Permalänk
Medlem

Missade precis att klicka hem en Mavic pro fly more från Elgiganten. Såg att det var 100+ kvar i lager så jag googlade på lite reviews i 10min och när jag väl skulle beställa så var den "ej köpbar". Fick bli endast drönaren. Även om det var en bra deal så är jag ändå lite salty nu när jag beställt extrabatterier för 1000kr st...

För övrigt så var det klart att det ska regna hela denna veckan nu när den har kommit. Blev en 5min testflygning igår men längtar till bättre väder och längre turer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@wzaa: Härligt! Jag körde på samma paket då väskan och extrabatterierna försvann snabbare än blixten. Frågan är väl hur bra man klarar sig med endast ett batteri. Men det kanske räcker nu i början då man är helt novis kanske

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@wzaa: riktigt kul, grattis till ett grymt köp! Jag missade att själv få iväg beställningen snabbt nog och på lördagen var de slut, föga förvånande. Det var verkligen en kanondeal!

Fly safe!

Tack! Ajdå :/ Ja man kunde inte motstå det speciellt när man varit ute efter drönare över 1 år nu!

Skrivet av N0tepad:

@wzaa: Härligt! Jag körde på samma paket då väskan och extrabatterierna försvann snabbare än blixten. Frågan är väl hur bra man klarar sig med endast ett batteri. Men det kanske räcker nu i början då man är helt novis kanske

Som du säger så räcker det nog gott och väl nu i början för att komma in i det. Men jag kommer garanterat köpa till ett extra batteri och nån sorts väska senare för utlandsresor osv

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Missade precis att klicka hem en Mavic pro fly more från Elgiganten. Såg att det var 100+ kvar i lager så jag googlade på lite reviews i 10min och när jag väl skulle beställa så var den "ej köpbar". Fick bli endast drönaren. Även om det var en bra deal så är jag ändå lite salty nu när jag beställt extrabatterier för 1000kr st...

För övrigt så var det klart att det ska regna hela denna veckan nu när den har kommit. Blev en 5min testflygning igår men längtar till bättre väder och längre turer!

Skickades från m.sweclockers.com

Surt att du inte hann få Fly more combon!

Lite nyfiken, hur kändes första flygningen även om den bara var nån minut?
Väntar på min mavic pro då de endast fanns demo i butik så valde att vänta och få en helt ny, kommer senast fredag!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Surt att du inte hann få Fly more combon!

Lite nyfiken, hur kändes första flygningen även om den bara var nån minut?
Väntar på min mavic pro då de endast fanns demo i butik så valde att vänta och få en helt ny, kommer senast fredag!

Det kändes väldigt bra. Blåste en hel del men den höll sig blixtstilla i luften. Har kollat en hel del guider över vad man ska tänka på och vad man behöver kalibrera innan man lyfter, så det rekommenderar jag då manualen lämnar en del att önska.

Det enda jag stört mig på än så länge är att det inte verkar finnas nått sätt att stänga av funktionen som gör att fjärrkontrollen laddar mobilen när man kopplar upp sig till den. Det drar snuskigt mycket batteri och det är tveksamt om fjärren kommer hålla till mer än 2 flygningar åt gången innan den behöver laddas i 2h igen. Ska testa att stänga av fastcharge på min OP3, men känns drygt om man ska behöva göra det varje gång man ska flyga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Det kändes väldigt bra. Blåste en hel del men den höll sig blixtstilla i luften. Har kollat en hel del guider över vad man ska tänka på och vad man behöver kalibrera innan man lyfter, så det rekommenderar jag då manualen lämnar en del att önska.

Det enda jag stört mig på än så länge är att det inte verkar finnas nått sätt att stänga av funktionen som gör att fjärrkontrollen laddar mobilen när man kopplar upp sig till den. Det drar snuskigt mycket batteri och det är tveksamt om fjärren kommer hålla till mer än 2 flygningar åt gången innan den behöver laddas i 2h igen. Ska testa att stänga av fastcharge på min OP3, men känns drygt om man ska behöva göra det varje gång man ska flyga.

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande de där med att fjärrkontrollen laddar mobilen, de visste jag inte! Får läsa på om det.

