Asus ROG Swift PG27UQ: Uppackning och avkodning av logotyperna på kartongen

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG27UQ: Uppackning och avkodning av logotyperna på kartongen

Thomas har precis packat upp Asus ROG Swift PG27UQ och noterar direkt kartongen, som är fullspäckad med symboler. Flera av dem handlar om betydande och viktiga funktioner i skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det var en VÄLDIGT lång unboxing video... Intressant trotts allt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. (Trots gamer-design deluxe med Xtra turbo-leds) som alla tillverkare tror dom måste ha? Men vad kommer en så däringa kosta egentligen? Jag antar väldigt dyrt. Och med tanke på det, dom som har dom pengarna är ju inte direkt tonåringar. Tror dom tänkt fel här faktiskt?

Å andra sidan finns väl teens med rika farsor antar jag
Vad vet jag.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Ser riktigt bra ut. (Trots gamer-design deluxe med Xtra turbo-leds) som alla tillverkare tror dom måste ha? Men vad kommer en så däringa kosta egentligen? Jag antar väldigt dyrt. Och med tanke på det, dom som har dom pengarna är ju inte direkt tonåringar. Tror dom tänkt fel här faktiskt?

Å andra sidan finns väl teens med rika farsor antar jag
Vad vet jag.

Runt 26k ligger den ute för just nu, helt sinnesjukt dyrt.

Permalänk

Vad liten skärmen känns i förhållande till upplösning, varför inte 32 tum istället?

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk
Medlem

@Laxpudding...som ett barn på julafton va?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Vill bara säga att du gör ett grymt jobb.
I mitt tycke skulle jag vilja att du jämför med motsvarande top-of-the-line i varje kategori.
Även om det är en "gamingskärm" kanske folk tänker använda den till andra saker som bildredigering m.m

Annars....keep the good work going

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hicksmarine:

Vad liten skärmen känns i förhållande till upplösning, varför inte 32 tum istället?

Så vitt jag förstått kommer det 32" skärmar med liknande egenskaper senare. Kanske sent i år eller början av 2019.

Permalänk
Skrivet av FearKill:

Runt 26k ligger den ute för just nu, helt sinnesjukt dyrt.

Den enda konkurrenten dvs
Acer 27" Predator X27 4K 144Hz HDR G-Sync Quantum Dot
ligger på samma pris ungefär dvs runt 25 tkr.

Permalänk
Medlem

Och platt!!
Lite kurvor är inte fel....på frugan, inte like övertygat när det kommer till skärmar dock.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Den här reviewen kramar ni verkligen ut det mesta ur, va?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Runt 26k ligger den ute för just nu, helt sinnesjukt dyrt.

Inte ens något att bry sig om... man köper inte en sådan här skärm för det priset helt enkelt.

Om man nu inte är en entusiast, prylbög, teknikfreak eller bara har gott om pengar som man inte vet vart man ska göra av.

Permalänk

Jäklar vilka tjocka kanter, fult på sån dyr skärm

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

Denna är bättre nyhet än Intel och AMD ser sjukt framemot och se vad denna skärm går för.

Synd att man inte kan köra allt i 144Hz utan bara 98Hz men kommer man märka något skillnad?

Hade vart fint om du kunde testa skärmen på Crysis i 4K och ta en bild på när själva atombomb sprängs den är så vackert så man blir gråtfärdig?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fan vilken bra video! Mer sånt här! Är CRT skärmen vid 6:00 för referens eller bara kärlek/nostalgi?

Permalänk
Medlem

Ganska irriterande med alla svenska översättningar av ord.

Permalänk

Jag har väntat så länge på 35" 200hz hdr 3440x1440 hoppas asus lanserar den snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande skärm ska bli riktigt kul att se Thomas recension.
På många sätt känns det dock som vi inte är riktigt där ännu.

Windows skalning fungerar sådär och det krävs nästan i 2160p på 27"
HDR i windows 10 fungerar sådär.
Finns väldigt få HDR spel till PC och ännu färre jag vill spela.
Bandbredden på DP 1.4 är inte tillräckligt för att kunna dra full nytta av skärmen.
Grafikkorten som finns just nu är lite för klena.
Och allt tyder på att den kommer kosta runt 25 lax.
Alla de problemen kommer dock med största sannolikhet bli bättre med tiden.

Personligen hade jag nog tyckt att det hade varit mer intressant för min egen del med en 1440p där det gick att köra den med 10 bitars 4:4:4 i högre hz men det är kul att det äntligen händer något och att både G-sync och (riktig) HDR äntligen kommer finnas på samma produkt. Jag tror utvecklingen nu kommer gå i snabb takt mot fler och fler zoner.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Så vitt jag förstått kommer det 32" skärmar med liknande egenskaper senare. Kanske sent i år eller början av 2019.

Finns det nånstans att läsa om det? Otroligt jobbigt med väntan, väntan att få köpa sig en 32" 144hz 4k vilket man har väntat på sen säkert 3-4 år tillbaka samt grafikkort som klarar av det någorlunda som inte lär dyka upp förräns nästa år med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Game Plus: funktion för att addera hårkors i skärmen?
Och det ska vara bra för??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6000+ | ASUS M2N-E | GeForce 8600GT 256MB | 1 Maxtor 6L200P0 -200GB IDE | 3 Samsung 320Gb HD321KJ SATA2 | Patriot 2x1GB 800MHz

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av rebirth:

Game Plus: funktion för att addera hårkors i skärmen?
Och det ska vara bra för??

