Min nya dator vill inte ge någon signal till skärmen..

Permalänk
Medlem

Min nya dator vill inte ge någon signal till skärmen..

Hej SweC!

Fick precis hem min nya pc i delar och började bygga ihop den.

Specs:

X470 F mobo
AMD 2700x (med wraith prism coolern)
1tb samsung 860 ssd
2x8gb 3200mhz Gskill ripjaws cl14
Corsair RM 750x PSU
gtx 770 (som tillfälligt gpu)

Byggde min första dator för cirka 5 år sedan och då lyckades jag utan problem. Men nu funkar det inte. Moderkortets LDS lyser, fläktarna går, grafikkortets gröna lampor lyser, men jag får ingen signal på skärmen.

INFO

-Nästan längst ned till höger på moderkortet så lyser en orange lampa och det står SB_POWER. Har googlat på det men inte kommit fram till något som hjälper, hittar inte i mobo manualen heller.
-Uppe i högra hörnet så lös det lite olika led lampor, den hoppade mellan röd, vit och grön om inte jag minns fel. Men nu verkar det inte vara kvar!

SAKER JAG HAR TESTAT
-Bytt sladdar till skärmen
-Startat med 1 RAM sticka istället för 2
-Kollat så alla sladdar är ikopplade

Har testat många saker så som att testa med en RAM sticka istället för 2 osv. Men om någon har en bra troubleshooting lista som är relevant till mina delar osv så dela gärna med er! Är det något jag har glömt nämna som kan hjälpa så säg till. Är lite osäker på vart RESET SW samt HDD LED kablarna ska sitta, tror jag har satt dem rätt men jag blir ändå osäker.

Här är bilder om det hjälper ..

https://imgur.com/a/uouQSJz

Tack på förhand!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet? Kopplar du in den i moderkortet så kommer du inte få någon bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du kopplat in skärmen i grafikkortet? Kopplar du in den i moderkortet så kommer du inte få någon bild.

Har testat både och! Har du något annat tips? Något du kan se som är felinkopplat ?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så enkelt att du har fel källa inställd på skärmen?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Har testat både och! Har du något annat tips? Något du kan se som är felinkopplat ?

Då CPUn inte har någon inbyggd GPU så är det bara kontakterna på grafikkortet du skall använda.

På sidan 1-8 i manualen så har du informationen om vad de olika LED betyder.
SB_PWR visar att moderkortet får ström ifrån nätaggregatets 5V standby, och skall vara en påminnelse att man skall stänga av och koppla ifrån nätaggregatet innan man börjar pilla i systemet.

De övriga 4 uppe i högra hörnet lyser beroende på du har något fel på respektive del, är det inte någon som lyser konstant så skall det inte finnas några problem i systemet.

Testa att stänga av allt, resetta CMOS, koppla in skärmen i grafikkortet och sedan försöka starta igen?

Permalänk
Medlem

Satte nyligen ihop ett bygge med liknande specs, dock ett X370 istället för X470. Hade exakt samma problem. Visade sig att styrkretsen inte hade stöd för 2700x out of the box, så vi fick låna en polares 1700x och flasha till senaste bios. Efter flash var det inga problem. Kanske inte samma situation för X470, men definitivt värt att kolla upp.

Visa signatur

Intel i5 2500k | Asus p8p67 EVO | Radeon 270 + 290 | Corsair Vengeance 24gb | Corsair TX850 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suliman:

Satte nyligen ihop ett bygge med liknande specs, dock ett X370 istället för X470. Hade exakt samma problem. Visade sig att styrkretsen inte hade stöd för 2700x out of the box, så vi fick låna en polares 1700x och flasha till senaste bios. Efter flash var det inga problem. Kanske inte samma situation för X470, men definitivt värt att kolla upp.

X470 har definitivt stöd för 2700X, det är i princip hela poängen med 400-serien av styrkretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Då CPUn inte har någon inbyggd GPU så är det bara kontakterna på grafikkortet du skall använda.

På sidan 1-8 i manualen så har du informationen om vad de olika LED betyder.
SB_PWR visar att moderkortet får ström ifrån nätaggregatets 5V standby, och skall vara en påminnelse att man skall stänga av och koppla ifrån nätaggregatet innan man börjar pilla i systemet.

De övriga 4 uppe i högra hörnet lyser beroende på du har något fel på respektive del, är det inte någon som lyser konstant så skall det inte finnas några problem i systemet.

Testa att stänga av allt, resetta CMOS, koppla in skärmen i grafikkortet och sedan försöka starta igen?

