Alltså det beror ju på i vilken ordning punterna prioriteras.
Rolig att köra går ju sällan bra ihop med mjuk upphängning.
Sen undrat jag om folk rekomenderar bilar baserat på cad de ser på tv/youtube eller på hur de själva vill att en bil beter sig.
Men ställ följande fråga till din pappa:
A) Vill du ha en stoppljusbil, dvs gå fort rakt fram?
B) Vill du ligga på i kurvorna och vara mer teknisk?
Vill man köra "inspirerat", vilket jag tror är lite mer än vad din far tänker göra (om man går på min definition) så köp inget med DSG låda. Till alla ev komentatorer; skippa snacket om "men de växlar ju jätte snabbt"... Upp ja men ner är det ju fan en annan sak.
Om A: Så är det ju givet att "gubben" skaffar en jänkar-cab. Finns ju en anledning till att alla andra gubbar gör det! Drömbilarna från ungdommen, låter bra med jänkar 8or och de brukar röra på sig.
Om B: En lätt bil som ligger bra i backen. Stirra inte på HK utan ha koll på vikten. I och urstigning samt lastutrymme är lite knepigare i denna kategori men en jagga är ju annars som klippt och skuren. Mer gubbe kam det ju inte bli. Annars så lastar du ju bra i en Merca c63 amg
Oavsett så sattsa på bakhjulsdrivet. Roligare att köra helt enkelt. Gissar att pin pappa finner mer glödje i att ha lite extra däckskrik och ställ snarare än några extra 10-delar mellan stopplysena.
Sen finns det en annan aspekt. Hur länge skall han ha bilen? Om det är tänkt att ha den tills han blir jääääääteeeegammal kanske man ska se till andra saker. 108åring med 400hk på bakhjulen i en jänkare kanske inte är helt optimalt.
Men hade det varit min pappa hade jag UTAN TVEKAN sagt följande:
Har du 400k så köp en skön vinterbil. Helt vanlig svensson bil. Halvmodern volvo/merca/bmw.
Sen skaffar du en rolig sommarbil som du kan glida runt med. Säg en klassisk ford. Inget galet, en kärra utan massor av elektronik och en gurglande motorn.
Om man nu måste ha allt i ett så varför inte någon av BMWs eller mercas SUVar. Bmw har ju en del med bra pulver i.
Skickades från m.sweclockers.com