Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av like_a_baws:

En fråga till; har du gjort någon kabel med Y-split i? Funderar på hur man ska göra det smidigast...

Skickades från m.sweclockers.com

ja det har jag gjort. Då har jag dock använt mig av en annan kabel som redan är delad för smidighetens skull. Blir rätt snyggt om man sätter en Sådan där splitten ska vara.

Permalänk
Medlem

Är det någon i tråden som har LCD-XC och kan säga hur isoleringen är? Har barn på g och inser att stereon troligtvis kommer att få vila rätt länge så behöver en bra stängd hörlur. Bra pris på dem just nu också.

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Vad vill du uppnå med "stängda" lurar?
Slippa höra omgivningen när dynghögen och din partner är i närheten?
Inte "störa" de närstående när du sitter i lugn och ro och lyssnar på din musik?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag behöver ny kabel till mina Bose QC 15. Någon speciell som rekommenderas eller är det bara att köra på en?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@backspace: Både och! Men mest det sistnämnda. Vill kunna dra på lite på kvällstid och inser att det kan blir svårt med stereon.

En annan sak också. Har en separat hörlursanläggning men tycker det skulle vara praktiskt om jag kunde integrera den i min stereoanläggning. Hur funkar det att koppla hörlursförstärkaren till min stereoförstärkare? Jag har både pre-out och tape loops på den. Jag har för mig att jag läst att man kan använda tape loop för att koppla in en hörlursförstärkare, men ville höra efter om någon gjort det.

@frong: Bara att köra på vilken som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Älskar mina fidelio x1:or och undrar då, om jag vill uppgradera mig till " nästa level ", vad bör jag titta på då? Jag kör utan någon dac/amp/stärkare.

Satsa på Sony MDR-Z7. Bytte från x2 till Z7 som jag gillar väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Såhär ser mina HE-400i ut efter mindre än 12 månader:

Dold text

Tror ni det är något som går på ett års garantin? Hur som så tycker jag att de borde hålla bättre än såhär. I fall garantin ej skulle gälla av någon anledning, vilka ersättningsalternativ skulle rekommenderas? Tycker $40 låter väldigt överdrivet mycket för earpads...

Edit: Och med det sista sagt så beställde jag ett par ZMF Ori för totalt cirka $75.. Huvudtanken är att få ett par pads som är skönare och håller i längden. Även om hifiman skickar ett par nya så är de fortfarande samma kvalité som de gamla, tänker att det är värt att helt enkelt uppgradera på en gång. Väntar fortfarande på svar från hifiman men funderar på om det är värt $17 frakt för att få nya pads på garantin? (Deras garanti säger att kunden står för frakt) Visserligen kanske det går att sälja dem för en liten vinst, alternativt ha kvar dem för dess ringar, eller bara som backup pads.

Permalänk
Medlem

Det där går ju garanterat på garantin kan inte tänka mig de skulle få för sig att tjafsa om det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Jag har ett par XC, de läcker kanske lite mindre än mina andra par slutna lurar, Beyerdynamic T-70p.
Nu vet jag inte om det säger dig speciellt mycket, man kan iaf gasa en del utan att störa omgivningen.
Tänk på att ett par XC ligger på 20ohm och så låg impedans gillar inte alla hörlursförstärkare om man vill ösa på lite, men det där har du säkert koll på.

Vad gäller pre out och tape loop så koppla in hörlursförstärkaren på en tape loop, där har du en fast linjesignal utan påverkan av volym och tonkontroller. Sen väljer du vilken källa du vill lyssna på i lurarna med rec out eller motsvarande på förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Såhär ser mina HE-400i ut efter mindre än 12 månader:

Tror ni det är något som går på ett års garantin? Hur som så tycker jag att de borde hålla bättre än såhär. I fall garantin ej skulle gälla av någon anledning, vilka ersättningsalternativ skulle rekommenderas? Tycker $40 låter väldigt överdrivet mycket för earpads...

Edit: Och med det sista sagt så beställde jag ett par ZMF Ori för totalt cirka $75.. Huvudtanken är att få ett par pads som är skönare och håller i längden. Även om hifiman skickar ett par nya så är de fortfarande samma kvalité som de gamla, tänker att det är värt att helt enkelt uppgradera på en gång. Väntar fortfarande på svar från hifiman men funderar på om det är värt $17 frakt för att få nya pads på garantin? (Deras garanti säger att kunden står för frakt) Visserligen kanske det går att sälja dem för en liten vinst, alternativt ha kvar dem för dess ringar, eller bara som backup pads.

