Olika hastigheter ned på laptop och stationär dator

Permalänk

Olika hastigheter ned på laptop och stationär dator

Tjenare!

Min dator och laptop för helt olika nedladdningshastigheter enligt bredbandskollen. Jag betalar för 250 upp och ned men enligt bredbandskollen får min stationära dator endast 15 ned och 250 upp medan min laptop får 250 upp och ned. Detta är med samma internetkabel. Redan här börjar min förvirring.

Mitt modem är anslutet till ett internetuttag i väggen och sedan från modemet till antingen min stationära dator eller min laptop. Det konstiga är att när jag drar kabeln direkt från väggen till min stationära dator och utesluter modemet får jag även här 250 upp och ned. Jag har provat att byta modem men även då uppstår samma problem. Jag tänker att det måste vara något tokigt med min stationära dator, men det är så konstigt att den får 250 upp och ned då jag drar kabeln direkt från väggen.

Tacksam för alla idéer och svar.

Mvh Whitesound.

EDIT: Som ni ser här står det att uppkopplingstypen är "150-250 Mbit/s fiber" men endå 18 ned.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Har du testat en annan kabel? Har du kontrollerat så datorn inte tankar något annat samtidigt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T