Intels Core i9-9900K kan få fastlödd värmespridare

Permalänk
Inaktiv

Så blir det vid konkurrens.

Det tragiska jag ser är att efter Core i9-9900K så ser det dystert ut, vad ska hända härnäst? För den stora skaran ser jag nu inte så mycket när molntjänster tar över. Och det är när den stora skaran köper grejer som de stora pengarna kommer in i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

2600k får klara sig några månader till xD

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

Det är ju dock trevligare att nå samma klock på lägre temperatur. Då kan man skruva ner kylningen för en tystare dator.

Det du menar är helt rätt, men beskrivningen är inte helt glasklar.

Om man håller alla parametrar förutom kretsens temperatur och luftflödet konstant (d.v.s. man har t.ex. konstant värmeutveckling i CPU) så gäller: ju högre temperatur man tillåter ju lägre luftflöde behövs för att kyla det hela.

Att löda kretsen ökar kyleffekten vid ett specifikt luftflöde och kretstemperatur jämfört med TIM. Det kan man då t.ex. utnyttja till att sänka kretsens temperatur alt. minska luftflödet för att få ett tystare system.

Folk är helt omotiverat rädda för "hög CPU-temperatur" (70 % av alla PC är laptops, väldigt många laptops slår regelmässigt i 100°C taket utan att det är något större problem).

När det gäller Intel kretsar är de validerade upp till 100°C och så länge man aldrig når upp till den temperaturen så har man ingen negativ prestandapåverkan alls. Finns inget värde i att lägga sig väldigt långt under 100°C, enda man får är mer oljud då det då krävs högre luftflöde för att nå samma kyleffekt.

Det skrivet: ryktet i artikeln känns ändå inte helt osannolikt givet att i7-7700K drar rätt precis TDP som maxeffekt. Öka frekvensen med 200 MHz och dubbla antalet kärnor så hamnar man rimligen på en nivå där TIM + 100°C maximal temperatur helt enkelt inte kan ge tillräckligt med kyleffekt för att kunna hålla 4,6 GHz på alla kärnor

Kikat på lite i7-8700K tester, känns som 130-150 W är gränsen för vad som är möjligt att kyla med TIM + luftkylare. För något officiellt lär man vilja ha lite marginal, så om ryktet kring i9-9900K all-core-turbo är sant så lär kylningen bli en utmaning om man vill hålla 4,6 GHz under lång tid. Löda IHS, likt vad man gör på Xeons där det finns modeller med TDP >200 W, är självklart en lösning.

Vad än faktiskt frekvens blir på i9-9900K lär all-core-turbo bli minst 4,3 GHz. Blir den lägre hamnar man rätt snabbt i läget att i7-8700K är en bättre CPU för majoriteten av användarna. Enda "lösningen" på den ekvationen är att tillåta allt högre maxeffekt när antalet kärnor ökar. OK för desktop, men de får sansa sig för bärbara på denna punkt!

Skrivet av Xinpei:

För att de har en lödd IHS? Nu tycker jag du överskattar denna arkitektur ganska rejält. 2600K var långt före sin tid. 9900K är typ vad Intel processorer borde varit för fyra år sedan. Sedan varför max 95W? Vi vet båda att Intel sitter och fifflar med sin TDP mätning.

Eller så är det kanske så att du och många andra inte är helt på det klara med vad TDP-värdet faktiskt betyder.

Finns inget som säger att TDP är maxeffekt, det är inte heller medeleffekt. Enda som både Intel, AMD, ARM etc garanterar vid en kyleffekt på minst TDP är att kretsen fungerar "enligt specifikation". För Intel betyder det: minst basfrekvens i alla lägen och kretsen kommer nå max turbofrekvens när en kärna är lastad. Det är det enda som garanteras.

För i7-7700K och tidigare såg man i praktiken aldrig högre maximal effekt än TDP, men det gör man både på i7-8700K och R7-2700X. Det är helt garanterat att en eventuell i9-9900K kommer dra >95 W när alla kärnor går i 4,6 GHz. Men kretsen kommer fungera på ett korrekt sätt med en kylare på exakt 95 W, för att nå maximal prestanda måste man har mer kyleffekt än så!

Skrivet av Xinpei:

Du får det att låta som om de är typ 30% av prestandan när de är närmare 85-90% av Intels prestanda i nuläget. Detta är i majoritet pga. högre klockfrekvenser. Och om Intel kunnat sträcka på benen så hade de gjort det redan. Istället har de fått så mycket brosk i sina leder att de knappt kan gå.

Detta test ger en vink om IPC för spel (och enbart IPC för spel, relativ IPC mellan helt olika mikroarkitekturer kan skilja sig rätt ordentligt mellan olika typer av laster).

Jämför du R5-2600X överklockad till 4,1 GHz med i5-8600K så båda CPUerna lika många kärnor och samma all-core turbo. Jämför man sedan även i5-8400 och i5-8600K för att kunna rangordna spelen efter hur pass CPU-bundna de är. Det är 8 % frekvensfördel för i5-8600K och ungefär hälften av spelen skiljer <3 %, jämför man då R5-2600X och i5-8600K på de spel som är mestadels CPU-bundna (AC Origins, Hellblade, Divinity, F1 2017, BF1, Prey och Far Cry 5) så är det 22 % IPC-fördel till i5-8600K.

Tror man rätt mycket kan ignorera det faktum att det är 6C/12T vs 6C/6T, om något betyder det att 22 % är en underskattning (vilket det även kan vara p.g.a. att spelen inte är helt CPU-bundna, bara Far Cry 5, Prey och BF1 som kommer nära "rätt" skillnad mellan i5-8400 och i5-8600K). Dagens spel verkar inte se någon relevant boost förbi 6T (de flesta ser ingen relevant boost förbi 4T).

Det skrivet: testet är gjort med 1080 Ti i 1280x720 (dock "ultra"). I praktiken är skillnaden mycket mindre, men det visar skillnaden i råkraft för den typ av instruktionsmix just spel råkar ha.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Kanske, kanske inte, jag specificerade ryzen apu och nämner inget annat. Antog att vi diskuterar ny hårdvara och inte gammal, annars kan vi ta upp att intel faktiskt lödde sina tom 3serien. Det är inte speciellt relevant ur annat än ett historiskt perspektiv.

Jag anser att man bprde löda APUerna också då det antagligen skulle ge ett bra utbyte med möjlighet att kunna få ut mer av de integrerade grafikkretsarna.

Det var bara det, dåligt av intel att inte löda sina potentiellt väldigt ur frekvensperspektiv väldigt potenta processorer, framförallt de ur k linjen, och framförallt ur 7 serien.

Jag har själv delidat mina intelproppar med gott resultat men det känns onödigt att tvingas dit när man betalat för en premiumprodukt.

Vinstmarginaler är iofs ett okej argument då man saknat konkurrens i så många år och inte behövt jaga de sista procenten för att konkurrera, vilket amd med sin lägre klockfrekvens och något lägre ipc måste ta till, pavsett övertag o ren beräknkngskraft sett över flera kärnor då det inte är allt. jag tror att intel absolut kan börja göra detta för att matcha amd när konkurrensen nu hårdnat. Beror väl lite på vad ryzens 3-serie erbjuder (förutsatt att den kommer heta så) för man har i dags datum ett övertag där. Även om det i de flesta aplikationer är snarare mätmart mer än märkbart så är det det mätbara vi som konsumenter ser staplar på.

Gott mos

Skickades från m.sweclockers.com

Jo de är väl sant att de inte direkt är relevant som du säger

Men de är väldigt sorgligt att intel inte löder dem eller ahh rent av skamligt i alla fall när de kommer till SkyLake-X för dem hade tandkräm om jag inte mindes fel och för de priset dem går på så tycker jag att man borde löda dem oavsett hur konkurrensen ser ut. Nu vet jag inte hur stor skillnaden är mellan att ha dem lödda jämfört med kylpasta ur kylning/värmesynpunkt och överklockningspotential samt i prestanda men de verkar som att de är en stor grej av vad jag har läst.

För min egna del spelar de ingen roll alls då jag troligen inte märker någon skillnad i prestanda eller hur varm den blir, så länge jag får bättre prestanda än min nuvarande i3 6100 (som har tandkräm) när jag köper en R3 2200G eller R3 2300X.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Mikrosprickorna i lödningen gäller väl bara överföringen mellan olika komponenter på kretskort?
Svårt att se att dessa mikroskopiska sprickor skulle påverka så mycket vid värmeöverföring. Har för att man använde någon slags miljövänligt material som sprack på kretskorten för massa år sedan. Typ 8xxx och 2xx serien grafik från Nvidia, runt den tidpunkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ligger lite metod bakom galenskaperna, Intel kör ganska hög transistortäthet i flipflop/arbetskretsar medans sram (cache) inte har den tätaste jämförelsevis med foundries (samsung/tsmc/glofo), detta gör att värmegradienter blir extremt starka om man jämför med foundries, vilket i sin tur kan skapa för häftiga värmeskillnader för att Indium ska överleva på lång sikt.

