Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har nog svårt att få igen avgiften om du klagar i efterhand.

Men betalar man inte, kanske Postnord skickar tillbaka försändelsen till avsändaren innan de fixar så att det blir rätt avgift.

Du kan ju testa att betala och sedan efter leverans reklamera korttransaktionen med motiveringen att Postnord inte följt avtalet mellan dig och Postnord, punkt 4.1:

Citat:

PostNord kommer att deklarera Postförsändelserna till Tullverket utifrån de uppgifter som framgår av den deklaration, s k CN 22- alternativt CN 23-deklaration, som Världspostfördragen hänvisar till och som avsändarna fäster på Postförsändelsernasamt enligt överenskomna processer med Tullverket.

Av CN22-deklarationen framgår det att det är en gåva från en privatperson och om Postnord deklarerat försändelsen som något annat, har Postnord brutit mot avtalet. Kräv tillbaka pengarna genom din bank med motiveringen avtalsbrott från Postnords sida och se vad som händer.

Om man tvingas ringa dem, skulle det vara bra om man kunde begära timersättning för tidsspillan.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Kan inte kundtjänst lösa ärendet så kanske det är lika bra att betala, men du kommer ju få begära tillbaka speditionsavgiften från PostNord och eventuell moms från Tullverket om du inte kan reklamera transaktionen. Alltid lättast att ringa först och försöka lösa, för att hålla på och kontakta dem i efterhand för att få ersättning/pengarna tillbaka kommer/riskerar kräva fler samtal/mail. Sen har vi redan konstaterat att PostNord aldrig följer avtalet så det är inte mycket att hänvisa till.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sen har vi redan konstaterat att PostNord aldrig följer avtalet så det är inte mycket att hänvisa till.

Om Postnord aldrig följer avtalet, bör det ju vara ännu lättare att få igenom kortreklamationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om Postnord aldrig följer avtalet, bör det ju vara ännu lättare att få igenom kortreklamationen.

Beror väl helt på din bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo avgiften skulle ju vara helt borttagen.

Stod det på wish vid beställning att momsen var pålagd?
Jag kör på engelska men nuförtiden står det ”VAT included” vid alla priser i appen...

Har du moms med på wish-fakturan så borde det bara vara att kontakta PostNord, har du inte moms på fakturan så hann du väl tyvärr vara för snabb med bedtllningen...

Jag märkte på Wish att trots att det står att momsen ingår i priset så blir leverans-avgiften högre i takt med varans värde (oavsett varans vikt), så det verkar som att det bakas in hanteringsavgifter och andra avgifter in i fraktpriset också? Det betyder att billiga varor kommer undan med låga avgifter medan dyrare varor får avgifter motsvarande dubbla eller trippla hanteringsavgiften utöver momsen? Jag är ändå mindre missnöjd efter nya avtalet mellan Wish och Postnord vad gäller billigare saker. Jag har dock ej ännu köpt nåt på Wish för att veta om det funkar.

Permalänk
Medlem

Fick svar av postnords kundtjänst idag, jag frågade dem varför jag får avgift på ett wishpaket efter datumet blablabloa..

""""tack för ditt mail!
Då det inte går att avgöra om denna försändelse är skickad ifrån Wish har jag ingen möjlighet att ta bort moms eller avgift ifrån din försändelse. Jag ber dig kontakta avsändaren i detta ärende. För att få din försändelse vidare hanterad och skickad till dig behöver du betala in moms och hanteringsavgift på moms.postnord.se""""

så jag måste i princip betala för att få paketet verkar det som.. återkommer när jag får svar från wish och deras "special avdelning" som skulle kolla på mitt ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Men betalar man inte, kanske Postnord skickar tillbaka försändelsen till avsändaren innan de fixar så att det blir rätt avgift.

Du kan ju testa att betala och sedan efter leverans reklamera korttransaktionen med motiveringen att Postnord inte följt avtalet mellan dig och Postnord, punkt 4.1:Av CN22-deklarationen framgår det att det är en gåva från en privatperson och om Postnord deklarerat försändelsen som något annat, har Postnord brutit mot avtalet. Kräv tillbaka pengarna genom din bank med motiveringen avtalsbrott från Postnords sida och se vad som händer.

Om man tvingas ringa dem, skulle det vara bra om man kunde begära timersättning för tidsspillan.

