Utredning: "Kemikalieskatten når inte målen" – kan ha negativ inverkan på ekonomin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här handlar det väl om att försöka driva på och stimulera utveckling av flamskyddsmedel som inte samtidigt förgiftar oss.

Kanon, då gissar jag att vi i Sverige snart har löst detta?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockers:

Utredningen visar att svenska e-handlare generellt inte höjde sina priser för att kompensera för skatten, utan att de istället varit mindre benägna att sänka priserna i takt med att produkter åldras. På så sätt försöker de jämna ut det faktum att skatten ytterligare pressar de redan låga marginalerna.

Frågar man medlemmarna på swecs forum så är det ju butikerna som sitter med jättehöga marginaler och gottar sig åt att folk låter sig luras av de högre priserna med kemikalieskatten som ursäkt.

Hmm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shakermaker:

Kanon, då gissar jag att vi i Sverige snart har löst detta?

Där skulle jag nog betta tvärt emot dig ;).
Gissar på att staten inte kommer lösa denna puck med nuvarande skatteupplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emilushen:

Jag tycker det känns mer som en väldigt fint exempel på vad som skulle hända om Sossarna och Moderaterna skulle börja genomföra arbeta tillsammans. Om inte minnet sviker så var det under Reinfeldt som utredningen kring kemikalieskatten uppstod, och slutfördes under Löfvén.

Om pengarna blir öronmärkta (som bränsleskatten typ?) har jag viss förståelse, men tycker ändå att det gör väldigt lite nytta i förhållande till vad det kostar samhället i övrigt (också som bränsleskatten).

Även om det inte rör sig om riktigt enorma summor så är folk ändå rädda om sina korvören, så det jag tycker det är självklart att det drabbar den inhemska handeln. Hur den ekvationen gick ihop när detta klubbades förstår jag inte.

Man skulle ju kunna tro att man under denna period (som antagligen var rätt lång), kol fram till att, nä - det här är nog inte helt genomtänkt. Här behöver vi bromsa och tänka om. Lite som det här med flygskatten som tydligen går att komma runt genom att mellanlanda någon annanstans (kände jag inte till).

Är man så naiv att man tror att åtminstone majoriteten kommer att välja miljön före att spara eller tjäna pengar?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Geeks Gaming

Detta kunde jag räknat ut för länge sedan. Samma sak med flygskatten som nu gör att bolag börjar lämna landet.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Bra med granskning. Men jag skulle inte förlita sig på en partsinlaga. Rapporten är beställd av branschen och HUI research ägs av Svensk Handel. Jag tror ingen skulle förlita sig på LO:s analys av en S-märkt arbetsmarknadspolitik.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet ligger väl snarare i att flamskydden är hormonstörande och cancerframkallande vilket i sig är ganska kass.
Här handlar det väl om att försöka driva på och stimulera utveckling av flamskyddsmedel som inte samtidigt förgiftar oss.
Arbetet för att föröka dra ner på hormonstörande ämnen i vår omgivning är i grunden sunt helt klart.

Med det sagt kan man fortfarande kritisera nuvarande kemikalieskatt för att inte uppnå önskade resultat, är dåligt utformad eller på andra sätt ger oönskade effekter.
Men att det bara skulle handla om att få bort flamskydd för sakens skull, riktigt så enkelt är det inte.

Vad är inte cancerframkallande? Den lilla risken tror jag alla är beredd att ta (hormonstörande och cancerrisken). Dessa kemikalier räddar liv och egendom. Så enkelt är det.

Så utveckling och forskning skulle få en extra skjuts av att lilla Sverige inför dessa hittepå-skatter? Den tanken är bra naiv. Alla miljö- och klimatvurmare - säger inte att du är en sån - verkar tro att ett litet sketet land i norra Europa kan rädda världens undergång med hjälp av diverse skatter och avgifter. Ska det bli förändring måste sånt upp på minst EU-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

-Miljö och klimat
-Pengar
-Kemikalieskatt

Välj en.

Fixat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Där skulle jag nog betta tvärt emot dig ;).
Gissar på att staten inte kommer lösa denna puck med nuvarande skatteupplägg.

Precis, så då kan vi kanske vara överens om att tanken med detta helt enkelt är att staten skall få mer pengar att bränna på trams?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

Vad är inte cancerframkallande? Den lilla risken tror jag alla är beredd att ta (hormonstörande och cancerrisken). Dessa kemikalier räddar liv och egendom. Så enkelt är det.