Intel har dock också haft andra dumma argument som att deras kretsar är "för små" för att lödas när i verkligheten detta bara är till fördel, genom att den totala expansionsskillnaden mellan krets och IHS blir mindre (vilket i slutändan är det som skpar sprickor).

Sedan kan man fråga sig varför ingen vågar köra liquid metal, wolfram och tantalum sputtering finns och fungerar om de vill förhindra att gallium ska sakta smyga in i IHSen och kretsen (dock mer avancerad process än så ).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Det ligger lite metod bakom galenskaperna, Intel kör ganska hög transistortäthet i flipflop/arbetskretsar medans sram (cache) inte har den tätaste jämförelsevis med foundries (samsung/tsmc/glofo), detta gör att värmegradienter blir extremt starka om man jämför med foundries, vilket i sin tur kan skapa för häftiga värmeskillnader för att Indium ska överleva på lång sikt.

Intel har dock också haft andra dumma argument som att deras kretsar är "för små" för att lödas när i verkligheten detta bara är till fördel, genom att den totala expansionsskillnaden mellan krets och IHS blir mindre (vilket i slutändan är det som skpar sprickor).

Sedan kan man fråga sig varför ingen vågar köra liquid metal, wolfram och tantalum sputtering finns och fungerar om de vill förhindra att gallium ska sakta smyga in i IHSen och kretsen (dock mer avancerad process än så ).

Tack för den förklaringen, grymt. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Underbart om Intel hittar på något som lyckas sänka AMD för gott.

Ja! Konkurrens e ju jättetråkigt! Eller inte.....

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

@xinpei vad pratar du om?!
Delidda en processor är enklare än att bygga en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Knappast.

Har man inte tummen mitt i handen löser man båda utan några större bekymmer.
Att påstå att en ''delid'' är svår, är att ljuga.

Att garantin försvinner är ju inte bra dock såklart, men hur många har någonsin utnyttjat garantin på processorer?
Aldrig hört talats om någon om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bosse78:

Ja! Konkurrens e ju jättetråkigt! Eller inte.....

Jag var sarkastisk, därav smileyn.

En del verkar tro att Intel mot AMD är någon slags tävling, men segrar någon här, då förlorar vi konsumenter och vi förlorar stort.
Bäst är om finns en hälsosam konkurrens mellan aktörerna, likadant är det med Nvidia mot AMD.

Så ja; jag hejar på AMD, men jag hejar inte pga att jag har något känslomässigt band till dem, jag hejar för att jag vill att de skall komma ikapp.
Den dag de kommit ikapp, då är jag nöjd, jag vill absolut inte att AMD skall "vinna" över Intel eller Nvida.
Även de som köper Intel och Nvidia, har goda skäl att heja på AMD i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hoppas 9900K är kompatibel med Z370,då blir det ett köp.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad låg nivå det var på kommentarerna här.. att folk orkar syssla med fanboyism.
Personligen tycker jag Intel ska ha en rejäl känga över att de sysslat med så fula taktiker mot sina kunder att detta ens är värt en egen artikel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

AMDs APUer 2200G och 2400G är inte lödda.

Ahh, i stand corrected.
Men Ryzen 3-5-7 är... inkl Ryzen 3 - 1200, en <1000krs CPU.

Permalänk
Medlem

För mig spelar det ingen större roll helt ärligt. Är nöjd med min 8700k och inte behövt delida den för att den ska leverera, kör den även i stock så det kanske är en anledning iofs. Testat den och fick upp den i 5.0 utan problem och då låg den på 70-80grader i prime95 med avx, helt klart godkänt redan där. Förstår varför "tandkrämen" är ett problem dock, men den börjar inte throttla förrän runt 95 grader ändå. Ger jag en processor 2 år extra att leva när den ändå är sliten så fan spelar det för roll egentligen? Just my 2 cents.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Delidda AMD APU.
https://www.anandtech.com/show/12640/amd-ryzen-delidding

edit I tabellen har alla Intel som slutar på -E lödd kapsel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

DerBauer har gjort några delidvideos på AMD CPUs också om du är intresserad av det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

DerBauer har gjort några delidvideos på AMD CPUs också om du är intresserad av det.

Tackar, skall brygga en kopp kaffe och kika lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tackar, skall brygga en kopp kaffe och kika lite.

Det är rätt tråkigt så du är medveten om det. Men om du får i dig en kopp kaffe på grund av dom så är det ju en vinst oavsett.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då får du CPU och GPU i ett. Intel har inget i närheten av.

Intels inbyggda duger, beror ju på vad man ska göra men ja Intel kommer inte i närheten pris/prestanda om man ska köpa tex ett GT1030 till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Knappast.