Har för övrigt också kollat på en hel del videos, vilket känns bra innan man ger sig ut med den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Fick hem min Mavic Pro idag från Elgiganten, schysst erbjudande måste man allt säga.
Blir till att läsa på och se på lite guider under kvällen och förhoppningsvis ge sig ut på en premiärtur under morgondagen.
Någon som har nått tips på bra guider för en nybörjare?

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

@robbz84: Har bara ett tips: Kontrollera så det är klar sikt uppåt när du ska starta den. Så den kan vända hem och landa utan att tex grenar är i vägen. Vet inte hur det är på Proo men på Mavic: om batteriet är för lågt eller man förlorar signalen så flyger den tillbaka till exact samma plats där den startade... eller om man kallar hem den med kontrollen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Spännande de där med att fjärrkontrollen laddar mobilen, de visste jag inte! Får läsa på om det.

Har för övrigt också kollat på en hel del videos, vilket känns bra innan man ger sig ut med den.

Ett tips är att fullladda både sändare och mobilen. När mobilen är full går det inte att ladda mer.

Så har jag gjort de senaste 100st flygningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Fick hem min Mavic Pro idag från Elgiganten, schysst erbjudande måste man allt säga.
Blir till att läsa på och se på lite guider under kvällen och förhoppningsvis ge sig ut på en premiärtur under morgondagen.
Någon som har nått tips på bra guider för en nybörjare?

Kul med Mavic pro. Har haft min i över 1 år och använd den många många gånger (300 st filmer totalt)

Några bra tips är att göra sina första flygningar över stora fält. Inne bland hus eller mycket träd ökar risken för krasch.
Annat tips är att inte glömma att ta bort gimbal hållaren, glömmer du den så finns risken att du bränner motorn.
Sista tipset är att skaffa ett par ND filter, blir ganska så mycket bättre video om du har tänkt att filma en fel.

Permalänk
Medlem

Köpte som många andra en Mavic Pro (Fly More Combo) från Elgiganten, gick inte att låta bli med det priset.
Har börjat läsa på lite och tittat på videos så att jag inte är helt borta när det blir dags för premiärflygningen.

Såg då att det skrivs en del om att det verkar finns lite olika versioner/revisioner av den.
Dels på DJI's forum men även på https://mavicpilots.com/
Blev då lite nyfiken vad folk fick för serienummer och tillverkningsdatum.
Min har ett serienummer som börjar på 08QCE, är skeppad 2017-10-16 enligt kartongen och ska enligt denna http://tools.retroroms.info/ vara tillverkad 14:e september 2017. Inte helt nybakad och rykande färsk alltså.
Hittade länken här https://mavicpilots.com/threads/mavic-pro-build-info-serial-n...

Berätta gärna vad ni fick, om ni har tid och lust.

Permalänk
Medlem

Jag, såsom några andra, kunde inte motstå dealen och slog till på en (fly more combo). Riktigt taggad på provturen!

Men jag har en fundering innan jag börjar flyga. Är det värt att köpa till DJI Care? Vart köper man den ifrån isåfall? direkt från DJI?
Min fundering är bara att det inte riktigt känns värt om det först är ett baspris på 1500kr sen plus 1000 kronor för att få ut en ny, det blir nästan halva priset av vad jag köpte drönaren för (om man bortser från combon). Någon som har mer koll på för och nackdelar? Jag kommer inte flyga jättemycket så då blir det inte så stor exponering för att krascha.

Skrivet av seal33:

Köpte som många andra en Mavic Pro (Fly More Combo) från Elgiganten, gick inte att låta bli med det priset.
Har börjat läsa på lite och tittat på videos så att jag inte är helt borta när det blir dags för premiärflygningen.

Såg då att det skrivs en del om att det verkar finns lite olika versioner/revisioner av den.
Dels på DJI's forum men även på https://mavicpilots.com/
Blev då lite nyfiken vad folk fick för serienummer och tillverkningsdatum.
Min har ett serienummer som börjar på 08QCE, är skeppad 2017-10-16 enligt kartongen och ska enligt denna http://tools.retroroms.info/ vara tillverkad 14:e september 2017. Inte helt nybakad och rykande färsk alltså.
Hittade länken här https://mavicpilots.com/threads/mavic-pro-build-info-serial-n...

Berätta gärna vad ni fick, om ni har tid och lust.

