Apple håller Iphone-event den 12 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fascinerande hur många som vill ha en fingeravtrycksläsare när FaceID fungerar utmärkt.

Märkligt att folk föredrar en sak före något annat. Händer ju aldrig när det gäller andra saker här i världen...

Permalänk
Medlem

Jaha, en ny telefonmodell med minimala skillnader mot den föregående till ett dyrare pris. Telefonlanseringar känns ungefär lika spännande som PC-hårdvarulanseringar nuförtiden.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Utmärkt tycker jag kan vara en överdrift.
För vid vinkel mellan skärm/ansikte, för mörkt, eller telefonen i landscape så funkar det inte. Tre faktorer som TouchID inte bryr sig om så länge du kan sätta fingret på läsaren
Hade nog i efterhand köpt en iPhone 8 istället för min X av just den anledningen.

FaceID fungerar mitt i natten i ett nedsläckt rum. Att den inte kan läsa av ansiktet från vida vinklar eller i landskapsläge är sant men jag har svårt att se hur det är ett bekymmer. Normalt plockar man ju upp telefonen och tittar på den om man ska göra nåt. Det skulle väl vara i de lägen då man vill öppna telefonen när den ligger på bordet. Händer i varje fall inte mig särskilt ofta, och så jobbigt är det inte att slå in koden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Märkligt att folk föredrar en sak före något annat. Händer ju aldrig när det gäller andra saker här i världen...

Självklart kan man föredra olika saker, men att det här är något avgörande...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jaha, en ny telefonmodell med minimala skillnader mot den föregående till ett dyrare pris. Telefonlanseringar känns ungefär lika spännande som PC-hårdvarulanseringar nuförtiden.

Spekulationer kring priset, från bland annat Ming-Chi Kuo, pekar snarare mot lägre priser.

Att Apple inte gör några radikala förändringar är inte så konstigt då de lanserade en ny design förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Absolut, men det kanske var lite klumpigt sagt. Det jag menade är att iphone är det som Apple säljer mest av, utan tvekan när det gäller deras produkter och med alla dessa telefoner så finns det en enorm marknad för kringutrustning. Jag är också "hyfsat" säker på att Apple har väldigt goda marginaler på sina produkter också :>

https://9to5mac.com/2018/08/24/dongle-top-seller-apple-best-b...

Nu förstår jag inte alls vad du menar, för det första sa jag väl inte att Apples hårdvara var överlägsen allt och alla? Mjukvara uppdateras ju löpande, det är ju inte så att vare sig Apple eller valfri Android-tillverkare slutar uppdatera sin hårdvara efter att en modell släppts, däremot är processor, gpu, skärm osv något som sedan är statiskt. Folk är ofta snabba med att lyfta upp att den nya Iphone-modellen t ex krossar konkurrenterna på dittan och dattan och det vore väl konstigt om nästa generations telefoner som släpps senare en konkurrentens inte är snabbare på det mesta? Därmed inte sagt att så alltid är fallet, men oftast och det är ju så det borde vara.

AMD och Nvidia har inget med telefonerna att göra, snarare mer hur folk beter sig här och på andra forum på internet där man är fanboy och ska försvara sitt röda eller gröna lag in i döden. Ny teknik och utveckling är egentligen ointressant om det inte är för ens favoritmärke.

Nej det var jag som sade det.

Apples SoC har alltid varit snabbare, Qualcomm kan inte ens matcha detta.

Så iPhone kommer att vara snabbare än även de två näst kommande androidtelefonerna. Det har aldrig skett att nästa androidmodell är snabbare än apples CPU.

Så det skulle då vara skärm och kamera som kanske är bättre. Vågar påstå att iPhone 7 kommer att vara snabbare än nästa androidflaggskepp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Kommer inte køpa en X innan den får TouchID innbyggt i skærmen.

Det lär aldrig hända då dom i stället satsat på Face ID (vilket för övrigt fungerar riktigt bra).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har en drös surfplattor med penna och jag har alltid imponeras på pennorna förutom en sak.
Var ska jag ha pennan när jag ej använder den?

Detta är megaproblem, vilket resulterar i att många aldrig tar med den där pennan.
Det finns olika dåliga lösningar och de där skyddsfodralen brukar inte ens ha en riktig plats för pennan. Man får hoppas Apple gör något vettigt, för annars hamnar den pennan bland mina andra surfpennor i en låda någonstans. -Jag blir tvingad att använda iPad Pro på jobbet, för att vissa kunder använder den.

Jag lever just precis nu med "pennproblemet". Har en Surface Pro 4 som jag använder dagligen och den har möjlighet att fästa pennan på sidan tack vare rätt starka magneter. Funkar för det mesta OK men nu har mina katter slumpat bort pennan, letat som en idiot men kan inte hitta den men jag vet att den finns i lägenheten så en vacker dag dyker den säkert upp. Surfacen är när jag inte använder den dockad till min förstärkare/TV som en HTPC och där på TV-bänken häckar katterna ofta, allt som sitter löst försvinner...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så hade de äldre smartmobilerna innan första Iphone kom hålfäste för pennan. Borde väl fungera idag också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Om jag inte minns fel så hade de äldre smartmobilerna innan första Iphone kom hålfäste för pennan. Borde väl fungera idag också?

