Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Någon som vet om denna 75 kronors avgiften är borta på paket ifrån Wish? Gäller den på bara på wish eller andra företag som Aliexpress? Någon som har testat?

Wish lägger på en avgift för att göra jobbet + momsen, sedan den 14'de. Så allting har blivit lite dyrare vid utcheckning, men PostNord tar inte längre någon avgift + moms. (Nå, ska inte. Jag har inte provat. Om de trots allt gör det, så gör de fel, och man får bråka tills man får tillbaka pengarna.)
Och det gäller enbart Wish i nuläget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

vad jag kan se så läggs det inte på några avgifter på wish. Nu har jag inet gått så lång att jag checkat ut men summan som står i kassan är då inga 25% påslag, snarare ökar rabattsatsen som står i fältet ju mer du handlar för, jag la prylar för 2350sek i varukorgen, med rabbatten blev det 2014se när jag skulle check ut. Borde ha blivit uppemot 2600sek om man ska räkna in 25% moms.

Nu handlar jag och kommer aldrig att handla från wish men vad jag kan se så görs inga påslag direkt i kassan iaf.

edit testade att gå hela vägen och valde klarna och den summan som ska dras från kontot är fortfarande utan påslag.

Permalänk
Skrivet av anon910:

vad jag kan se så läggs det inte på några avgifter på wish. Nu har jag inet gått så lång att jag checkat ut men summan som står i kassan är då inga 25% påslag, snarare ökar rabattsatsen som står i fältet ju mer du handlar för, jag la prylar för 2350sek i varukorgen, med rabbatten blev det 2014se när jag skulle check ut. Borde ha blivit uppemot 2600sek om man ska räkna in 25% moms.

Nu handlar jag och kommer aldrig att handla från wish men vad jag kan se så görs inga påslag direkt i kassan iaf.

edit testade att gå hela vägen och valde klarna och den summan som ska dras från kontot är fortfarande utan påslag.

Om du handlar för 2350 kr, ska du inte bara betala moms utan även tull. Det kanske är för krångligt för Wish att beräkna alla tullsatser så att de vet vad de ska fakturera. Sedan kanske de tänker att kunderna föredrar att säljaren deklarerar varuvärdet som 500 eller 1000 kr så att Postnord räknar med alldeles för låg moms och smugglingslösningen kanske förutsätter att kunden betalar moms till Postnord istället för att pengarna samlas in via Wish.

Permalänk
Inaktiv

ja, det var ett exempel jag tog, vad jag kan se så läggs det då inte på varken moms el tull, var det inte det som var meningen? Inte det minsta svårt att räkna ut en en tull och momssats, det var väl det som avtalet gik ut på.

Sedan är det inte tull på alla varor, men 25%moms på allt

Permalänk
Skrivet av anon910:

ja, det var ett exempel jag tog, vad jag kan se så läggs det då inte på varken moms el tull, var det inte det som var meningen? Inte det minsta svårt att räkna ut en en tull och momssats, det var väl det som avtalet gik ut på.

Läs på Postens sida, under "Frågor och svar om avtalet med Wish":

Citat:

PostNords avtal med Wish täcker inte beställningar gjorda med ett värde över 1 500 kronor.

Det är visst svårt att räkna ut en tullsats. Bland annat kan man behöva veta vilket företag som tillverkat varan eftersom det i vissa fall kan vara olika tullsats för olika företag. Även tillverkningsland behövs. T.ex. är det 37,8% tull på jordnötssmör (varukod 2008 11 10 00) tillverkat i USA, men det blir bara 12,8% om det är tillverkat i Kina. Säljaren kanske inte har fyllt i varukod, tillverkare eller tillverkningsland på ett maskinläsbart sätt och då måste någon slå upp rätt koder manuellt.

Det står även att moms och tull betalas av mottagaren om du beställer en så kallad "restriktionsvara". Restriktionsvaror är saker som parfym som beläggs med tull från första kronan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om du handlar för 2350 kr, ska du inte bara betala moms utan även tull. Det kanske är för krångligt för Wish att beräkna alla tullsatser så att de vet vad de ska fakturera. Sedan kanske de tänker att kunderna föredrar att säljaren deklarerar varuvärdet som 500 eller 1000 kr så att Postnord räknar med alldeles för låg moms och smugglingslösningen kanske förutsätter att kunden betalar moms till Postnord istället för att pengarna samlas in via Wish.

Om det är samma säljare så ska tull betalas, men om man bara plockar olika saker på Wish så är ju risken stor att det är olika butiker och då blir det ju ingen tull. Och även om man handlar från samma säljare så brukar dem hantera varje vara som egen order, och då blir sällan värdet tillräckligt högt.

