Köphjälp - datorn för tung 4K-redigering

Permalänk
Medlem

Köphjälp - datorn för tung 4K-redigering

Hej!

Det är så att jag ska äntligen beställa min första "seriösa" dator, den ska vara byggd för enbart redigering. Pratade med Inet med en kille som kändes jättebra! men blir endå osäker när det handlar om så mycket pengar. Vill bara ha era åsikter på om ni tror denna dator kommer leverera! Som sagt ska den enbart vara för redigering, alltså ganska tung redigering, mycket effekter och mycket 4K clips med layers på layers.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11754781/

Denna varukorg byggde killen på Inet ihop till mig, vill veta vad ni tycker, om det är något ni skulle ändra osv! Hade verkligen varit jätteschysst för vågar inte beställa tills jag är helt 100% på att den som sagt kommer uppfylla mina krav!

Har även hört mycket om att Ryzen ska vara bättre för redigering, killen på Inet sa dock att Intel är mer stabilt samt att den funkar betydligt mycket bättre än Ryzen i Adobe programmen, vad har ni för åsikter där?

Skulle verkligen uppskattas om ni iallafall kunde lägga en åsikt om ni tycker den är värd pengarna eller ej!

Tusen tack /Alex

Rubrik /mod
Permalänk
Avstängd

Kan inte så mycket om redigering och hur stor roll GPU:n har. Skulle dock satsa på ett bättre nätdel. Te.x bequiet

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

Tänker du överklocka?
Vilka program använder du?
Vad för typ av filer jobbar du med? 4K säger inte så mycket...
Behöver datorn även fungera som spelmaskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tänker du överklocka?
Vilka program använder du?
Vad för typ av filer jobbar du med? 4K säger inte så mycket...
Behöver datorn även fungera som spelmaskin?

Gör det mycket att överklocka när det gäller redigering?

Adobe programmen, after effects, premiere pro osv

Stora krävande filer, vet inte vad jag ska säga mer än 4K.

Datorn behöver inte fungera som spelmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkan0039:

Kan inte så mycket om redigering och hur stor roll GPU:n har. Skulle dock satsa på ett bättre nätdel. Te.x bequiet

Okej du tror inte 400w räcker?

Permalänk
Avstängd

400W kanske räcker men tänka att ett 80+ certifierat är nog bättre sen så är det alltid bra med en bra nätdel.

Visa signatur

Dator 1:Ryzen 5 1600 @3.9ghz| Giabyte 1070 G1 @2023mhz | 16gb 2400mhz | Corsair 650W | NZXT s340 | 120gb ssd | 1 tb hdd | asus rog strix b350-F gaming am4
Dator 2: Ryzen3 1300| Msi 1050TI| 8gb 2666mz| Corsair 550W| Eclipse P400| 120gb ssd| 320gb HDD| Msi b350 AM4|

Permalänk
Medlem

https://www.gamersnexus.net/guides/3310-adobe-premiere-benchm...

Snabbt svar: 8700k var bästa valet.

"Despite planning for months to use a retired i7-6900K, a retired X99 board, and whatever else we could cobble together, we’re leaving it all behind for an 8700K configuration. It’ll be just as fast or equivalently fast, and those X99 components can remain in trays for future benchmarking (whereas an 8700K is easier to purchase multiples of).

Owners of Ryzen need not fret, as the Ryzen 7 2700X is still a strong processor for these tasks. It’s better than a stock 8700K, pre-Adobe patch, and competitive overall. For our needs, however, we’ll be opting for an 8700K. There’s no reason to feel buyer’s remorse (or odd fervor toward your brand) if purchasing an HEDT CPU – Intel or otherwise – as long as that CPU still performs to your needs. In most cases for Threadripper and the 7980XE, we saw boosted performance over the 8700K (even with the IGP, in some cases), but the cost isn’t justifiable when an 8700K performs within 10% of the $2000 7980XE for our tasks. For anyone doing multiple renders simultaneously, there’s value in HEDT yet."

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att GT 710 riktigt orkar med att spela upp 4K, i alla fall inte i 60 fps. Jag hade nog satsat på ett 1030.

