AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 20 000 kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cad_edis:

Givet hur 1950X presterar kontra 8700K så skulle jag säga att 9900K för de allra flesta, även krävande workstations, kommer att vara snabbare än 2990X. Det finns undantag förstås, som exempelvis en PC avsedd att köra renderingar på, då 2990X kommer att vara rejält mycket snabbare.

I V-ray så är exempelvis 1950X ungefär dubbelt så snabb som en 8700K, en 7980XE är ytterligare drygt 10% snabbare men till dubbla priset av en 1950X. Dubbla Xeon Platinum 8180 är i sin tur lite mer än dubbelt så snabba som en 7980XE, men till en prislapp av över 200 000 kr.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/V-Ray-CPU-Comparis...

Beror på vad man menar med krävande workstations, det du menar med detta anser jag nog vara mer krävande desktops som kör en sak i taget.
Om 2990X inte kommer vara en dunderflop så kommer den spöa 9900K i alla större laster, även om man skulle kunna ha problem med realtidskrav på vissa delar.
När folk pratar om mainstreamspel och liknande så är det inga stora laster, men de har ofta höga krav på att saker ska ske inom en viss tid.
Sedan finns det laster som skalar dåligt, men då kan man köra fler laster samtidigt på samma maskin. Jag har tillgång till datorer där det kan vara inne 30 personer samtidigt med var sitt skrivbord och jobba. Detta av flera anledningar som att man då kan köpa billigare licenser för just detta, man har tillgång till extern hårdvara etc som har kommunikation emot datorn.

Nå 32core vs 9900K är som att jämföra en lastbil emot en bil, där det finns lätta släpvagnslaster där lastbilen får storstryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Klockfrekvens och XFR är fortfarande nästintill helt oväsentligt för de användningsområden en Threadripper är ämnad för.

Skickades från m.sweclockers.com

så här skriver amd på sin hemsida https://www.amd.com/en/products/ryzen-threadripper

Compose Music. Orchestrate Fleets.
Conquer design and gaming with Ryzen™ Threadripper™.
Get Yours

Vad jag vet så kräver spel hög hastighet i enkeltrådad prestandal.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cad_edis:

Givet hur 1950X presterar kontra 8700K så skulle jag säga att 9900K för de allra flesta, även krävande workstations, kommer att vara snabbare än 2990X. Det finns undantag förstås, som exempelvis en PC avsedd att köra renderingar på, då 2990X kommer att vara rejält mycket snabbare.

I V-ray så är exempelvis 1950X ungefär dubbelt så snabb som en 8700K, en 7980XE är ytterligare drygt 10% snabbare men till dubbla priset av en 1950X. Dubbla Xeon Platinum 8180 är i sin tur lite mer än dubbelt så snabba som en 7980XE, men till en prislapp av över 200 000 kr.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/V-Ray-CPU-Comparis...

Problemet med många CPU-kärnor utanför serverlaster där man kan hantera väldigt många samtida sessioner (där varje session ofta använder en eller någon enstaka tråd) som sinsemellan är oberoende -> d.v.s perfekt uppgiftsparallellism är att väldigt få program man kör på skrivbordet är just massivt uppgiftsparallella.

Det finns hyfsat med program på skrivbordet som är massivt dataparallella, men även om många av dessa kan skalas över CPU-kärnor är det normalt långt mer effektivt att skala dessa m.h.a. SIMD eller använda GPGPU (exempel är neuronnätverk, vetenskapliga program som Matlab, NumPy etc).

Detta är vad AMD själva säger om detta

"There are few workloads that generate over 16 simultaneous threads per schedulable task or process, while most generate no more than eight threads per instance. Most of the workloads that do generate more than 16 threads per process are “embarrassingly parallel” high performance computing (HPC) workloads and generate orders of magnitude more threads per instance – they are better suited to GPU or other offload acceleration than scaling up to higher socket counts. "

För att få en liten idé om hur pass kraftig GPUer är på "rätt" typ av problem: TR 2990X har ungefär samma FP32 kapacitet som ett GTX 1050!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Ursäkta min okunskap, men är inte detta med att lägga ut en applikations CPU-användning på flera processortrådar något som skulle kunna hanteras mer eller mindre automatiskt av operativsystemet? Eller är det alltid något som programmeraren måste "be om"?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Problemet med många CPU-kärnor utanför serverlaster där man kan hantera väldigt många samtida sessioner (där varje session ofta använder en eller någon enstaka tråd) som sinsemellan är oberoende -> d.v.s perfekt uppgiftsparallellism är att väldigt få program man kör på skrivbordet är just massivt uppgiftsparallella.