Så utveckling och forskning skulle få en extra skjuts av att lilla Sverige inför dessa hittepå-skatter? Den tanken är bra naiv. Alla miljö- och klimatvurmare - säger inte att du är en sån - verkar tro att ett litet sketet land i norra Europa kan rädda världens undergång med hjälp av diverse skatter och avgifter. Ska det bli förändring måste sånt upp på minst EU-nivå.

Då var det väl dumt att vi slutade använda asbest också?

Det bör alltid vara en strävan mot att hitta hälsosammare alternativ i produkter vi producerar. Det finns heller inget som säger att om vi hittar ett hälsosammare alternativ till flamskyddsmedel så kommer det att vara sämre som flamskydd.

Med det sagt så är inte nödvändigtvis kemikalieskatten i dess nuvarande utformning bästa lösningen på problemet.

Permalänk
Medlem

@anon159643: => Mindre pengar => Inga pengar att lägga på nöje => @anon159643 sitter på sin bananlåda hemma och kastar sin donerade (av staten) tennisboll mot sin (statens) vägg i den statligt ägda lägenheten... :). Eller skjulet... Eller så sitter du på gatan och leker med löven :).

Så fort staten ska in och röja med skatter så blir de bara fel för de lever inte i samma verklighet. De själva känner aldrig av förändringarna de inför då de tillhör den ekonomiska eliten (intellektuellt sett så sitter på andra änden av skalan) och aldrig behöver bry sig om bensinen blir dubbelt så dyr eller om ingen har råd att äga en bostad då de själva har råd. Och då de samtidigt är straffbefriade och helt befriade från ansvar så kan de leka och laborera som de vill, utan att ta del av konsekvenserna. De skiter i Sveriges väl så länge de kan efterleva sina ideologier och nästan religiösa övertygelser.

Skatt är mestadels stöld såvida det inte används till infrastruktur osv som är till fördel för alla. Denna skatten är definitivt stöld då den bara kom till för en liten skaras ideologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Då var det väl dumt att vi slutade använda asbest också?

Det bör alltid vara en strävan mot att hitta hälsosammare alternativ i produkter vi producerar. Det finns heller inget som säger att om vi hittar ett hälsosammare alternativ till flamskyddsmedel så kommer det att vara sämre som flamskydd.

Med det sagt så är inte nödvändigtvis kemikalieskatten i dess nuvarande utformning bästa lösningen på problemet.

Självklart ska människan sträva efter bättre alternativ. Men lilla Sverige kan inte påverka forskning och utveckling genom en kemikalieskatt. Marknaden är alldeles för liten.
Jämföra asbest med dagens flamskydd är inte riktigt fair tycker jag, men jag förstår vad du menar. Trial and error. Så funkar människan...Vi använder skit tills vi inser att det är skit.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

-Miljö och klimat
-Pengar

Välj en.

Jag väljer miljö och klimat, för de båda är en förutsättning för all annan verksamhet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Från "utredningen":

Citat:

Eftersom kemikalieskatten var den enskilt största prispåverkande händelsen under
undersökningsperioden är det rimligt att anta att det är den som ligger bakom
prisförändringen.

Ord som saknas i utredningen: Euro, valuta.
2017-07-01 , 1 Euro = 9,62kr
2018-07-01 , 1 Euro = 10,44kr

Prisförändringen som avses är skillnaden i priset på äldre varor, "utredningen" kommer inte fram till att priset på nya varor skall ha påverkats alls. Och när det gäller priset på äldre varor så har den jämfört priser i prisjakt mellan svenska och utländska handlare. Men ingenstans står det vilka produkter som jämförts eller hur många. Prisjakts statistik gällande företag utanför Sverige är ju också något bristfällig....

Vill minnas att det vara samma grupp som innan införandet hade hur fel som helst gällande datorsystem och datorkomponenter och hur mycket och på vad som kemikalieskatt skulle tas ut.

(Och för de som gnäller på vissa partier, utredningen tillsattes av en borglig regering, utredaren valdes av samma borgliga regering, han byttes inte ut av sossarna eller av miljöpartiet.)

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten bevisar bara att det är hål i huvudet på de insnöade politiker som tog fram den. Såklart påverkar skatten den svenska handeln negativt och ger utländska aktörer en ytterligare en konkurrensfördel. Det talade säkert många om redan innan den infördes men varför ska man lyssna på "gnälliga handlare"? I en global marknad har de det tufft nog utan att hjärndöda skattekåta politiker ska försvåra ytterligare. Det måste bara vara samma idioter som förespråkar privatkopieringsavgiften. Döda bara de svenska handlarna med en dåligt utförd skatt som baseras på något så ovidkommande som produktens vikt. Detta bevisar att det finns ytterligare ett hål i huvudet på de som tagit fram kemikalieskatten. Vikten har ofta inte med mängden miljöfarliga kemikalier att göra. Lite som att bilskatten skulle baseras på hur lång motorhuv bilen har... Långa motorer är ju ofta stora och släpper ut mycket skit. Skillnaden är att bilskatten måste man betala om man bor i Sverige och har bil. Kemikalieskatten och "privatkopieringsskatten" kan du enkelt kringgå genom att bättra på ett annat lands export och genom detta döda den svenska handeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Självklart ska människan sträva efter bättre alternativ. Men lilla Sverige kan inte påverka forskning och utveckling genom en kemikalieskatt. Marknaden är alldeles för liten.
Jämföra asbest med dagens flamskydd är inte riktigt fair tycker jag, men jag förstår vad du menar. Trial and error. Så funkar människan...Vi använder skit tills vi inser att det är skit.

Så är det! Allting anses ofarligt tills man bevisat att det är farligt. Tyvärr kan man inte göra på något annat sätt. Det finns säkert tusentals farliga ämnen runt oss som vi ännu inte vet är farliga. Det är såklart svårt att förbjuda dem innan vi vet att de är farliga. Man trodde kvicksilver, heroin, asbest, pcb, ddt, flamskyddsmedel, bly mm var ofarliga tills någon bevisade motsatsen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av keyser:

Kanske finns en anledning till att det helt plötsligt dök upp fler danska handlare som skickar till Sverige...

Köpte senast en bildskärm från Danmark, utan kemikalieskatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det som kommer att döda de svenska handlarna är när Amazon startar i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag väljer miljö och klimat, för de båda är en förutsättning för all annan verksamhet.

Exakt, men de flesta företag väljer det andra.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Sa inte alla på Sweclockers att just detta skulle hända? Jag värnar för miljön men en sådan här skatt kommer nog inte ge ett skit förutom lite mer tårta på politikernas eftermiddagsfika. Jag tror inte att staten behöver piska företag till att värna om miljön då konsumenter idag är extremt miljömedvetna.

Detta kommer väl bara leda till nya lagar om att kemikalieskatten även ska omfatta importerade varor?

Permalänk
Medlem

Undersökningen beställd av ekonomibranchen kommer fram till att en skatt som gör att de förlorar pengar är dålig. Oväntat...

Med det sagt har de en poäng. Skatten var aldrig bra genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Undersökningen beställd av ekonomibranchen kommer fram till att en skatt som gör att de förlorar pengar är dålig. Oväntat...

Med det sagt har de en poäng. Skatten var aldrig bra genomtänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta undersökningar om klimatförändringar beställs av miljöorganisationer. Plocka isär deras felaktiga metoder och slutledningar (cherrypicking, korrelation/orsak, etc.) istället för att försöka utesluta dem via associationer.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten har inte påverkat mig dvs att jag skulle köpa teknikprylar utomlands!

Bara för målet inte är uppfyllt så är det en liten bit på vägen i rätt riktning ur klimatsynpunkt. Tas den bort så lutar det mer åt att det går åt andra hållet. Det handlar om att vara en förebild även om vi är ett litet land, om vi gör saker här så kan vi påverka de större länderna att ändra om i tillverkning, det blir svårare om man inte gör något själv och gnäller på att andra ska fixa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jobbat med datorer och hemelektronik i runt 10 år. Av alla dåliga idéer är nog detta den sämst genomförda, och då räknar jag med TV licens och Copyswede i det uttalandet.

TV licensen är nog värre med tanke på de trakasserier, lögner och fult spel man får ha att göra med när radiotjänst och dess kontrollanter är involverade. Men kemikalieskatten är definitivt uppe där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kanske finns en anledning till att det helt plötsligt dök upp fler danska handlare som skickar till Sverige...

Totalt på sidan om diskussionen men är det möjligtvis en Phil Lynott som du har som profilbild?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Kemikalieskatten har inte påverkat mig dvs att jag skulle köpa teknikprylar utomlands!

Bara för målet inte är uppfyllt så är det en liten bit på vägen i rätt riktning ur klimatsynpunkt. Tas den bort så lutar det mer åt att det går åt andra hållet. Det handlar om att vara en förebild även om vi är ett litet land, om vi gör saker här så kan vi påverka de större länderna att ändra om i tillverkning, det blir svårare om man inte gör något själv och gnäller på att andra ska fixa.

Jag tycker att man kan göra något som gör något för miljö och klimat istället. Bara för att den heter kemikalieskatt förbättrar den inget. Hur påverkar det de stora tillverkande företagen om vi får en extra miljöskatt som inte baseras på hur miljöfarligt något är, här i Sverige. Ska det uppmuntra företagen att tillverka lättare varor kanske?? Vem som helst fattar att denna skatt inte hjälper ett dugg.. Kanske om den infördes i hela Eu och baserades på hur mycket miljöfarliga ämnen som används vid tillverkningen. Då snackar vi..
Som den är utformad nu är det lika dumt som att förbjuda dubbdäck på vissa gator, Eller förbjuda bilar i stadskärnor, men det är en helt annan historia. Jag förstår varför miljöpartiet tappade i valet. Det kan säkert ha med bonusmalus idiotin de fick sossarna att genomföra att göra.. Dumma idéer slår tillbaka. Bilar är faktiskt inte onda. De är också fruktansvärt mycket renare idag än för 20 år sedan. I alla fall svenska bilar. Men det är det ingen som nämner. Sorry att jag kom från ämnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Totalt på sidan om diskussionen men är det möjligtvis en Phil Lynott som du har som profilbild?

Skickades från m.sweclockers.com

Mer OT: Så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Mer OT: Så klart!

Jag blir så glad av att höra det eftersom Phil och Thin Lizzy är fortfarande en av mina grundpelare, jag är nöjd med svaret, tack för mig och åter till diskussionen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hjälpsam

Det är ganska enkelt, är något flamskyddsmedel farligt och det finns bra ersättare, pratar man med EU så att EU förbjuder det.
Är DDT eller asbest farligt, förbjuder man det, man slänger inte på en skatt.
De flesta av oss uppfattar nog detta som en fiskal skatt och inte en miljöskatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det största problemet är inte att det blivit en ny skatt. Problemet är hur oerhört idiotiskt det i praktiken hanteras.

Låt mig förklara. Jag driver tillsammans med en vän ett eget företag som sysslar med bl.a. utveckling/programmering, både i egen regi men även som konsulter ute hos kunder.
Efter den nya skatten infördes kan vi inte längre handla arbetsutrustning (t.ex. datorer m tillbehör) från utlandet för våra anställdas bruk. Detta pga att varenda pryl vi köper in från utlandet isf måste vägas ner på grammet och individuellt rapporteras in till skatteverk på jätteosmidiga formulär i samband med införandet av enheten i Sverige. Ska man vara noggrann måste vi även rapportera ca 1 vecka i förväg innan vi avser köpa en enhet från utlandet, och då få blanketter från Skatteverket att fylla i - alltså för varje enhet/varje individuellt inköp.

Ja, vi har detta skriftligt från Skatteverket att det är såhär det är tänkt att gå till. Något skrattretande: De flesta andra jag pratat med som driver eget känner inte ens till skatten. När jag förklarat hur det tänkt att gå till och hänvisat till information hos Skatteverket så blir dom helt paffa och undrar om det är ett aprilskämt. Och administrationen av skatten är ett krav för alla företag som på något sätt för in elektronik - ej enbart företag som avser att sälja vidare den, utan även företag som är slutanvändare.

Som vanligt i skattesverige så har större företag gräddfil och kan ansöka om att vara s.k. "lagerhållare" och kan då t.ex. 1 gg i månaden/kvartalet anmäla ett totalbelopp till Skatteverket, medan vi småföretagare för varje inköp måste gå igenom en individuell process där vi måste ta fram (igen, på grammet) vikter för olika innehåll i produkter. Administrationen för oss är så löjligt mycket dyrare än att ev hitta försäljare utomlands som kanske har ett lägre pris (även om man lägger på skattebeloppet)

Denna skatt har alltså i vårt (och många andras) fall gjort det i praktiken omöjligt för småföretagare att köpa arbetsutrustning från övriga EU. Nu handlar vi strikt från svenska leverantörer. Snacka om att vrida konkurrensen - Så mycket för öppen tullunion..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.