Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av like_a_baws:

Vilket fantastiskt svar, tack!
Du svarade på i stort sett alla mina frågor. Att matcha dimensioner på kabel och sleeve är knepigt utan att ha testat själv så det här är toppenbra information. Skulle gärna se någon bild på färdig kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Har letat med ljus och lykta efter kablar jag gillade att använda. Väldigt svårt att hitta både kontakter och kabel i sverge. Jag har haft kontakt med de flesta större grossister utan direkt lyckat resultat. De länkarna till ebay ( Designcable ) va väldigt hjälpsamma och rekommendera kabeln som visade sig vara perfekt för det jag skulle ha den till. Rean är ett dotterbolag till Neutrik med lite enklare kontaktdon men dom håller väldigt hög kvalitet. Mycket billigare att köpa allt från ett och samma ställe, priserna i Sverige är som vanligt hutlösa.

Tänk på att inte använda någon form av nylon som sleeve, kabeln kommer bli hemskt hård och föra en massa oljud så fort den nuddar något. Paracord är helt klart att föredra. Du kommer få borra upp hålet lite på dessa kontakter dock, tror jag körde med 6mm ( kontakten har 4mm )

Jag tog några snabba bilder på några kablar jag fixat själv. Som du ser sätter jag en hona på luren så jag kan byta hörlurar utan att behöva dra ur kabeln ur förstärkaren.

[img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talossi:

Jag har HE-400s med brainwavz hm5 pads och HD650. Jag har långt ifrån gyllene öron och ska absolut inte hävda att jag är audiofil, jag gillar musik och bra ljud helt enkelt. Min personliga åsikt är att jag gillar HE-400s mer, det är något med planar magnetiska som tillfredställer mig. Sub-basen är mer framträdande på HE-400s (hm5 pads) än på HD650, men det är inte någon "oumph" så att säga utan bara bättre bas helt enkelt (i mina öron). Sen vet jag inte om jag bara inbillar mig men HD650 känns lite höljd, jag kan inte förklara det, medans HE-400s känns mer luftig. I enkla ord så väljer jag mina HE-400s som standard lurar idag men jag skulle nog aldrig kunna sälja mina HD650. Drömmen är att få fatt på ett par LCD-2C inom en snar framtid.

För övrigt ska det sägas att jag lyssnar mestadels på house, techno, trance (generell EDM) och svensk hiphop.

Har kollat lite på lcd 2c också, synd att dom bara fanns i svart tycker det är såå snyggt me trä faktiskt. Hifiman 560 är de stor upgradering från hd650? Nån som testat? Och varför fan kostar dom 10lax i sverige och typ 499$ i usa. -_-

Permalänk
Medlem

@weew: Nu sitter jag här och dricker mitt kaffe och gissar eftersom jag inte vaknat till än.
Kan det vara som så att det tillkommer moms/skatt (VAT) när du köper produkten?
Övriga tusenlappar är nog våra mellanhänder (återförsäljare) som skall ha.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@weew: Nu sitter jag här och dricker mitt kaffe och gissar eftersom jag inte vaknat till än.
Kan det vara som så att det tillkommer moms/skatt (VAT) när du köper produkten?
Övriga tusenlappar är nog våra mellanhänder (återförsäljare) som skall ha.

Tror den kosta 899$ eller nåt liknande tidigare men är prissänkt. Vet dock imte hur länge sen den sänktes i pris där borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar gå segt med THX-789 massdrop. Bara 250. Brukar folk vänta till sista minuten eller är den körd? Måste väl upp i 500?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Har kollat lite på lcd 2c också, synd att dom bara fanns i svart tycker det är såå snyggt me trä faktiskt. Hifiman 560 är de stor upgradering från hd650? Nån som testat? Och varför fan kostar dom 10lax i sverige och typ 499$ i usa. -_-

Om du menar HE560 så är den rabatterad just nu i USA och UK. Den ligger på kring 4k på brittiska Amazon. Kass byggkvalitet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har letat med ljus och lykta efter kablar jag gillade att använda. Väldigt svårt att hitta både kontakter och kabel i sverge. Jag har haft kontakt med de flesta större grossister utan direkt lyckat resultat. De länkarna till ebay ( Designcable ) va väldigt hjälpsamma och rekommendera kabeln som visade sig vara perfekt för det jag skulle ha den till. Rean är ett dotterbolag till Neutrik med lite enklare kontaktdon men dom håller väldigt hög kvalitet. Mycket billigare att köpa allt från ett och samma ställe, priserna i Sverige är som vanligt hutlösa.