Det finns hyfsat med program på skrivbordet som är massivt dataparallella, men även om många av dessa kan skalas över CPU-kärnor är det normalt långt mer effektivt att skala dessa m.h.a. SIMD eller använda GPGPU (exempel är neuronnätverk, vetenskapliga program som Matlab, NumPy etc).

Detta är vad AMD själva säger om detta

[i]"There are few workloads that generate over 16 simultaneous threads per schedulable task or process, while most generate no more than eight threads per instance. Most of the workloads that do generate more than 16 threads per process are “embarrassingly parallel” high performance computing (HPC) workloads and generate orders of magnitude more threads per instance – they are better suited to GPU or other offload acceleration than scaling up to higher socket counts. "

För att nämna några applikationer som skalar bra om windows hade haft en bättre schemaläggare så Excel, word, OneNote, Autocad, typ alla cadprogram jag vet.

Att utnyttja kraften för flera kärnor inom produktivitet handlar till stor del på användarens kunskaper och inte brister i de program som användaren ska köra. Visst om man har ett enkelt problem och vill få det löst på så kort tid som möjligt så är det ofta svårt att få det skala med antal kärnor, men ett fysisk problem kan bestå i hur många delmoment som helst, där varje delmoment kan ses som självständig och skulle kunna lösas på fysisk helt isolerade datorer.

Detta med att göra en enda sak i taget och vänta anser jag är förbi. På många arbetsplatser så är det nästintill ett skäl till omedelbar uppsägning om någon bara sitter och väntar på sin dator.

Skrivet av Yoshman:

För att få en liten idé om hur pass kraftig GPUer är på "rätt" typ av problem: TR 2990X har ungefär samma FP32 kapacitet som ett GTX 1050!

Och för att få en uppfattning om hur slöa gpuer är för fel uppgift, så får dubbla 1180Ti spö av ett 600kr värmeelementet se nedan för fel typ av problem, dvs värma upp en lokal: https://www.clasohlson.com/se/Oljefyllt-element-med-hjul/36-5...

Min poäng är flyttal är en ovanlig last, den börjar så smått bli vanligare men ofta skickar man då den massiva lasten till en datacenter, detta av flera anledningar som förutom massivdatakraft så världsledande mjukvara för analys m.m.

Angående SIMD så kan applikationer använda detta även man själv. Men oftast har man redan alla applikationer och man kan ej ändra dem. SIMD löser egentligen inget problem, jag ser det mer som ökad datakraft.

Ofta har kund ett önskemål som ej är möjligt att uppnå. Med de begränsningar som dagens teknik har inkl kostnaden, så kommer man en lösning som går att utföra och man får nöja sig med den. Inte ens om dagens cpuer skulle få 50 gånger så hög IPS, så är det för många inga större skillnader i arbetssättet, det kund önskar går ej uppnå och man får begränsa sig.

Så högre IPC, klockfrekvenser är skitbra, men när dessa blir högre ställer man bara högre krav och man är tillbaka och får skaffa fler beräkningsenheter. Detta gäller självklart inte i all evighet, men vi är så långt ifrån så man kan räkna med att det ej ändras under vår livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

@Yoshman:

Ursäkta min okunskap, men är inte detta med att lägga ut en applikations CPU-användning på flera processortrådar något som skulle kunna hanteras mer eller mindre automatiskt av operativsystemet? Eller är det alltid något som programmeraren måste "be om"?

Ett program kan använda flera trådar vilket helt och hållet ligger på utvecklaren av programmet.