Intressant, jag kan kolla upp detta så fort jag får den

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarh93:

Jag, såsom några andra, kunde inte motstå dealen och slog till på en (fly more combo). Riktigt taggad på provturen!

Men jag har en fundering innan jag börjar flyga. Är det värt att köpa till DJI Care? Vart köper man den ifrån isåfall? direkt från DJI?
Min fundering är bara att det inte riktigt känns värt om det först är ett baspris på 1500kr sen plus 1000 kronor för att få ut en ny, det blir nästan halva priset av vad jag köpte drönaren för (om man bortser från combon). Någon som har mer koll på för och nackdelar? Jag kommer inte flyga jättemycket så då blir det inte så stor exponering för att krascha.

Intressant, jag kan kolla upp detta så fort jag får den

Jag hade då inte velat flyga utan dji care refresh just för att ifall de händer något så blir de rått tråkigt..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Kul med Mavic pro. Har haft min i över 1 år och använd den många många gånger (300 st filmer totalt)

Några bra tips är att göra sina första flygningar över stora fält. Inne bland hus eller mycket träd ökar risken för krasch.
Annat tips är att inte glömma att ta bort gimbal hållaren, glömmer du den så finns risken att du bränner motorn.
Sista tipset är att skaffa ett par ND filter, blir ganska så mycket bättre video om du har tänkt att filma en fel.

Låter vettigt, hade tänkt att köra från altanen hemma men det kanske är riskabelt med hus, träd och elledningar i närheten.
Får ta och leta upp en liten firare yta för premiärturen.
Vore synd att börja med att köra in den i ett träd.
Har haft en Parrot tidigare men den styrdes via telefonen vilket gjorde att man inte fick någon riktig känsla när man styrde drönaren.
Hoppas på en bättre upplevelse med DJI.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

@robbz84: Också haft Parrot innan och DJi är i en annan dimension. Mycket roligare och lättare att flyga. Och räckvidden är otrolig fast jag satte ner min till att bara klara 1 km.

Hus, berg och träd gör att du tappar signalen. Elledningar vet jag inte om den undviker och inte vågat testa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Det kändes väldigt bra. Blåste en hel del men den höll sig blixtstilla i luften. Har kollat en hel del guider över vad man ska tänka på och vad man behöver kalibrera innan man lyfter, så det rekommenderar jag då manualen lämnar en del att önska.

Det enda jag stört mig på än så länge är att det inte verkar finnas nått sätt att stänga av funktionen som gör att fjärrkontrollen laddar mobilen när man kopplar upp sig till den. Det drar snuskigt mycket batteri och det är tveksamt om fjärren kommer hålla till mer än 2 flygningar åt gången innan den behöver laddas i 2h igen. Ska testa att stänga av fastcharge på min OP3, men känns drygt om man ska behöva göra det varje gång man ska flyga.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört igenom fyra flygningar (Fulladdad Galaxy Note 8) och sitter nu på cirkus 25% batteri kvar i kontrollen efteråt.

Har sett en del som kör en powerbank kopplad till den övre micro-usbkontakten på kontrollen samtidigt som man kör en annan kabel från den undre USB-kontakten till telefonen. (Kanske ett rimligt, om än något otympligt alternativ om man med säkerhet vill tugga sig igenom alla Fly more batterierna på en och samma gång).

Permalänk

Mavic Pro

Tyvärr köpte jag bara stanard versionen utan fly more. Märker direkt att man behöver fler batterier så det kommer att bli ett inköp på. Är det någon av er som har råkat ut för några problem med era mavic pro's. Jag hade problem med att telefonen som jag kör med tappade kontakten med drönaren. Handkontrollen fungerade fortfarande och jag hade full kontroll via den, dock lite otäckt att tappa bilden. Läste runt lite på internet och kollade lite på youtube och tydligen är det inte helt ovanligt med kabeln man får med som inte är av bästa kvalité. Var inte på netonnet och köpte en anna kabel av bättre kvalité som jag leder från den vanliga usb porten på kontrollen till telefonen via genomföringen som finns vid telefon fästet. Lite trist med ´kabeln som sticker ut och stör handgreppet men nu funkar det utmärkt. Vet inte om jag orkar reklamera. Vet ni om jag måste reklamera hela drönaren eller man bara kan begära en ny kabel?

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennis_81:

Tyvärr köpte jag bara stanard versionen utan fly more. Märker direkt att man behöver fler batterier så det kommer att bli ett inköp på. Är det någon av er som har råkat ut för några problem med era mavic pro's. Jag hade problem med att telefonen som jag kör med tappade kontakten med drönaren. Handkontrollen fungerade fortfarande och jag hade full kontroll via den, dock lite otäckt att tappa bilden. Läste runt lite på internet och kollade lite på youtube och tydligen är det inte helt ovanligt med kabeln man får med som inte är av bästa kvalité. Var inte på netonnet och köpte en anna kabel av bättre kvalité som jag leder från den vanliga usb porten på kontrollen till telefonen via genomföringen som finns vid telefon fästet. Lite trist med ´kabeln som sticker ut och stör handgreppet men nu funkar det utmärkt. Vet inte om jag orkar reklamera. Vet ni om jag måste reklamera hela drönaren eller man bara kan begära en ny kabel?

Jag har också råkat ut för det, var ca 300m bort och såg inte drönaren, riktigt obehagligt! Tryckte på hemknappen och då kom den ju tillbaka som den skulle

Prova reklamera enbart kabeln, säger de nej så får du väl överväga alternativet då. Du är ju inte tvungen att fullfölja reklamationen om de säger att du behöver skicka in alltihopa.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

tjenare! har nu uppgraderat till mavic pro från ph3 advanced och får hem den nästa vecka. eftersom jag använt i princip bara min ipad air så skulle jag vilja ha ett bra fäste för att kunna använda ipaden. har kollat på mavmount som såg extremt fina ut men när det är från usa så blir det väl tull och skit på det reda dyra priset (om dom ens fraktar till sverige) och det verkar som att det inte finns någon svensk återförsäljare till den. så har ni något bra tips på vad jag ska ha för fäste till ipaden så uppskattar jag det. tycker alla ser så plastiga ut förutom mavmount då som jag kollat på...

ni kan även ge tips på vad jag ska köpa för tillbehör utöver väska, batterier och nd-filter som jag redan har. kollat lite på platinumpropellrarna men vet inte om det är värt.

Permalänk
Medlem

@Zachtionman
@dennis_81:

hände mig med. Var själv även tvungen att köpa "vanlig" usb kabel. Orkade ej reklamera. Mycket vanligt problem. Har även testat köpa tredje parts kablar som var likadana som dji's egna (korta och kopplas med usb-b). Men de började också glappa efter ca 1 vecka

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på att jag kunde skriva här så jag skapade en ny tråd, men testar att slänga in min fråga här också:

Har kommit fram till att jag behöver ett linsfilter till min Mavic Pro då jag vill kunna spela in och ta kort med låg shutter speed utan att allt blir helt kritvitt. Googlat runt lite och de flesta verkar vara enade om att Polar Pro cinema series är bland de bästa på marknaden. Problemet är att jag inte kan bestämma mig om jag vill ha Shutter eller Vivid-serien, eftersom jag inte kan rättfärdiga ett köp av 6-packet som inkluderar alla. Å ena sidan verkar Vivid trevlig med polarisering i linsen, men samtidigt krävs det mer eftertanke vid inspelningen när man måste ställa in linsen manuellt p.g.a. att betraktningsvinklarna ändras när man flyger runt. Shutter verkar vara mer noob-friendly och har läst runt lite att ND32-filtret som följer med kan vara användbart när man spelar in på soliga vinterdagar med snö, som det faktist brukar vara gott om här i Sverige.

Någon som har erfarenhet från dessa filter? Känns som att de forum och recensioner som tagit upp detta är riktade till mer avancerade användare som gärna pillar med polariseringsfiltren och planerar sina genomflygningar i förväg, på varma breddgrader. Är det kanske för omständligt för en nybörjare som mig att köra med Vivid-serien som enda alternativ?

Finns andra billigare alternativ med liknande kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Har nu kört med min Mavic pro ett par gånger om dagen sedan jag fick den, var nervös första gången men det släppte snabbt. Drönaren är lättkörd och det känns som man ganska snabbt lär sig att hantera den. Dock så håller jag mig långt över trädtopparna, har inte vågat mig på några större manövrar bland träden på tomten ännu.
Men jag har en fråga angående maxfarten på drönaren, jag tycks inte få upp min i mer än strax under 40km/h i normalt läge. (inte provat sport ännu) Men ska den inte komma upp i 50km/h? Jag flög idag åt alla väderstreck för att testa och fick som sagt strax under 40km/h åt alla håll så tror inte det beror på motvind.
Finns det någon inställning för att ställa in maxfarten? Jag har letat men inte hittat något.
Eller är det sport som gäller om man vill få upp farten ytterligare lite?

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Har nu kört med min Mavic pro ett par gånger om dagen sedan jag fick den, var nervös första gången men det släppte snabbt. Drönaren är lättkörd och det känns som man ganska snabbt lär sig att hantera den. Dock så håller jag mig långt över trädtopparna, har inte vågat mig på några större manövrar bland träden på tomten ännu.
Men jag har en fråga angående maxfarten på drönaren, jag tycks inte få upp min i mer än strax under 40km/h i normalt läge. (inte provat sport ännu) Men ska den inte komma upp i 50km/h? Jag flög idag åt alla väderstreck för att testa och fick som sagt strax under 40km/h åt alla håll så tror inte det beror på motvind.
Finns det någon inställning för att ställa in maxfarten? Jag har letat men inte hittat något.
Eller är det sport som gäller om man vill få upp farten ytterligare lite?

På med sportläget så ökar farten drastiskt. Testa på en stor öppen yta så vänjer du dig snabbt vid hur du ska styra den med den ökade hastigheten

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Googlat runt lite och de flesta verkar vara enade om att Polar Pro cinema series är bland de bästa på marknaden. Problemet är att jag inte kan bestämma mig om jag vill ha Shutter eller Vivid-serien, eftersom jag inte kan rättfärdiga ett köp av 6-packet som inkluderar alla. Å ena sidan verkar Vivid trevlig med polarisering i linsen, men samtidigt krävs det mer eftertanke vid inspelningen när man måste ställa in linsen manuellt p.g.a. att betraktningsvinklarna ändras när man flyger runt. Shutter verkar vara mer noob-friendly och har läst runt lite att ND32-filtret som följer med kan vara användbart när man spelar in på soliga vinterdagar med snö, som det faktist brukar vara gott om här i Sverige.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte Polar Pro Vivid-serien till min P4 efter att ha stått inför samma val. Jag tycker tyvärr inte polariserade filter är lämpligt för drönare. Visst man får till vissa sekvenser som blir bättre än utan polariseringsfilter och det är kul när de ser riktigt professionella ut. Men ofta tycker jag att det ser mer annorlunda och drömlikt ut med filterna snarare än nödvändigtvis bättre vilket jag inte tycker är värt de pengarna.

Och det stora problemet är att looken blir inkonsekvent när man panorerar och får olika vinklar mot solen, oavsett hur man justerar, och mellan olika flygsessioner. Några tagningar så har polariserings-looken blivit för stark och bara har fått allt att se märkligt ut utan att jag lyckats fixa det i redigeringen heller. Så jag tröttnade på dem och nu har jag oftast flugit utan filter för att inte riskera sabbade tagningar.

Tl;dr polariseringsfilter har sina förespråkare och funkar säkert jättebra för vanlig fotografering där man kan justera filtret on the fly (hoho), men på en drönare blir det för mycket krångel för att det ska vara värt det. Kör på vanliga ND.

Permalänk
Medlem

@Frux: Tack, Var precis den typen av råd jag var ute efter! Tror också jag kommer tröttna på att den ständigt måste justeras. Själva charmen med Mavic Pro är ju hur lätt den är att slänga med på äventyr och det var därför jag köpte den.

Klickade hem ett ND-filter-set från Amazon UK nu. 320kr inklusive frakt för 4st filter som verkar vara helt ok i kvalitet om man ska tro recensioner på nätet.

https://www.amazon.co.uk/gp/product/B071FSFWB2/ref=ox_sc_act_...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Hej alla.
Precis som många fler här inne körde jag på Elgigantens rea på Mavic Pro Fly more combo.
Dock så undrar jag en sak gällande drönarreglerna här i Sverige, har skrivit ut Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2017:110 men undrar om några nya regler tillkommit som man kan läsa om?
Någon som har en sammanfattning eller liknande att tipsa om att läsa?
Lite väl jobbigt att läsa om en hel föreskrifterna som är på 40+ sidor om inte så mycket hänt sedan dess.

Tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Har nu kört med min Mavic pro ett par gånger om dagen sedan jag fick den, var nervös första gången men det släppte snabbt. Drönaren är lättkörd och det känns som man ganska snabbt lär sig att hantera den. Dock så håller jag mig långt över trädtopparna, har inte vågat mig på några större manövrar bland träden på tomten ännu.
Men jag har en fråga angående maxfarten på drönaren, jag tycks inte få upp min i mer än strax under 40km/h i normalt läge. (inte provat sport ännu) Men ska den inte komma upp i 50km/h? Jag flög idag åt alla väderstreck för att testa och fick som sagt strax under 40km/h åt alla håll så tror inte det beror på motvind.
Finns det någon inställning för att ställa in maxfarten? Jag har letat men inte hittat något.
Eller är det sport som gäller om man vill få upp farten ytterligare lite?

Var precis ute med min. Gjorde kring 64km/h i medvind och ca 45km/h i motvind. Detta i sportmode.

Möjligt att det är mjukvaran som begränsar för att Mavic inte ska bli för ostabil i motvinden?

Vill du få maxfart så är det sport mode som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tänkte inte på att jag kunde skriva här så jag skapade en ny tråd, men testar att slänga in min fråga här också:

Har kommit fram till att jag behöver ett linsfilter till min Mavic Pro då jag vill kunna spela in och ta kort med låg shutter speed utan att allt blir helt kritvitt. Googlat runt lite och de flesta verkar vara enade om att Polar Pro cinema series är bland de bästa på marknaden. Problemet är att jag inte kan bestämma mig om jag vill ha Shutter eller Vivid-serien, eftersom jag inte kan rättfärdiga ett köp av 6-packet som inkluderar alla. Å ena sidan verkar Vivid trevlig med polarisering i linsen, men samtidigt krävs det mer eftertanke vid inspelningen när man måste ställa in linsen manuellt p.g.a. att betraktningsvinklarna ändras när man flyger runt. Shutter verkar vara mer noob-friendly och har läst runt lite att ND32-filtret som följer med kan vara användbart när man spelar in på soliga vinterdagar med snö, som det faktist brukar vara gott om här i Sverige.

Någon som har erfarenhet från dessa filter? Känns som att de forum och recensioner som tagit upp detta är riktade till mer avancerade användare som gärna pillar med polariseringsfiltren och planerar sina genomflygningar i förväg, på varma breddgrader. Är det kanske för omständligt för en nybörjare som mig att köra med Vivid-serien som enda alternativ?

Finns andra billigare alternativ med liknande kvalitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Kul, hoppas det blir bra.

Jag flyger alltid med mitt ND8, molnigt eller soligt ute. Detta gör det möjligt att använda en mycket lägre shutterspeed.
Utan ND8 måste jag öka till exempelvis shutter speed 1000 och då blir bilderna för gryniga.

ISO alltid 100 för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Köpte som många andra en Mavic Pro (Fly More Combo) från Elgiganten, gick inte att låta bli med det priset.
Har börjat läsa på lite och tittat på videos så att jag inte är helt borta när det blir dags för premiärflygningen.

Såg då att det skrivs en del om att det verkar finns lite olika versioner/revisioner av den.
Dels på DJI's forum men även på https://mavicpilots.com/
Blev då lite nyfiken vad folk fick för serienummer och tillverkningsdatum.
Min har ett serienummer som börjar på 08QCE, är skeppad 2017-10-16 enligt kartongen och ska enligt denna http://tools.retroroms.info/ vara tillverkad 14:e september 2017. Inte helt nybakad och rykande färsk alltså.
Hittade länken här https://mavicpilots.com/threads/mavic-pro-build-info-serial-n...

Berätta gärna vad ni fick, om ni har tid och lust.

27 Juli 2017

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Förresten vart har ni placerat era kontaktuppgifter på drönaren? Tänkte sätta en klisterlapp på insidan av drönaren under batteriet. Lär väl inte påverka passformen på batteriet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|