Tänk på att inte använda någon form av nylon som sleeve, kabeln kommer bli hemskt hård och föra en massa oljud så fort den nuddar något. Paracord är helt klart att föredra. Du kommer få borra upp hålet lite på dessa kontakter dock, tror jag körde med 6mm ( kontakten har 4mm )

Jag tog några snabba bilder på några kablar jag fixat själv. Som du ser sätter jag en hona på luren så jag kan byta hörlurar utan att behöva dra ur kabeln ur förstärkaren.

https://i.imgur.com/fD1mRBQ.jpg

[img]https://i.imgur.com/YBAluYd.jpg

https://i.imgur.com/Cq1s0lL.jpg

https://i.imgur.com/GMAXp03.jpg

https://i.imgur.com/GU2ngpB.jpg

Snyggt! Precis vad jag hade hoppats på. Då blir det till att beställa kablar nu Hur fäster du sleeven i ändarna (så att den inte glider)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Verkar gå segt med THX-789 massdrop. Bara 250. Brukar folk vänta till sista minuten eller är den körd? Måste väl upp i 500?

Det är ju Massdrops egna produkt och de brukar bli av. Jag tror de bygger dom som säljs och sedan blir den säkert förlängd också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@like_a_baws: du smälter ändarna och sedan klämmer du fast den ihop med kabeln i kontakten. Ett till tips är att ta ganska mycket mer Paracord än vad kabeln är lång.

Permalänk

Någon som vill sälja sin schiit stack eller o2/odac till en pank student? Fick nyss en notifikation att mina HD6XX skickats och är numera i desperat behov av en förstärkare + dac.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

@Whitesound: Alltså, du kan ju faktiskt lyssna på dem utan en extern förstärkare utan att jorden går under. De låter ju bra ur mer eller mindre vad som helst.

Permalänk

Jag har några veckor med mina LCD2-C och tycker det är ett par riktigt trevliga lurar. Driver bara dem med en liten Vali, är sugen på att skaffa något kraftigare för att se om det blir någon skillnad.
Hur som haver, trevlig och musikalisk lur, trodde först att jag skulle tycka de var obekväma men det funkar faktiskt väldigt bra.
Jag tycker det finns mycket spelglädje i ljudet och känner mig glad när jag lyssnar på musik i dem. Jämfört med Hd800 är ljudet lite snällare men även här är det ju otroligt viktigt att musik är välmixad för att det ska låta bra, är en cymbal dåligt inspelad så blir det riktigt otrevligt även med dessa lurar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ett par fidelio x1:or och undrar om det är värt att införskaffa sig en liten förstärkare? Just nu kör jag bara rakt in i datorn där bak, och visst låter det bra men om det kan läta bättre, varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag har några veckor med mina LCD2-C och tycker det är ett par riktigt trevliga lurar. Driver bara dem med en liten Vali, är sugen på att skaffa något kraftigare för att se om det blir någon skillnad.
Hur som haver, trevlig och musikalisk lur, trodde först att jag skulle tycka de var obekväma men det funkar faktiskt väldigt bra.
Jag tycker det finns mycket spelglädje i ljudet och känner mig glad när jag lyssnar på musik i dem. Jämfört med Hd800 är ljudet lite snällare men även här är det ju otroligt viktigt att musik är välmixad för att det ska låta bra, är en cymbal dåligt inspelad så blir det riktigt otrevligt även med dessa lurar.

Hur känns det att ha på dom i flera timmar? Blir det för tungt? ^^

Sitter själv och funderar på LCD-2C / Hifiman HE-560 eller om man skulle spara upp till HD800s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Hur känns det att ha på dom i flera timmar? Blir det för tungt? ^^

Sitter själv och funderar på LCD-2C / Hifiman HE-560 eller om man skulle spara upp till HD800s.

De där tre låter ju ganska olika, så du borde nog provlyssna noggrant innan du köper.
Vet att många klagar på LCD's vikt, men tycker inte det är så farligt imho. Kanske värre om man bara lyssnar vid datorn kanske och inte har ett ordentligt nackstöd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem en Arcam rHead idag och tänkte koppla min Dragonfly Red som källa till den.

Om jag sätter maxvolym i Windows och i Tidal så blir det som line out och hörlursförstärkardelen försämrar inte signalen om jag förstått det rätt. Vad tror ni om det?

http://www.audioquest.com/dragonfly-series-faq
"You can also use DragonFly as a traditional fixed-output source component (such as a CD player, DVD player, or Blu-ray player), connected to a standard input on a receiver or preamplifier. When used in this manner, DragonFly functions in fixed output mode, which allows the overall volume level to be adjusted with the audio/video system’s master volume control. For this application, both the music player’s volume control and the computer’s main (operating system) volume level should be set to maximum."

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Fick hem en Arcam rHead idag och tänkte koppla min Dragonfly Red som källa till den.

