Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@anon910: Problemet är bara att utbudet på deras EU lager är bara en bråkdel av vad varuhusen från Kina har..

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Dansken: Problemet är bara att utbudet på deras EU lager är bara en bråkdel av vad varuhusen från Kina har..

Problemet är snarare att de inte har något EU-lager med förtullade varor, och momsregistrerade försäljare som gör enligt regelverken. Alltså riktiga lager med varor på hyllorna. Sen är det ju poänglöst att beställa från någon som påstår sig ha varor i EU och ändå skickar från Kina. I många fall mellanlandar det inte ens på något lager. Kablar kan man hitta för ~50 kr inkl frakt i Sverige, med moms och allt. Att folk drar extrema exempel hjälper ingen. Oavsett om man handlar här eller i utlandet inkl tredjeland, så måste man veta vad man handlar, veta lite grann om säljaren och faktiskt jämföra priserna. Att beställa från tredjeland betyder fortfarande ganska långa leveranstider också.

Någon som befinner sig i Asien och driver verksamhet i mindre skala har i regel ingen anledning att bygga upp importföretag i Europa, laglig eller olaglig. De som befinner sig i EU kanske o andra sidan inte vill befatta sig med alla varor som kommer från Kina. Med de kommande reglerna som förenklar att sälja direkt från tredje land till EU kanske vi får en lite bättre avvägning, men billig frakt från Asien kommer inte vara lika snabbt som om det kom från ett EU-lager, en del varor kanske en del säljare får ha i lager här i EU helt enkelt fast de bör nog lära sig reglerna då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Fast det där svarar ju egentligen inte på frågan alls, det bara beskriver vad som gäller. Kostnaden på 75 kronor sägs alltså vara lägre för att den inte innehåller tull, men man hade ju inte tull från första kronan innan denna ändring heller och ändå togs det 125 kronor i avgift varpå man får undra varför detta bevisligen har ändrats. Borde dessutom inte tullavgiftsavgiften rimligtvis vara inkluderat i tullavgiften.

Herregud, du ger dig verkligen inte. Gnäll, gnäll, gnäll. Var glad istället att de inte envisas med att behålla den högre avgiften.

Avgiften inkluderas inte i tullkostnaden av två skäl, dels går den inte till statskassan och dels är det många varor som är tullbefriade (0%). Skall sådana varor hanteras gratis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Stonehedge69:

Hej Vresiberba du undrade över varför det finns två avgifter 75kr och 125kr. Svaret hittar du i postnord pressmeddelande som kom den 16 februari, den lägre avgiften inkluderar momsdeklaration och där den högre avgiften inkluderar både momsdeklaration och tulldeklaration.

Är alltså avgiften 125 kr om man köper parfym för en tia? Då är det ju tull från första kronan.

Permalänk
Inaktiv

EU-lager innebär att paketet skeppas från ett annat EU-land, jag har själv använt det då jag köpt telefoner, Jag vet vem och vilka jag handlar av, men så köper jag inte heller mobilskal för en tia.

Alla de stora har varulager i EU, men då pratar jag inet mobilskal el annat tiokronors kraffs.

Jag har handlat från Asien långt innan de flesta här så jag vet hur det funkar. För 18-20år sedan var det knappt någon som handlade på nätet från utlandet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Herregud, du ger dig verkligen inte. Gnäll, gnäll, gnäll.

Gå inte in på ett diskussionsforum om du inte tål att det diskuteras. Jag är ju knappast ensam om att "inte ge saj!!1q" i denna tråden.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Är alltså avgiften 125 kr om man köper parfym för en tia? Då är det ju tull från första kronan.

Ja det svara ju inte pressmeddelande från postnord om tyvärr. Det är ju ytterligare frågetecken på det men jag antar att tobakvaror, alkohol och parfym som har tull från första kronan har den högre avgiften.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

EU-lager innebär att paketet skeppas från ett annat EU-land, jag har själv använt det då jag köpt telefoner, Jag vet vem och vilka jag handlar av, men så köper jag inte heller mobilskal för en tia.