Och tror att avgiften är inbakad i frakten, då frakterna generellt har blivit högre mot vad dem var förut.

Permalänk
Medlem

Wish verkar bara lägga på lite extra frakt, om säljarna vet vad de ska göra eller inte är väl inte så tydligt hur som helst – frakten hade de redan höjt för Sverige innan avtalet. Ingen information har kommit från Wish som man kan se offentligt, inte ens information riktad mot säljarna. Så innan de klargör läget så kan ni nog inte riktigt vänta er att de förbetalt momsen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Wish verkar bara lägga på lite extra frakt, om säljarna vet vad de ska göra eller inte är väl inte så tydligt hur som helst – frakten hade de redan höjt för Sverige innan avtalet. Ingen information har kommit från Wish som man kan se offentligt, inte ens information riktad mot säljarna. Så innan de klargör läget så kan ni nog inte riktigt vänta er att de förbetalt momsen.

Det där låter lite farligt. På sidan jag länkade till i mitt förra inlägg, skriver Postnord:

Citat:

Wish sätter på en speciell etikett på paketen som skannas vid ankomst till Sverige.

Säljarna måste ju förstås få veta att de behöver sätta på den speciella etiketten för att det ska funka; annars tar väl Postnord ut en avgift vid ankomst till Sverige.

Permalänk
Medlem

jag fick ett kina paket i fredags kostade 485:-, jag fick inga extra avgifter whatsoever... tur?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Administrativ avgift

@Pelle: Vad slutade spårningsnumret på? ex CH/RN osv Kanske slank igenom ett EU land? annars får man väl säga grattis Du får köpa en pizza för slanten ^^

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Köpte klistermärken för en dollar från unixstickers.com, jag citerar:
“all of our packages are shipped with duties, taxes and transportation paid for”
Men nu vill Postnord ha avgift betald á 77:-, vad gäller? Det är skickat ifrån USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Köpte klistermärken för en dollar från unixstickers.com, jag citerar:
“all of our packages are shipped with duties, taxes and transportation paid for”
Men nu vill Postnord ha avgift betald á 77:-, vad gäller? Det är skickat ifrån USA.

Vad som gäller är nog att det dom skriver att dom har betalat har postnord inte sett röken av så då får du betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Fick nyss ett paket, som PostMord suttit och klämt på sedan jag betalade avgiften i början av april.

Fyra telefonsamtal med timslånga väntetider innan man kom fram, och flera mejl konversationer.

Nästan tre månaders väntetid.

Saken var gjord i rostfritt stål och glas bland annat, men PostMord hade genom en övermänsklig ansträngning lyckats skada innehållet.

Så alla samtal, mejl, väntetid och annat elände, samt då skadat innehåll.

Allt detta för att snika in importmoms på hela 8 Kr och 12 öre - vilket veritabelt helvete man skapat för sina kunder, och för så oändligt små pengar.

Ja förstås även då den där lilla avgiften till PostMord på 75 Kr då, men det är ju bara en trevlig serviceavgift.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Köpte klistermärken för en dollar från unixstickers.com, jag citerar:
“all of our packages are shipped with duties, taxes and transportation paid for”
Men nu vill Postnord ha avgift betald á 77:-, vad gäller? Det är skickat ifrån USA.

Just nu är det väl bara Wish som har avtal med Postnord om att betala avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Pelle: Vad slutade spårningsnumret på? ex CH/RN osv Kanske slank igenom ett EU land? annars får man väl säga grattis Du får köpa en pizza för slanten ^^

Jag vet faktiskt inte, glömde kolla, såg bara ut som paketet hade fått en ny lapp på sig i luxemburg

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciccipop:

Just nu är det väl bara Wish som har avtal med Postnord om att betala avgiften.

Nej.
Vem som helst kan betala moms/tull. Sen bara för att det står på en utländsk hemsida att dem sköter moms/tull innebär det ju kanske inte att dem gör det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Köpte klistermärken för en dollar från unixstickers.com, jag citerar:
“all of our packages are shipped with duties, taxes and transportation paid for”
Men nu vill Postnord ha avgift betald á 77:-, vad gäller? Det är skickat ifrån USA.

Be säljaren skicka kvitto/bevis på att dem betalat tull/moms.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hur är det för brevstorlek utan trackingnummer? Mitt senaste slank igenom (om inte postnord nu skickar faktura i efterhand).
Glad i hågen är jag för det då jag slapp 75kr i avgift men är det så det slinker igenom normalt sett?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fick precis meddelande om att mitt Kinapaket som jag har betalat importavgift för nu har blivit uthämtat 70mil från mig. Detta i samma veva som jag frågade varför det tar sån lång tid att få hem kollit. Jag har väntat sedan i början av året...kul...

