Permalänk

Dubbla internetuppkopplingar

Kort backstory: flyttat till hus som har kopparcoaxial bredband indraget, har fungerat perfekt fram till för 4 månader sedan, har nu rejäl packet loss dygnet runt, ISP lär knappast åtgärda framöver. Funderar på adsl enbart för gaming.

Lång story med mer detaljer: Då mitt nuvarande coaxbredband är odugligt till nästan all form av onlinegaming, som är min största hobby, så känner jag att jag måste hitta en annan lösning. Tills jag kan få "riktig" fiber indragen, vilket kan vara något år bort. Det jag funderade på var om jag skaffade en adsl lina, som jag enbart kör min "gaming" på. Och sedan behåller min nuvarande och kör all annan trafik på, så min sambo kan streama film etc, utan att påverka när jag spelar.

Jag vill ju gärna ha mitt nätverk någorlunda ihopkopplat, så jag kommer åt min NAS och allt annat, även från min gamingburk. Den enkla lösningen jag kommer på är att köra båda modem kopplade till en router, sen köra defaultgateway på coaxmodemet, och manuellt sätta gateway till adslmodemet på min gamingburk.

Det jag behöver hjälp med är om det går att styra på något bättre sätt, så att jag inte behöver byta gateway när det släpps någon fläskig patch etc, så att steamuppdateringar och andra tunga downloads går på coax, för då borde jag klara mig på en rätt vek adsl lina.
Eller om jag gjort någon tankevurpa och jag bör göra en helt annan lösning?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liknande lösning hemma för ett år sedan. Hade först enbart ADSL men det fungerade väldigt dåligt.

Nu kör jag på dubbla mobila bredband i väntan på min fiber. Ett bredband till min speldator och ett till övriga enheter som familjen använder. Jag köpte en edgerouter och konfigurerade den för dubbla WAN så att vi alla sitter på samma LAN men använder olika uppkopplingar ut på nätet. Jag kan spela utan bekymmer även när familjen surfar och streamar.

Finns en bra guide här om hur du kan konfigurera routern för dubbla WAN:
http://niksargent.com/blog/2017/7/5/aa7xov5bj3tooh8c61xd7efye...

Om jag skulle vilja nyttja den andra linan till min speldator tillfälligt så kan jag bara slå av det ena modemet så kör routern failover till WAN2

Permalänk
Medlem

Hej,

Som jag ser det har du två alternativ varav alt 2 kanske är mest lämpligt för konsumentenheter, jag har dålig koll på vad dagens netgear/asus osv har för möjligheter att hantera routingtabellen.

Kunde inte hitta något sätt att bifoga bilder här så jag länkar istället.

(Modfix:)

(modfix)Imguralbum
Edit: Alternativ 1 är enda möjligheten om du vill skilja på "spel" och annan trafik.
- Högst osannolikt att konsumentenheter har PBR funktion.

//Ragnar

Länk/bild-fix//mod
Permalänk
Skrivet av Kega:

Jag gjorde en liknande lösning hemma för ett år sedan. Hade först enbart ADSL men det fungerade väldigt dåligt.

Nu kör jag på dubbla mobila bredband i väntan på min fiber. Ett bredband till min speldator och ett till övriga enheter som familjen använder. Jag köpte en edgerouter och konfigurerade den för dubbla WAN så att vi alla sitter på samma LAN men använder olika uppkopplingar ut på nätet. Jag kan spela utan bekymmer även när familjen surfar och streamar.

Finns en bra guide här om hur du kan konfigurera routern för dubbla WAN:
http://niksargent.com/blog/2017/7/5/aa7xov5bj3tooh8c61xd7efye...

Om jag skulle vilja nyttja den andra linan till min speldator tillfälligt så kan jag bara slå av det ena modemet så kör routern failover till WAN2

Ok, inte ens övervägt 4g, har dock ganska dålig mottagning på telefonen, kanske ska kolla om någon operatör är bättre än andra.

Skrivet av Ranger:

Hej,

Som jag ser det har du två alternativ varav alt 2 kanske är mest lämpligt för konsumentenheter, jag har dålig koll på vad dagens netgear/asus osv har för möjligheter att hantera routingtabellen.

Kunde inte hitta något sätt att bifoga bilder här så jag länkar istället.
https://imgur.com/a/xsmVUTV

Edit: Alternativ 1 är enda möjligheten om du vill skilja på "spel" och annan trafik.
- Högst osannolikt att konsumentenheter har PBR funktion.

//Ragnar

Det verkar som att ddwrt har stöd för PBR. Och min Asus router jag kör med idag verkar ha stöd för ddwrt.
Tack för tipset, ska läsa vidare och se om det kan vara rätt lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

Ok, inte ens övervägt 4g, har dock ganska dålig mottagning på telefonen, kanske ska kolla om någon operatör är bättre än andra.

Det verkar som att ddwrt har stöd för PBR. Och min Asus router jag kör med idag verkar ha stöd för ddwrt.
Tack för tipset, ska läsa vidare och se om det kan vara rätt lösning.

Jag bor en bra bit ut på landet från närmsta mast men 4G funkar över förväntan. Har satt en riktantenn på taket som är riktad mot närmsta mast. Jag får ut c:a 20Mbit och har mellan 40-50ms i ping när jag spelar.

Den stora nackdelen är databegränsningen. Dock har Telenor abonnemang med obegränsad data vet jag, kanske även finns andra som har det?

Permalänk
Hedersmedlem

En idé som är värd att testa är om du kan skaffa en router med stöd för policybaserad routing. Detta förekommer mest i routrar i företagsklassen, och du kommer inte hitta det i din vanliga hemmarouter. Det du däremot kan göra är att köra en mjukvarubaserad open-source-router som OPNsense eller PFsense (det är de som jag kan och använder i jobbet, men det finns andra.) Då kör du mjukvaran på en gammal PC (med minst tre nätverkskort) eller i en virtuell maskin på din spel-PC (om du känner dig lite händig och har CPU för det).

Konfigurationen skulle se ut något i den här stilen (första matchning gäller)

1. Trafik från din spel-PC till port 80/443 (bör täcka upp det mesta av webbsurf/patchnedladdning utan att ta någon speltrafik) - skicka via kabelmodemet.
2. Trafik från din spel-PC till övriga portar (bör täcka all speltrafik) - skicka via ADSL-modemet.
3. Trafik från LAN till internet: Routa via kabelmodemet. (Matchar all annan trafik)

Kan hända att du får till en liknande konfiguration med någon open-source-routingmjukvara typ OpenWRT eller Tomato på någon hemmarouter, men du får vara beredd på att lära dig en del om nätverk på Linux och gräva ner dig i CLI:t...