Bra, kommer köra på detta. PostMord har ingen som helst befogenhet att gissa sig fram om det är ett företag eller privatperson. Dessutom att det står ett namn och inte företagsnamn, trots det så tar de avgift. Maffiafasoner, de borde skämmas. Man hoppas att de går i minus med detta, de har anställt mer idioter för detta men de flesta betalar inte avgifterna och de skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Bra, kommer köra på detta. PostMord har ingen som helst befogenhet att gissa sig fram om det är ett företag eller privatperson. Dessutom att det står ett namn och inte företagsnamn, trots det så tar de avgift. Maffiafasoner, de borde skämmas. Man hoppas att de går i minus med detta, de har anställt mer idioter för detta men de flesta betalar inte avgifterna och de skickas tillbaka.

Som om du verkligen har gåvor i dina paket...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Bra, kommer köra på detta. PostMord har ingen som helst befogenhet att gissa sig fram om det är ett företag eller privatperson. Dessutom att det står ett namn och inte företagsnamn, trots det så tar de avgift. Maffiafasoner, de borde skämmas. Man hoppas att de går i minus med detta, de har anställt mer idioter för detta men de flesta betalar inte avgifterna och de skickas tillbaka.

Tänk på att det inte är säkert att det går din väg. Tänk även på att det endast är "enstaka" gåvor som är momsfria: du får betala moms om du får gåvor alltför ofta.

Tänk även på att det är skillnad på gåvor och på varor som du köpt på nätet men som av avsändaren felaktigt märkts som "gåvor". Det är bara det förstnämnda som är momsfritt.

Permalänk
Medlem

SÅ nu fattar postnord vad som gäller,, jag fick ju dock själv skicka skärmdumpar på varan jag köpt med datum osv

Hejsan!
Tack för ditt mejl.

Vi ser att det blivit något fel och har nu annullerat avgiften. Paketet kommer att skickas så fort det är klart i hanteringen.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!
För fortare hantering så hänvisar vi er vänligen till vår chatt som ni hittar på: moms.postnord.se, den är öppen mellan 8.00 - 19.00 alla vardagar.

Med vänlig hälsning
Mimmie Andersson

Permalänk
Skrivet av Grindaa:

För fortare hantering så hänvisar vi er vänligen till vår chatt som ni hittar på: moms.postnord.se, den är öppen mellan 8.00 - 19.00 alla vardagar.

Det är möjligt att chatten håller öppet, men man har tagit bort länken till den, så det är numera omöjligt att hitta den.

Permalänk

Blir så trött på Postnord den här kina avgiften är inte mitt problem utan, att de nu ska ta ytterligare 2-3 veckor för att få ett paket pga att det är så j***a sega. Tog 4 dagar ifrån att jag la min beställning till att den kom till sverige, sen tog det 1 vecka tills jag kunde betala avgift vilket jag gjorde direkt, och nu har jag väntat snart 2 veckor sen jag betala avgiften på att få mitt paket.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Blir så trött på Postnord den här kina avgiften är inte mitt problem utan, att de nu ska ta ytterligare 2-3 veckor för att få ett paket pga att det är så j***a sega. Tog 4 dagar ifrån att jag la min beställning till att den kom till sverige, sen tog det 1 vecka tills jag kunde betala avgift vilket jag gjorde direkt, och nu har jag väntat snart 2 veckor sen jag betala avgiften på att få mitt paket.

Jag har samma problem. För tre veckor bad Postnord mig att skicka in kvitto på en beställning. Det skickade jag in direkt. Sedan har jag inte hört ett ljud.

Permalänk
Medlem

Jag fick en trasig vara från eBay och summan återbetald.
Jag tog därför kontakt med Postnord via Messenger angående momsen och fick detta till svar.

Maken till företag. Enbart inkomster, inget ansvar. Easy money antar jag....¨

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Som om du verkligen har gåvor i dina paket...

Skickades från m.sweclockers.com

Många säljare på Wish tillämpar gratis produkt om man betalar frakten. Varan har därför inget pris, alltså gåva.

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Det är bara om du skickar tillbaka varan du får momsen tillbaka.

Permalänk
Medlem

Två paket som varit i Sverige sedan 4/7 och 9/7. Idag kunde jag betala in momsen på den från 9/7.
Ringde Pajas Företaget och fråga om den andra från 4/7. Ehhh ja jag vet inte ehhh jag hittar inga fel iaf ehhh det är nog bara och vänta.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Många säljare på Wish tillämpar gratis produkt om man betalar frakten. Varan har därför inget pris, alltså gåva.

