Liten förstärkare till datorn

Permalänk

Liten förstärkare till datorn

Funderar på att köpa en liten smidig förstärkare till datorn för att kunna driva mina xtz 95.24. Har just nu dom kopplade till en alldeles för stor Yamaha-förstärkare som i sin tur är kopplad till Sound blasterx AE-5.

Har kikat på
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhal...

Skulle den funka? Orkar den driva högtalarna?

Sedan så undrar jag hur stor skillnad det skulle bli om jag istället köper en betydligt dyrare förstärkare. Vad är det egentligen som styr kvaliteten på ljudet? DAC:en i Sound Blastern eller själva förstärkaren?

Permalänk
Medlem

Lite sent men kan slänga in ett svar som kanske gör dig lite klokare.. Roxcore A32 är en rätt hygglig liten stärkare, än om rätt basic. har för mig de kör ett TDA-chip och följer standardutförandet rätt väl. Förvänta dig inget monster men den ska klara normal volym utan problem. De små klass-d förstärkarna låter ofta riktigt hyggligt men är begränsade i kraft.

Vad som styr kvaliten på ljudet? Allting styr det, men minst av allt är ofta influensen av förstärkare och källa om de är vettigt designade, förutsatt man håller sig inom dess begränsningar i volym. Största influesen brukar komma från rummet och högtalarna. Självklart är det undantaget extremfall, dåligt designade lösningar och liknande.

DACen i soundblasterkortet är bra nog i min mening, en klart duglig källa för ändamålet, och förstärkaren borde inte påverka överdrivet mycket om volymen hålls nere.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag har kört mina Swans M1 på en Roxcore och det fungerade förvånansvärt bra på mitt förra kontor. Rätt stark faktisk. Nu kör jag Pro-ject amp box S2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Lite sent men kan slänga in ett svar som kanske gör dig lite klokare.. Roxcore A32 är en rätt hygglig liten stärkare, än om rätt basic. har för mig de kör ett TDA-chip och följer standardutförandet rätt väl. Förvänta dig inget monster men den ska klara normal volym utan problem. De små klass-d förstärkarna låter ofta riktigt hyggligt men är begränsade i kraft.

Vad som styr kvaliten på ljudet? Allting styr det, men minst av allt är ofta influensen av förstärkare och källa om de är vettigt designade, förutsatt man håller sig inom dess begränsningar i volym. Största influesen brukar komma från rummet och högtalarna. Självklart är det undantaget extremfall, dåligt designade lösningar och liknande.

DACen i soundblasterkortet är bra nog i min mening, en klart duglig källa för ändamålet, och förstärkaren borde inte påverka överdrivet mycket om volymen hålls nere.

Bättre sent än aldrig

Bra att veta att ljudkortet duger! Då slapp jag fundera på om jag skulle köpa en extern DAC istället.

Jag har dock bestämt mig för att avvakta ett tag för att ha råd med någonting bättre framöver.

Har kikat på Emotiva BasX A-100 som ser riktigt trevlig ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledgestone:

Bättre sent än aldrig

Bra att veta att ljudkortet duger! Då slapp jag fundera på om jag skulle köpa en extern DAC istället.

Jag har dock bestämt mig för att avvakta ett tag för att ha råd med någonting bättre framöver.

Har kikat på Emotiva BasX A-100 som ser riktigt trevlig ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Extern DAC kan vara aktuellt om du får störningar från datorn via ljudkortet, annars kan du hoppa det tycker jag.

Emotivan blir säkert bra, dessutom kan den ju användas till annat sen om du köper nytt. Själv byggde jag en enkel chipamp till datorn med LM3886. Roligt sidoprojekt om man har långtråkigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag har ett par Boston Aucustic A23 vid min dator som jag driver med en Dynavoice T-30 förstärkare. Ska man tro specen kommer du får mer kraft ur den Roxcore du länkade till än vad jag får ut, plus att dina högtalare verkar mer lättdrivna. För att sitta vid datorn är ljudvolymen jag får ut mer än tillräcklig. Så är du också ute efter enbart datorhögtalare tror jag inte att du behöver kraften i den Emotiva du länkar till.

Permalänk

Jag har ju iofs något slags störning. Ibland poppar det som till precis när jag startar något ljud. Det händer aldrig när ljudet väl spelas, bara precis om man trycker på play i Spotify t ex. Var dock betydligt mycket värre innan jag köpte sound blastern. Då kunde det knastra till titt som tätt.

Men det är inget jag stör mig på jättemycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baradet Funkar:

Jag har ett par Boston Aucustic A23 vid min dator som jag driver med en Dynavoice T-30 förstärkare. Ska man tro specen kommer du får mer kraft ur den Roxcore du länkade till än vad jag får ut, plus att dina högtalare verkar mer lättdrivna. För att sitta vid datorn är ljudvolymen jag får ut mer än tillräcklig. Så är du också ute efter enbart datorhögtalare tror jag inte att du behöver kraften i den Emotiva du länkar till.

Det är nog sant! Jag spelar sällan speciellt högt. Kanske har varit som högst -20 dB på förstärkaren.

Skickades från m.sweclockers.com