Tips på bil för körglad 70-åring.

Permalänk
Medlem

Tips på bil för körglad 70-åring.

Tjo.

Farsgubben har börjat spana efter ny bil.
Min egen bilkunskap sträcker sig inte mycket längre än till Top Gear/Grand Tour, så tänkte att någon här på "Bilclockers" kanske har några tips att ge?

Krav:

- Bensindriven.
- 4-hjulsdrift.
- Gott om lastutrymme (kombi dock inget krav.)
- Lätt att gå i/ur (han blir ju inte yngre.)
- Bekväm/Mjuk fjädring. (se ovan.)
- "Rolig" att köra (fri tolkning, men ser helst att den inte voltar om man tar en sväng i 30 km/h och/eller att det tar 10 sekunder att köra om en långtradare.)

Modellen behöver inte vara fabriksny, men helst inte ha mer än 1-2 år på nacken heller.
Låg förbrukning är ett plus men inget måste.
Manuell eller automatare spelar ingen roll.

Budget: ~350-400k.

För att få en fingervisning har vi än så länge varit och tittat på en Skoda Superb TSI 280 och den gillade han.

Tacksam för tips.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Du har tittat på helt rätt bil. Slå till säger jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du har tittat på helt rätt bil. Slå till säger jag

Instämmer här, eller t.om kanske en Passat alltrack? De är lite högre än de vanliga
Alltrack GT, TSI 220 7-växlad dsglåda. Har en passat själv med dsg-låda och den är helt fantastisk om jag får säga det själv.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Skoda Kodiaq.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har hört mycket gott om Dacia Duster, en sprillans ny med all utrustning klarar gränsen för budgeten med 150-200".
Har dock inte kört den själv så blir ju bara hörsägen.

Lättare in/ur brukar ju vara direkt kopplat till hur högt över marken sätet är, känns som dustern ligger bra till där, ger ett "högt" intryck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Har hört mycket gott om Dacia Duster, en sprillans ny med all utrustning klarar gränsen för budgeten med 150-200".
Har dock inte kört den själv så blir ju bara hörsägen.

Lättare in/ur brukar ju vara direkt kopplat till hur högt över marken sätet är, känns som dustern ligger bra till där, ger ett "högt" intryck.

Finns en (flera) anledningar till att den är billig. Gammal bil i ny förpackning.
Finns en stor tråd här på Sweclockers om Duster. Ingenting jag skulle sätta mig i om jag ens fick betalt.

Permalänk
Medlem

Hade satsat på en BMW 430i. Hade haft mycket mer körglädje i en ny BMW än i en Skoda

Visa signatur

| Asus Strix Z270H| i7 6700k | 16GB Ballistix 2400Mhz DDR4 | 2 TB Seagate | Samsung Evo 850 250GB | MSI GTX 1080 Seahawk X | EVGA Supernova G3 750W

Permalänk
Medlem

Subaru Impreza WRX. Lagom gubbig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Subaru Impreza WRX. Lagom gubbig.

Jag tänkte tipsa om Subaru med, frågan är hur lätt den är att gå i / ur. Dessutom trodde inte jag att de var spec. gubbiga, vad är din definition av en "icke-gubbig" bil? BMW, Mercedes, Audi, Ferrari, Porsche osv är ju garanterat gubbilar, inga ungdomar glider runt i såna. Likadant gällande gamla dyra jänkarbilar. Då har vi ju bara japanska sportbilar kvar, Mazda MX-5 tycker jag mest se äldre herrar som kör, annars brukar ju evo och sti modellerna ha yngre bilentusiaster som kör. Likaså Nissan s13,14,15 osv.

Eller är det bara VW golf och Volvo 740,940,850 med baslåda och kjolpaket som är ungdomligt nog? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Subaru WRX STI Final Edition

4wd
300hp

Subaru WRX STI Final Edition

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Med den budgeten kan du nog hitta en BMW 535i med två-tre år på nacken. Ett billigare alternativ med i stort sett lika stort lastutrymme (dock mindre praktisk utformning) är 335i GT, det är den roligaste bil jag kört (med undantag för Aston Martin Vanquish).
Det största problemet i att hitta bil kommer vara det otroligt begränsade utbudet av skapligt motorstarka premiumbilar med bensinmotor, nästan allt som sålts i segmentet senaste 7-8 åren är diesel.

Permalänk
Medlem

En Subaru Outback kan vara ett alternativ. Permanent 4WD, hög markfrigång (ca 200 mm) och går att få från 330 t kr.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Subaru Forester XT 240hk gubbig men de är sköna att köra och har lite att gasa med iaf, bra 4wd, bra markfrigång, lätt att gå i/ur, i mitt tycke bekväm, får dra 1390kg på B-kort och 2ton max. Ska man köra släp och backa så kanske man vill ha automatlåda då den är lägre växlad än de manuella. Och är man till åren så kanske man ska ha automat ändå, då varvtalet har en förmåga att öka fast bilen knappt rör sig.

Med motorvärmare, dragkrok, stänkskydd så borde du hålla budgeten på en ny bil. Dock är inte vinterdäcken medräknade.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Opel Insignia
Ford Mondeo

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

BMW, Mercedes, Audi, Ferrari, Porsche osv är ju garanterat gubbilar, inga ungdomar glider runt i såna.

Känns lite fel när hela parkeringen på gymnasiet var BMW, Audi och Mercedes med några få volvos inblandat.

Kia, Dacia osv är imo gubbiga bilar. Man vet att livslusten är borta när någon köper en Dacia duster eller Kia suv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag tänkte tipsa om Subaru med, frågan är hur lätt den är att gå i / ur. Dessutom trodde inte jag att de var spec. gubbiga, vad är din definition av en "icke-gubbig" bil? BMW, Mercedes, Audi, Ferrari, Porsche osv är ju garanterat gubbilar, inga ungdomar glider runt i såna. Likadant gällande gamla dyra jänkarbilar. Då har vi ju bara japanska sportbilar kvar, Mazda MX-5 tycker jag mest se äldre herrar som kör, annars brukar ju evo och sti modellerna ha yngre bilentusiaster som kör. Likaså Nissan s13,14,15 osv.

Eller är det bara VW golf och Volvo 740,940,850 med baslåda och kjolpaket som är ungdomligt nog? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

När jag säger "lagom gubbig" menar jag med en smula sarkasm. Impreza WRX är en bil för 20-åringar som fortfarande inte lärt sig på vilket håll en keps ska sitta. Själv är jag bara 46 så jag kör Honda Civic Type-R, en bil som 16-åringar traditionellt lägger i diket varannan helg. Japanska bilar är överlag rätt gubbiga (Toyota konkurrerar bara med sig själva på det området) men nämnda modeller är som sagt för folk som knappt kan knyta skorna själv vilket är exakt varför gamla gubbar borde köra dem.

Kort summering bilvärlden av idag: Japanska bilar är för gamlingar, Koreanska bilar är för snålvargar, Italienska bilar är för 8-åringar att ha på planscher, Tyska bilar är för mellanchefer som vill verka viktigare, Svenska bilar är för folk som gillar "Baby onboard"-skyltar, Amerikanska bilar är för idioter och Franska bilar är för absolut ingen alls.

Har jag retat upp tillräckligt många för idag nu?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frifrakt:

Finns en (flera) anledningar till att den är billig. Gammal bil i ny förpackning.
Finns en stor tråd här på Sweclockers om Duster. Ingenting jag skulle sätta mig i om jag ens fick betalt.

Jag kollade upp de sista sidorna, åsikterna verkar ju gå isär lite för att uttrycka det milt. Mycket snack om att den inte skyddade fotgängare man kör på och hur EuroNCAP bedrev säkerhetstester 2011.
Hittade inget inlägg av nån som ägt en och avrådde alla andra att köpa en men det kanske fanns på nån annan sida, rätt stor tråd som sagt.

Men jag har som sagt varesig ägt eller åkt i dem så jag har ingen fanboy-heder att försvara, delgav bara att alla jag irl hört säga nått om den har varit positiva och ville därmed tipsa ts om att den kan vara ett prisvärt alternativ och sen låta han och hans far själva hitta den bilen de tror passar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Känns lite fel när hela parkeringen på gymnasiet var BMW, Audi och Mercedes med några få volvos inblandat.

Kia, Dacia osv är imo gubbiga bilar. Man vet att livslusten är borta när någon köper en Dacia duster eller Kia suv.

Nu handlade det om nya bilar, tror inte dina gymnasiepolare hade råd med ny tysk bil. De äldre ligger ju klart ett snäpp över en gammal Volvo, men de nyaste är antingen tjänstebilar eller gamla gubbar i z3/z4. Kia och dacia är budgetbilar, för den som vill ha en bil men inte bryr sig.

@Roffe nu är jag med, vi delar åsikt angående ditt sista stycke helt och fullt. Speciellt franska bilar

Ska kanske tillägga att jag är 27 och fortfarande tuffare runt i morsans gamla 744, är för sniken för att köpa mig en riktig bil. Dock har jag varken kjolpaket eller baslåda, har bara bytt stereo för jag ville ha usb när jag var 18 och det ångrar jag inte för kassetter är lite väl gammaldags.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MinscS2:

Tjo.

Farsgubben har börjat spana efter ny bil.
Min egen bilkunskap sträcker sig inte mycket längre än till Top Gear/Grand Tour, så tänkte att någon här på "Bilclockers" kanske har några tips att ge?

Krav:

- Bensindriven.
- 4-hjulsdrift.
- Gott om lastutrymme (kombi dock inget krav.)
- Lätt att gå i/ur (han blir ju inte yngre.)
- Bekväm/Mjuk fjädring. (se ovan.)
- "Rolig" att köra (fri tolkning, men ser helst att den inte voltar om man tar en sväng i 30 km/h och/eller att det tar 10 sekunder att köra om en långtradare.)

Modellen behöver inte vara fabriksny, men helst inte ha mer än 1-2 år på nacken heller.
Låg förbrukning är ett plus men inget måste.
Manuell eller automatare spelar ingen roll.

Budget: ~350-400k.

För att få en fingervisning har vi än så länge varit och tittat på en Skoda Superb TSI 280 och den gillade han.

Tacksam för tips.

Kan ni få tag i en fräsh bmw 330i GT så uppfyller den era krav. En marginellt högre halvkombi med bra med plats i. Lagom mycket kraft och ändå rätt så snål. Har kört men ej ägt en - riktigt trevlig bekantskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att kliva upp på en 335/340 med n55 motor om tillfället ges. MYCKET trevligare än den äckliga fyran de petat ner i alla nyare 330/430/530

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Nu handlade det om nya bilar, tror inte dina gymnasiepolare hade råd med ny tysk bil. De äldre ligger ju klart ett snäpp över en gammal Volvo, men de nyaste är antingen tjänstebilar eller gamla gubbar i z3/z4. Kia och dacia är budgetbilar, för den som vill ha en bil men inte bryr sig.

@Roffe nu är jag med, vi delar åsikt angående ditt sista stycke helt och fullt. Speciellt franska bilar

Ska kanske tillägga att jag är 27 och fortfarande tuffare runt i morsans gamla 744, är för sniken för att köpa mig en riktig bil. Dock har jag varken kjolpaket eller baslåda, har bara bytt stereo för jag ville ha usb när jag var 18 och det ångrar jag inte för kassetter är lite väl gammaldags.

Några var helt nya, men visst majoriteten hade nog kring 5-10år på nacken. Men även om man ser t.ex en ny a4 på stan är det ju aldrig en gubbe som kliver ur. Antingen ungdom eller kvinna i medelåldern.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

När jag säger "lagom gubbig" menar jag med en smula sarkasm. Impreza WRX är en bil för 20-åringar som fortfarande inte lärt sig på vilket håll en keps ska sitta. Själv är jag bara 46 så jag kör Honda Civic Type-R, en bil som 16-åringar traditionellt lägger i diket varannan helg. Japanska bilar är överlag rätt gubbiga (Toyota konkurrerar bara med sig själva på det området) men nämnda modeller är som sagt för folk som knappt kan knyta skorna själv vilket är exakt varför gamla gubbar borde köra dem.

Kort summering bilvärlden av idag: Japanska bilar är för gamlingar, Koreanska bilar är för snålvargar, Italienska bilar är för 8-åringar att ha på planscher, Tyska bilar är för mellanchefer som vill verka viktigare, Svenska bilar är för folk som gillar "Baby onboard"-skyltar, Amerikanska bilar är för idioter och Franska bilar är för absolut ingen alls.

Har jag retat upp tillräckligt många för idag nu?

Eftersom Saab flyger ovanför alla dessa är det lugnt för mig. Shwoooff

Det är av samma anledning jag gillar Opel. Men framtiden får utvisa vad som händer nu när de är "Franska".

Var placerar du förresten Rover, Jaguar, Tesla och Seat?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Eftersom Saab flyger ovanför alla dessa är det lugnt för mig. Shwoooff

Det är av samma anledning jag gillar Opel. Men framtiden får utvisa vad som händer nu när de är "Franska".

Var placerar du förresten Rover, Jaguar, Tesla och Seat?

Jag tar mig friheten att svara:
Saaben din trillar ju under baby on board-kategorin
Engelska bilar körs av gubbar med rutig keps och manchesterbyxor när de funkar, men står oftast på verkstan.
Tesla körs av folk med för mycket pengar som jobbar på att "rädda världen" genom att köpa en elbil med massa litiumbatterier och äta ekologisk lyxmat.
Seat är väl tysktillverkade numera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Engelska bilar körs av gubbar med rutig keps och manchesterbyxor när de funkar, men står oftast på verkstan.

Tycker jag låter som den bästa av alla komplimanger!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kan säga Audi a6 allroad, den är lite högre än den vanliga a6 och sen köp bara en valfri 3 liters motor så har du körglädje samt så är Quattro fin fint

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Alla som rekommenderar låga, motorstarka sedaner kan ju inte mena allvar.
Klart "gubben" ska ha en mellanstor SUV. Då behöver man inte vika ihop hela kroppen för att klättra i och ur låga sportstolar. Som sagt i trådstarten, farbrorn är 70 år. Han kanske inte kör mer än i fem år till heller. Begagnad bensin-SUV, typ de förslag som getts längst upp måste väl vara de bästa förslagen?

Permalänk
Medlem

@Igelkott: Hoppas du inte tog mig på allvar där. Det bar bara en samling grova generaliseringar baserade på fördomar.

Angående de märken du räknade upp:

Rover finns inte längre och kunde lika gärna aldrig ha funnits. Om du menar Range Rover så faller dom inom kategorin "nyttobilar jag faktiskt vill ha", där de är rätt helt ensamma.

Jaguars historia är en soppa av briljans, mediokritet och katastrofer. Man måste gå in på enskilda modeller där. E-Type: Enda gången jag hållit med Enzo Ferrari. S-type? Enda anledningen till att jag inte blir förvånad när jag ser en är att jag vet att det finns folk som kör PT Cruiser. Obegripligt att en sån design inte stoppas långt innan produktion.

Tesla är tekniskt intressanta för framtiden men just nu är det skrytbilar för folk jag inte skulle vilja tillbringa en minut av min lediga tid med.

Seat... jag gillar inte namnet...

@superpwnguin: Nu står det faktiskt "körglad" i titeln, inte "död inombords". Jag ger råd därefter.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.