Självklart är det inte så det fungerar, gåva kan du aldrig få från en näringsverksamhet och betalar du en säljare i Asien så kan du vara säker på att de gör vinst oavsett vad de kallar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Många säljare på Wish tillämpar gratis produkt om man betalar frakten. Varan har därför inget pris, alltså gåva.

http://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/al...

Högst upp:
"En gåva är något som skickas mellan två privatpersoner."

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Petterk: Som jag tolkar svaret från Postnord skiter dom fullständigt i vad som händer efter att man har tagit hutlöst betalt för att "ha hand om betalning av momsen".

Detta är ett drömscenario för Postnord. Dom tjänar feta pengar på en tjänst som ingen kan neka eller påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Petterk: Som jag tolkar svaret från Postnord skiter dom fullständigt i vad som händer efter att man har tagit hutlöst betalt för att "ha hand om betalning av momsen".

Detta är ett drömscenario för Postnord. Dom tjänar feta pengar på en tjänst som ingen kan neka eller påverka.

Nej, det är inte PostNord som har satt upp reglerna, de är samma i hela EU gällande detta. Skickar du inte tillbaka varan så har du importerat varan och får stå för det. Klaga på plattformen i det fallet, de är medvetna om reglerna. Det är plattformen/säljaren som skiter i att du blir drabbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Många säljare på Wish tillämpar gratis produkt om man betalar frakten. Varan har därför inget pris, alltså gåva.

Betyder fortfarande inte att det är en gåva och det var nog det personen ifråga ville få fram.

Skrivet av tBiorrith:

@Petterk: Som jag tolkar svaret från Postnord skiter dom fullständigt i vad som händer efter att man har tagit hutlöst betalt för att "ha hand om betalning av momsen".

Detta är ett drömscenario för Postnord. Dom tjänar feta pengar på en tjänst som ingen kan neka eller påverka.

Det har redan stipulerats otroligt många gånger att det inte är PN som velat införa detta arbete utan det är Tullverket i kombination med riksdagen. Att PN tar en liten summa för allt är väl bara logiskt? Det kostar ju dem pengar?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Många säljare på Wish tillämpar gratis produkt om man betalar frakten. Varan har därför inget pris, alltså gåva.

Varan har alltid ett värde, och det värdet är vad momsen baseras på.
Var vänlig och kontrollera tullverkets sida för info.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur det fungerar om du handlar på eBay usa via global shipping program? Enligt eBay ska moms osv ingå i det fraktpriset om jag förstår rätt. Borde därför inte behöv betala något mer när det kommer till Sverige? Mailade både eBay och postnord och fick givetvis olika svar från dem.

Någon som handlat via gsp efter förändringarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChippN:

Någon som har koll på hur det fungerar om du handlar på eBay usa via global shipping program? Enligt eBay ska moms osv ingå i det fraktpriset om jag förstår rätt. Borde därför inte behöv betala något mer när det kommer till Sverige? Mailade både eBay och postnord och fick givetvis olika svar från dem.

Någon som handlat via gsp efter förändringarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Global shipping program så är allt betalt o klart. Inga extra avgifter från post/tull.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Global shipping program så är allt betalt o klart. Inga extra avgifter från post/tull.

Precis som jag trodde. Man blir ju dock osäker när PostNords support motsäger det... Eller i alla fall den jag var i kontakt med.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Global shipping program så är allt betalt o klart. Inga extra avgifter från post/tull.

Kanske är en dum fråga, men hur får man "GSP" när man handlar? Måste man gå via en speciell sida? När jag hittar saker är de bara "Free International Shipping" och misstänker då att det inte är inklusive moms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Kanske är en dum fråga, men hur får man "GSP" när man handlar? Måste man gå via en speciell sida? När jag hittar saker är de bara "Free International Shipping" och misstänker då att det inte är inklusive moms...

Det är enbart säljare i USA som kan använda det tror jag, och sen kan de välja om de vill använda det också om jag inte minns fel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Finns i USA och Storbritannien för säljare, från Storbritannien gör det inte så mycket nytta från för vår del givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kul att PostNord/Tullverket är snabba

Väntar fortfarande på ett paket som 2018-03-24 kom till Sverige och börjar tulldeklareras.
Sen har det inte hänt något mer...

Hade behövt innehållet i paketet för ganska längesen... 2månaders väntan på ett paket and counting

Idag kom paketet fram..
Jäklar vad snabba dom var på PostNord/Tullverket...

Hade ju nästan kunnat cykla hit paketet snabbare..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |