Permalänk
Medlem

Sänka volt på processorn?

Hej!

Jag har en i7-8700k som kan bli upp mot 70 grader varm bara i CS:GO, och närmare 80-85 i mer krävande spel. Har läst lite om att man ska kunna sänka volten och därmed tempen, men vågar inte pilla för mycket med det utan att få råd om hur.
När jag kollar i BIOS står det mesta på auto. MCE är avstängt.

CPU Core/Cache Voltage står på auto och såg ut att ha 1.088V.
DRAM Voltage auto 1.216V och den är ''set'' på 1.2012V
CPU VCCIO 1.152V står på auto
CPU system agent 1.224V auto
PCH core voltage 1.016V auto
CPU standby voltage 1.191V auto

Har ett ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING moderkort.

Tips på hur jag kan tweaka för att kunna sänka tempen?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Sätt offset voltage på "-" och sänk tills det krashar.
Har du vettig kylning så finns det ingen anledning att stänga av MCE dock.

Permalänk
Medlem

Enligt mig är det vettigare att lösa kylningsproblemen. Då kanske du till o med kan höja volten och klockan. Vad har du för chassi, fläktar och cpu kylare?

Permalänk
Medlem

Flikar in att du måste hålla koll på vilken spänning CPU'n faktiskt får.
Vad du rattar in i BIOS är inte vad du faktiskt får under last.

Permalänk
Medlem

@n0rman: Hej! Jag har ett define nano s, så det är ett litet chassi. Har 2 st 140mm Silentwings 3 1000RPM i fronten, en 120 mm Shadowwing under grafikkortet och en 120mm shadowwing som exhaust. Problemet känns ju delvis vara det lilla utrymmet, ca 5mm, mellan PSU och grafikkortet.
Det är ett 1070 ti grafikkort

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Hej igen svensktiger! Minns dig från min förra tråd. i AISUITE hoppar CPU core voltage mellan typ 0.736V - 1.200V ca

Permalänk
Medlem

Specs

ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING
Fractal Design Integra M 650W
be quiet! Pure rock
Fractal Design Nano S fönster
Samsung 960 EVO 500GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
MSI GeForce GTX 1070 Ti 8GB Armor
Intel Core i7 8700k 3.7 GHz 12MB

2st 140mm Silentwings 3, 1000RPM i fronten
1st 120mm Shadowwings under grafikkortet, i botten av chassit
1st 120mm Shadowwings som exhaust

Permalänk
Medlem

Läser många trådar där nya 8770k ägare får panik över höga temperaturer och helt glömmer bort vilken nivå chippet ligger på rent prestandamässigt.

Den här processorn tuggar på som tusan och alstrar en del värme, som kan anses normalt för den modellen.

Sen är det ju också en gnutta tur om man vinner silikonlotteriet m.m.

Jag sitter själv med en 8770k i min burk, dessa är normala temperaturer i full load.

Jag kör ett fractal design define C TG med 5 fläktar i chassit.
Load ca 80 grader, idle 45~

I min åsikt så är dina temperaturer ingenting att oroa sig över, även grafikkortet kan bli över 80 grader varmt i väldigt tung load.

Edit:
Just ja, jag kör en NH-D14.
1st 140mm och 1st 120mm sitter i radiatorn.

1st 120mm i bak exhaust, 2st 140mm i tak och 2st 140mm i front.

Samtliga är noctua fläktar.

Här är mina temperaturer i olika spel.

Assasins Creed Origins - 80-85~grader (spelet är extremt krävande både i Grafik samt CPU del när man har allting skruvat på högsta, 2560x1440p

Forza Horizon 3 - 70-75 grader, allt på fullt kräm 2560x1440p. Snittar ändå 120fps~

PUBG - 70 grader

Witcher 3 - ca 70-75

Beroende på vad du har för moderkort så kanske du kan använda dig av den smarta funktionen att trappa upp fläkthastighet när CPU eller chassitemperatur når en viss grad.

Mina fläktar går på endast 10% (extremt tyst brus) när datorn är i idle eller ibland stängs helt av.

När CPU/chassi blir varmare så trappar den upp till 50-60%RPM.

T.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Läser många trådar där nya 8770k ägare får panik över höga temperaturer och helt glömmer bort vilken nivå chippet ligger på rent prestandamässigt.

Den här processorn tuggar på som tusan och alstrar en del värme, som kan anses normalt för den modellen.

Sen är det ju också en gnutta tur om man vinner silikonlotteriet m.m.

Jag sitter själv med en 8770k i min burk, dessa är normala temperaturer i full load.

Jag kör ett fractal design define C TG med 5 fläktar i chassit.
Load ca 80 grader, idle 45~

I min åsikt så är dina temperaturer ingenting att oroa sig över, även grafikkortet kan bli över 80 grader varmt i väldigt tung load.

Edit:
Just ja, jag kör en NH-D14.
1st 140mm och 1st 120mm sitter i radiatorn.

1st 120mm i bak exhaust, 2st 140mm i tak och 2st 140mm i front.

Samtliga är noctua fläktar.

Här är mina temperaturer i olika spel.

Assasins Creed Origins - 80-85~grader (spelet är extremt krävande både i Grafik samt CPU del när man har allting skruvat på högsta, 2560x1440p

Forza Horizon 3 - 70-75 grader, allt på fullt kräm 2560x1440p. Snittar ändå 120fps~

PUBG - 70 grader

Witcher 3 - ca 70-75

Beroende på vad du har för moderkort så kanske du kan använda dig av den smarta funktionen att trappa upp fläkthastighet när CPU eller chassitemperatur når en viss grad.

Mina fläktar går på endast 10% (extremt tyst brus) när datorn är i idle eller ibland stängs helt av.

När CPU/chassi blir varmare så trappar den upp till 50-60%RPM.

T.ex.

Hej! Tack för svar. Ja i BIOS så har jag satt min CPU fläkt på silent, och mina chassi fläktar på 100% oavsett temp. Chassi fläktarna låter nada, men CPU fläkten går redan på 1100-1200 RPM redan i idle trots silent inställning. Kanske ska justera den manuellt? Att fläkten exempelvis bara arbetar på 40% upp till 60 grader och ökar därefter? Eller vad tror du är en rimlig nivå? Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Läser många trådar där nya 8770k ägare får panik över höga temperaturer och helt glömmer bort vilken nivå chippet ligger på rent prestandamässigt.

Den här processorn tuggar på som tusan och alstrar en del värme, som kan anses normalt för den modellen.

Sen är det ju också en gnutta tur om man vinner silikonlotteriet m.m.

Jag sitter själv med en 8770k i min burk, dessa är normala temperaturer i full load.

Jag kör ett fractal design define C TG med 5 fläktar i chassit.
Load ca 80 grader, idle 45~

I min åsikt så är dina temperaturer ingenting att oroa sig över, även grafikkortet kan bli över 80 grader varmt i väldigt tung load.

Edit:
Just ja, jag kör en NH-D14.
1st 140mm och 1st 120mm sitter i radiatorn.

1st 120mm i bak exhaust, 2st 140mm i tak och 2st 140mm i front.

Samtliga är noctua fläktar.

Här är mina temperaturer i olika spel.

Assasins Creed Origins - 80-85~grader (spelet är extremt krävande både i Grafik samt CPU del när man har allting skruvat på högsta, 2560x1440p

Forza Horizon 3 - 70-75 grader, allt på fullt kräm 2560x1440p. Snittar ändå 120fps~

PUBG - 70 grader

Witcher 3 - ca 70-75

Beroende på vad du har för moderkort så kanske du kan använda dig av den smarta funktionen att trappa upp fläkthastighet när CPU eller chassitemperatur når en viss grad.

Mina fläktar går på endast 10% (extremt tyst brus) när datorn är i idle eller ibland stängs helt av.

När CPU/chassi blir varmare så trappar den upp till 50-60%RPM.

T.ex.

PS. Mitt grafikkort kan bli 80 grader på Overwatch Ultra graphics i 1080p. Vågar knappt tänka hur högt det kan stiga i 4k. Detta har nog med glappet på ca 5mm mellan grafikkortet och PSUn

Skickades från m.sweclockers.com