Om jag sätter maxvolym i Windows och i Tidal så blir det som line out och hörlursförstärkardelen försämrar inte signalen om jag förstått det rätt. Vad tror ni om det?

http://www.audioquest.com/dragonfly-series-faq
"You can also use DragonFly as a traditional fixed-output source component (such as a CD player, DVD player, or Blu-ray player), connected to a standard input on a receiver or preamplifier. When used in this manner, DragonFly functions in fixed output mode, which allows the overall volume level to be adjusted with the audio/video system’s master volume control. For this application, both the music player’s volume control and the computer’s main (operating system) volume level should be set to maximum."

Alldeles riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ugga:
Gött.

Nu finns det kraft så det räcker och blir över till mina 1990 Pro

Permalänk

Tjenare! Tänkte köpa hem en schiit stack nu till mina HD6XX. Är det någon märkvärdig skillnad på Magni 2 och Magni 3? Fick mig ett erbjudande på 1500 för ett år gamla Magni 2 och Modi 2. Är det ett bra erbjudande?

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Tjenare! Tänkte köpa hem en schiit stack nu till mina HD6XX. Är det någon märkvärdig skillnad på Magni 2 och Magni 3? Fick mig ett erbjudande på 1500 för ett år gamla Magni 2 och Modi 2. Är det ett bra erbjudande?

Kör på det. Till HD6XX räcker kraften och blir över och du får en DAC också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Audeze verkar nå ut före Ossic. Skeptisk men jag är ju planar och audeze fanboy så man kanske ska göra ett sista försök med hörlurar med surround...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oqvist:

https://www.indiegogo.com/projects/mobius-immersive-cinematic...

Audeze verkar nå ut före Ossic. Skeptisk men jag är ju planar och audeze fanboy så man kanske ska göra ett sista försök med hörlurar med surround...

Detta tror jag på. Audeze har kapital för att lyckas innan pengarna tar slut, jämfört med Ossic. Båda sitter på Westcoast med 140km avstånd från varandra, vi får se om Ossic kan behålla sina utvecklare. Blir intressant att följa.

Teknologin med head tracking kan nog bli riktigt bra med FPS, även utanför VR världen. Rör man på huvudet så flyttas ljudkällan, blir lättare att avgöra om skotten verkligen kommer bakifrån osv.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av psp123:

@Udd3n:
Gött.

Nu finns det kraft så det räcker och blir över till mina 1990 Pro

Jag upplever ju rHead som lite mjukare i toppen än andra förstärkare. Tycker du diskanten blev annorlunda på DT1990 Pro med rHead jämfört med Dragonfly?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Innerfidelity: https://www.innerfidelity.com/content/focal-clear-over-ear-op...

Enda skillnaden med "Professional" är utseende och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Innerfidelity: https://www.innerfidelity.com/content/focal-clear-over-ear-op...

Enda skillnaden med "Professional" är utseende och tillbehör.

Bra onödig lur i såna fall

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Råkade bli Mobius för 279$ inkl frakt..

Impulsköp men har inga Planars så kan väl prova. Men lär väl sälja av något, kanske mina Denon..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Detta tror jag på. Audeze har kapital för att lyckas innan pengarna tar slut, jämfört med Ossic. Båda sitter på Westcoast med 140km avstånd från varandra, vi får se om Ossic kan behålla sina utvecklare. Blir intressant att följa.

Teknologin med head tracking kan nog bli riktigt bra med FPS, även utanför VR världen. Rör man på huvudet så flyttas ljudkällan, blir lättare att avgöra om skotten verkligen kommer bakifrån osv.

De jag inte riktigt begripit är varför vr headsetens tracking inte duger. Sedan FPS tenderar va aim down the sight. Finns en handfull lir men alla retro som stödjer headtracking och tja då har du ju headtracking där redan också iof.

Andra frågan med klassisk vänster höger drivarkonfiguration hur fixar de surround bättre än existerande lösningar? Känns ju lite sådär de behövde anlita skådisar för sina early impressions också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Audeze Mobius verkar vara intressanta hörlurar, även om jag är skeptisk till 3D-ljudet så kommer man inte ifrån att det är trådlösa stängda planar. Enligt headfi ska dessa ha samma/liknande karaktär i ljudet som LCD2/X.

Jag skulle vilja veta hur mycket ljud hörlurarna läcker, då de annars verkar vara ett utmärkt val för pendlande.

https://www.head-fi.org/threads/audeze-mobius-review-preview-...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Audeze Mobius verkar vara intressanta hörlurar, även om jag är skeptisk till 3D-ljudet så kommer man inte ifrån att det är trådlösa stängda planar. Enligt headfi ska dessa ha samma/liknande karaktär i ljudet som LCD2/X.

Jag skulle vilja veta hur mycket ljud hörlurarna läcker, då de annars verkar vara ett utmärkt val för pendlande.

https://www.head-fi.org/threads/audeze-mobius-review-preview-...

Känns lite som hyperbole när de ska jämföra med hörlurar som lcd-2 och lcd 2 xc men vi får väl se.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x