Skickades från m.sweclockers.com

Den funktionen som jag själv använder med gameplus då och då är att lägga till mätning av FPS. Som ett enkelt och snabbt sätt att få en indikation. Men funktionen är begränsad pga att G-sync måste vara aktiverat i drivrutinens kontrollpanel för att den ska fungera. De andra funktionera som att lägga till ett hårkors, timer eller grafiken för att hjälpa till med justering av flera skärmar är inte är speciellt användbara, för mig i varje fall

Här är en länk som ger en ok överblick på vad gameplus innefattar: https://www.asus.com/support/FAQ/1009740/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Finns det nånstans att läsa om det? Otroligt jobbigt med väntan, väntan att få köpa sig en 32" 144hz 4k vilket man har väntat på sen säkert 3-4 år tillbaka samt grafikkort som klarar av det någorlunda som inte lär dyka upp förräns nästa år med.

TFT Central har skrivit om det, men när jag kollar nu står det 2019 på alla dem, och de antyder att det kan vara längre bort i en artikel. Sök på 32".
http://www.tftcentral.co.uk/articles/high_refresh_rate.htm
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/39.htm#panels_auo

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cchriss:

Sjukt spännande skärm ska bli riktigt kul att se Thomas recension.
På många sätt känns det dock som vi inte är riktigt där ännu.

Windows skalning fungerar sådär och det krävs nästan i 2160p på 27"
HDR i windows 10 fungerar sådär.
Finns väldigt få HDR spel till PC och ännu färre jag vill spela.
Bandbredden på DP 1.4 är inte tillräckligt för att kunna dra full nytta av skärmen.
Grafikkorten som finns just nu är lite för klena.
Och allt tyder på att den kommer kosta runt 25 lax.
Alla de problemen kommer dock med största sannolikhet bli bättre med tiden.

Personligen hade jag nog tyckt att det hade varit mer intressant för min egen del med en 1440p där det gick att köra den med 10 bitars 4:4:4 i högre hz men det är kul att det äntligen händer något och att både G-sync och (riktig) HDR äntligen kommer finnas på samma produkt. Jag tror utvecklingen nu kommer gå i snabb takt mot fler och fler zoner.

Jo, jag håller med. Men man får nog de detta lite som datorskärmarnas Bugatti eller Lamborghini. En extrem lyxprodukt. Men den visar vad som är möjligt att göra - och för eller senare så letar sig funktionerna ner i skärmar för vanliga dödliga. Det skedde samma sak när de första plattskärmarna kom. De var otroligt dyra (och ofta inte ens särskilt bra) jämfört med gamla vanliga CRT skärmar. Nu kan man köpa en OK plattskärm för en spottstyver och CRT görs inte ens längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

För någon som inte har en susning om beteckningar så var denna unboxing guld värt! Många företag dribblar bort kunder som inte är speciellt kunniga med en drös logotyper. Lätt att man halkar in på att: fler logotyper = mer avancerad teknologi i skärmen = bättre skärm.

Permalänk
Medlem

Det är en fröjd att se och lyssna på dina videos, märks att du börjar bli mer och mer hemma framför kameran

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

@Xyborg:
Fast Bugattin är nog snarare en 43" skärm med 8K dvs 7680 x 4320 pixels upplösning och 144Hz uppdateringsfrekvens.
Frågan är bara om det finns grafikkort som kan hålla den nöjd. Och prislappen blir väl i klass med en liten sportstuga

Permalänk
Medlem

Kommer ni kolla upp om det finns problem med s.k "scan lines"?

Har sett att det är vanligt på många användares 21:9 skärmar på 100hz. Inget som stör mig, men bra om de har fixat till det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rebirth:

Game Plus: funktion för att addera hårkors i skärmen?
Och det ska vara bra för??

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju spel utan hårkors och sen kan man kanske köra med snipers utan att zooma in i närstrid:D

Permalänk

Om den är som jag tror så är den liknande Mac-skärmarna, d.v.s. fejk-4K och fejk-färgrymd. Det är inget negativt, utan det är ju bara tekniker man tagit till eftersom elementen är så stora och färgdjupa som de är. Behöver man uppdatera firmware hjälper ju grafikkortet till med detta också, vilket gör skärmen icke standalone, precis som Mac-skärmarna.

Kika efter flimrande kolumner t.ex. genom att göra en horisontell fade från svart till vitt i Photoshop med P3, se till att dithring är på 0%. Man kan även ibland se det på nästan-vita större ytor.

Antagligen skulle det automatiska ljusnivåomslaget irritera mig mer än det hjälper. Vad är det till för? Folk som har lampor tända i datorrummet?

Antar att de flesta vill veta

1) Vilken högsta Hz skärmen stödjer med alla ikoner på kartongen aktiva om man kör 4K

2) Vilken högsta upplösning skärmen stödjer med alla ikoner på kartongen aktiva om man kör 144Hz

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jämför med andra bra skärmar. Testa även skärmen i populära upplösningar som 1920x1080 o liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]