facebook censurerar sidor. Länkar du till hälsoartiklar på sidor som naturalnews.com så blockeras det. Det är en censurerad och motarbetad sida. Deras Youtubekanal raderades för nått år sedan.

Youtubekanaler försvinner för idiotanledningar och då stora informationskällor. Hundratals eller tusentals informativa videoklipp försvinner pga ett uttalande i en flera år gammal video innan nya Youtube community guidelines. Man får idag akta vad som sägs i räsdlan av att bli straffad långt framöver, aka som i diktaturer. Se Kinas nya övervakningssystem av befolkningen och då Kina är kommande världsmakt efter att USA har gjort sitt (Efter Trump har lämnat posten och "etablissemanget tar tillbaka kontrollen" med Hillary Clinton-mentaliteten)

Globalister är det som ofta vänsterfolk kallar för kapitalister, även om kommunismen i praktiken är kapitalisters dröm med total makt över befolkningen som är förtryckta under staten utan något privat ägande.

Mänsklighetens historia är vinklad. Vinnaren skriver alltid historien. Se bara hur information om kommunismen nu kommer fram och även hur faktafel sipprar fram om krig. Stalin-kortet har fallit, nu är det bara Lenin-kortet kvar. Mycket av det vi tror på idag om krig är krigspropaganda.

Annan bullshit som förekommer som "fakta" är klimathotsbluffen. Total BS att klimatet blir varmare för att mänskligheten släpper ut koldioxid, att kor fiser metan och att vi har husdjur. Ja, det är mycket människor på planeten och ja mycket miljöförstöring sker men den stora påverkan på klimatet är solen, vart solen befinner sig i universum, andra planeter som påverkar jordens bana runt solen. Historiska cykler upprepar sig och nu kommer vulkaner dra igång igen och askan kommer blockera solljuset och dra in jorden i ny istid och det medför matbrist, folk kommer bry sig mer om nära och kära, konflikter mellan urinvånare och invandrare med ekonomiska problemen m.m.

En diktatur? Är du seriös? Det är privata sidor som har sina egna regler. Regler som blir ett bindande kontrakt när du godkänner dessa för att du skapar ett konto på dessa sidor. Du får det att låta som att Facebook/twitter/Youtube förföljer dig när i verkligheten de som mest stänger av dig om du bryter mot deras regler. Så där har du ett fel.

Du verkar även inte riktigt förstå vad kommunism är för något. Det handlar inte om att kontrollera folket. I ett kommunistiskt idealsamhälle så kontrollerar folket staten. Med andra ord... Det du för fram är raka motsatsen till kommunism.

Klimatbluffen? Jo tjena. När majoriteten av världens miljöforskare anser att miljön är på väg åt fel håll så är det inte en bluff. Oberoende vad du tror. "Varma perioder" kommer snabbare och snabbare mellan varandra. Växthusgaser är inget påhitt utan det är ett rejält hot. Vilket nästan varenda seriös forskare anser är fallet. Faktum är att din kommentarer har inte bevisat något annat än att du faktiskt inte vet vad du yttrar dig om.

Skrivet av anon150792:

Inget lagbrott som skedde med det med Gab, och tror du på allvar att Facebook, Twitter och andra sociala medier inte har användare som mordhotar och hotar andra dagligen via sina inlägg? löjligt att du änns skrev det, facebook har till-och-med livestreaming ifrån folk som slåss och utnyttjar andra, några år sedan 3 svarta ungdomar livesände när dem misshandlade en autistisk vit ung man, facebook blev inte ansvariga för det, har man tillräckligt mycket pengar kan man göra vad man vill inom visa ramar, bara för att en lag existerar så betyder inte det att man måste följa den, så funkar inte samhället.

En sida som Gab eller facebook ska inte hållas ansvariga för mordhot som postas, det är personen som postar mordhot som ska stå till svars för det, löjligt att mena på att det är rätt att ha censurering pga att annars KAN folk mordhota andra.......

Lagbrott kan ha gjorts av en individuell person. Inte hemsidan per se. Däremot så lades Gab ned för att hosten för hemsidan och diverse andra drog sig ur. Staten tvingade inte Gab att stänga. Och ännu en gång. Nej jag diskuterar inte utefter vad som finns och vad som inte finns på facebook/twitter utan jag svarade på någon som kritiserade att Twitter och Facebook tar bort inlägg. Vilket i sig kan bero på lagbrott. Men ibland hjälper det att läsa ens kommentarer innan man kommenterar.

Att Facebook och google kan göras ansvarig vad som publiceras på deras sida borde väl du inte ha missat? Framförallt inte med tanke på att Facebook och Googles ansvarige fått stå inför senaten? Att deras Sverigeansvariga har fått stå inför riksdagen och förklara varför Nynazistiskt och annat hatiskt innehåll finns kvar TROTS LÖFTEN att det ska åtgärdas?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En diktatur? Är du seriös? Det är privata sidor som har sina egna regler.