Jo, men det är rätt opraktiskt för en Apple Pencil. Det skulle ta en del utrymme och bli irriterande för dem som inte använder pennan (och då förmodar jag såklart att vi pratar om iPad, på en iPhone skulle det bli vääldigt konstigt). Och jag hoppas verkligen att Apple inte ändrar dimensionerna och gör pennan mindre. Då skulle jag bli så förbannad att jag måste åka till Cupertino för att ge Tim Cook smisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

FaceID fungerar mitt i natten i ett nedsläckt rum. Att den inte kan läsa av ansiktet från vida vinklar eller i landskapsläge är sant men jag har svårt att se hur det är ett bekymmer. Normalt plockar man ju upp telefonen och tittar på den om man ska göra nåt. Det skulle väl vara i de lägen då man vill öppna telefonen när den ligger på bordet. Händer i varje fall inte mig särskilt ofta, och så jobbigt är det inte att slå in koden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag låter i princip alltid telefonen ligga när jag kör BankID vilket kan hända 10ggr per dag eller mer ibland. Att inte ha någon möjlighet till snabb identifikation när telefonen ligger under skärmen är ett stort problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag låter i princip alltid telefonen ligga när jag kör BankID vilket kan hända 10ggr per dag eller mer ibland. Att inte ha någon möjlighet till snabb identifikation när telefonen ligger under skärmen är ett stort problem.

Där gör vi väldigt olika. Jag använder sällan telefonen liggandes - tycker bara det känns opraktiskt.

För er som tycker det är en stor grej kan det eventuellt komma en trevlig uppdatering till FaceID med de nya telefonerna. Ipad Pro ryktas få FaceID och där behöver Apple få det att funka i vidare vinklar samt i landskapsläge. Mycket möjligt att det även letar sig till iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Kan dom inte byta logga? Ett äpple nån tuggat i känns så 70-tal liksom.

70-tal? Snälla, tänk efter lite ...
Klart att Apple kan byta sin logga, men varför skulle de när den är inarbetad hos miljardtals människor redan (eller?) och dessutom representerar en av de äldsta och mest pontenta symbolerna i västerländsk mytologi? - Symbolen för lust och kunskap.

Däremot fräschar de upp loggan då och då faktiskt, runt 2010 nu senast.

Jag blir lite nyfiken på varför du tycker att ett äpple som någon tuggat i påminner om 70-tal?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag låter i princip alltid telefonen ligga när jag kör BankID vilket kan hända 10ggr per dag eller mer ibland. Att inte ha någon möjlighet till snabb identifikation när telefonen ligger under skärmen är ett stort problem.

Jag är också en sån telefonanvändare och just det är anledningen att jag skippade iPhone X och kör vidare på min iPhone 7 Plus.
Hoppas på Touch ID på kommande telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skulle bli mycket förvånad om det någonsin släpps en iPhone med det. Tror snarare att Apple kommer gå i motsatt riktning och löda fast SIM-kortet.

Kanske, men har hört att de går rykten om en iPhone med dualsim i år och man kan ju undra varför inte? Många företag som gått över till Samsung pga Apples dumheter och företagskunder är ju bra för dom då man i princip har garanterat sålt X antal telefoner kanske vartannat år till det företaget.

Skrivet av anon159643:

Instämmer helt, vi är många som vägrar att ens ta emot mobiler som ej har detta. -Att konstant bära två mobiler är sånt man gjorde på 90talet. På en arbetsplats blev jag erbjuden en enkortsimtelefon och jag sa bara behåll skiten och ge mig simkortet. Det är ingen mening att ha en oöppnad telefon i en låda som man blir ersättningsskyldig för om den kommer bort.
Sedan hade samma funktion gått att lösas med någon växel. E-sim som vissa nämner är dock framtiden.
Jag tror att Apple ger sig på e-sim och inte dualsim fast många ställer höga krav på portabilitet och vägrar dubbla mobiler i sina fickor.

Nu har jag inte det problemet att jag bär på två telefoner själv, det vore för mycket och jag använder min jobbmobil/nummer även på fritid. Alla andra på firman vad jag vet har inte kvar sina privata abonnemang utan använder bara det från jobbet, men själv har jag kopplat mitt privata nummer till flera olika viktiga konton och det är registrerat på så många ställen som kontaktinfo att jag bara inte orkar byta alla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nätälskare:

Nu har jag inte det problemet att jag bär på två telefoner själv, det vore för mycket och jag använder min jobbmobil/nummer även på fritid. Alla andra på firman vad jag vet har inte kvar sina privata abonnemang utan använder bara det från jobbet, men själv har jag kopplat mitt privata nummer till flera olika viktiga konton och det är registrerat på så många ställen som kontaktinfo att jag bara inte orkar byta alla.