400W kan räcka som nätagg, men om du ändå lägger 16k så ta ett kvalitetsagg. Det lönar sig i längden.

För 2700x vs 8700k är mest upp till dig. 2700x kommer med en kylare du faktiskt kan använda så du kan spara en slant om det kniper i plånkan. Båda kommer dock att fungera bra för dina behov.

Kan du dessutom tänka dig att montera datorn själv och köpa Windows från typ Kinguin så sparar du ännu mer. Att bygga själv är lättare än man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Jag är inte säker på att GT 710 riktigt orkar med att spela upp 4K, i alla fall inte i 60 fps. Jag hade nog satsat på ett 1030.

400W kan räcka som nätagg, men om du ändå lägger 16k så ta ett kvalitetsagg. Det lönar sig i längden.

För 2700x vs 8700k är mest upp till dig. 2700x kommer med en kylare du faktiskt kan använda så du kan spara en slant om det kniper i plånkan. Båda kommer dock att fungera bra för dina behov.

Kan du dessutom tänka dig att montera datorn själv och köpa Windows från typ Kinguin så sparar du ännu mer. Att bygga själv är lättare än man tror.

Har en vattenkylare hemma från coolermaster som jag tänkte använda! Ska jag typ köra corsair 650w? Okej då kikar jag på att uppgradera grafikkort, duger moderkortet? Eller måste det bytas också när jag byter grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Jag är inte säker på att GT 710 riktigt orkar med att spela upp 4K, i alla fall inte i 60 fps. Jag hade nog satsat på ett 1030.

400W kan räcka som nätagg, men om du ändå lägger 16k så ta ett kvalitetsagg. Det lönar sig i längden.

För 2700x vs 8700k är mest upp till dig. 2700x
kommer med en kylare du faktiskt kan använda så du kan spara en slant om det kniper i plånkan. Båda kommer dock att fungera bra för dina behov.

Kan du dessutom tänka dig att montera datorn själv och köpa Windows från typ Kinguin så sparar du ännu mer. Att bygga själv är lättare än man tror.

Förstod nu efter jag läste det du skrev att det är helt onödigt att köpa den där fläkten, fattade inte vad det var först, har som sagt min coolermaster liggandes hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/wishlist/shared/3e181cdf-11ea-4b5a-89... Vad tror ni om den varukorgen? Tog bort lite jag kände att jag inte behövde samt bytte grafikkort och nätagg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

När du ändå lägger så mycket pengar, köp ett riktigt bra kvalitetsnätagg istället för en budgetmodell. Jag föreslår Corsair RM650x v2, vars fläkt aldrig ens kommer starta i ditt system.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför 2 st. SSD? Verkar ju märkligt. Eller 3 hårddiskar i första länken.
Men så renderar jag aldrig, så jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@WraaX:

Måste väl ha en kylare till cpun

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När du ändå lägger så mycket pengar, köp ett riktigt bra kvalitetsnätagg istället för en budgetmodell. Jag föreslår Corsair RM650x v2, vars fläkt aldrig ens kommer starta i ditt system.

Okej ska kika!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Förstår inte varför 2 st. SSD? Verkar ju märkligt. Eller 3 hårddiskar i första länken.
Men så renderar jag aldrig, så jag kan ha fel.

Håller med att det var lite väl mycket i första! Men tänker såhär, ska installera windows på ena ssdn, sedan alla mina program o sådant på den andra, sen behöver jag lite extra space för alla mina filer och sånt då det blir ganska stora filer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunki:

@WraaX:

Måste väl ha en kylare till cpun

Jaa har en coolermaster hemma, en vattenkylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

Hej!

Det är så att jag ska äntligen beställa min första "seriösa" dator, den ska vara byggd för enbart redigering. Pratade med Inet med en kille som kändes jättebra! men blir endå osäker när det handlar om så mycket pengar. Vill bara ha era åsikter på om ni tror denna dator kommer leverera! Som sagt ska den enbart vara för redigering, alltså ganska tung redigering, mycket effekter och mycket 4K clips med layers på layers.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11754781/

Denna varukorg byggde killen på Inet ihop till mig, vill veta vad ni tycker, om det är något ni skulle ändra osv! Hade verkligen varit jätteschysst för vågar inte beställa tills jag är helt 100% på att den som sagt kommer uppfylla mina krav!

Har även hört mycket om att Ryzen ska vara bättre för redigering, killen på Inet sa dock att Intel är mer stabilt samt att den funkar betydligt mycket bättre än Ryzen i Adobe programmen, vad har ni för åsikter där?

Skulle verkligen uppskattas om ni iallafall kunde lägga en åsikt om ni tycker den är värd pengarna eller ej!

Tusen tack /Alex

Skulle valt ett bättre moderkort om det är redigering det handlar om, VRM blir nog lite hett med den. Och vad är det för nätagg de valt? Urk. Kraften räcker nog men tvekar på att det är särskilt tyst eller effektivt.

Permalänk
Medlem

@Ljunki Tror @WraaX har en MasterCooler AIO för att kyla cpu.

@WraaX Det är inte Watt talet som är "problemet" utan vilka komponenter som sitter i agget. Det är ingen katastrof med de agg du har länkat, men går agget kan det ta flera komponenter med sig. Det är därför alla tjatar om att inte snåla. På komplett finns EVGA GQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU som har fått goda recensioner.

@Zarlor En SSD är för system och program, en annan för de videofiler man direkt arbetar med och en större HD för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Skulle valt ett bättre moderkort om det är redigering det handlar om, VRM blir nog lite hett med den. Och vad är det för nätagg de valt? Urk. Kraften räcker nog men tvekar på att det är särskilt tyst eller effektivt.

Okej har du något moderkort att tipsa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

@Ljunki Tror @WraaX har en MasterCooler AIO för att kyla cpu.

@WraaX Det är inte Watt talet som är "problemet" utan vilka komponenter som sitter i agget. Det är ingen katastrof med de agg du har länkat, men går agget kan det ta flera komponenter med sig. Det är därför alla tjatar om att inte snåla. På komplett finns EVGA GQ 650W Hybrid Modular 80+ PSU som har fått goda recensioner.

@Zarlor En SSD är för system och program, en annan för de videofiler man direkt arbetar med och en större HD för lagring.

Okej får kika lite till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/wishlist/shared/14e76a80-8476-46f2-80...

Vad tror ni om detta moderkort? Vad tror ni om hela kundvagnen som den ser ut nu rättare sagt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

Okej har du något moderkort att tipsa?

Skickades från m.sweclockers.com

Den här tex. https://www.webhallen.com/se/product/276243-ASRock-Z370-Taich...
Eller liknande från ASUS eller MSI. Gigabyte har varit lite si och så med sin kvalitetskontroll, särskilt moderkort som inte är deras topp modell. Överkill annars om du inte överklockar, men den har wifi, bra ljudkrets, Intels ethernet mm.

Problemet är att Intel skramlade ihop Coffee Lake och gav inte moderkortsmakarna mycket tid att komma ut med sina saker. Så de återanvände sina tidigare brädor från Kaby serien och gjorde knappt några förändringar. Budget Z moderkort är väl ok om man bara ska spela och göra nån lätt OC, men redigering belastar mer än spel. Du behöver inte lägga ner 2k på det, men inte några tusen kronors grejer heller.

Kan titta efter om de har USB-C, s/pdif, stöd för SLI och Intel ethernet. Man kanske inte behöver något av dem, men om de sparar på sånt sparar de nog på andra ställen också.

Permalänk
Medlem

Gigabytes har inte riktigt hängt med, men de har utan tvekan den bästa supporten av alla. Nog så viktigt om det är för en seriös produktion.

Permalänk
Hedersmedlem

@WraaX: Jag har förtydligat rubriken åt dig. Det är viktigt för organisationen på forumet och du kan få bättre hjälp om titeln visar vad tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

För Premiere Pro hade jag tagit ett GTX 1070 8GB som instegskort och Adobe AE älskar ram så där är 64GB ett bra val alternativt en SSD disk som cache.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...