Någon mer som varit i samma sits? Vad gör man?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Någon som har beställt från DBrand? Verkar ha fastnat hos postnord.. Det finns inget trackingnummer heller, riktigt surt.. Det är inte ofta ett företag börjar ta ut avgifter och blir segare att hantera posten. Rimligt.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Köpte klistermärken för en dollar från unixstickers.com, jag citerar:
“all of our packages are shipped with duties, taxes and transportation paid for”
Men nu vill Postnord ha avgift betald á 77:-, vad gäller? Det är skickat ifrån USA.

Skrivet av Defender:

Nej.
Vem som helst kan betala moms/tull. Sen bara för att det står på en utländsk hemsida att dem sköter moms/tull innebär det ju kanske inte att dem gör det.

Kan inte se att de skickar DDP. Fick du ingen fraktkostnad på 200-300 kr för klistermärkena så kan de hur som helst inte skickat DDP. Skickar de ett brev med USPS finns det inget sätt att förbetala momsen.

Permalänk
Medlem

Moms och avgift på gratis varor från Kina

Hej!

Hittade en rolig kampanj online där ett företag bjöd bort upp till 3st ringar gratis. Sagt och gjort så betalade jag 0kr för dessa, samt 18.95 dollar i frakt. Säljaren har valt att skicka alla 3 i separata paket vid olika tidpunkter ända från Kina, och har på 2 utav 3 paket (väntar på sista) satt värdet 1.31$ och 0.71$.

När man får ett litet paket med "värdet" 0.71$ så får man betala 1.57 kr i moms, samt 75kr hanteringsavgift. Vad i helvete? Så nu får jag betala 75kr x3 för de 3 paketen i ren hanteringsavgift vilket inte är särskilt tilltalande. Detta är vad jag vill kalla för organiserad brotslighet!

Så till min fråga:
- Om en vara är gratis, har postnord rätt att ta ut avgifter för dessa?
- Kan jag vid uppvisande av kvitto begära tillbaka de pengarna som jag fått betala in för att få ut mina paket?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

hanteringsavgift har ju inte med värdet att göra...

moms från första kronan på varor från kina och 0.7 dollar är väl typ 6kr så låter vettigt

Permalänk
Medlem

Skickades det från ett företag eller från en privatperson?
Om det var från ett företag ska du betala moms från första kronan (även på gåvor), var det däremot från en privatperson så är gåvor upp till 500 sek momsbefriade.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

@Thriss: är det från wish? annars får du betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamex:

hanteringsavgift har ju inte med värdet att göra...

moms från första kronan på varor från kina och 0.7 dollar är väl typ 6kr så låter vettigt

Nu var ju värdet felaktigt utskrivet, därför jag undrar om det är aktuellt att ens hantera mitt paket om värdet hade varit 0kr. I övrigt så är ju deras beräkning vettig.

Yes box, sökte på nyckelord som "tull", "moms", "importavgift", "kina", "postnord", men fick upp antingen trådar med uppemot 3000 svar, eller som jag inte kände var helt relevanta för mitt problem då det som gällde var specifikt för gratisvaror som i gåvor. Förbisåg helt enkelt den du länkade till, men har nu läst den och den har förklarat mycket, tack!

Skrivet av JSvanberg:

@Thriss: är det från wish? annars får du betala

Nix, från en .com websida.

---
Tack för svaren allesammans, jag har förstått att det mer eller mindre är lönlöst att driva detta

Permalänk
Medlem

Man ska betala moms på frakten också, så det kommer bli hanteringsavgift och moms oavsett om du får till värdet till "rätt" summa.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan inte se att de skickar DDP. Fick du ingen fraktkostnad på 200-300 kr för klistermärkena så kan de hur som helst inte skickat DDP. Skickar de ett brev med USPS finns det inget sätt att förbetala momsen.

Det verkar vara skickat med "UPS Innovations", kan moms betalas in med det? Bild: https://imgur.com/a/i5Q1iAx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Det verkar vara skickat med "UPS Innovations", kan moms betalas in med det? Bild: https://imgur.com/a/i5Q1iAx

Säger inte vilken tjänst som används, tror dock att i stort sett alla deras tjänster kan använda sig av DDP som tillval.

Har du beställt klistermärken för 1 dollar (och gratis frakt?) så kan du däremot glömma att de betalat alla importavgifterna. Jag vet inte varifrån du fått den texten. Hade de skickat DDP borde de ta betalt för det. Du får fråga Unixstickers/Stickermule vad de sysslar med.

I övrigt kan det framgå av blanketten vilken Incoterms som gäller.