Vilken Androidtelefon för "bäst" uppdateringspraxis?

Permalänk
Medlem

Vilken Androidtelefon för "bäst" uppdateringspraxis?

Vilken telefon skulle kunna rekommenderas ifall det man främst är intresserad av är tidsenliga och ihålliga uppdateringar av mjukvaran? Rekommendera gärna telefoner i flera prisklasser.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Förmodligen någon med Vanila Android. Google Pixel är en av de större.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Nokias lurar ska vara bra på uppdateringar

Permalänk
Medlem

Pixel telefonerna är väll överlägsna när det kommer till snabba uppdateringar, men sen vet jag inte hur länge dom stöds.

Permalänk
Medlem

Nokia, Pixel typ för dom kör mega ultra stock.
Personligen avskyr jag det, föredrar bra stock appar som kalender, mail osv.

Avskyr googles appar.

Men gillar man så lite appar som möjligt och stock android så Nokia och Pixel typ gällande uppdateringar

Permalänk
Avstängd

Sony är väldigt bra på att sköta sina uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Jag kör senaste uppdateringen på en Galaxy S4 Mini. Den slutade få uppdateringar för flera år sedan men jag kör på Lineage OS.

Permalänk

One plus upplever jag är snabba på uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nivity:

Nokia, Pixel typ för dom kör mega ultra stock.
Personligen avskyr jag det, föredrar bra stock appar som kalender, mail osv.

Avskyr googles appar.

Men gillar man så lite appar som möjligt och stock android så Nokia och Pixel typ gällande uppdateringar

Google Pixel är rent Android (aka stockandroid, vaniljandroid) Inte "typ rent"
Du föredrar stockappar men avskyr googles?

TS: Nokias nyare lurar alt. Google Pixel eller t.om OnePlus 6? (Eller 6T som släpps om 4-5 månader)

Permalänk
Medlem

Google Pixel eller Android One-telefoner, t.ex. Xiaomi A1.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Alla mobiltelefoner som använder Android One (stockandroid) är garanterad systemuppdateringar under två år efter lanseringen.

Här har du telefoner som får uppdatering till Android P och troligen även till Android Q https://www.androidauthority.com/android-one-phones-845455/

Det lanseras nog fler mobiler som använder Android One under år 2018 men jag tycker att dessa är intressanta alternativ för mig https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=8972&idPhone2=...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare missköter sig när det kommer till säkerhetsuppdateringar. https://swedroid.se/rapport-tillverkare-far-med-osanning-om-s...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Här hittar du en lista på telefoner som bl a förväntas ha hyfsat uppdateringsfrekvens (patchar alltså):

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/#!/results/browse-all/2

Här hittar du SnoopSnitch som testar telefonen för saknade patchar (men det förutsätter ju att man redan har den i sin ägo eller tillgång till en likadan).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Google Pixel är rent Android (aka stockandroid, vaniljandroid) Inte "typ rent"
Du föredrar stockappar men avskyr googles?

TS: Nokias nyare lurar alt. Google Pixel eller t.om OnePlus 6? (Eller 6T som släpps om 4-5 månader)

Med stock menar jag såklart inte googles.
Utan appar som är integrerade i olika tillverkare.
Ex Samsung e-mail, kalender osv. Som är 100 gånger bättre än googles mög i mitt tycke.

Och vart skrev jag "typ rent"????

Nokia, Pixel typ för dom kör mega ultra stock.
"Men gillar man så lite appar som möjligt och stock android så Nokia och Pixel typ gällande uppdateringar "

Igen, vart skrev jag "typ rent"??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Med stock menar jag såklart inte googles.
Utan appar som är integrerade i olika tillverkare.
Ex Samsung e-mail, kalender osv. Som är 100 gånger bättre än googles mög i mitt tycke.

Och vart skrev jag "typ rent"????

Nokia, Pixel typ för dom kör mega ultra stock.
"Men gillar man så lite appar som möjligt och stock android så Nokia och Pixel typ gällande uppdateringar "

Igen, vart skrev jag "typ rent"??

Googles appar är stock Android, Appar ifrån telefon tillverkaren är tredje part. Google pixel och Nokia kör Android One/vanilla och inte "mega ultra stock".

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Pixel telefonerna är väll överlägsna när det kommer till snabba uppdateringar, men sen vet jag inte hur länge dom stöds.

2 år med uppdaterningar av Andorid versioner och 3 år med säkerhetsuppdaterningar är Google regeler, Så Google Pixel och Pixel XL får sin sista Android P vilket lär nog bli Android 9.0 sedan är det 1 år kvar av säkerhetsfixar.

Google Pixel 2 och Google Pixel 2 XL får Android 10.0 2019 och säkerhetsuppdaterningar till 2020.

Google egna telefoner är den som har snabbast och så klart längst hållbarhet med uppdaterningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Googles appar är stock Android, Appar ifrån telefon tillverkaren är tredje part. Google pixel och Nokia kör Android One/vanilla och inte "mega ultra stock".

Fast apparna är ändå stock.
Samsungs appar är stock på deras mobiler osv.

Google har inte coinat termen stock.

Ja dom kör Android one med stock appar som krävs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Fast apparna är ändå stock.
Samsungs appar är stock på deras mobiler osv.

Google har inte coinat termen stock.