Har påbörjat reparation, får se om det funkar. Använder superlim så håller borde det göra men det blir kanske inte snyggt, det jag är mest orolig över är att få bort skiten sen när jag får hem ZMF Ori så att jag kan använda ringarna, värsta fall blir det väl sjukt mycket skrapande med kniv.

Dold text

Något jag märkte är hur jävla dåligt "limmet" de använde från början är, kändes som sådant de har på papperet för bankkort för att hålla kvar kortet under frakten. Ser inte hur det någonsin skulle hålla mer än ett år, två max.

Edit: Limmat klart nu och satt på dem igen, verkar fungera bra. Är dock en del jag missade som står ut nu, men kommer nog inte fixa den då jag ända ska byta när Ori kuddarna kommer.

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop x Alex Cavalli Tube Hybrid Amp (CTH)
Finns på drop igen. 2h kvar bara.
Jag är mycket nöjd med min.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-alex-cavalli-cth-tube...

Edit: Massdrop förlängde 24h. Gissar att CTH + SDAC dyker upp igen också.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-cth-sdac-dac-amp?mode=g...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Svårt att veta utan att du nämner mer info vad du är ute efter.
Du kör utan dac/amp, är planen att fortsätta med det och du letar efter en lättdriven lur? Om inte vad kommer du driva lurarna med?
Vilket ljud är du ute efter?
Gaming, musik, film? Vilken musik lyssnar du på. Vill du har varma, analytiska, neutrala hörlurar. Osv.
Vilken prisbild tittar du på?

Utan att veta mer så skulle jag rekommendera dig att provlyssna HD660S, DT1990 iaf. Specificerar du dig lite bättre så kommer du nog få svar ifrån de mer rutinerade gubbarna här inne.

Sant, lite magert med information kanske. Jag kör utan amp och fortsätter med det MEN om det finns en kombination av hörlurar + amp som låter gudomligt så kan jag överväga det. Gaming 90% musik 10% och jag lyssnar mycket rock och spel soundtrack. Är ute efter varma hörlurar, gärna pampig bas då jag spelar mycket om det är aldrig fel med lite extra bas då. Just nu har jag ingen budget men inget överdrivet(10000kr och upp är i mina ögon är lite för mycket).

Permalänk
Medlem

Audeze mobius lär bli FOTM så du kan du nog avyttra den med liten förlust om de mot förmodan inte duger. Inte därför jag förbokar de borde rocka

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Audeze mobius lär bli FOTM så du kan du nog avyttra den med liten förlust om de mot förmodan inte duger. Inte därför jag förbokar de borde rocka

Ja, ett par portabla Audeze planar för 249$ är ju ett kap bara det Synd bara att Apple är lite trångsynta gällande BT audio..

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Sant, lite magert med information kanske. Jag kör utan amp och fortsätter med det MEN om det finns en kombination av hörlurar + amp som låter gudomligt så kan jag överväga det. Gaming 90% musik 10% och jag lyssnar mycket rock och spel soundtrack. Är ute efter varma hörlurar, gärna pampig bas då jag spelar mycket om det är aldrig fel med lite extra bas då. Just nu har jag ingen budget men inget överdrivet(10000kr och upp är i mina ögon är lite för mycket).

DT770 32ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

DT770 32ohm

Och vill man panga på med lite extra så finns ju DT1770.

Permalänk

Tänkte passa på att fråga om hörlurar för gaming medans det redan har nämnts. Sitter för tillfället med astro a40 och tillhörande mixamp. Tyvärr har hörlurarna gått sönder lite, de fungerar fortfarande fint ljudmässigt men minskat komforten lite.

Fråga nummer 1:

Jag har läst upp en del på "riktiga" hörlurar. Jag använder en samson meteor mikrofon för att prata så jag är orolig att öppna hörlurar skulle släppa ut för mycket ljud och tas upp av mikrofonen vilket skulle bli irriterande för kompisar i discord. Någon som har erfarenhet hur det går att använda sig av en öppna lurar och en condenser mikrofon (blue yeti, samson meteor och liknade).

Fråga nummer 2:

Då a40 ändå tillhör det övre segementet i gaming-headsets, ifall jag uppgraderade till andra hörlurar som också är slutna (DT 770, Sennheiser 598 CS etc) är skillnaden faktiskt särskilt stor? Lyssnar en hel på musik och kollar film så det är inte bara gaming performance som spelar roll.

Fråga nummer 3:

Sluta mot öppna. Vet att fördelarna med öppna ska vara en större soundstage vilket ska hjälpa med att lokalisera fotsteg i fps games etc. Har dock inget problem med det alls med mina a40 som är slutna, så skulle öppna hörlurar faktiskt vara så mycket bättre än slutna?

Slutligen, skulle det fungerar att använda typ DT770 eller Sennhesier 598 med min astro mixamp eller skulle det behövas uppgraderas?

Permalänk
Skrivet av Henrik92_J:

Tänkte passa på att fråga om hörlurar för gaming medans det redan har nämnts. Sitter för tillfället med astro a40 och tillhörande mixamp. Tyvärr har hörlurarna gått sönder lite, de fungerar fortfarande fint ljudmässigt men minskat komforten lite.

Fråga nummer 1:

Jag har läst upp en del på "riktiga" hörlurar. Jag använder en samson meteor mikrofon för att prata så jag är orolig att öppna hörlurar skulle släppa ut för mycket ljud och tas upp av mikrofonen vilket skulle bli irriterande för kompisar i discord. Någon som har erfarenhet hur det går att använda sig av en öppna lurar och en condenser mikrofon (blue yeti, samson meteor och liknade).

Fråga nummer 2:

Då a40 ändå tillhör det övre segementet i gaming-headsets, ifall jag uppgraderade till andra hörlurar som också är slutna (DT 770, Sennheiser 598 CS etc) är skillnaden faktiskt särskilt stor? Lyssnar en hel på musik och kollar film så det är inte bara gaming performance som spelar roll.

Fråga nummer 3:

Sluta mot öppna. Vet att fördelarna med öppna ska vara en större soundstage vilket ska hjälpa med att lokalisera fotsteg i fps games etc. Har dock inget problem med det alls med mina a40 som är slutna, så skulle öppna hörlurar faktiskt vara så mycket bättre än slutna?

Slutligen, skulle det fungerar att använda typ DT770 eller Sennhesier 598 med min astro mixamp eller skulle det behövas uppgraderas?

Astro A40 låter ärligt talat som ankskit jämfört med tex ATH M40X, AKG k240 osv.

A40 läcker väldigt mycket för att vara en "sluten" om jag nu inte minns helt fel...Har det inte vart något problem innan så lär det inte bli det nu.

Öppna lurar brukar låta vidare än slutna. Men dom kan även låta mindre "exakt" om man jämför med en bra sluten lur. Sennheiser HD600/650 har till exempel 0 soundstage, även fast dom är helt öppna. Skulle säga att fotsteg osv inte har något med lurens konstruktion att göra i sig utan det är mer en fråga om vad luren har för ljud..Fokus på mid, mycket bas osv osv.

Permalänk
Fyndjägare

Schiit har släppt Lyr 3 nu. Duktigt med kraft. Modulär, går att få med två DAC alternativ eller MM Phono. 2 gain. Rörhybrid så funkar förhoppningsvis med allt (dvs de flesta hörlurar).
$499

- Multibit DAC Module. Choose the optional Multibit DAC Module to get Schiit’s unique digital filter and true multibit DAC architecture, as used in Modi Multibit and Bifrost Multibit, for $200.
- AK4490 DAC Module. Or choose the more affordable AK4490 G2 DAC module for a world-class delta-sigma DAC for only $100.
- MM Phono Input Module. Or, choose the MM phono input module, for 42dB of gain and passive RIAA, for great phono sound, at only $100.

Maximum Power, 16 ohms: 9.0W RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 6.0W RMS per channel (7.5W at <1% THD typical, one channel driven)
Maximum Power, 50 ohms: 4.0W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 900mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 450mW RMS per channel

http://www.schiit.com/products/lyr-3

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga i kråksången är ju att den inte använder deras gen 5-usb samt inte har möjlighet att koppla på en eitr, så det är samma suboptimala usb-ingång som deras billigare förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av oatp1b1:

Det tråkiga i kråksången är ju att den inte använder deras gen 5-usb samt inte har möjlighet att koppla på en eitr, så det är samma suboptimala usb-ingång som deras billigare förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp. Lite tråkigt med USB only, jag kör hellre coax. Men DAC har man ju redan så

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jepp. Lite tråkigt med USB only, jag kör hellre coax. Men DAC har man ju redan så

Ja absolut, synd bara att DAC-delen blev en dålig kompromiss för annars hade det varit ett givet köp i den prisklassen imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja absolut, synd bara att DAC-delen blev en dålig kompromiss för annars hade det varit ett givet köp i den prisklassen imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är problemet med deras lösning? Jag är väldigt nöjd med min jotunheim och har inga bekymmer med usb-DACen

EDIT: ”gen 5” diskussionen alltså. Usb only förstår jag klagomålet på.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av ZyntaX:

Vad är problemet med deras lösning? Jag är väldigt nöjd med min jotunheim och har inga bekymmer med usb-DACen

EDIT: ”gen 5” diskussionen alltså. Usb only förstår jag klagomålet på.