Dags att träna😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joih1:

Dags att träna😉

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man koppla in en sladd i ett nätagg kan man delidda en CPU, kan man tycka. Allt som behövs är ju ett rakblad (vilket alla nördar borde ha hemma oavsett om det är en han hen eller hon.).

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har aldrig köpt argumentet att det är pgr av ekonomi som Intel slutade med fastlödda värmespridare.
Jag köper att det kan bli en högre tillverkningskostnad med fastlödd - kylpasta. Men....
Säg att det kostar 5$ mer/CPU, då lägger man väl på 10$ på MSRP.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Administrativ avgift

@Nautilus011: Ekonomi , problem vid lödning och framförallt naturen. Ämnet de använder för att löda är inte direkt miljövänligt, Intel storsatsar på miljön framförallt. Därav har vi mer sett energiförbättringar än prestandahopp.

Sen ska vi framförallt inte glömma bort att nästan alla moderkort XMP profiler bara totalt matar processorerna med volt så att de går väldigt varma. Egentligen är det inget stort problem , de som vill max överklocka får delida och vi normala överklockare klarar oss med en 8700k i 5GHZ som kanske går i ca 80C, skadar inte mig direkt att processorn går i 80 mot 65.

Ovan kan jag ex nämna att med XMP profilen fick jag ca 75-80C med min 8700k medans med en mild överklockning på 4,8GHZ 1,2V så har jag bara 65-70.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Så kort och gott, mer komplicerade produktnamn och något kunder borde fått för länge sedan....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det borde de göra på alla sina CPUer. Jag blev själv tvungen att delidda min 6700k för att den throttlade. Fick ner tempen 20 grader vid max load. Helt oduglig kylpasta från fabrik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Men nu förstår jag inte.
Orsaken till tandkrämen var ju ren omtanke om kunderna, en fastlödd spridare skulle ge en massa otäcka mikrosprickor.
Skiter plötsligt Intel i sina kunder?

Större krets, säkert därför dom kan rationalisera det. AMD använder ju dessutom annan kretstillverkare så kan ju spela in. Men lite konstigt med tanke på att i9 7980XE inte är lödd som är ett riktigt monsterchipp!

Troligen bara PR avdelningens ursäkter för att inte ha lött tidigare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Visst blir man sugen men jag klarar mig länge på min 7700k tror jag iaf ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jo de är väl sant att de inte direkt är relevant som du säger

Men de är väldigt sorgligt att intel inte löder dem eller ahh rent av skamligt i alla fall när de kommer till SkyLake-X för dem hade tandkräm om jag inte mindes fel och för de priset dem går på så tycker jag att man borde löda dem oavsett hur konkurrensen ser ut. Nu vet jag inte hur stor skillnaden är mellan att ha dem lödda jämfört med kylpasta ur kylning/värmesynpunkt och överklockningspotential samt i prestanda men de verkar som att de är en stor grej av vad jag har läst.

För min egna del spelar de ingen roll alls då jag troligen inte märker någon skillnad i prestanda eller hur varm den blir, så länge jag får bättre prestanda än min nuvarande i3 6100 (som har tandkräm) när jag köper en R3 2200G eller R3 2300X.

Det gör ganska mycket, 15-20 grader ungefär (loadtenperatur). Man vinner om inte annat ljudnivå om man vill gå den vägen.
2300x är lödd, 2200g är det inte.

Mja, entutiestprocessorerna borde man låtit hålla lödda helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Det gör ganska mycket, 15-20 grader ungefär (loadtenperatur). Man vinner om inte annat ljudnivå om man vill gå den vägen.
2300x är lödd, 2200g är det inte.

Mja, entutiestprocessorerna borde man låtit hålla lödda helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

det är lite roligt ändå eftersom jag använt samma fläkt till både 1600 och 8700. Ingen av processorerna var direkt högljudd men 8700k med samma fläktar och grafikkort går helt klart svalare. vs prestanda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Det gör ganska mycket, 15-20 grader ungefär (loadtenperatur). Man vinner om inte annat ljudnivå om man vill gå den vägen.
2300x är lödd, 2200g är det inte.

Mja, entutiestprocessorerna borde man låtit hålla lödda helt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Holyshit de är såpass!?

Men visste redan att 2200G hade pasta medans 2300X har lödd men i så fall så kanske jag ska gå på den senare istället. Dock så känns de ju bra ifall man har iGPU ifall grafikkortet skulle krångla, 2400G finns ju annars om ja vill ha prestandan men de beror på hur mycket dem går ner på Black friday om dem ens går ned överhuvudtaget då.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /