Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Har idag jobbat 3 veckor utan en dag ledigt, och snittat 10h arbetsdag, ser inte ut som att det blir lättare arbetstider nästa vecka heller. Sliten räcker inte för att beskriva mitt sinnestillstånd.

Du är inte ensam, jag jobbar i princip 365 dagar om året med olika långa arbetsdagar. Nu i ensileringstider har jag haft liknande schema som du. Det som stör mig mest är att det kvittar hur mycket man jobbar, där är alltid mer som behövs göras.

Skrivet av Whaea:

Jag fick hem ett brev från länsförsäkringar i fredags där det står "Ditt autogiro hos länsförsäkringar upphör. Du kommer inom kort få dina försäkringspremier aviserade via inbetalningskort"

Jag har rätt svårt att förstå vad dom menar. Det som gäller är min hemförsäkring på min lägenhet och jag betalar ca 95 kr varje månad via autogiro men dom två senaste månaderna har jag missat betalning och det är i samband med att jag har fått en på kommunen som tar hand om mina pengar och gör upp en budget bara för att det ska bli lättare för mig. När han för över till mitt konto pengar så tar det alltid en dag, och har varit röda dagar nu så då har jag alltid missat betalnigarna eller när länsförsäkringarna ska dra pengar. Har missat flertal gånger efter jag har fått en som tar hand om mina pengar, och när jag har missat att ha pengar på mitt konto när dom ska dra så har dom bara dragit dubbla nästkommande månad.

Är det någon här som varit med om samma sak eller vet vad som kommer hända?
Jag undrar i första hand var "inbetalningskort" är för något, kan inte heller hitta det på länsförskringars hemsida?

Jag har kontaktat länsförsäkringar men dom kommer knappast svara på det idag, och är stressad och oroad över vad det betyder så jag hoppas på att kunna få hjälp här

Tack på förhand.

Inbetalningskort är faktura i brevlådan, förr skickade man in nedersta delen med brev till bankgirot men idag brukar de flesta mata in informationen i internetbanken för det är smidigare. Hade jag varit du skulle jag skällt lite på kommuntypen, du ska väl inte behöva missa sista inbetalningsdatum när hela poängen är att du behöver hjälp med det.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag fick hem ett brev från länsförsäkringar i fredags där det står "Ditt autogiro hos länsförsäkringar upphör. Du kommer inom kort få dina försäkringspremier aviserade via inbetalningskort"

Jag har rätt svårt att förstå vad dom menar. Det som gäller är min hemförsäkring på min lägenhet och jag betalar ca 95 kr varje månad via autogiro men dom två senaste månaderna har jag missat betalning och det är i samband med att jag har fått en på kommunen som tar hand om mina pengar och gör upp en budget bara för att det ska bli lättare för mig. När han för över till mitt konto pengar så tar det alltid en dag, och har varit röda dagar nu så då har jag alltid missat betalnigarna eller när länsförsäkringarna ska dra pengar. Har missat flertal gånger efter jag har fått en som tar hand om mina pengar, och när jag har missat att ha pengar på mitt konto när dom ska dra så har dom bara dragit dubbla nästkommande månad.

Är det någon här som varit med om samma sak eller vet vad som kommer hända?
Jag undrar i första hand var "inbetalningskort" är för något, kan inte heller hitta det på länsförskringars hemsida?

Jag har kontaktat länsförsäkringar men dom kommer knappast svara på det idag, och är stressad och oroad över vad det betyder så jag hoppas på att kunna få hjälp här

Tack på förhand.

Du bör nog börja med att ta kontakt med den personen som ska ha hand om dina pengar. Den personen måste ju få veta av dig vilket datum du har Auto giro'n så dem kan föra över pengar i tid.

Gällande länsförsäkringar så verkar det stå så här:
"Verkan av utebliven betalning
Om täckning saknas för det aviserade beloppet på bankkontot sker något
av följande:
A.
Uppsägning med bifogat inbetalningskort skickas. Försäkringsgivarens
ansvarighet upphör eller förkortas i enlighet med vad som anges i
uppsägningen.
B. Förnyad avisering sker påföljande månad varvid obetald premie och
eventuell aviseringsavgift debiteras.
Om det efter sådan förnyad avisering (enligt alternativ B ovan) inte finns
täckning på bankkontot för det aviserade beloppet inträffar följande:
Detta autogiroavtal upphör att gälla. Försäkringen aviseras och ska
betalas i enlighet med de allmänna villkoren för betalning av premie i
försäkringsvillkoren för den försäkring premierna avser."

http://www1.lansforsakringar.se/pdf/AutogiroB50.pdf

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@klirre: Är van vid långa arbetspass, men brukar iaf ha en dag ledigt per vecka så man får vila upp sig lite. Men pga personalbortfall så får jag extra mycket arbete, det är tur man har semester om 2 veckor.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Du är inte ensam, jag jobbar i princip 365 dagar om året med olika långa arbetsdagar. Nu i ensileringstider har jag haft liknande schema som du. Det som stör mig mest är att det kvittar hur mycket man jobbar, där är alltid mer som behövs göras.

Inbetalningskort är faktura i brevlådan, förr skickade man in nedersta delen med brev till bankgirot men idag brukar de flesta mata in informationen i internetbanken för det är smidigare. Hade jag varit du skulle jag skällt lite på kommuntypen, du ska väl inte behöva missa sista inbetalningsdatum när hela poängen är att du behöver hjälp med det.

Tack för ditt svar.

Okej var det jag misstänkte men var väldigt osäker. Oroar mig nu om jag kommer få betala årsvis? Vet tidigare när jag pratade med länsförsäkringar att jag vill helst ha på faktura då jag fifflar med pengarna från saprkonto till "vanliga"kontot hela tiden och missar lätt när det kommer till den dagen dom ska dra pengar, fick till svars då att om jag vill ha det på faktura så måste jag betala årsvis.
(det var innan jag hade kommunen som hjälpte mig med pengarna)

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Du bör nog börja med att ta kontakt med den personen som ska ha hand om dina pengar. Den personen måste ju få veta av dig vilket datum du har Auto giro'n så dem kan föra över pengar i tid.

Gällande länsförsäkringar så verkar det stå så här:
"Verkan av utebliven betalning
Om täckning saknas för det aviserade beloppet på bankkontot sker något
av följande:
A.
Uppsägning med bifogat inbetalningskort skickas. Försäkringsgivarens
ansvarighet upphör eller förkortas i enlighet med vad som anges i
uppsägningen.
B. Förnyad avisering sker påföljande månad varvid obetald premie och
eventuell aviseringsavgift debiteras.
Om det efter sådan förnyad avisering (enligt alternativ B ovan) inte finns
täckning på bankkontot för det aviserade beloppet inträffar följande:
Detta autogiroavtal upphör att gälla. Försäkringen aviseras och ska
betalas i enlighet med de allmänna villkoren för betalning av premie i
försäkringsvillkoren för den försäkring premierna avser."

http://www1.lansforsakringar.se/pdf/AutogiroB50.pdf

Tack för ditt svar

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Stör mig på hur alla butiker plötsligt är ute efter ens telefonnummer när man står i kassan och ska betala med kort. Istället för att slå in koden vill de att man ska slå in sitt telefonnummer och framställer det som om man måste ange sitt nummer för att komma vidare så man kan slå in sin pin-kon till betalkortet. Givetvis kommer det ju dock fram att man inte alls måste slå in sitt nummer - men bara om man själv lyfter frågan.
Räcker väl att de alltid tjatar om sina förbenade medlemskort hit och dit hela tiden, som jag heller inte tänker skaffa.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Orutinerad som man är så skulle jag bara småhandla under lunchen, dvs lunchrasten, midsommar och bara turister full butiken, första man får ta sig förbi är mobben som raidar jordgubbarna. Tog mig förbi och fick tag i en yoghurt efter att ha gått myrsteg bakom några äldre. Sedan snabbt förbi brödhyllan, sedan tog jag sikte på kassorna och det var som att ta sig fram på en spelplan för att få göra en touchdown i slowmotion, ungar i knähöjd som man nästan snubblar över, kundvagn i skrevet när man genar runt ett hörn. En stockholmskärring skriker mig i örat när jag skyndar mig förbi, hon skriker till sin gubbe i andra änden av "korridoren" stackars sate som får lyssna på det tonläget hemma..... Kommer fram till kassorna och köerna är långa, bara fyllda kundvagnar och där står jag med min lilla kundkorg och ser lunchrasten försvinna.

Glad Midsommar!

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Orutinerad som man är så skulle jag bara småhandla under lunchen, dvs lunchrasten, midsommar och bara turister full butiken, första man får ta sig förbi är mobben som raidar jordgubbarna. Tog mig förbi och fick tag i en yoghurt efter att ha gått myrsteg bakom några äldre. Sedan snabbt förbi brödhyllan, sedan tog jag sikte på kassorna och det var som att ta sig fram på en spelplan för att få göra en touchdown i slowmotion, ungar i knähöjd som man nästan snubblar över, kundvagn i skrevet när man genar runt ett hörn. En stockholmskärring skriker mig i örat när jag skyndar mig förbi, hon skriker till sin gubbe i andra änden av "korridoren" stackars sate som får lyssna på det tonläget hemma..... Kommer fram till kassorna och köerna är långa, bara fyllda kundvagnar och där står jag med min lilla kundkorg och ser lunchrasten försvinna.

Glad Midsommar!

Som "inföding" boende på en semesterort kan jag bara lida med dig, sommargäster är förjävliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Som "inföding" boende på en semesterort kan jag bara lida med dig, sommargäster är förjävliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Det påminner mig om den här klassikern från Saltkråkan:

Farbror Söderman:
Ja, nu kommer sommargästerna. De är som Egyptens gräshoppor.

Farbor Melker:
Jaså du Söderman, du tycker inte om sommargäster du?

Farbror Söderman:
Jo nog tycker jag om dom, men nästan hela rasket är ju Stockholmare, å resten är ju egentligen bara skräp de också.

Permalänk
Medlem

@Boombaaz: Saltkråkan är ju ännu mer komiskt, de är ju stockholmare hela högen

Men ärligt talat är det rätt jobbigt när befolkningen i alla byarna tiodubblas över en helg och att köra till stan för att handla blir nästintill omöjligt. Enligt nån mätning för några år sedan passerar 1 miljon människor hamnplan i Simrishamn över sommarmånaderna, en stad med 7000 invånare enligt wikipedia.

Som jämförelse har jag bott i Lund, där är det proppfullt med studenter utom på sommaren när nästan alla åkt hem för att sommarjobba.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Idag tänkte testa antennuttaget på väggen för se om kan få in gratis digital kanaler på TVn. Gick och letade efter antennkabel och hittar jag nån? Näääää...för ett tag sen bestämde jag rensa bort lite kablar och slängde alla antenn kablar som jag hade. *fck*

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Så det kan gå när man byter in Durmaz %!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Så det kan gå när man byter in Durmaz %!

Skickades från m.sweclockers.com

Rättvis seger dock. Nu är det upp till bevis för Sverige mot Mexiko.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@MyRus
@fantomsmurfen

Kan inte annat än att instämma med den oerhörda besvikelsen över sveriges förlst.

Tyskland var dock det bättre laget tyckte jag, och hatten av för deras mycket vackra frisparks-mål i slutminuten.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Rättvis seger dock. Nu är det upp till bevis för Sverige mot Mexiko.

Absolut är det så

Jääkla surt bara :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Satt BOKSTAVLIGEN med öppen mun i en halvtimme efter 2-1 målet och bara stirrade på...jag vet inte vad. Tror aldrig jag varit med om en tyngre förlust, allt A-L-L-T i egna händer verkligen till att få ingenting. Wow. Sport suger ibland.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Sanazin: Galen på att Sverige förlorade mot Tyskland idag med 2-1 när det gick så grymt bra

Permalänk
Medlem

Måste verkligen skriva av mig, det är helt enkelt för mycket nu. Var beredd på wall of text om det nu är nån som läser.

Min barndom var väldigt krokig, min framtid var väldigt osäker. Min biologiska mamma var missbrukare av allt möjligt. Droger, alkohol, spel och sex. Flera gånger innan jag fick medvetande eller vad man ska säga (d.v.s < 4 år), så försökte hon ta livet av sig genom bland annat överdoser. En gång fick pappa komma och hämta mig och ringa efter ambulans för att hon hade stängt in sig i sovrummet och överdoserat heroin. Jag ska tydligen ha varit där med henne i lägenheten då, det är dock inget jag kommer ihåg. Redan vid födseln ångrade hon mig. Alla i rummet, d.v.s läkarna, pappa, farmor, faster och kanske någon mer såg på hela hennes uttryck att hon undrade vad jag var för något. Jag är född med LKG. Min LKG är dock inte särskilt seriös som den annars kan vara. Nu efter en otroligt många operationer genom åren syns det knappt, det är bara näsan som är lite krokig men det är inget som många reagerar på. Hon och pappa bestämde sig för att jag skulle ha ett dop. Alla kom, släktingar, släktingars släktingar och deras vänner och alla möjliga. Var väl kanske runt 100 pers där. Men gissa vem som inte kom? Någon som hellre tillbringade sin tid med att vara på fest, ta i sig droger, bli full eller vad hon nu gjorde.

En dag så hade min pappa råkat riva mig på halsen när han skulle tvätta mig efter jag hade badat. Det var inget som gjorde ont eller så, det var en enkel olycka bara och var inget allvarligt. Men dagen efter på dagiset jag gick på så tjatar personalen där varför jag har ett sår på halsen. Kommer inte ihåg vad jag svarade varje gång, men till sist så tröttnade jag och berättade då hela händelsen. Det kan ju inte vara så farligt, eller? Jo. Min pappa blev då direkt anmäld till socialen och hamnade då i en rättegång gällande om han skulle få behålla sin del av vårdnaden eller om bara min mamma skulle få vårdnaden. Efter mycket om och men så blev det till slut min pappa som fick behålla vårdnaden, till och med full vårdnad. Hade min mamma fått vårdnaden vet jag inte vad jag hade gjort, hade förmodligen rymt och dragit till pappa eller något. Eller kanske hade jag följt hennes fotspår? Vem vet, svårt att veta. Detta gjorde dock att jag var tvungen börja skolan ett år senare än alla andra.

Nu går jag på lågstadiet. Pappa gifter sig med en annan kvinna, de är fortfarande tillsammans. Med tiden har hon blivit den jag kallar för mamma, så om någon frågar vem min mamma är säger jag att det är hon. Har en stabil umgängeskrets, många kompisar, relativt omtyckt. Livet började stabiliseras, hade det bra både hemma och i skolan. Det kändes som att livet flöt på så pass bra att jag till och med hade lyckats förtränga allt det dåliga. Fram tills jag började 3an. Då började några av mina kompisar som jag hade varit bästa kompisar med sen dagis gå mot mig istället. Men det var inte så allvarligt att det var mobbing från dem, men däremot från några andra. Om minnet inte sviker helt nu så var det nu slagsmålen började bli mer frekventa, ungefär en gång i månaden eller vartannan månad. Jag brydde mig inte så särskilt mycket om detta, hade det fortfarande relativt bra.

Så börjar man 4an, är en glad pojke med gott självförtroende. Hade fler kompisar än någonsin nu, kändes helt ofattbart. Det dröjde dock bara någon månad, 2-3 månader kanske, tills nästan alla helt plötsligt börja hugga mig i ryggen. Kompisar som jag kände full tillit för, kompisar som var som mina soul-mates, kompisar som var mina allra bästa kompisar sen dagis. Jag kände mig värdelös, liten och förrådd. Det var dock inte helt slut än. Hade fortfarande runt 5 kompisar kanske som fortfarande stod vid min sida. Det kändes som ett stort steg ner från att ha känt nästan halva skolan men jag var nöjd ändå, eftersom de var lojala. Dessa kompisar var de enda som fortfarande ville umgås med mig både privat och i skolan. Det hade bildats ett sånt starkt band mellan oss att vi kände oss helt säkra med varandra, lojaliteten mellan oss var 110%. I ungefär samma period, 3-4 månader efter skolan hade börjat, så blev slagsmålen mycket frekventa, vi snackar ett par gånger i månaden, ibland några gånger i veckan. Slagsmålen var alltid mot mobbarna.

Vid den här punkten var nästan alla i skolan från 3an och uppåt mobbare mot mig, var väl kanske runt 100 personer. Ett slagsmål som verkligen har fastnat för mig är en gång på den enormt stora grusplanen vi hade neranför kullen som skolan låg på. Det hela började med att jag skojade lite med en klasskompis men det hela gick överstyr. Vet inte riktigt vad som hände sen men helt plötsligt stod 100-150 pers i en ring runt oss och heja på mig eller den andra. Första fighten vann jag, han går då iväg. Jag trodde det hela var över nu, men icke. Då går folk från publiken in istället och ska hämnas. Jag skriker då varför de inte kan låta mig vara. En av mina bästa kompisar rycker då in och sänker snubben. Såhär höll det på i säkert 10 minuter.