Kopplade om de små 2pin kontakterna till SW_POWER osv och nu funkar allt! Tack för att du tog din tid att svara!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suliman:

Satte nyligen ihop ett bygge med liknande specs, dock ett X370 istället för X470. Hade exakt samma problem. Visade sig att styrkretsen inte hade stöd för 2700x out of the box, så vi fick låna en polares 1700x och flasha till senaste bios. Efter flash var det inga problem. Kanske inte samma situation för X470, men definitivt värt att kolla upp.

Jag hade bara kopplat de små 2 pin kablarna i den nedre högra hörnet. Nu funkar allt haha

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Kopplade om de små 2pin kontakterna till SW_POWER osv och nu funkar allt! Tack för att du tog din tid att svara!

Konstigt då Power och Reset knapparna är ju ickepolära, så det skall inte spela någon roll hur de kopplas. De är ju rätt pilliga att få dit, så risken är ju att någon inte var intryckt tillräckligt.

Ingen orsak, skönt att de löste sig.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga.. När jag är inne i BIOS så står det att jag har en Water pump+ under mina FAN profiles. Jag har ingen vatten pump men den visar att det är en igång, och den visar även vilken rpm den kör i osv. Har jag kopplat någon av fläktkablarna fel eller är det inget att oroa sig för ?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

@fabazo: Det spelar ingen roll generellt, vad är det för typ av fläkt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@fabazo: Det spelar ingen roll generellt, vad är det för typ av fläkt?

Mvh

Vet inte vad den reagerar på i BIOS dock. Använder 2st 120mm fläktar som kom med mitt Phantek p400s chassi + stock cpu coolern, så totalt 3 st.

Den läser ju av de 2 fläktarna som kom med chassit så det måste ju va wraith prismen som den tror är en vatten pump?

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

@fabazo: Ja, antagligen : ) Det gör ingenting alls, sålänge fläkten snurrar. Om du har tid och lust kan du sätta den på CPU_FAN istället.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabazo:

Den läser ju av de 2 fläktarna som kom med chassit så det måste ju va wraith prismen som den tror är en vatten pump?

Troligtvis så har du väl kopplat in den på antingen AIO_PUMP eller W_PUMP+ headern, istället för CPU_FAN som CPU-fläkten borde sitta på. Nackdelen med att göra så är att fläkten kommer gå på full fart hela tiden, istället för att regleras efter temperaturen.

Permalänk
Medlem

@perost Det konstiga är att den faktiskt reglerasupp och ned som den ska! Men jag får helt enkelt öppna upp burken och ta en titt lite senare idag. Men verkar ju inte vara något allvarligt problem!

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Har ett väldigt liknande problem. Helt ny dator. Allt lyser och fläktarna snurrar. Musen lyser, men inte tangentbordet. Inget POST. Ingen signal till skärmen. Har testat att koppla bort och koppla på allt igen.

Spec: Fractal design 650W PSU
Nvidia 1060 6GB
2 st minnen a 8GB @ 3000 MHz.
AMD Ryzen 2700X
1TB 3.5 HDD
128 GB 2.5 SSD
MOBO: ASUS PRIME X370-PRO

hjälp någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleJr:

Har ett väldigt liknande problem. Helt ny dator. Allt lyser och fläktarna snurrar. Musen lyser, men inte tangentbordet. Inget POST. Ingen signal till skärmen. Har testat att koppla bort och koppla på allt igen.

Spec: Fractal design 650W PSU
Nvidia 1060 6GB
2 st minnen a 8GB @ 3000 MHz.
AMD Ryzen 2700X
1TB 3.5 HDD
128 GB 2.5 SSD
MOBO: ASUS PRIME X370-PRO

hjälp någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt moderkort behöver ha uppdaterat bios för nya Ryzen.
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Är inte ditt problem i det här fallet att grafikkortet inte har ett uefi bios?
Kan du låna ett nyare kort av en polare lite snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Ditt moderkort behöver ha uppdaterat bios för nya Ryzen.
https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Fan!

Hur och vad är bästa/snabbaste sättet att fixa ett nytt BIOS?

Känner ingen med AMD CPU. Kan man kontakta företaget man köpte moderkortet ifrån? Alternativt någon annan? Kan tänka mig betala för att få det fixat, bara jag slipper krångla och får igång datorn ASAP.

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TripleJr:

Fan!

Hur och vad är bästa/snabbaste sättet att fixa ett nytt BIOS?

Känner ingen med AMD CPU. Kan man kontakta företaget man köpte moderkortet ifrån? Alternativt någon annan? Kan tänka mig betala för att få det fixat, bara jag slipper krångla och får igång datorn ASAP.

Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste från någon med samma problem att det gick rätt snabbt att få det där boot-kittet från AMD, ett par dagar bara.

Men orkar du inte vänta så fråga om återförsäljaren kan uppdatera det.
Inet och Webhallen t.ex har ju riggar i sina butiker och fixar det på plats på 10min, gratis tror jag om du köpt det där.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •