Nvidia släpper kvartalsrapport – Turing ska säkra framtida intäkter

Permalänk
Avstängd

@raQblad: Skulle snarare vilja köpa aktier från AMD.
De är på uppgång.
Buy low, sell high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vet inte vad du menar med omgivningshuvuduppsättning, men de andra termerna är ju produktnamn och inte tekniker.

Surround headset. Den var jag riktigt nöjd med.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ray tracing är inte nytt, så vad är din poäng?

Det var konstigt för jag hittar inte ordet strålspårning i någon svensk text före 2017 men det finns ett antal raytracing sedan 2006 vilket betyder att fram tills 2017 har raytracing varit det etablerade svenska ordet för tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det var konstigt för jag hittar inte ordet strålspårning i någon svensk text före 2017 men det finns ett antal raytracing sedan 2006 vilket betyder att fram tills 2017 har raytracing varit det etablerade svenska ordet för tekniken.

DMZ från 1991, fast de skriver "strål-spårning".
https://dmzarkivet.se/pdf/199105.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det var konstigt för jag hittar inte ordet strålspårning i någon svensk text före 2017 men det finns ett antal raytracing sedan 2006 vilket betyder att fram tills 2017 har raytracing varit det etablerade svenska ordet för tekniken.

En av kurserna jag läste på Chalmers för många år sedan behandlade den matematiska bakgrunden för företeelsen och där var det just termen strålspårning som användes.

Dessutom så är det bara att kolla på t ex:

wikipedia 2009
denna C-uppsats från Linköpings Universitet
denna rapport från SLU
detta examensarbete från KTH
denna kvalificeringsorning för svensk kärnkraft

Plus ovanstående rätt gamla tidningsartikel.

Förstår inte hur detta kan vara en helig ko för vissa.

Permalänk
Medlem

@lhugo: Även detta är nya och sparsamma användingar av ordet. Både raytracing och strålspårning är ok att skriva, nu 2018 när det är heta nyheter kommer vi nog få en vinnare ganska snabbt.

En Wikipediaartikel som listar tre varianter talar ju sitt tydliga språk om att det är ett nytt och ej etablerat ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

@lhugo: Även detta är nya och sparsamma användingar av ordet. Både raytracing och strålspårning är ok att skriva, nu 2018 när det är heta nyheter kommer vi nog få en vinnare ganska snabbt.

En Wikipediaartikel som listar tre varianter talar ju sitt tydliga språk om att det är ett nytt och ej etablerat ord.

Ja precis båda är helt ok att använda :). Att vissa vill använda raytracing är ju helt ok, jag är bara förundrad över att folk går i taket av tanken på att ordet strålspårning också är ok. Att det är nya användningar av ordet är ju inget konstigt då själva företeelsen är tämligen ny (även om den matematiska bakgrunden är känd sedan länge). Och visst nu när tekniken blir känd av den breda massan kanske en av termerna etsar sig fast hårdare än andra. Vi får se, språket är ju levande men låt tiden få utvisa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja då kan vi jämföra top elite AMD 20k CPU, Top elite Intel 20k CPU, top elite RAM 64GB 10k +, SSD 4TB 10k +.
Det finns alla nivår du behöver verkligen inte köpa ett 2080ti, du kan gå köpa ett 2060 när det kommer eller ett beg kort eller vad som helst.

Eller är du tvungen också köpa Titan Xp för 14k?
Edit : Top tier skärmar 25k.

Ser man rent historiskt så är priserna på grafikkort ren galenskap idag. Varför säga emot med att dra upp andra dyra komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ser man rent historiskt så är priserna på grafikkort ren galenskap idag. Varför säga emot med att dra upp andra dyra komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Man diskuterar inte priser på komponenter med herr Tvelander...

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Ja precis båda är helt ok att använda :). Att vissa vill använda Raytracing är ju helt ok, jag är bara förundrad över att folk går i taket av tanken på att ordet strålspårning också är ok. Att det är nya användningar av ordet är ju inget konstigt då själva företeelsen är tämligen ny (även om den matematiska bakgrunden är känd sedan länge). Och visst nu när tekniken blir känd av den breda massan kanske en av termerna etsar sig fast hårdare än andra. Vi får se, språket är ju levande men låt tiden få utvisa detta.

Ray tracing är inte ett egennamn utan ett begrepp eller en term. Det ska därför skrivas med liten begynnelsebokstav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

Inte konstigt att marginalerna är rekordhöga, de säljer ju gammal teknik (pascal) för högre pris än när de korten var nya... Kul för dem, tråkigt för oss konsumenter

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ingen som tvingar nvidias fanboys att köpa deras grafikkort? Tydligen så är priserna helt ok då folk köper det, precis som deras beteende också måste vara ok då folk fortfarande köper deras kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ray tracing är inte ett egennamn utan ett begrepp eller en term. Det ska därför skrivas med liten begynnelsebokstav.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är visserligen korrekt och ändrat nu. Det är dock inte vad mitt inlägg handlar om och att det inte är ett egennamn utan en teknik är jag väl medveten om (citerar mig själv tidigare i tråden). Vill du göra en poäng så får du bemöta innehållet i inlägget tack.

Skrivet av lhugo:

Vet inte vad du menar med omgivningshuvuduppsättning, men de andra termerna är ju produktnamn och inte tekniker. Strålspårning/strålföljning/raytracing är ju en teknik och det är den oavsett vad en tillverkare väljer att kalla den i sin implementering. Förstår inte riktigt vad det är att störa sig på. Vill ni använda den engelska termen så är det lugnt, men den svenskaöversättningen är vedertagen så det är upp till var och en att välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gappa:

Man diskuterar inte priser på komponenter med herr Tvelander...

^^
OT :
Nä men tycker klagas sjukt mycket på priser, vill man ha top notch av något annat så får du också paya sjuka priser.

Man måste inte köpa ett 2080ti eller 2080, kanske rimligt vänta på köpa ett beg 1000 serie eller 2060 kanske?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är visserligen korrekt och ändrat nu. Det är dock inte vad mitt inlägg handlar om och att det inte är ett egennamn utan en teknik är jag väl medveten om (citerar mig själv tidigare i tråden). Vill du göra en poäng så får du bemöta innehållet i inlägget tack.

Det var endast ett påpekande då flera här skriver ray tracing med stor begynnelsebokstav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

@raQblad: Skulle snarare vilja köpa aktier från AMD.
De är på uppgång.
Buy low, sell high.

Fast kursen idag ær ju något lægre æn på relativt lång tid. Man kan ju ana att den går upp efter presentationen ikvæll, og om det ær god tillgång på kort. Dessutom kommer det nya kort resterande delen av kvartalet också, 2070 och 2060.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

^^
OT :
Nä men tycker klagas sjukt mycket på priser, vill man ha top notch av något annat så får du också paya sjuka priser.

Man måste inte köpa ett 2080ti eller 2080, kanske rimligt vänta på köpa ett beg 1000 serie eller 2060 kanske?

Man måste inte köpa en dator heller. Det är däremot inte konstigt att klaga på ständiga prisökningar för ny teknik, särskilt inte som entusiast.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Man måste inte köpa en dator heller. Det är däremot inte konstigt att klaga på ständiga prisökningar för ny teknik, särskilt inte som entusiast.

Tycker teknik prylar för vettigt peng är billigare än någonsin.

Sen går du upp köper top tier saker såklart det blir dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker teknik prylar för vettigt peng är billigare än någonsin.

Sen går du upp köper top tier saker såklart det blir dyrt.

Ryktena pekar mot 30% högre pris på toppkorten jämfört med föregående generation, där vi också säg en liten prisökning. Minnen har legat högt i pris senaste åren. Processorer har inte direkt varit prispressade på länge.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Ryktena pekar mot 30% högre pris på toppkorten jämfört med föregående generation, där vi också säg en liten prisökning. Minnen har legat högt i pris senaste åren. Processorer har inte direkt varit prispressade på länge.

CPUr är billigare än någonsin, 8100, 8400 vi har även AMD 1600 etc få extremt bra CPU för gaming för låg pris.

1080ti kostar i dagens pris 8k.
Minnen är tråkigt som det är men va ska man göra, jag själv skippat köpa 64GB för det kostar 11k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

CPUr är billigare än någonsin, 8100, 8400 vi har även AMD 1600 etc få extremt bra CPU för gaming för låg pris.

1080ti kostar i dagens pris 8k.
Minnen är tråkigt som det är men va ska man göra, jag själv skippat köpa 64GB för det kostar 11k.

Ja, AMD har för första gången på länge konkurrerat med Intel, men det finns annat än gaming där du får betala Intels priser för bra prestanda.

Jag betalade ca 8,500Kr för mitt 1080Ti. Ryktena pekar mot 2080Ti för dryga 11,000Kr.
Ja, vad gör man? Jo, man klagar på priserna och sen köper man inte mer minne eller senaste grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, AMD har för första gången på länge konkurrerat med Intel, men det finns annat än gaming där du får betala Intels priser för bra prestanda.

Jag betalade ca 8,500Kr för mitt 1080Ti. Ryktena pekar mot 2080Ti för dryga 11,000Kr.
Ja, vad gör man? Jo, man klagar på priserna och sen köper man inte mer minne eller senaste grafikkortet.