Nu är vi i slutet av 4an. Mobbingen mot mig är total, hade jag inte haft mina ca 5 kompisar så vet jag inte vad jag hade gjort. Lägligt nog, så berättar mina föräldrar att vi ska flytta! Helt otroligt, kunde inte fatta vad jag precis hade hört. Notera att jag inte någonsin har berättat för mina föräldrar angående mobbingen vid det här laget. En dag kommer jag hem med vinterjackan lite trasig vid sidan. Mamma frågar då vad jag gjort för att det ska ha hänt. För första gången berättar jag nu att jag blir mobbad, och har blivit det ett bra tag. Kommer inte ihåg mer än så mer än att hon blev totalt förstörd.

intro, tidig barndom

Nu har vi flyttat till Mora. Redan innan vi ens hunnit flytta dit känner jag glädje och hopp. Var det nu mitt liv skulle bli ett liv? Jag verkligen härjar runt i lägenheten, har aldrig varit såhär exalterad i hela mitt liv. Hör pappa ropa efter mig och min brorsa, en granne har hälsat på och vill välkomna oss. Hon är 2 år yngre än oss. Det här skulle bli starten för en period som är den allra bästa i hela mitt liv. Ska jag vara ärlig, så tror jag inte att den här höjdpunkten någonsin kommer slås. Det var verkligen en peak i mitt liv. Hon hade en brorsa, som senare skulle bli min allra bästa kompis jag haft. I början så kom vi inte överens så bra då vi var ganska olika och han var fråndragande, väldigt introvert medan jag var en extrovert person. Kommer jag ihåg rätt nu så dröjde det nästan ett år innan vi blev riktigt kompisar. Vi blev så pass bra kompisar att han istället för att umgås med sina förra kompisar så ville han umgås med mig och min brorsa istället. Vi hittade på så många roliga och galna grejer hela tiden, hade roligt hela tiden med varandra. Det var helt omöjligt att tröttna på varandra, som man annars brukar göra med folk, men inte vi. Även om vi kunde bråka mycket så var vi ändå bästa kompisar.

Vi båda var intresserade av spel, båda hade ett Xbox 360. Jag garanterar att detta stärkte våra band så OTROLIGT mycket, det är helt sjukt, det går inte att beskriva alltså. X360-eran är den bästa som jag upplevt som skedde samtidigt som mitt liv lekte. Det hela blev även ännu bättre när han hade en väldigt bra kompis som jag till en början nästan hatade, 1-2 år senare så blev vi nästan bästa polare.

Nu börjar grannkompisen högstadiet, jag går fortfarande i 6an. Han träffar en annan som skulle bli en av hans bästa kompisar. Vi blev en squad kan man säga. Livet som redan var otroligt bra blev just ännu bättre. Kändes som att det inte kunde ta stopp, peak'en som var verkade bara stiga och stiga och stiga, ungefär som en bubbla. Kanske för att det var just det, en bubbla. Mer om det sen. Vi började göra mer och mer galna saker på fritiden, vissa olagliga dock. Detta stärkte våra band ännu mer, som om det kunde bli starkare än vad det redan var.

Så börjar man 7an. Livet var bättre än någonsin, ända sen slutet av 4an, då jag flyttade, så verkade det inte bli något stopp på den där peak'en. Det blev dock något sämre i skolan men fritiden blev bara bättre. Då fritiden blev bättre så brydde jag mig inte så mycket om hur det var i skolan. Våran squad blev starkare, vi umgicks mycket mer, snackade mer, socialare liv än tidigare och så vidare. Började skaffa fler kompisar än tidigare, bland annat den där kompisen som jag i början hatade och en kusin till han. Den här tiden kommer jag inte ihåg så mycket, så det får nog räcka såhär. Det var dock här som min personlighet kraftigt gick mot introvert. Mitt sociala liv började ta skada, alla de dåliga erfarenheterna började komma upp som flashbacks. Det var även runt den här tidpunkten som jag fick reda på fler detaljer gällande min uppväxt och min biologiska mamma.