Operativsystemet kan sedan försöka dela upp arbetslasten så bra som möjligt över de exekveringstrådar som finns tillgängligt. Men även detta är inte så lätt att göra automatiskt alltid.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

8 svaga kärnor ja, vi hade ju 8'a kärnor innan dess såklart..FX83XX, Xeons m.fl.

Men nu har det ju kastats fram nåt fruktansvärt tack vare Ryzen.

Jag tror att vi får se 32 kärnor som mainstream år 2025, även om spelutvecklarna medvetet håller tillbaka tack vare dagens konsoler.. men PS5 ska ju ha Ryzen i sig ryktas det om, vem vet 16/16 prolle? (inte 32 kärnor jag vet, men PS5 ska ju komma 2020 sägs det)

Du kommer att bli besviken. Hoppet från fyra till åtta kärnor är tydligen ett rent helvete. Att man ska hoppa till 32 kärnor sex och ett halv år senare är bara en dröm. Om inget rent revolutionerade händer... Hell.. Jag tror inte ens gemene man kommer att sitta på 32 kärnor 2025.

Skrivet av anon34034:

Jag kan inte avstå historia, prollen går för 20 tkr.. inte vågar jag spendera sådana pengar när företaget valde att göra en fuling nyligen!

Hur är det relevant till din kommentar? Sedan fuling? Du menar som att stänga ned i7 från HT och lansera en i9 med funktionerna som funnits på tidigare generations i7 men lagt på ett prispåslag på över 1000:-? Eller vad sägs om att påstå för press och besökare att de körde en Xeon 28 kärnor i 5 GHz utan att säga att det inte är en ny processor, att den kräver industrikylning med flytande kväve eller att den inte ens ligger i samma prisklass om AMD? Lider du av tunneleffekt eller jobbar du aktivt för att ignorera det Intel gör just nu?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

så här skriver amd på sin hemsida https://www.amd.com/en/products/ryzen-threadripper

Compose Music. Orchestrate Fleets.
Conquer design and gaming with Ryzen™ Threadripper™.
Get Yours

Vad jag vet så kräver spel hög hastighet i enkeltrådad prestandal.

VAKNA!
Går att spela utan att ha högsta enkeltrådsprestrandan, gaming är en sekundär uppgift...

"They told us when ryzen was released, they wanted more cores,more threads, more memory bandwitdh but what's sets all of them together is that they are almost exclusively content creators. They do 3D-Modeling,digital auido, virtualmachine...."

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

VAKNA!
Går att spela utan att ha högsta enkeltrådsprestrandan, gaming är en sekundär uppgift...

"They told us when ryzen was released, they wanted more cores,more threads, more memory bandwitdh but what's sets all of them together is that they are almost exclusively content creators. They do 3D-Modeling,digital auido, virtualmachine...."

https://www.youtube.com/watch?v=4Z7EzcADIJM

Det är av vissa så extremt fokus på marginell bättre singeltrådprestanda, som majoriteten av alla datorintresserade ungdomar inte ens har kompetens för att märka någon mätbar skillnad i de applikationer de använder. Utan de tvingas ta till och köra med ultra konstiga inställningar och använda fps cpunters och benchmarking för att mäta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vem Ska denna cpu vara för när de sätter det priset? Känns som AMD gör något stort fel om priset stämmer. AMD måste ta marknadsandelar och då är detta pris helt fel. Hela RT4 segmentet kommer sakta men säkert dö ut. Kommer då även AMD om 6månader med ryzen 3000serien med 16/32 då finns det ingen logik alls med det priset.

Skulle kunna vara så att på grund av endast 4Ghz så vill de inte sälja cpun till mer än de som behöver just många kärnor/trådar. Då den underprestera i så många test mot sina billigare syskon ex 2700X. Frågan är om de ens kommer skicka ut ex till Sweclockers då de vet att det kommer vara så få som kommer köpa om de väljer en så hög prisbild.

Känns som Intels 9900K skiner starkare för varje dag som går då AMD inte längre tänker volym före pris.

Rofl.. vilken total lack of knowledge.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

@Yoshman:

Ursäkta min okunskap, men är inte detta med att lägga ut en applikations CPU-användning på flera processortrådar något som skulle kunna hanteras mer eller mindre automatiskt av operativsystemet? Eller är det alltid något som programmeraren måste "be om"?

(Något förenklat) Varje tråd i program kan automatisk hanteras av operativsystemet. Det är dock den triviala biten att hantera i ett parallellt program...

Det långt mer komplicerade är hur data delas mellan trådar samt hur man väljer att dela upp arbetet. Mycket av best-practices som lärts ut i programmering genom åren är bra idéer, om man skriver sekventiella program... När man skriver parallella program (vilket rätt få gör, servers kör nästan alltid många sekventiella program samtidigt men kör alltså inte parallella program) så är det helt kritisk hur man väljer att representera sin data. OO idiom som "gömma data och dess representation" gör vettig parallellprogrammering omöjlig.

Rent naivt kan det t.ex. verka vara en väldigt vettig idé att man en nätverksapplikation hanterar varje session i en separat tråd. Måste ju vara super då OS tar hand om att sprida lasten över alla CPU-trådar? Fungerar halvhyfsat i leksaksprogram, fallerar brutalt (kommer bli långsammare än om man bara hade kör med en tråd) om man skalar upp det hela till väldigt många samtida sessioner.

Och för att konkretisera lite skillnaden mellan att köra flera sekventiella program parallellt (som alltså skalar fint med kärnor) och ett parallellt program (som sällan skalar till speciellt många kärnor, men finns en del fall som är dataparallella och kan med fördel skalas primärt med SIMD men ibland även kärnor)

  • spel: man kör normalt ett spel i taget, så för att skala detta över kärnor måste man göra just parallellprogrammering och spel är inte speciellt dataparallella utanför grafiken som körs på GPU

  • Cinebench: är i.o.f.s. ett program man är trivialt att dela upp skärmen i totalt oberoende delar, så detta skalar perfekt då varje ruta som renderas är ett enkeltrådat fall och man har massor med sådana att sprida över kärnor

  • Matlab: vid matrismultiplikation kan varje cell beräknas oberoende av alla andra celler. Så som Cinebench då, bara hantera varje cell på en egen tråd? Det skulle ge direkt katastrofal prestanda + 100 % CPU-last på alla kärnor... Orsaken är att det är en kostnad associerad med att sprida beräkningar, för att sprida över kärnor är den på ~mikrosekundnivå, så länge har mindre än 10000x10000 tar det mindre än en mikrosekund att räkna ut en cell. Tar däremot ~nanosekund lägga ut data i ett SIMD spår (något förenklat det som GPUer kallar CUDA-core eller stream-core) och sedan använda SSE/AVX (eller motsvarande på andra CPU-arch). Så detta är ett enormt parallellt problem som ändå inte kan hanteras vettig med många CPU-kärnor (går om man har väldigt stora matriser), men är trivialt att hantera med SIMD (vilket också görs i praktiken idag).

Skrivet av anon159643:

För att nämna några applikationer som skalar bra om windows hade haft en bättre schemaläggare så Excel, word, OneNote, Autocad, typ alla cadprogram jag vet.

Excel är utanför några enstaka specialfall som Monte Carlo simulering (som väldigt få använder och som ändå är det som brukar testas då det råkar skala med CPU-kärnor) dataparallellt, inte uppgiftsparallellt. Dock är det nog väldigt få kalkylblad som Excel ser som är stora och komplicerade nog för att det ska vara värt SIMD. Finns absolut sådana problem, men de som har dessa använder vettigare verktyg som R, Matlab, NumPy eller liknande (som alla är SIMD optimerade och numera även GPGPU optimerade i vissa fall).

Word, OneNote och Autocad har garanterat delar som kan köras parallellt. Problemet är att majoriteten av alla dessa delar tar var för sig alldeles för liten tid att beräkna så om man spred ut det över flera kärnor (något som kostar någon mikrosekund per jobb) skulle man äta upp CPU-resurser och få ett program som kör långsammare. Inte riktigt önskvärt kanske?