Du glömde statliga

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Är inte orimligt att ta betalt av samlade utgåvor.
Men tar man betalt för publicering så har man redan där fått sin beskärda del.
Sen är denna typ av information så viktigt att denna kostnad ska helt ligga på statlig nivå.
Dvs för att Svenska invånare ska få ta del av värdsliga "fynd" så betalar staten 100Sek för varje unikt besökt utgåva.
Bara att använda BankID login å sätta gräns på max 10st/mån. Resterande får bekostas av egen ficka.

Dold text

Jag svara om med en mycket enklare å klarare vy som jag anser är helt korrekt (tills motbevisat )

Professor ska ha betalt å mat på bordet för sitt dagliga arbete, detta betalas av universitet som får sin kostnad av bidrag ifrån civil/statlig ej företag.
När professor publicerar en tidskrift som efter revidering godkänt får han eller hon % av varje tittare.
Om dennes tidskrift används för annan publikation ska part av dennes publicering ges i bidrag, har flera publikationer använts ska det fördelas efter universitet/s krav.
Varje stat bekostar varje tittande upp till X efter anställning/behov Y men varje statlig medlem har tillgång till minst Xa
Företag som använder publikation/er ska bekosta Z% av publikationens totala kostnad.
Publikationer ska ses som patent upp till max 30år (arbets cykel).
Upp till max T% av publikationen ska ges till universitet.
Varje publikation ska genomgå en 2´stegs verifikation av godkända professorer inom valt område.

Varje universitet är skyldiga att lagra å tillhandahålla ett lättåtkomligt å övergripligt system för publikation för minst 100år.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Som om förseningar är det enda problem med svensk järnväg, det finns massvis med problem, men vist bor man i en stad som har förhållande vis bra järnvägar så lär man väl aldrig se de problemen och kallar det meme.

https://www.vastsvenskahandelskammaren.se/artiklar/statens-di...

Här har du en beskrivning om bara EN sträcka som är horribelt dålig och påverkar en av de större pendligssträckor i Sverige, som i sin tur påverkar traffiken ganska rejält i en övertrafikerad stad o.s.v. men vist lätt att ignorera allt och kalla det meme.

Fast jag beskrev just tillförlitligheten. Vilket är den särklass mest vanligt förekommande kritiken. "Tågen går ju aldrig i tid!" hör jag ofta, både i Göteborg och i mer vidare nationella skriverier.

Att det finns sträckor som fungerar dåligt påverkar ju givetvis redovisningen för den nationella tillförlitligheten på den spårbundna trafiken. Släpper vi blicken från särskilda problemområden så är tillförlitligheten betydligt bättre än vad ofta ges uttryck för.

Skrivet av Dosshell:

Forskningen bekostas av privata och statliga medel, bl.a. av Wallenberstiftelsen i Sverige. När forskarna sedan ska publicera sina resultat görs det i en tidsskrift. Det kan kosta lite olika, men i storleksordningen 20 000 SEK för en ok tidsskrift. Innan publicering ska tidsskriftens dela forskarens resultat till andra forskare som helt gratis ska granska dessa. Sedan redigerar och layoutar tidsskriften texten så att den passar i deras tidning. Sen, tar tidsskriften betalt för att andra ska läsa dina resultat. Pengarna som tidsskriften får in går inte till forskning utan till privata fickor.

Alltså:
1. Tidningarna tar betalt för att ta emot papers
2. De får forskare att arbeta gratis åt dem
3. De tar sedan betalt av andra forskare för att läsa.
4. Pengarna hamnar i privata fickor och går inte tillbaka till forskning

Se även:
https://arxiv.org/
Aron Swartz
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-790_sv.htm?locale=...

Jag tar till mig det du skriver och ser detta som en öppning för att grunda mig mer på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Fast jag beskrev just tillförlitligheten. Vilket är den särklass mest vanligt förekommande kritiken. "Tågen går ju aldrig i tid!" hör jag ofta, både i Göteborg och i mer vidare nationella skriverier.

Att det finns sträckor som fungerar dåligt påverkar ju givetvis redovisningen för den nationella tillförlitligheten på den spårbundna trafiken. Släpper vi blicken från särskilda problemområden så är tillförlitligheten betydligt bättre än vad ofta ges uttryck för.

Så det gör berättigat att visa områden har det så pass dåligt att det nationellt får dåligt betyg?
Du kan inte köpa mat här, ingen medicin där osv.
Tyvärr just nu är linjen för telefonsamtal dit du vill bli kopplad överbelastad var god försök igen.
Eller så ser vi blicken nationellt som sig bör då det är nationell kostnad å nationellt ansvar.

Återfå makten över citat "Det går som på räls"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så det gör berättigat att visa områden har det så pass dåligt att det nationellt får dåligt betyg?
Du kan inte köpa mat här, ingen medicin där osv.
Tyvärr just nu är linjen för telefonsamtal dit du vill bli kopplad överbelastad var god försök igen.
Eller så ser vi blicken nationellt som sig bör då det är nationell kostnad å nationellt ansvar.

Återfå makten över citat "Det går som på räls"

Din inflikning är rätt meningslös. Ungefär som när någon beskriver Sveriges valdeltagande på sisådär 80% som allmänt tillfredsställande flika in med att inom särskilda grupper i samhället är valdeltagande lägre, kanske rentav dåligt.

Den svaga tillförlitligheten i det område du beskriver faller givetvis in i den nationella statistiken.