8an börjar nu, den gyllene tiden. Ett tag i alla fall. Squaden började bli lite svagare nu, men vi var fortfarande starka. Bland det första grannkompisen säger till mig är att han känner en tjej som är kär i mig. Kan ni tro det? En tjej som är kär i mig? Inte jag heller, men det var tydligen så nu! Hon var i princip uppe i taket efter att ha träffat mig för första gången efter kompisen hade introducerat oss. Vi började snacka, mest sms och facebook, i ungefär en månad. Jag har haft lite svårt med att prata med tjejer av någon anledning sen ungefär 6an. Vet inte om det kan bero på att jag inte är van kanske? I alla fall, vi smsade och skrev på facebook väldigt intensivt. Vi kunde skriva med varandra hela dagarna. Trots detta, så kände jag ändå någonstans att det här kan inte vara på riktigt. Hon leker med mig, ingen kan vara kär i mig. Det gör att jag är lite tveksam i skolan när vi ser varandra. Till och med så att jag dissar henne i matsalen. Flera gånger frågade jag vilken matsal hon satt i, då kommer jag dit och ser henne förväntansfull. Tror ni jag sätter mig där? Nej, jag sätter mig hos mina andra kompisar istället. Jag vågade liksom inte ta steget från skrivandet till handling så att säga, jag var för rädd att göra något fel så att jag förlorar henne. Det jag inte tänkte på dock var ju att mina handlingar var just det som gjorde att jag förlorade henne. I början kände jag inte något särskilt, brydde mig inte så mycket om det, skämdes lite bara. Några månader senare dock så fattade jag att jag är ledsen för att jag gjorde som jag gjorde. Speciellt nu är jag väldigt ledsen över de misstag jag gjort i mitt liv, bland annat detta med tjejen.

Början av 9an var ingen speciell höjdare. Squaden var i princip förlorad nu, grannkompisen och jag hängde väl lite då och då istället för bokstavligen vartenda dag. Detta gjorde att jag sökte mig till andra kompisar. Blev otroligt bra kompisar med en som jag gick med i 6an, med han som jag i början hatade och hans kusin. Ingen av dessa kunde dock komma i närheten av det jag hade med grannkompisen. Kanske dags att säga nu att klassen aldrig riktigt varit mina kompisar. Ända sen 7an var jag den tysta snubben i hörnet. Det här ändrades dock markant under vårterminen. Helt plötsligt så var jag en helt annan person, till och med så alla i klassen regelbundet frågade vad som hänt med mig. Jag blev en slags symbol för klassen, snubben som folk förknippade klass 9A med.

livets peak

Nu skulle man börja gymnasiet! Grymt va!? Eller inte. När man går i grundskolan kanske man tänker att det blir grymt, men för mig och alla jag kände blev livet helt annorlunda. Ingenting var detsamma längre, absolut ingenting. Hur fan skulle jag klara av det här? Squaden var totalt borta nu, mest tack vare att mina föräldrar och grannkompisens mamma börjat bråka, så kompisen visste inte riktigt hur han skulle göra. Han fick till och med totalt förbud från att träffa mig eller min brorsa. Att börja gymnasiet blev att istället för att ha ca 30 kompisar så hade man 3 kompisar + klassen. Klassen var dock inget vidare, kanske inte var de som var något fel på men snarare mitt val av program. Jag fick nämligen panik när man skulle välja inför gymnasiet. Jag hade alltid varit inställd på något teknik-program, vilket var jag inte säker på än. Det blev så att jag valde 3 teknik-program och lämnade in. So far, so good. Men sen några dagar innan sista datumet för ändringar så panikändrar jag mitt förstahandsval till fordon. Jag tänkte, jag är ju uppväxt med bilar? Min pappa bodde i princip i garaget innan vi flyttade. Hade också hört att man inte ska välja något man håller på med på fritiden. Det bidrog också till min ändring.

Första året verkade flyta på rätt bra, hade dock förlorat 1 av de 3 kompisar jag hade på grund av en grej han gjorde. Det började verkligen kännas av att livet började bli ostabilt. Jag vägrade dock acceptera det faktumet och köttade alltså vidare istället som om allt är som det ska.