Skrivet av anon159643:

Att utnyttja kraften för flera kärnor inom produktivitet handlar till stor del på användarens kunskaper och inte brister i de program som användaren ska köra. Visst om man har ett enkelt problem och vill få det löst på så kort tid som möjligt så är det ofta svårt att få det skala med antal kärnor, men ett fysisk problem kan bestå i hur många delmoment som helst, där varje delmoment kan ses som självständig och skulle kunna lösas på fysisk helt isolerade datorer.

Att inte kunna springa snabbare än Usain Bolt är enbart en effekt av för lite träning, fel kost och för dålig motivation...

Du missar att även om det finns massor med delmoment som rent logisk skulle kunna köras separat så finns det en kostnad med att köra något parallellt. Kostnaden är på mikrosekundnivå för att sprida över kärnor, det är på nanosekundnivå att sprida över SIMD. Problemet med SIMD är att vad man kan göra är mer restriktivt, flera kärnor är rent logiskt MIMD (SIMD: samma instruktionsström appliceras på olika data, MIMD: olika instruktionsströmmar appliceras på "sin" data)

Den kostnaden dikteras av fysikens lagar och forskarna har så här långt inte hittat något sätt vi kan skriva program så att den undviks.

Skrivet av anon159643:

Och för att få en uppfattning om hur slöa gpuer är för fel uppgift, så får dubbla 1180Ti spö av ett 600kr värmeelementet se nedan för fel typ av problem, dvs värma upp en lokal: https://www.clasohlson.com/se/Oljefyllt-element-med-hjul/36-5...

Min poäng är flyttal är en ovanlig last, den börjar så smått bli vanligare men ofta skickar man då den massiva lasten till en datacenter, detta av flera anledningar som förutom massivdatakraft så världsledande mjukvara för analys m.m.

Angående SIMD så kan applikationer använda detta även man själv. Men oftast har man redan alla applikationer och man kan ej ändra dem. SIMD löser egentligen inget problem, jag ser det mer som ökad datakraft.

SIMD har inget med flyttal vs heltal att göra. SIMD (vilket även är vad GPUer rent tekniskt använder) fungerar mycket bättre än multipla kärnor på dataparallella program, men fungerar inte speciellt bra på uppgiftsparallella problem.

Tar vi heltal så räcker inte GTX 1050 för att matcha TR 2990X i ett dataparallellt problem, man måste upp till ett GTX 1060...

Dataparallella program är väldigt ofta "embarrassingly parallel" och om de är tillräckligt stora kan ofta skalas med kärnor. Åtta kärnor med fixerad frekvens drar rätt mycket åtta gånger så mycket ström för att ge åtta gånger högre kapacitet. Helt OK, eller? Tja det är ju definitivt bra med högre total kraft.

Grejen är att SIMD kostar typiskt <50 % mer ström för att ge x10 bättre prestanda.

Dessa två saker komplettera varandra. Många kärnor är optimalt för uppgiftsparallella problem medan SIMD är optimalt för dataparallella problem. Uppgiftsparallella problem är dock inte speciellt vanliga på skrivbordet! (Men de är väldigt vanliga på servers).

Skrivet av anon159643:

Ofta har kund ett önskemål som ej är möjligt att uppnå. Med de begränsningar som dagens teknik har inkl kostnaden, så kommer man en lösning som går att utföra och man får nöja sig med den. Inte ens om dagens cpuer skulle få 50 gånger så hög IPS, så är det för många inga större skillnader i arbetssättet, det kund önskar går ej uppnå och man får begränsa sig.

Så högre IPC, klockfrekvenser är skitbra, men när dessa blir högre ställer man bara högre krav och man är tillbaka och får skaffa fler beräkningsenheter. Detta gäller självklart inte i all evighet, men vi är så långt ifrån så man kan räkna med att det ej ändras under vår livstid.

Finns väldigt mycket roliga saker vi skulle kunna göra om det bara vore möjligt att mångdubbla enkeltrådprestanda. Tyvärr går inte det.

Det pragmatiska förhållningssättet blir då att försöka se vad man kan göra givet restriktionen att vi bara kan signifikant öka kapaciteten för uppgiftsparallella problem och dataparallella problem. Rätt strategi där är nog att leta efter nya saker som folk ännu inte fattat att de behöver som råkar passa. Vi förstår de flesta av dagens problem rätt bra och ofta har de fel process för att hanteras parallellt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Angående SIMD så kan applikationer använda detta även man själv. Men oftast har man redan alla applikationer och man kan ej ändra dem. SIMD löser egentligen inget problem, jag ser det mer som ökad datakraft.

En trist sak här är att både Java och C# (två av de mest populära programmeringsspråken för de som inte programmerar) har faktiskt lysande grundförutsättningar för att effektivt hantera dataparallella problem. C# i form av LINQ-to-objects och Java i form av Java 8 Streams.

Tyvärr finns några designval man gjorde tidigt i språkens historia som ställer till det rätt ordentligt.

För dataparallella problem ser vi ändå utveckling i form av förändring av hur programspråk designas för att bättre utnyttja parallellism. CUDA och OpenCL visade vägen, men som första "traditionella" programspråk har även C++ (2017 års standard) fått initialt stöd. Förhoppningsvis kan man även fixa till Java och C# på något sätt (finns parallella varianter av LINQ och Streams, men de använder CPU-kärnor och skalar inte jättebra i normalfallet).

För uppgiftsparallella problem har väldigt många försök gjorts. Men enda får man till något som är relativt lätt att använda men som misslyckas skala fall som ändå borde skala. Eller så kräver de extremt mycket kunskap av de som använder det, C++11 och framåt t.ex..

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: i7 Brukade vara deras topp serie, nu är i9.. logiskt att de sprider ut resurserna! Förr hade Pentium hyperthreading.. nu är Pentium anpassad för(?) uppgifter.
Känns som folk önskat fler kärnor, nu när i7 går upp på 8 kärnor och mister HT, extra kostnaden är befogad!

Känner inte till Xeon 5ghz på 28 kärnor men körde de det, så körde de det. Om folk tror, då tror de.
Bulldozer var först med 8 kärnor, AMD sa att det var det! 4 Moduler med dubbla beräkningsenheter som delade på resurser.. glorifierad hyperthreading tycker jag!

Angående min kommentar:

Skrivet av _anka_:

Jag kan inte avstå historia, prollen går för 20 tkr.. inte vågar jag spendera sådana pengar när företaget valde att göra en fuling nyligen!

Företagskultur är viktigt för mig - dock gillar jag att Intel har en "konkurrent" på x86.

Permalänk
Avstängd

Jag driver en spelstudio som använder Unity som spelmotor och följer deras multitrådade utveckling med spänning. Unity använder redan alla tillgängliga trådar men inte så effektivt.

Här har vi DX11 utan GCMD (Mulitrådad gfx commands)

DX11 med trådad GCMD

DX11 multitrådar inte renderingstråden och därför blir man render thread bound, med Vulkan kommer detta bli bättre. Kan du lasta ut över 16, 32, eller tom 64 trådar spelar det inte så stor roll att Threadripper har en hög latency så länge man kan sy ihop påsen inom 11ms (90 FPS i VR).

Men det finns andra sätt att optimera CPU delen i ett spel, tex med LOD Impostors. Du kan rendera allt bortom x antal meter med i princip 1 draw call genom att byta ut geometrin mot en billboard impostor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anon34034: "Företagskultur är viktigt för mig" och då föredrar du Intel framför AMD? Du måste skämta? Vilket av företagen är det som åkt dit för för mutor? Är det sådan "företagskultur" som du föredrar alltså?

Permalänk
Inaktiv

@ToddTheOdd: Det är otrevligt med mutor, att deras chip finner vägar in i företag på så vis.. sämre än att marknadsföra sin produkt som Bulldozer? AMD Lurade sina kunder, värre för mig!

Jag förstår att folk främjar AMD då de är 'underdog' som tar marknadsandelar, men jag vart lurad och vägrar gå tillbaka till AMD.. kanske är jag envis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@_anka_: "Företagskultur är viktigt för mig" och då föredrar du Intel framför AMD? Du måste skämta? Vilket av företagen är det som åkt dit för för mutor? Är det sådan "företagskultur" som du föredrar alltså?

Det är berömvärt att ha principer och stå upp för dem, och jag önskar att fler gjorde det. Problemet är bara att det är väldigt svårt att vara riktigt konsekvent, iaf i västvärlden. Hela våran livsstil bygger på ett väldigt fundamental sätt på att andra inte kan ha samma livsstil som oss. Du kan äta hur mycket från containrar och soptunnor som helst och gå på protestmarcher, men så fort du använder en telefon eller köper en luvtröja för en hundralapp blir man något av en hycklare. Man måste välja vad man vill bry sig om och helt enkelt strunta i alla andra orättvisor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon34034: Envis vet jag inte om det är rätt ord. Du lurar dig själv ligger nog närmare i så fall. Vad som hände då hände då. Nu har AMD en helt annan produkt som har funnits under relativt lång tid och om den vore en sådan katastrof som du anser Bulldozer var så hade väl resten av världen upptäckt det nu, tror du inte? Sedan så har Intel lurat dig under alla året efter du bytte till det företaget. De har tvingat dig att byta moderkort fast du egentligen inte har behövt t.ex. De har säkerligen maximerat sin vinst och därmed tagit mer betalt av dig än de behövt. Inget av de sakerna de gjort är olagliga med nog har du blivit lurad där också och det har kostat dig pengar. Förutom allt annat fulspel Intel har hållit på med under åren. Och jag har haft både Intel och AMD under åren, min senaste Intel var en 2600k som nu är HTPC för att nu har bytt över till Ryzen 1700x. Men att komma och påstå att Intel har en bättre företagskultur än AMD, det är att gå över gränsen.

Permalänk
Skrivet av anon34034:

@ToddTheOdd: Det är otrevligt med mutor, att deras chip finner vägar in i företag på så vis.. sämre än att marknadsföra sin produkt som Bulldozer? AMD Lurade sina kunder, värre för mig!

Jag förstår att folk främjar AMD då de är 'underdog' som tar marknadsandelar, men jag vart lurad och vägrar gå tillbaka till AMD.. kanske är jag envis?

Så du blev lurad av amd de försökte ju verkligen mörka att deras kärnor delade resurser. https://www.sweclockers.com/test/14579-amd-fx-8150-och-fx-812...

Hur kärnorna var uppbyggda var ju känt redan på släpp dagen och om jag inte minns fel redan innan det.

Dessutom presterade de ju faktiskt inte helt kass när hela processorn kunde nyttjas.

Men kör på med dina via processorer du så blir du nog inte lurad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Klart man ska ha den!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

VAKNA!
Går att spela utan att ha högsta enkeltrådsprestrandan, gaming är en sekundär uppgift...

"They told us when ryzen was released, they wanted more cores,more threads, more memory bandwitdh but what's sets all of them together is that they are almost exclusively content creators. They do 3D-Modeling,digital auido, virtualmachine...."

https://www.youtube.com/watch?v=4Z7EzcADIJM

För de som TR är riktade till, ja. För en väldigt stor del av datoranvände privat så är det en högst primär uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

För de som TR är riktade till, ja. För en väldigt stor del av datoranvände privat så är det en högst primär uppgift.

och vilken produkt tror du vi diskuterar ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Man får väl anta att alla Threadripper stöder ECC med tanke på vilka dom riktas mot.
"W" kan kanske vara en variant med lägre strömförbrukning.

Threadripper som det ser ut just nu är samma som för Ryzen, ECC är inte avstängt men inte heller validerat så moderkortstillverkare får själv stå för att stödja det. En "W" modell (där AMD är med i leken) kan då ha validerat ECC för att få mer sreiösa aktörer att faktiskt överväga produkten.

Skrivet av Yoshman:

En trist sak här är att både Java och C# (två av de mest populära programmeringsspråken för de som inte programmerar) har faktiskt lysande grundförutsättningar för att effektivt hantera dataparallella problem. C# i form av LINQ-to-objects och Java i form av Java 8 Streams.

-snip-

Gissar att något blev fel här med tanke på alla backend utvecklare/programmerare till servrar som i stort sett bara sitter i C# .NET eller motsvarande Java Det eller så varierar våra definitioner av vad en programmerare är.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Gissar att något blev fel här med tanke på alla backend utvecklare/programmerare till servrar som i stort sett bara sitter i C# .NET eller motsvarande Java Det eller så varierar våra definitioner av vad en programmerare är.

Angående det sista, har en rad orsaker att skylla på de senaste tiden... Tänkte skriva "För de som inte programmerar: C# och Java är två av de mest populära programspråken"

Men kanske inte blev så fel ändå. Läser man här är ju alla programmerare som inte kan få allt att skala perfekt med CPU kärnor, oavsett typ av problem, lat och okunnig. Med tanke på att C#/Java faktiskt inte ens möjliggör en rad lågnivåoptimeringar relevant för multicore, så kanske är programspråk för icke-programmerare ändå (skämt åsido, har på att-göra-listan att riktigt testa på .NET-core under Linux, har läst gott om det och inte så att de lågnivå optimeringar som saknar ändå skulle göra något gigantisk skillnad utanför väldigt speciella nischer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Angående det sista, har en rad orsaker att skylla på de senaste tiden... Tänkte skriva "För de som inte programmerar: C# och Java är två av de mest populära programspråken"

Men kanske inte blev så fel ändå. Läser man här är ju alla programmerare som inte kan få allt att skala perfekt med CPU kärnor, oavsett typ av problem, lat och okunnig. Med tanke på att C#/Java faktiskt inte ens möjliggör en rad lågnivåoptimeringar relevant för multicore, så kanske är programspråk för icke-programmerare ändå (skämt åsido, har på att-göra-listan att riktigt testa på .NET-core under Linux, har läst gott om det och inte så att de lågnivå optimeringar som saknar ändå skulle göra något gigantisk skillnad utanför väldigt speciella nischer).

Ingen fara, tyckte bara formuleringen lät lite lustig

Sedan har jag för mig att något stort nätverkssystem som kommunicerar mellan en massa olika typer av nätverk i sverige (koppar/fiber/mobilt) använder python eller något, men minnet är lite suddigt då jag hörde det under praktik för några år sedan.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

@ToddTheOdd: Det är otrevligt med mutor, att deras chip finner vägar in i företag på så vis.. sämre än att marknadsföra sin produkt som Bulldozer? AMD Lurade sina kunder, värre för mig!

Jag förstår att folk främjar AMD då de är 'underdog' som tar marknadsandelar, men jag vart lurad och vägrar gå tillbaka till AMD.. kanske är jag envis?

Du föredrar alltså att företag använder sina resurser för att muta bort sina motståndare? Tycker du inte det är lite väl antikommersiellt och antikund? Ironiskt nog så lurade Intel sina kunder också genom att muta till sig bättre reviews. Men detta kanske inte är samma sak?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Mutor och bedrägerier har en negativ klang i orden, Intel tar steget fullt ut att vinna, jag gillar vinnare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

@Xinpei: Mutor och bedrägerier har en negativ klang i orden, Intel tar steget fullt ut att vinna, jag gillar vinnare!

Självfallet har de en negativ klang i orden. De är ju för tusan ord avsedda att vara negativa. Och vinna? Du menar att det är okej att bryta mot lagen för att vinna? För det är vad Intel gjorde och blev dömd för.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jättenöjd med min Ryzen för DAW, Lightroom, programmering (kompilering).
Men skulle aldrig lägga 20000kr på en CPU och kan inte tänka mig att jag skulle få ut så mycket mer över min Ryzen.

Personligen tycker jag Ryzen är ett bra var för de flesta även om man har lite lägre fps än Intel i spel.

Vi får väl se vad som händer med Zen 2.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon34034:

@Xinpei: Mutor och bedrägerier har en negativ klang i orden, Intel tar steget fullt ut att vinna, jag gillar vinnare!

Stöld är ett så negativt ord, jag ser det som att jag vinner pensionärernas pengar när jag "stjäl" från dem.

Skickades från m.sweclockers.com