Låter detta som en bra nybörjardator för en 13-åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

du tror inte att en 13åring har bättre användning av en intel core i5 8400 istället för 8600k?
jag tror knappas,att en 13åring kommer överklocka sin dator, om han försöker skulle jag säkert anta att han kommer fritera prollen och ge för mycket ström. etc han kommer nog endå vilja upgradera en gång innan han kommer till de stadiet endå så tror jag.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk

@ElmoTLK: Båda ser bra ut. Just nu presterar AMD bättre processer som utnyttjar fler kärnor bra. Vilket sträcker sig till det mesta utom gaming.
Intel är marginellt snabbare i enkeltrådade. 5-10% verkar vara benchmarkkonsensus.

Så sök din själ unge man. Vill du spela dator, kör intel.
Vill du spela dator och sen kanske designa ett blåsrör till grannkärringen och skriva ut med en 3d skrivare, kör amd.

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Men man kan köpa en 8600k utan att overclocka den är jag hundra på.

Permalänk

@Ziggy_: @Ziggy_: Nesh. När jag var 13 var jag i full färd med att skicka snoppmeddelanden till kommunstyrelsen med skoldatorernas kommandoprompt, lista ut hur man tog sig runt skolans hemside-filter med ip adresser istället för domän och modda varenda .bmp-fil i counter-strike och red-alert efter eget tycke och smak.

Nog inte helt fel med en prolle det går att växla upp med om ett par år.

Permalänk
Medlem

Ryzen 2600, GTX 1060 6GB, 500GB
8 593 Kr

Intel-paketet är också bra. Det med en Core 8400 hade varit ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Men en 8600k är bättre än en 8400 utan overclocking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Zipparn: Men en 8600k är bättre än en 8400 utan overclocking.

Dold text

Core 8400, 8600K och 8700K är alla så pass bra att de absolut inte kommer att flaska ett system på många år. Därför skall du se till att ha en tillräckligt bra CPU, men prioritera grafikkort. Det är där du kommer att få prestanda för dina pengar!

Permalänk
Medlem

@Zipparn: En 8600K räcker väl som cpu och en gtx 1060 gör jobbet som grafikkort.

Permalänk
Medlem

@ElmoTLK:

Det jag menar är att det inte kommer att påverka prestandan vare sig du väljer en 8400 eller 8600K när du har ett GTX 1060 som grafikkort.
För att ge ett exempel, vi kan i teorin ha en processor med 32 kärnor och spendera tiotusentals kronor på den, det kommer inte att ge dig högre FPS i spel än ett GTX 1060 förmår. Varför ska man då välja det dyrare alternativet?

Jag rekommenderar att välja 8400 och spara pengar.

Dold text

Men gör som du vill.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Zipparn: aja, men finns det något annat man skulle kunna uppgradera på datorn om man köper en 8400 eller är det bäst att bara spara pengarna som man inte spenderar på en 8600k? Kanske ett bättre chassi..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

@Zipparn: aja, men finns det något annat man skulle kunna uppgradera på datorn om man köper en 8400 eller är det bäst att bara spara pengarna som man inte spenderar på en 8600k? Kanske ett bättre chassi..

Ja, eller 16 Gb minne. Glappet upp till ett GTX 1070 från GTX 1060 är lite för stort, typ 2000 Kr, för att man ska ro in det med skillnaden 8600K - 8400 så minne eller chassi är bra idéer.
Jag hade kört på 8400 och GTX 1060 6GB och 16 GB minne. Sedan sparat så mycket pengar jag kan på allt annat.

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Jag har tittat på 8GB vs 16GB och det är ingen stor skillnad, men ett chasssi ska jag titta in på kanske, har du något tips?

Permalänk
Medlem

8GB vs 16GB är ju väldigt stor skillnad på i en del spel, och 16GB kommer verkligen att behövas alltmer framöver.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Ok, men tror du chassit räcker?

Permalänk
Medlem

Så länge man inte ska överklocka så mycket eller ha riktigt strömslukande delar i datorn samt feta kylflänsar så duger de flesta chassin. Jag tycker t.ex. de olika Phantek p300 chassin som finns är estetiskt tilltalande.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: ok, men vilket moderkort tycker du att man ska ha, helst så ska datorn kosta 8000 kr eller mindre så finns det något ok moderkort under 1000kr för 1151-2 socket så att man kan få in 16 gb ram och hålla budgeten på 8000 kr?

Permalänk
Medlem

@ElmoTLK: ska du inte överklocka ta vilket som helst, h310 och b360 kort startar väl på runt 550kr.

Edit: En liten lista på komplett, såg ut att vara brist på erbjudanden där på billigt ddr4:

https://www.komplett.se/wishlist/shared/575789b0-a5ea-4bd5-a0...

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Ok, men det är inget annat än överklocking som försvinner?

Den billigaste 115-2 socket moderkortet kostar 800 kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4745128

Permalänk
Medlem

H310 och B360 är 1151-2. B360 korten har oftast (Alltid?) 4 minnesplatser för ddr4 och bra många sata och en m2 plats.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Oj råkade trycka på ATX

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Är detta bättre? jag kommer ha exakt 9086 kr efter jag har sommarjobbat färdigt
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3685986&view=o

Permalänk
Medlem

H310 kortet har bara två slots för ram minnen, vilket gör att du inte kan enkelt uppgradera mängden ram minne, tar du ett b360 kort får du plats med fyra stickor på de flesta (Alla?) vilket gör att du kan köpa två stickor till med ram senare och bara stoppa i.

240GB ssd får du plats med väldigt begränsat antal spel på, Battlefield 1 är väl runt 80GB t.ex, dock är det ju enkelt att lägga till en disk senare.

Du behöver även ett nätaggregat, samt windows om du inte få tag i ett genom skolan t.ex.

Dock kommer nog priser på grafikkort t.ex. att droppa en del då nvidia tydligen kommer med sin 1100 serie slutet av augusti, dock bara 1180 korten först.

Permalänk
Medlem

@Semjonov: Ett nätaggregat har vi hemma på 500 W. Tror du att det är värt att vänta tills 11 korten kommer ut och tror du att man borde köpa en 1160 eller 1170 istället för 1160 och 1170?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viktorslow:

@ElmoTLK: Båda ser bra ut. Just nu presterar AMD bättre processer som utnyttjar fler kärnor bra. Vilket sträcker sig till det mesta utom gaming.
Intel är marginellt snabbare i enkeltrådade. 5-10% verkar vara benchmarkkonsensus.

Så sök din själ unge man. Vill du spela dator, kör intel.
Vill du spela dator och sen kanske designa ett blåsrör till grannkärringen och skriva ut med en 3d skrivare, kör amd.

Även där bör man köra Intel. I exempelvis SolidWorks så presterar Threadripper rent ut sagt dåligt jämfört med den betydligt billigare i7-8700K. Det är egentligen bara vid renderingar en 1950X presterar bra, då är den nästan jämförbar med Intels I9-7900X (men sämre på allt annat).

Permalänk

@Cad_edis: Hade tydligen inte koll på att modellering och även t.ex bildbehandling sparsmakat använder sig av flera kärnor.
Skyller på benchmarksamfundet och ber om ursäkt för ignorans.

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: AMD är mycket bättre i multitasking än Intel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElmoTLK:

Jag skulle aldrig rekommendera enbart 8GB minne om det ska spelas på den (vilket jag antar då du valt 1070-grafikkort). Lika bra att slanta upp med 16 på en gång istället för att ångra dig sen. Om det blir för dyrt, köp istället ett 1060-grafikkort.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Jahopp, men kommer ram priset någonsin gå ner?