Deras nya gen 5 USB ska vara "bättre" men den ingår inte och det går inte komplettera med Eitr heller eftersom Lyr 3 DAC saknar coax.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått saken rätt så är deras tidigare versioner av USB fel implementerad och mäter "dåligt", vilket väl är rätt ovanligt för dacar oavsett prisklass. Huruvida det är hörbart går väl att sia om. Tycker mest att det är dåligt av Schiit att inte använda den version av USB som är felfri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik92_J:

Tänkte passa på att fråga om hörlurar för gaming medans det redan har nämnts. Sitter för tillfället med astro a40 och tillhörande mixamp. Tyvärr har hörlurarna gått sönder lite, de fungerar fortfarande fint ljudmässigt men minskat komforten lite.

Fråga nummer 1:

Jag har läst upp en del på "riktiga" hörlurar. Jag använder en samson meteor mikrofon för att prata så jag är orolig att öppna hörlurar skulle släppa ut för mycket ljud och tas upp av mikrofonen vilket skulle bli irriterande för kompisar i discord. Någon som har erfarenhet hur det går att använda sig av en öppna lurar och en condenser mikrofon (blue yeti, samson meteor och liknade).

Fråga nummer 2:

Då a40 ändå tillhör det övre segementet i gaming-headsets, ifall jag uppgraderade till andra hörlurar som också är slutna (DT 770, Sennheiser 598 CS etc) är skillnaden faktiskt särskilt stor? Lyssnar en hel på musik och kollar film så det är inte bara gaming performance som spelar roll.

Fråga nummer 3:

Sluta mot öppna. Vet att fördelarna med öppna ska vara en större soundstage vilket ska hjälpa med att lokalisera fotsteg i fps games etc. Har dock inget problem med det alls med mina a40 som är slutna, så skulle öppna hörlurar faktiskt vara så mycket bättre än slutna?

Slutligen, skulle det fungerar att använda typ DT770 eller Sennhesier 598 med min astro mixamp eller skulle det behövas uppgraderas?

Skulle inte använda mixampen till något annat än att ha den till PS3/4, tycker ljudet i den är skitkasst kontra andra hörlursförstärkare.

M3 har ju gjort ett stort test av gaminglurar annars kan vara värt och kika på: https://m3.idg.se/2.1022/1.697370/test-basta-headset-gaming

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Såhär ser mina HE-400i ut efter mindre än 12 månader:

Tror ni det är något som går på ett års garantin? Hur som så tycker jag att de borde hålla bättre än såhär. I fall garantin ej skulle gälla av någon anledning, vilka ersättningsalternativ skulle rekommenderas? Tycker $40 låter väldigt överdrivet mycket för earpads...

Edit: Och med det sista sagt så beställde jag ett par ZMF Ori för totalt cirka $75.. Huvudtanken är att få ett par pads som är skönare och håller i längden. Även om hifiman skickar ett par nya så är de fortfarande samma kvalité som de gamla, tänker att det är värt att helt enkelt uppgradera på en gång. Väntar fortfarande på svar från hifiman men funderar på om det är värt $17 frakt för att få nya pads på garantin? (Deras garanti säger att kunden står för frakt) Visserligen kanske det går att sälja dem för en liten vinst, alternativt ha kvar dem för dess ringar, eller bara som backup pads.

Har fått svar från Hifiman nu och de ska skicka ett nytt par, så det löste sig. ZMF Headphones skickade också min order idag, med USPS, så vi får se om paketet ens kommer fram..

Permalänk

Någon som har tips på en bra hörlursförstärkare för hörlurar med låg impedans (typ 32 ohm)? Schiits förstärkare verkar ha ganska låg impedans ut (runt 1 ohm) men de är ju ett elände att få tag på just nu så finns det någon annan bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Deras nya gen 5 USB ska vara "bättre" men den ingår inte och det går inte komplettera med Eitr heller eftersom Lyr 3 DAC saknar coax.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah ok. Jag läste på lite om detta nu.
Om det vore ett så stort problem som det påvisas i forumen så tycker jag att reviewers borde påtalat detta problem ganska omfattande.
Kanske är mina öron som är för dåliga, för jag hör inte ett uns av störning utan elektrostatisk/elektromagnetisk isolering.
Men så kan jag inte höra skillnad på svindyra kablar eller mp3 (high bitrate) vs FLAC heller

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Tror knappast det är ett problem som är hörbart, men det är ett som är mätbart. Så det är ju inget "problem" egentligen, snarare oklart varför Schiit väljer att använda ett interface som de vet inte presterar optimalt och inte kasserat det till förmån för gen 5.