Detta med jobbnummer privat har varit mycket populärt och är det fortfarande. Men i dagens tider när folk byter jobb oftare än kallingar, så blir det problematisk med en massa gamla kunder ringer och man ska ta supportärende för dessa.
Så någon slags central växel som kopplar ihop flera telefonnummer till samma mobil skulle behövas. Och det blir nog först att vänta på e-sim innan detta önskemål slår igenom.

Permalänk

Jag önskar de kunde ge datorerna lika mycket kärlek som telefonerna. Kanske en Mac Mini? Det är fyra år sedan den uppdaterades och då lyckades de med konststycket att släppa en modell som var långsammare än den två år äldre den ersatte.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

@mar3ld: får jag inte tycka som jag vill eller? Pfft

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag önskar de kunde ge datorerna lika mycket kärlek som telefonerna. Kanske en Mac Mini? Det är fyra år sedan den uppdaterades och då lyckades de med konststycket att släppa en modell som var långsammare än den två år äldre den ersatte.

Håller helt och hållet med. Var redo att betala mycket pengar för att köpa en stationär mac för ett par år sedan. De valde dock att släppa, i mina ögon, ovanligt tråkig prestanda för ett ovanligt tråkigt pris. Köpte istället en PC för alla pengarna och ångrar det inte en sekund.

De bärbara får dock en massa kärlek. Nästan så jag är sugen att byta ut min MBP från 2012. Tills jag ser priset och kommer ihåg att jag är student

Permalänk
Medlem

@martinot: Jag vet men dom där cirklarna i bilden ser väldigt mycket ut som wireless charging komponenten i smart phones.

Permalänk
Medlem

@Tomika:
Tyck som du vill du 😊

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

70-tal? Snälla, tänk efter lite ...

Nu är den iofs i grunden från mitten av 70-talet (bytt från färg till monokromt). 😊

Fast jag gillar loggan och tycker den är snygg. Allra bäst i färg dock!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax1:

@martinot: Jag vet men dom där cirklarna i bilden ser väldigt mycket ut som wireless charging komponenten i smart phones.

Fast varför skulle det vara något som de uppmärksammar extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta med jobbnummer privat har varit mycket populärt och är det fortfarande. Men i dagens tider när folk byter jobb oftare än kallingar, så blir det problematisk med en massa gamla kunder ringer och man ska ta supportärende för dessa.
Så någon slags central växel som kopplar ihop flera telefonnummer till samma mobil skulle behövas. Och det blir nog först att vänta på e-sim innan detta önskemål slår igenom.

Japp. Har haft samma mobilnummer sedan -95, och vill ogärna byta. Har däremot haft 10-15 olika jobbnummer (både svenska och utländska) sedan dess. Ibland har jag porterat vidare till nästa jobb, men inte alltid orkat eller kunnat.

Gott att alltid ha samma privata nummer oavsett anställning/företag. 😊

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag önskar de kunde ge datorerna lika mycket kärlek som telefonerna. Kanske en Mac Mini? Det är fyra år sedan den uppdaterades och då lyckades de med konststycket att släppa en modell som var långsammare än den två år äldre den ersatte.

Väldigt synd ja, hade gärna ägt en Mini om det inte vore för omständigheterna. Aldrig ägt en Mac förut men har pillat med det hos släktingar och vänner som har, men nu skaffade även farsgubben en begagnad MBP och macOS är otroligt skönt att arbeta med vilket även han tyckte som aldrig heller ägt en förut. Men hur bra det än är så tänker jag inte slänga 5k på en dator med sådana skräpspecs som nuvarande Mac Mini, skäms Apple!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Dags att se hur nästa års Android-lurar kommer se ut.

Eller dags att återuppleva 2016/17 års android nyheter

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa en ny iPhone nu på hösten. Ska bli intressant att se hur nya iPhones kommer att bli.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Dax1: Det har ingenting med trådlös laddning att göra då det var förra årets nyhet. Ledtråden ligger i att symbolen är rund som Apples nya campus därav "Gather round" samt att ringen är guld vilket blir nya färgen på både iPhone Xs och Apple Watch Series 4. Produktbilder har redan blivit officiellt läckta från Apples egna hemsida och stream

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

AW S4 ser ju riktigt trevlig ut, men hade nog hoppats på att kanterna skulle vara mindre, eller helt bort (som fortfarande är rätt stora procentuellt sätt, och extra viktiga på en sådan liten skärm).

Men kommer nog ändå att skaffa en sådan med LTE (så fort den finns hos fler svenska operatörer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Enligt pålitliga källor så försvinner wifi-only modellen helt och det kommer endast finnas LTE+wifi modell. Förhoppningsvis trycker det på operatörerna mer här

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600