Alla de stora har varulager i EU, men då pratar jag inet mobilskal el annat tiokronors kraffs.

Jag har handlat från Asien långt innan de flesta här så jag vet hur det funkar. För 18-20år sedan var det knappt någon som handlade på nätet från utlandet.

Ge ett exempel på sådana handlare, alla som brukar dyka upp i forumet brukar vara oskattade osv och bestå i relativt anonyma firmor. Uppenbart att folk missar att kontrollera säljare och var varor skickas någonstans ifrån, finns minst ett exempel bara från denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Är alltså avgiften 125 kr om man köper parfym för en tia? Då är det ju tull från första kronan.

Självklart inte, men det finns heller inte olika importdeklarationer på det sättet några postare har målat upp. PostNord hade kunnat komma med vilka kategorier de vill när det gäller sin avgift, genom att låta den gå enda upp till 1499 kr så uppmuntrar de åtminstone inte säljare att skriva ner värdet i syfte att undvika speditionsavgiften. Hade varit värre om de sagt att de importdeklarera alla försändelser med deklarerat värde upp till 100 kr gratis, då hade de fått göra jobbet gratis mer eller mindre även om varorna egentligen kostade många gånger mer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zarkov:

Avgiften inkluderas inte i tullkostnaden av två skäl, dels går den inte till statskassan

Jahop. Om du har källa på det skulle jag vara tacksam.

Skrivet av zarkov:

och dels är det många varor som är tullbefriade (0%).

Innebär inte det i sanningens namn då att man har tagit ut en tullavgiftsavgift på 50 kronor i 26 år på dessa varor utan att någon tull har gjorts?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Självklart inte...

Men betyder inte detta i så fall att nedan påstående är en lögn?

Citat:

För försändelser med ett deklarerat värde på 1 500 kronor eller högre kommer den nuvarande avgiften på 125 kronor kvarstå vilket, utöver kostnaden för momsdeklaration, även ska täcka kostnaden för att utföra en tulldeklaration.

Eller täcker även avgiften på 75 kronor kostnaden för att utföra en tulldeklaration?

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Fast det där svarar ju egentligen inte på frågan alls, det bara beskriver vad som gäller. Kostnaden på 75 kronor sägs alltså vara lägre för att den inte innehåller tull, men man hade ju inte tull från första kronan innan denna ändring heller och ändå togs det 125 kronor i avgift varpå man får undra varför detta bevisligen har ändrats. Borde dessutom inte tullavgiftsavgiften rimligtvis vara inkluderat i tullavgiften.

Nej frågan blev inte helt besvarad utan jag la bara fram pressmeddelandet som postnord själv hade lagt ut om varför det finns två avgifter.

Och där hade ju allt kunnat slutat lyckligt med det svaret om det inte hade varit att dom hade tagit 125 kr innan det här pressmeddelandet.

Vilket gör det i så fall med deras svar att dom har tagit 50 kr mer för alla som bara har gjort en momsdeklaration.

Men det är ju postnord som har svaret på den frågan vi bara spekulerar ju om det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Fast det där svarar ju egentligen inte på frågan alls, det bara beskriver vad som gäller. Kostnaden på 75 kronor sägs alltså vara lägre för att den inte innehåller tull, men man hade ju inte tull från första kronan innan denna ändring heller och ändå togs det 125 kronor i avgift varpå man får undra varför detta bevisligen har ändrats. Borde dessutom inte tullavgiftsavgiften rimligtvis vara inkluderat i tullavgiften.

Men du fattar alltså att det inte spelar någon roll? De kan ta 1000kr för hantering av deklarationen för varuvärden upp till 1500kr och 10000kr för övriga. Det är helt upp till Postnord att ta de avgifter de tycker är lämpliga. Gillar man inte det så väljer man en annan speditör.

Otroligt tjat om en så självklar sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men betyder inte detta i så fall att nedan påstående är en lögn?

Eller täcker även avgiften på 75 kronor kostnaden för att utföra en tulldeklaration?

En importdeklaration är en tulldeklaration, den kan innebära mer jobb när de också måste ta hänsyn till tulltaxan. Vilket de behöver göra på alla försändelser över 1500 kr. Sen är det ju inte exakt samma hantering, Tullverket ska i vanliga fall bara ha tullen.

Avgiften täcker egentligen ingenting utan är bara en hittepåsiffra för att utföra en tjänst, en tjänst vi inte vet hur dyr den blir då de aldrig tidigare försökt genomföra den i särskilt stor utsträckning. Om ett paket under 1500 kr tar 20 minuter att deklarera för att det är något de måste reda ut så går de såklart back på just den klareringen med en 60 kr avgift. Men de har säkert kollat i sin statistik och avgjort att de inte måste ta 125 kr under 1500 kr, och att de ändå vill ha en högre avgift för de över pga att de i snitt kanske tar längre tid. Ett tullombuds statistik är inte direkt offentligt, så det är något de måste svara för själv. Sen kan ett bolag som riktar sig främst mot konsument såklart inte ta lika mycket som de som främst riktar sig mot företag, de har ju redan olika avgifter för privatpersoner och företag hos PostNord för importdeklarationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Men du fattar alltså att det inte spelar någon roll?

Nu är ju förstås helt och hållet upp till mig om jag tycker det spelar roll eller inte, det är inte något du har med att göra.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Om ett paket under 1500 kr tar 20 minuter att deklarera för att det är något de måste reda ut så går de såklart back på just den klareringen med en 60 kr avgift. Men de har säkert kollat i sin statistik och avgjort att de inte måste ta 125 kr under 1500 kr, och att de ändå vill ha en högre avgift för de över pga att de i snitt kanske tar längre tid.

Sedan kanske Postnord också räknar med att det är fler försändelser som går tillbaka till avsändaren utan att hämtas ut om man har högre avgift, så man kanske får in mer i avgifter totalt sett genom att ha den lägre avgiften.

Sedan kanske det är så att importdeklarationen i själva verket är mycket billigare att göra än 75 kr men att Postnord sätter så hög avgift de tror att de kan sätta för att folk ska beställa saker så att Postnord tjänar en massa pengar på avgiften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Nu är ju förstås helt och hållet upp till mig om jag tycker det spelar roll eller inte, det är inte något du har med att göra.

Nej, det spelar ingen roll... vad du tycker är helt ointressant i frågan. Vare sig Postnord eller någon annan speditör behöver vare sig redovisa eller förklara sina avgifter för dig. Det är dem helt fritt att sätta dessa avgifter som de vill. Det är ju tydligen det som du har svårt att förstå. Men det ger sig väl får man hoppas.

Vad jag har med att göra eller ej har kan du inte påverka på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

vad du tycker är helt ointressant i frågan.

Då svänger den dörren åt båda håll. Sorry.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Då svänger den dörren åt båda håll. Sorry.

Lite tråkigt att du inte förmår att tolka min text, men man skall inte begära för mycket av folk. Uppenbarligen. Lycka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Lite tråkigt att du inte förmår

Vad jag är förmögen till har du inte den blekaste aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Sedan kanske Postnord också räknar med att det är fler försändelser som går tillbaka till avsändaren utan att hämtas ut om man har högre avgift, så man kanske får in mer i avgifter totalt sett genom att ha den lägre avgiften.

Sedan kanske det är så att importdeklarationen i själva verket är mycket billigare att göra än 75 kr men att Postnord sätter så hög avgift de tror att de kan sätta för att folk ska beställa saker så att Postnord tjänar en massa pengar på avgiften.

De tjänar såklart inte några pengar på att inte ha några kunder.

Räknar man in fraktkostnad så är det ingen som kan konkurrera med PostNords 75 kr inkl moms. Med högre avgift så finns risken att någon kan konkurrera om de ger handlaren ett bra avtal för frakten. Tur för PostNord att Backteman faktiskt inte bestämmer något.

Förutom att PostNord finns på plats i Hongkong och har sina egna kunder så är det ju typ inrikestaxan de skickar för via de kinesiska bolagen. Till exempel DHL hade kanske kunnat konkurrera med 125 kr, men de kan inte konkurrera med 75 kr. Ingen speditör har alltså möjlighet att locka över kunder till sig för att folk blir sura på PostNord, saknas tillfälle tack vare att avgiften ändå blir så låg, för att någon skulle få för sig att välja en annan speditör nu så skulle de behöva ta mindre än 80 kr (100 efter moms) för porto och speditionsavgift, nu är det typ dubbelt så dyrt eller mer att använda någon annan. För leveranstider på kortare tid än 4 veckor måste grejerna också skickas med flyg.

Permalänk
Medlem

@videopac

Han har ingen rationell förklaring till varför han tycker att PostNord inte får agera som alla andra speditörer, inkl andra fortfarande statliga aktörer i andra länder där de gör samma sak och hanterar samma typ av försändelser. Att vi har en konkurrensutsatt post och kurir-bransch precis som de och att vi följer samma grundregler betyder visst inte att det är okej att jämföra eller att PostNord ska spela efter samma regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Jahop. Om du har källa på det skulle jag vara tacksam.

Innebär inte det i sanningens namn då att man har tagit ut en tullavgiftsavgift på 50 kronor i 26 år på dessa varor utan att någon tull har gjorts?

Nej, jag har ingen formell källa, precis som du inte har någon källa på att PNs avgift är orimlig. Mitt resonemang är dock tämligen enkelt: PN tar ut en avgift för att utföra en tjänst, nämligen importdeklarationen på ditt paket. Själva tullavgiften (som i regel är en viss procent av varuvärdet) går till Tullverket och så småningom till statskassan, hanteringsavgiften går till PN för att täcka deras omkostnader. Märk väl att jag inte skriver "deras omkostnader för hanteringen av ditt paket" eftersom det inte nödvändigtvis är så, PN har andra kostnader som också måste täckas.

Skrivet av VresiBerba:

Nu är ju förstås helt och hållet upp till mig om jag tycker det spelar roll eller inte, det är inte något du har med att göra.

Skrivet av VresiBerba:

Vad jag är förmögen till har du inte den blekaste aning om.

Var det inte du som tyckte man skulle diskutera på ett diskussionsforum?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Får hämta ett paket från ups på Ica, värde 34usd
Postnords avgifter 125kr
Tullverkets avgifter 65kr
Tot. 190kr

Stämmer verkligen detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Gebart: Fick du den från UPS eller Postnord? Lite otydligt

Men annars ser det väl ut att stämma

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

@Gebart: Fick du den från UPS eller Postnord? Lite otydligt

Men annars ser det väl ut att stämma

Transportören ska vara ups från USA. men postnord verkar ha tagit över i Sverige och blivit ett annat kolli nmr. Avgiften kommer från postnord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Gebart:

Transportören ska vara ups från USA. men postnord verkar ha tagit över i Sverige och blivit ett annat kolli nmr. Avgiften kommer från postnord.

Är du säker på att du inte fått fel på förkortningen? Postnord hanterar USA-försändelser skickade med USPS (fyra bokstäver) medan USA-försändelser skickade med UPS (tre bokstäver och något helt annat) hanteras av UPS även i Sverige. Det kan förvirra att det finns två olika speditörer i USA som bara skiljer med en bokstav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gebart:

Får hämta ett paket från ups på Ica, värde 34usd
Postnords avgifter 125kr
Tullverkets avgifter 65kr
Tot. 190kr

Stämmer verkligen detta.

Ena är speditionsavgiften, den andra momsen.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker för mitt första spårningsnummer är från UPS. Brevet som kom i brevlådan idag från postnord har ett USPS nummer + betalnings specifikation. Så någonstans på vägen har det bytt från UPS till USPS

Övre på denna bild är det nya numret jag fick
https://imgur.com/a/QR8Cc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Dansken: Problemet är bara att utbudet på deras EU lager är bara en bråkdel av vad varuhusen från Kina har..

Vad blir din lösning? Kommer du fortsätta eller lägga ner?