Ja dom kör Android one med stock appar som krävs.

Dom enda apparna som kan vara stock till Android är vad som kommer ifrån Google själva, allting annat är tredje part oavsett om det kommer ifrån Samsung eller någon pingisbollare i kina.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Min Sony XZ2 har fått 2 stora uppdateringar sen jag fick den i mars

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nokia har enligt denna tråd lyckas uppdatera Nokia 6 (2017), Nokia 6,1 (2018) och Nokia 7 Plus till Android 8.1 (Oreo) men Xiaomi har tydligen problem med att uppdatera Xiaomi Mi A1 till Android 8.1 (Oreo) https://forum.xda-developers.com/mi-a1/how-to/xiaomi-mi-a1-of...

Så jag tror att Nokia är ett säkrare val om man vill ha snabba och regelbundna uppdateringar till mobilen.

Edit: Gamla Nokia 6 (2017) med Android 8.1 Oreo https://www.youtube.com/watch?v=U6t10HfQsM0

Edit 2: Nya Nokia 6.1 (2018) med Android 8.1 Oreo https://www.youtube.com/watch?v=uYPyrLRIfT8

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

2 år med uppdaterningar av Andorid versioner och 3 år med säkerhetsuppdaterningar är Google regeler, Så Google Pixel och Pixel XL får sin sista Android P vilket lär nog bli Android 9.0 sedan är det 1 år kvar av säkerhetsfixar.

Google Pixel 2 och Google Pixel 2 XL får Android 10.0 2019 och säkerhetsuppdaterningar till 2020.

Google egna telefoner är den som har snabbast och så klart längst hållbarhet med uppdaterningar.

Nope, inte med Pixel 2 och framåt, då är det 3 år av systemuppdateringar och säkerhetsuppdateringar enligt Googles regler, ändrades när Pixel 2 släpptes, så det med Pixel 1 stämmer men inte det du skriver om Pixel 2 helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken som helst så länge den är rootad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de flesta byter mobil inom en 2 års period uppstår frågan..varför är det så viktigt? De flesta säkerhetsuppdaterar sina mobiler ganska ofta året runt, ny version avAndroid typ en ggr per generation. Detta är fullt tillräkligt för de flesta då de ändå byter till ny mobil efter2 år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Min Nokia 8 har i skrivande stund Android 8.1.0 med security patch för april. Inte ägt någon annan lur med så snabba och täta uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Att folk byter mobil efter 2 år är nog en av de sämre ursäkterna man brukar höra för att just slippa engagera sig i att köpa en mobil med bra support.
Många telefoner går i arv och lever betydligt längre än två år.
Om Apple lyckas leverera runt 5 års support så tycker jag man har rätt att kräva det av premiumlurarna.

Mitt råd är, köp INTE en lur som inte finns på "Android Enterprise Recommended" listan.
Där har du det MINSTA man kan kräva av tillverkare idag.

https://www.android.com/enterprise/recommended/

Lurarna som möter googles rekommendationer är idag (listan uppdateras löpande)

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/?&_ga=2.2467...

Notera att INGA av Samsungs lurar kvalat in på listan än medan Nokia har fått med en rätt många.

Permalänk
Medlem

Xiaomi med MIUI levererar hela tiden

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulenay:

Xiaomi med MIUI levererar hela tiden

Levererar vad? Snabba uppdateringar/säkerhetsuppdateringar och senaste Android OS?
Vad jag läst så är deras MIUI så hemmasnickrat så dom har problem att få ut uppdateringar snabbt, men det kanske har ändrats de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem

Motorola uppdaterar också bra, körs nästan helt stock android.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Motorola uppdaterar också bra, körs nästan helt stock android.

Tyvärr är de inte längre snabba på att få ut dem. De ligger fortfarande på 7.0 på sina telefoner, z2 som var förra årets flaggskepp började rulla ut 8 förra veckan medan min g5s plus kanske kommer i maj, Alltså efter Samsung.

Pixel är bäst på updateringar ingar så klart men även telefoner med initiative android one som just nu är Nokia som jag vet kör med rent android och det ska vara snabba uppdateringar under längre tid

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Att folk byter mobil efter 2 år är nog en av de sämre ursäkterna man brukar höra för att just slippa engagera sig i att köpa en mobil med bra support.
Många telefoner går i arv och lever betydligt längre än två år.
Om Apple lyckas leverera runt 5 års support så tycker jag man har rätt att kräva det av premiumlurarna.

Mitt råd är, köp INTE en lur som inte finns på "Android Enterprise Recommended" listan.
Där har du det MINSTA man kan kräva av tillverkare idag.

https://www.android.com/enterprise/recommended/

Lurarna som möter googles rekommendationer är idag (listan uppdateras löpande)

https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/?&_ga=2.2467...

Notera att INGA av Samsungs lurar kvalat in på listan än medan Nokia har fått med en rätt många.

Känns som rätt små krav på uppdatering i den listan dock. LG G6 får 8.0 imorgon. Vilket är alltså 8 månader efter min Nexus 6p fick 8.0 och 4 månader efter 8.1.

Känns ju inte direkt.. "snabbt".
Många av dom andra är bättre dock, men känns som om man vill ha uppdateringar snabbt så är inte den listan till stor hjälp. Man måste fortfarande kolla varje enhet enskilt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5