Kan en DRAM-slot vara "låst" i mjukvaran?

Permalänk
Medlem

Kan en DRAM-slot vara "låst" i mjukvaran?

Gjorde ett kap på en bärbar förra veckan med finfina specs bortsett från ett snålt RAM-minne på bara 4GB. Till det priset tyckte jag fortfarande att det var en bra deal att köpa datorn och bara uppgradera RAM själv. Det som gjort mig fundersam nu är att datorn var listad på flera ställen som att bara ha en RAM-slot, men när jag öppnade upp den finns det två. Provade att byta plats på stickan som sitter i och det funkade precis lika bra, så betyder det att det bara är att köpa en till sticka och använda båda slotsen? Eller kan det finnas nån sorts mjukvaru/BIOS-begränsning som gör att även om det finns två fungerande slots så kan bara en användas åt gången?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga. Det enda sättet du kan kolla är att testa med två minnen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare, Beroende på dator så kan RAM vara låst till både tillverkare och serienr varpå datorn ej kommer boota med sticka om inte är "whitelistad" av dess BIOS. Sedan har du såklart begränsningar i hårdvara och även BIOS vad de stödjer i form av minnesmängd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som tidigare talare, Beroende på dator så kan RAM vara låst till både tillverkare och serienr varpå datorn ej kommer boota med sticka om inte är "whitelistad" av dess BIOS. Sedan har du såklart begränsningar i hårdvara och även BIOS vad de stödjer i form av minnesmängd.

Okej, tråkigt att höra! Brukar tillverkare vara någorlunda behjälpliga med sånt här? Funderar på att försöka ringa kundtjänsten (Acer) o höra om de vet vad som gäller.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

@Zabusa: Vad är det egentligen för dator? Det är väl tekniskt möjligt att begränsa så att bara en minnesplats går att använda, men väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Zabusa: Vad är det egentligen för dator? Det är väl tekniskt möjligt att begränsa så att bara en minnesplats går att använda, men väldigt osannolikt.

För att vara exakt är det en Acer Aspire 3 A315-41-R6VQ, men Acers egen produktsida är inte så detaljerad angående RAM vad jag kan se.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

För att vara exakt är det en Acer Aspire 3 A315-41-R6VQ, men Acers egen produktsida är inte så detaljerad angående RAM vad jag kan se.

I denna recension så testas en annan modell av A315-41 som har just 2x4GB RAM. Så jag kan inte se någon orsak till varför det inte skulle fungera även med din, annat än om Acer lagt in någon spärr i BIOS på just din modell enbart för att jävlas. Men jag har aldrig sett någon laptop med någon sån begränsning, det vore som sagt väldigt osannolikt att så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I denna recension så testas en annan modell av A315-41 som har just 2x4GB RAM. Så jag kan inte se någon orsak till varför det inte skulle fungera även med din, annat än om Acer lagt in någon spärr i BIOS på just din modell enbart för att jävlas. Men jag har aldrig sett någon laptop med någon sån begränsning, det vore som sagt väldigt osannolikt att så är fallet.

Tror inte Acer brukar göra det. Vet att Lenovo/Dell gjort dessa rackartyper, och inte bara RAM då utan WIFI moduler också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I denna recension så testas en annan modell av A315-41 som har just 2x4GB RAM. Så jag kan inte se någon orsak till varför det inte skulle fungera även med din, annat än om Acer lagt in någon spärr i BIOS på just din modell enbart för att jävlas. Men jag har aldrig sett någon laptop med någon sån begränsning, det vore som sagt väldigt osannolikt att så är fallet.

Skrivet av Commander:

Tror inte Acer brukar göra det. Vet att Lenovo/Dell gjort dessa rackartyper, och inte bara RAM då utan WIFI moduler också.

Okej, får införskaffa en till sticka och hålla tummarna då. Tackar så mycket för hjälpen!

Visa signatur

It's good to be bad