Tips på bil för körglad 70-åring.

Permalänk
Medlem

Alltså det beror ju på i vilken ordning punterna prioriteras.
Rolig att köra går ju sällan bra ihop med mjuk upphängning.

Sen undrat jag om folk rekomenderar bilar baserat på cad de ser på tv/youtube eller på hur de själva vill att en bil beter sig.

Men ställ följande fråga till din pappa:

A) Vill du ha en stoppljusbil, dvs gå fort rakt fram?
B) Vill du ligga på i kurvorna och vara mer teknisk?

Vill man köra "inspirerat", vilket jag tror är lite mer än vad din far tänker göra (om man går på min definition) så köp inget med DSG låda. Till alla ev komentatorer; skippa snacket om "men de växlar ju jätte snabbt"... Upp ja men ner är det ju fan en annan sak.

Om A: Så är det ju givet att "gubben" skaffar en jänkar-cab. Finns ju en anledning till att alla andra gubbar gör det! Drömbilarna från ungdommen, låter bra med jänkar 8or och de brukar röra på sig.

Om B: En lätt bil som ligger bra i backen. Stirra inte på HK utan ha koll på vikten. I och urstigning samt lastutrymme är lite knepigare i denna kategori men en jagga är ju annars som klippt och skuren. Mer gubbe kam det ju inte bli. Annars så lastar du ju bra i en Merca c63 amg

Oavsett så sattsa på bakhjulsdrivet. Roligare att köra helt enkelt. Gissar att pin pappa finner mer glödje i att ha lite extra däckskrik och ställ snarare än några extra 10-delar mellan stopplysena.

Sen finns det en annan aspekt. Hur länge skall han ha bilen? Om det är tänkt att ha den tills han blir jääääääteeeegammal kanske man ska se till andra saker. 108åring med 400hk på bakhjulen i en jänkare kanske inte är helt optimalt.

Men hade det varit min pappa hade jag UTAN TVEKAN sagt följande:

Har du 400k så köp en skön vinterbil. Helt vanlig svensson bil. Halvmodern volvo/merca/bmw.

Sen skaffar du en rolig sommarbil som du kan glida runt med. Säg en klassisk ford. Inget galet, en kärra utan massor av elektronik och en gurglande motorn.

Om man nu måste ha allt i ett så varför inte någon av BMWs eller mercas SUVar. Bmw har ju en del med bra pulver i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Rover finns inte längre och kunde lika gärna aldrig ha funnits. Om du menar Range Rover så faller dom inom kategorin "nyttobilar jag faktiskt vill ha", där de är rätt helt ensamma.

Tesla är tekniskt intressanta för framtiden men just nu är det skrytbilar för folk jag inte skulle vilja tillbringa en minut av min lediga tid med.

Hade du gjort det hade du förmodligen lärt dig att du har fel. Fast det visste du nog redan misstänker jag. Som IT-konsult inom finansbranschen sen många år kan jag avsöja att dom personerna du talar om kör....Range Rover

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hade du gjort det hade du förmodligen lärt dig att du har fel. Som IT-konsult inom finansbranschen sen många år kan jag avsöja att dom personerna du talar om kör....Range Rover

Nu får du nog läsa både mitt och ditt inlägg en gång till, eller förklara vad du menar. Jag talade om Tesla-ägare...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Nu får du nog läsa både mitt och ditt inlägg en gång till, eller förklara vad du menar. Jag talade om Tesla-ägare...

Ja, och jag påtalade att du har fel, skrytfolket köper inte Tesla, för det märket har inte den statusen hos de man vill imponera på. Det har däremot Range Rover, Porche etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, och jag påtalade att du har fel, skrytfolket köper inte Tesla, för det märket har inte den statusen hos de man vill imponera på. Det har däremot Range Rover, Porche etc.

Det tycker jag absolut att de har. Är väl endast tanter och 16-åriga EPA-förare som inte uppskattar en Tesla?

Jag som jobbar på Tesla och träffar en hel del ägare har fått uppfattningen om att det är mest affärsmän som glider runt i dessa, däremot en hel del väldigt teknikintresserade och insatta herrar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jaguar F-Pace eller Mitsubishi Outlander PHEV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Helt ärligt, i dessa prisklasser så kan man ju välja och vraka som satan. Istället för att fråga datornördar så tycker jag att ni ska ut och testköra bilar istället och sedan jämföra de bilarna man gillade att köra mest. Det är åtminstone vad jag hade gjort.

När det gäller hälsofrågor oavsett slag så håller jag med i att datornördar är helt fel folk att fråga. Kontakta en expert i stället! Nu gäller det dock bara bilar så knappast någon skada skedd. Förhoppningsvis är det fler än jag som finner diskussionen givande. Självklart ska man provköra innan man handlar.

Skrivet av improwise:

Ja, och jag påtalade att du har fel, skrytfolket köper inte Tesla, för det märket har inte den statusen hos de man vill imponera på. Det har däremot Range Rover, Porche etc.

Försök att inte ta allt folk skriver på ett nätforum på för stort allvar. Jag vet att sarkasm och ironi framgår dåligt i text men min känsla var ändå att det var ganska högt i tak i denna tråd. Därav det fortsatta struntpratet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det tycker jag absolut att de har. Är väl endast tanter och 16-åriga EPA-förare som inte uppskattar en Tesla?

Jag som jobbar på Tesla och träffar en hel del ägare har fått uppfattningen om att det är mest affärsmän som glider runt i dessa, däremot en hel del väldigt teknikintresserade och insatta herrar.

Affärsmän absolut, eller förnuftigt folk i största allmänhet som har nog mycket pengar, men upplever att det är klart färre "skrytnissar" än för de klassiska märkena. Sen finns det så klart idioter som kör Tesla också, liksom det finns hos alla andra märken. Märker dock själv att många blir provocerade av att man kör runt i en bil för över en mille och därför lätt utgår ifrån att man är typisk skrytnisse, det är som bekant inte alltid man själv styr över hur omvärlden uppfattar en.

Frågan är om Roffe tillhör kategorin tanter eller 16-åriga EPA-förare? Namnet antyder väl att det är den sistnämnda kategorin

Permalänk
Medlem

Honda civic type r? rätt najs bil, går bra i kurvor och tillräckligt bra rakt fram! https://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_Type_R_GT_320_HK...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Försök att inte ta allt folk skriver på ett nätforum på för stort allvar. Jag vet att sarkasm och ironi framgår dåligt i text men min känsla var ändå att det var ganska högt i tak i denna tråd. Därav det fortsatta struntpratet.

Det faktum att du säger dig veta hur allvarligt jag tar allt som skrivs på nätforum är väl i sig ett bevis på att man inte ska ta allt som folk skriver på nätforum på för stort allvar

@MinscS2 Om nu din pappa provkört och gillar Skoda Superb så håller jag med om det som folk nämnt tidigare, köp en sån. Mkt bil för pengarna och köper du dessutom en bensinare (som du skrev men vet inte om du kanske eg menade bensin och diesel) så slipper du ju ta del av VWs smutsiga dieselhistoria

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@MinscS2 Om nu din pappa provkört och gillar Skoda Superb så håller jag med om det som folk nämnt tidigare, köp en sån. Mkt bil för pengarna och köper du dessutom en bensinare (som du skrev men vet inte om du kanske eg menade bensin och diesel) så slipper du ju ta del av VWs smutsiga dieselhistoria

Alla diselbilar har smutsig historia, räddaren som ska vara AdBlue fungerar inte ens i Sverige under halva året (för kallt så egentligen ska man inte köra bilen på vintern) =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Frågan är om Roffe tillhör kategorin tanter eller 16-åriga EPA-förare? Namnet antyder väl att det är den sistnämnda kategorin

Skrivet av improwise:

Det faktum att du säger dig veta hur allvarligt jag tar allt som skrivs på nätforum är väl i sig ett bevis på att man inte ska ta allt som folk skriver på nätforum på för stort allvar

Min ålder har jag angivit i ett av mina tidigare inlägg så det behöver du inte spekulera om. Känns mest som att du försöker provocera snarare än att föra en vettig diskussion. Vad sägs om att bara bestämma att inte fira semester tillsammans?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Kort summering bilvärlden av idag: Japanska bilar är för gamlingar, Koreanska bilar är för snålvargar, Italienska bilar är för 8-åringar att ha på planscher, Tyska bilar är för mellanchefer som vill verka viktigare, Svenska bilar är för folk som gillar "Baby onboard"-skyltar, Amerikanska bilar är för idioter och Franska bilar är för absolut ingen alls.

Har jag retat upp tillräckligt många för idag nu?

Skrivet av Roffe:

Känns mest som att du försöker provocera snarare än att föra en vettig diskussion.

Well, if you say so

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, if you say so

Snacka om att spåra ur tråden, allt pga. att jag inte fattade vad @Roffe menade med "lagom gubbig".

Halvt on topic, massa bra förslag här, ut och provkör så farbrorn kan välja vad han vill köpa.

Annat off topic, trist som fan att WRX STi ska försvinna efter my18
Jag har länge velat köpa en, men jag lyckas alltid ta förnuftet till fånga och låter bli. Att hitta en fin begagnad till bra pris är svårt, väldigt få fiskörare som köper såna åk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850