Ja, det finns väl typ 2 alternativ om man tycker det är för dyrt. Antingen köper man inget kort och hoppas att priserna går ner eller så klagar man och köper ett kort ändå. Väljer man alternativ 1 kan man ju så klart också klaga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Ja, AMD har för första gången på länge konkurrerat med Intel, men det finns annat än gaming där du får betala Intels priser för bra prestanda.

Jag betalade ca 8,500Kr för mitt 1080Ti. Ryktena pekar mot 2080Ti för dryga 11,000Kr.
Ja, vad gör man? Jo, man klagar på priserna och sen köper man inte mer minne eller senaste grafikkortet.

Ja det finnas annat än gaming och jag jobbar exakt med det varje dag i snart 9 år.

Och på prestanda delen är CPU också billigare än någonsin, pratar vi företagsdelen kan du få Xeon från 2000kr upp till 118k retail pris.

Det har aldrig innan funnits så långt steg mellan.

Ville du ha prestanda förut va det X58 X79 X99 etc och det va äckligt dyrt jämfört med idag på CPU fronten.
Och AMD kommit ikapp en bra bit så det är bättre än någonsin enligt mig.

Ge mig några CPUr du tycker är helt sjukt överprisade för platformen och som innan va "rimliga" priser.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Jämför du äpplen och päron, en normal balanserad "speldator" så har han rätt.
Räcker med en 3.5k prolle och 16gb för att driva alla GPUer på jorden i 1080p och uppåt.

Med tanke på att datorns största uppgift vid spelande är att spotta ut frames (ljud och input är iof lika viktigt, men kräver väldigt lite arbete), tycker jag det är lite konstigt att anse att GPUn inte borde kosta mer än någon annan del. I och med att du själv skriver att en billig CPU räcker för att "driva alla GPUer" känns det som att du medvetet eller ej också anser att en dator väsentligen är en GPU + lite stödkomponenter till denna

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja det finnas annat än gaming och jag jobbar exakt med det varje dag i snart 9 år.

Och på prestanda delen är CPU också billigare än någonsin, pratar vi företagsdelen kan du få Xeon från 2000kr upp till 118k retail pris.

Det har aldrig innan funnits så långt steg mellan.

Ville du ha prestanda förut va det X58 X79 X99 etc och det va äckligt dyrt jämfört med idag på CPU fronten.
Och AMD kommit ikapp en bra bit så det är bättre än någonsin enligt mig.

Ge mig några CPUr du tycker är helt sjukt överprisade för platformen och som innan va "rimliga" priser.

Nu har jag inte jämfört Xeon men i7 har legat på ungefär samma pris sen Sandy Bridge. Sen får du givetvis alltid mer prestanda, även om utvecklingen gått långsamt för processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Nu har jag inte jämfört Xeon men i7 har legat på ungefär samma pris sen Sandy Bridge. Sen får du givetvis alltid mer prestanda, även om utvecklingen gått långsamt för processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker CPU gått sjukt fort på många saker, min 2600k jag hade kvar tex blev omsprungen av min 8700k så det står härliga till.

Allt är inte bara IPC och klocks, masssa annat har hänt på plattformarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker CPU gått sjukt fort på många saker, min 2600k jag hade kvar tex blev omsprungen av min 8700k så det står härliga till.

Allt är inte bara IPC och klocks, masssa annat har hänt på plattformarna.

Det är också 6 år mellan dem. Jämför Pentium III med första Core i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Det är också 6 år mellan dem. Jämför Pentium III med första Core i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm och det händer nya saker varje år med massor av förbättringar på många områden allt är inte spel.

Kollar bara det jag jobbar med, så varje år så ökar prestandan helt galet mycket bara på CPU fronten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm och det händer nya saker varje år med massor av förbättringar på många områden allt är inte spel.

Kollar bara det jag jobbar med, så varje år så ökar prestandan helt galet mycket bara på CPU fronten.

Jag har aldrig pratat om spel.

Antar att du syftar på något område där prestandan skalar väl till antalet kärnor/trådar. Det är där vi sett störst utveckling.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Jag har aldrig pratat om spel.

Antar att du syftar på något område där prestandan skalar väl till antalet kärnor/trådar. Det är där vi sett störst utveckling.

Allt från cache minne till minnes bandbredd till flash mot CPU och turbo boost på 1-4 cores och massa annat.
Även antal cores ökning och massa typer av program som nyttjar nya tekniker etc.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Allt från cache minne till minnes bandbredd till flash mot CPU och turbo boost på 1-4 cores och massa annat.
Även antal cores ökning och massa typer av program som nyttjar nya tekniker etc.

Jag menar inte heller att ingenting har hänt. Jämför dock återigen P3 mot Nehalem så ger det ett annat perspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com