Andra året på gymnasiet! Året innnan sista året som är året innan man får jobb! Började ganska bra. Förhållandet mellan mig och klassen var stabil, kom överens med alla och fick äran att få hålla på med en SAAB 9-5 -06! Skulle byta koppling på den, var en trevlig erfarenhet att lära sig faktiskt. Det hela blev dock en kovändning när 1orna i fordon helt plötsligt skulle ta över vårat klassrum så fick vi flytta till ett annat som var ovanför deras. Jag gillade verkligen inte dem, de var 100% inne på att EPA + festa 24/7, är vägen att gå i livet. HELT tvärtom mot mig, som aldrig ens blivit full eller ens kännbart av alkohol. Det mesta jag druckit är 2x 50cl Corona Extra 3.4% på en kväll. Helt otroligt vad fort mitt mående gick ner till botten. Kan än idag inte sätta grepp på det. Jag tror att jag pushade mina gränser hårdare än vad jag klarar av genom att gå klart 1an och nästan halva 2an innan jag erkände för mig själv att det här är inte rätt för mig. Jag insåg nu att fordons-programmet inte är min grej, jag skulle valt teknik i Falun istället och få lov att pendla med buss ca 4h totalt varje dag.

Miin vardag i skolan blev att dölja mitt mående så gott jag kunde. Jag vistades inte mer än absolut nödvändigt i varken verkstaden eller klassrummet. Så fort jag fick chansen drog jag in till vårat omklädningsrum och lade mig på soffan eller gick till Statoil och köpte en grillad korv + Trocadero eller Dr. Pepper.

Min vardag hemma blev att isolera mig så mycket jag kunde i mitt rum. Varje dag så låg jag i soffan och skakade, jag var livrädd för att dra till skolan dagen därpå och för vad klasskompisarna skulle säga om mig. Samtidigt som jag låg i soffan så skrev jag i en gruppchatt med 1 av de 2 kompisarna hade kvar tillsammans med 3-4 andra. Det hjälpte faktiskt något ändå. Fick också lite mer OCD än vad jag annars kan tyckas ha. Ville ha nästintill allt i rummet perfekt, kändes nästan som ett tvång. Jag stod inte ut med alla dessa "stökigheter" i mitt rum. Kunde duscha 2-3 gånger om dagen, äta 1-3 mackor varje timma, åt nästan ingenting under middag, vågade inte ha ögonkontakt med varken brorsan eller föräldrarna och massa annat. När jag drog till skolan och skulle gå i korridorerna kändes det som hela mitt liv skulle rasa samman precis vilken sekund som helst. Folk tittar på mig, vad vill de? Är det nåt fel på mig? Är jag ful som stryk? Jag är värdelös, en sopa, borde aldrig ha kommit till denna värld. Dessa var några av de tankar jag hade vartenda dag. Såhär hade jag det i ca 6 månader.

Vet inte riktigt varför jag skriver om den här perioden då det inte går att förklara hur det var.

depression

Nu till det som jag verkligen vill förstå. Är det bara nostalgi kring min peak-period eller skulle man kunna uppleva något liknande igen? Det känns inte som jag kan det. Dels för att man var i tidigt tonåren, så man var lite piggare på att vara ett "barn" då än nu när man är 20 bast. Jag har flera gånger provat göra några av de grejer som jag tyckte var roligast med några kompisar som jag hade förr, men det kändes inte lika roligt, inte ens nära. Känns som att man vuxit ifrån sånt. Har till och med tagit kontakt med den där kompisen som jag sa upp bekantskapen med under första året på gymnasiet. Innan bekantskapen tog slut så var vi bästa polare efter jag hade förlorat min grannkompis. Men hur jag än försöker nu så känns det bara tomt eller vad man ska säga när vi umgås. Är det dags att erkänna att det inte kommer bli något mer än så med han något mer? Ska jag släppa taget?

Är problemet jag har att jag inte kan släppa taget och gå vidare i livet? Jag har försökt göra det flera gånger, men min peak har verkligen etsat fast i mig. Jag har rent generellt svårt att släppa saker och ting, men just den här perioden har jag inte lyckats släppa en enda dag sen 9an. Det sitter och gnager på mig vartenda dag, även nu ca 4 år senare.

Skulle även vilja ta kontakt med den där grannkompisen igen, men jag vågar helt enkelt inte. Tänk om han har lyckats gå vidare? Tänk om han inte bryr sig längre? Det var 4 år sen vi snackade sist.

är det bara nostalgi?
Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag bli riktigt otåligt och irriterad på PostNord inkompetens!

Väntar på en elcykel skickad från Tyskland. Stod det skulle leverera 21 Juni Torsdag och det har stått helt stilla hos Toftanäs. Från 1 dag från förra Ons till På Väg nu bara. Förstår inte hur Tyskland klarar av frakta en cykel med 30 mil avstånd till Sverige på 1 dag och PostNord klarar inte av att frakta cykeln med också 30 mils avstånd inom Sverige?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nu börjar jag bli riktigt otåligt och irriterad på PostNord inkompetens!

Väntar på en elcykel skickad från Tyskland. Stod det skulle leverera 21 Juni Torsdag och det har stått helt stilla hos Toftanäs. Från 1 dag från förra Ons till På Väg nu bara. Förstår inte hur Tyskland klarar av frakta en cykel med 30 mil avstånd till Sverige på 1 dag och PostNord klarar inte av att frakta cykeln med också 30 mils avstånd inom Sverige?

https://i.gyazo.com/05b015d7f98d84cba15e2505df231b2e.png

För att det har varit långhelg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

För att det har varit långhelg.

Skickades från m.sweclockers.com

Onsdag och Torsdag är också långhelg?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Torsdag var väl halvdag för många?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Onsdag och Torsdag är också långhelg?

Antingen har den fastnat på sortering och sedan har midsommar strulat till det, eller så är det för att paketet ska köras ut till dig (antar jag eftersom du köpt en cykel via Bikester ser det ut som) som midsommar ställer till det. Men du har mina fulla sympatier, det är aldrig kul att vänta på en cykel.

Permalänk
Medlem

Men för helvete PostNord lögnare. Fick notis om att mitt paket har leverats kl 10:37. WTF! Är hemma hela morronen och inte jävlar har nån kommit och rint på dörren eller leverat paketet. Är dom helt dumma i huvudet!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Men för helvete PostNord lögnare. Fick notis om att mitt paket har leverats kl 10:37. WTF! Är hemma hela morronen och inte jävlar har nån kommit och rint på dörren eller leverat paketet. Är dom helt dumma i huvudet!

Det är inte bara PostNord som muppar till leveranser.

UPS skulle idag leverera ett paket hem till dörren, och jag (och min sambo) har varit hemma hela dagen men inte fan har UPS varit här.

Däremot står det i deras tracker att jag inte varit tillgänglig... Jag blir så jäkla less.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv

Herregud, John Mcafee, skaparen av antivirusprogrammet och firman Mcafee, är tydligen mannen bakom drogen badsalt, som får folk att äta varandra, samt andra onämnbara saker. Vilken historia!!

Sjukt hur folk kan bli..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Herregud, John Mcafee, skaparen av antivirusprogrammet och firman Mcafee, är tydligen mannen bakom drogen badsalt, som får folk att äta varandra, samt andra onämnbara saker. Vilken historia!!

Sjukt hur folk kan bli..

Mhm... källa på det kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Semester började den 15, och 3 dagar senare blev jag förkyld, känns som att jag kommer dö, feber, hosta så man tror att lungorna kommer ut, ont i halsen. Ska börja jobba på måndag igen, och skitet ser fortfarande att hålla. Värsta semestern ever

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: Vet du inte om att man kan avbryta semestern om man är sjuk och ta den senare istället? Eller hade du gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Semester började den 15, och 3 dagar senare blev jag förkyld, känns som att jag kommer dö, feber, hosta så man tror att lungorna kommer ut, ont i halsen. Ska börja jobba på måndag igen, och skitet ser fortfarande att hålla. Värsta semestern ever

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Trebsor:

@babgjyshi: Vet du inte om att man kan avbryta semestern om man är sjuk och ta den senare istället? Eller hade du gjort det?

Precis som Trebsor skriver så räknas inte semesterdagarna om du är sjuk, utan går som sjukdagar istället. Du borde därmed endast ha utnyttjat tre semesterdagar som jag förstår det. (Om det var vardagar, beroende på hur du jobbar.)

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |