Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Men om det står 50-100 kr, kan de ju öppna paketet och konstatera att värdet är 500-1000 kr och då blir momsen betydligt högre. Sedan hur de ska skilja på "postorder" och "inte postorder" om avsändaren är en privatperson vet jag inte, påverkar ju om värdet är under 300 kr. Ett kinesiskt företag kan väl i princip ange att den som stoppar ner prylen i kuvertet är avsändare, och skrivs avsändaradressen med kinesiska tecken kanske inte Tullverket ens kan avgöra om det är ett företag eller en privatperson som skickat försändelsen. Vad jag vet är det inget förbud mot att skriva avsändaradressen på avsändarlandets språk.

Ett tips är att testa Googles översättningsapp för smarta telefoner, alltså den som låter dig översätta text med hjälp av kameran.

Har svårt att tro att postnord skulle sakna möjligheten att göra något liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Ett tips är att testa Googles översättningsapp för smarta telefoner, alltså den som låter dig översätta text med hjälp av kameran.

Har svårt att tro att postnord skulle sakna möjligheten att göra något liknande...

Men vad gör Postnord efter att de har översatt texten till "Mr Hong Dong, Tongcheng, 2737 73739 99922"

Hur vet de om detta är Gearbest.com eller min farbror?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

@Kommenterande: Kunden räknas som importör, och betalar numera moms samt avgift på 75kr vid uthämtning av paket, vilket dom även är informerade om vid köp. Funkar precis likadant vid köp hos t.ex Wish.

Ja, men momsen är ju en procentsats av vad kunden betalar och avsändaren vet ju inte vad kunden betalat eftersom kunden använt en mellanhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men vad gör Postnord efter att de har översatt texten till "Mr Hong Dong, Tongcheng, 2737 73739 99922"

Hur vet de om detta är Gearbest.com eller min farbror?

/hulle.

Precis. Kina har inget företagsregister. Så så länge det inte står ett uppenbart företagesnamn kan inte posten göra någopt. Det är nämligen bara tullen som har rätt att öppna paket.

Ska posten spara och lämna alla paket de misstänker inte är en gift och lämna till tullen så kommer de behöva en ännu mer enorm apparat.

Jag fick 3 av 8 paket i veckan via Estland så flödet har börjat styras om. Estland är ett EU land och de följer den EU förordning som säger att man endast ska betala moms på värde över 22€. Från Estland råder tull och momsfrihet att importera
Så detta ger stora kostnader för Posten att bygga upp en logistisk aparat att hantera post som man nu kommer tvinga ner till noll... Samtidigt som flödet kommer en annan väg och kommer behöva hanteras här.
Vilka tror ni får betala det. Jo skattebetalarna

Hade det inte varit bättre man fokuserade all denna jakt på de som fuskar med assistans för flera miljarder per år. Istället för att jaga privatpersoner.

Eller visst ja... Man måste ju skydda Elgiganten och Mediamarkts marginaler på 90% på mobilskal och kramskrims. För de köper nämliugen exakt samma skit som privatpersoner nu köper fr¨ån kina. Och sen säljer de den som "prima vara". Det är bara nu när deras PR-avdelningar jobbar frenetisk för att få i stånd konkurrensbegränsning som de vågar kalla det skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Ja, men momsen är ju en procentsats av vad kunden betalar och avsändaren vet ju inte vad kunden betalat eftersom kunden använt en mellanhand.

Säljaren i Kina som är exportör och det är vad de tog ut som ska stå på paketet. Hur det egentligen fungerar med momsen mot kunden beror väl på vem man anser är uppdragsgivaren, säljaren eller köparen. Osäker på vad som är mest rätt där.

Permalänk
Skrivet av AppendixSE:

Kina har inget företagsregister.

Alla länder har väl ett företagsregister?

Kinesiska företag kan slås upp här. Sök på namn eller organisationsnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Alla länder har väl ett företagsregister?

Kinesiska företag kan slås upp här. Sök på namn eller organisationsnummer.

Så länge PostNords tullombud/personal får föra uppgifter om och kan slå upp namnen mot tidigare importdeklarationer så är det inga problem att lista ut vad det rör sig om. Tullverket bör kunna dela med sig av uppgifter från varor de öppnat/kontrollerat också, och på så sätt etablerat vem som är postordersäljare eller inte. Är väl sånt som Tullverket och PostNord får komma överens om hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men vad gör Postnord efter att de har översatt texten till "Mr Hong Dong, Tongcheng, 2737 73739 99922"

Hur vet de om detta är Gearbest.com eller min farbror?

/hulle.

Är bara att börja flagga namn och adresser som kommer upp ofta på försändelser märkta med gåva.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Är bara att börja flagga namn och adresser som kommer upp ofta på försändelser märkta med gåva.

Använder säljarna sina riktiga namn eller använder samma säljare tusentals olika alias?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Använder säljarna sina riktiga namn eller använder samma säljare tusentals olika alias?

Identifierar du dessa via t.ex. PostNLs tjänst för AliExpress-säljare behöver du aldrig hålla koll på vem avsändaren faktiskt är. Kräver väl dock att tjänsten bara är öppen för säljare för att de ska veta det. Hur som helst det är saker som går att lösa om Tullverket är med på banan och det finns någon form av informationsutbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Precis. Kina har inget företagsregister. Så så länge det inte står ett uppenbart företagesnamn kan inte posten göra någopt. Det är nämligen bara tullen som har rätt att öppna paket.

Ska posten spara och lämna alla paket de misstänker inte är en gift och lämna till tullen så kommer de behöva en ännu mer enorm apparat.

Jag fick 3 av 8 paket i veckan via Estland så flödet har börjat styras om. Estland är ett EU land och de följer den EU förordning som säger att man endast ska betala moms på värde över 22€. Från Estland råder tull och momsfrihet att importera
Så detta ger stora kostnader för Posten att bygga upp en logistisk aparat att hantera post som man nu kommer tvinga ner till noll... Samtidigt som flödet kommer en annan väg och kommer behöva hanteras här.
Vilka tror ni får betala det. Jo skattebetalarna

Hade det inte varit bättre man fokuserade all denna jakt på de som fuskar med assistans för flera miljarder per år. Istället för att jaga privatpersoner.

Eller visst ja... Man måste ju skydda Elgiganten och Mediamarkts marginaler på 90% på mobilskal och kramskrims. För de köper nämliugen exakt samma skit som privatpersoner nu köper fr¨ån kina. Och sen säljer de den som "prima vara". Det är bara nu när deras PR-avdelningar jobbar frenetisk för att få i stånd konkurrensbegränsning som de vågar kalla det skit

Skickas det via Estland så får ju postnord bättre betalt för att leverera förändelsen, så det är ju bara bra. Det är ju det stora problemet för postnord gällande kinaförsändelserna.

De som förövrigt klagade på att postnord inte gjorde sitt jobb var de andra transportbolagen... De hoppas väl få en större del av kakan nu. Har inte sett något om att Egiganten/etc har haft några åsikter.

Och att skicka via tex Estland kommer bara att fungera några år till, sen blir det samma lagstiftning i hela EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Använder säljarna sina riktiga namn eller använder samma säljare tusentals olika alias?

Om du tror att de kommer sätta upp ett system för att hela tiden generera nya namn bara för att få skicka saker som gåva till Sverige...

förtydligande :)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Varför skulle hälften av paketen inte hämtas ut?

Ugh... för att folk inte vill betala straffavgiften? Kanske? Postnord har ju tydligen kommit till samma insikt och räknar med att hundratusentals paket inte kommer att hämtas ut;

”Det blir en betydande andel som inte kommer att hämtas ut,” säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman [Källa]

Skrivet av Petterk:

Skulle det vara så att de vägrar betala avgiften så skulle de ju snabbt sluta beställa varor också, tror vi kan glömma det.

M-hm, men inte tillräckligt snabbt för nu är det så att det är i runda slängar redan på väg, sisådär nio miljoner "Kina-paket" som kommer anlända inom dom närmsta två månaderna - som redan är köpta och som kommer beläggas med både moms och avgift. Och om det då är 90% 97% (!) av dom som är värda under 200 kronor och då riskerar att importören inte hämtar ut sin försändelse... alltså, it doesn't add up.

Kostar det då 125 spänn att göra importdeklarationen och man gör detta på, kanske inte bara hundratusentals paket som i sig blir, vadå, 40-50 miljoner, utan om det är flera miljoner försändelser som inte hämtas ut blir ju förlusterna enorma.

Skrivet av Petterk:

Skulle det vara så att de vägrar betala avgiften så skulle de ju snabbt sluta beställa varor också, tror vi kan glömma det.

Dessutom, enligt din egna utsago, kommer ju inte alla försändelser att fastna [personligen förutsätter jag att 100% kommer att fastna, allt annat är helt otänkbart] och om så är fallet kommer ju folk att fortsätta att importera från Kina i hoppet att det slinker igenom. Då kommer ju likförbannat inte importen att minska och hela projektet kommer vara fullständigt bortkastad tid och pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ombuden får ju redan plats med, och får betalt för sitt handhavande, i dag.

Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

De andra speditörerna kräver att man kvitterar ut försändelsen, och då kan man alltid avböja. Skulle det dimpa ner rätt i brevlådan, så sätt en klisterlapp som talar om att du kommer få en faktura och att du kan gå och lämna in paketet till ombudet om du vill avböja så är den saken ur värden.

Eller helt sonika bara hävda att försändelsen inte kommit fram, för är försändelsen inte spårad och inte kräver legitimering och eller underskrift finns det ingen som kan påstå att den kommit fram. Allra minst Postnord då deras egna bestämmelser säger att när ospårad post inte kommit fram till adressaten är det, typ, "Jamen guu va tråkit, rå, men - poof, inget vi kan göra. Borta. Häpporé ".

Så, meddelande till avsändaren; "Du fö faan asså, skicka inte spårbart... och märk gärna "gift".

Permalänk
Medlem

Problemet är att allt inte säljs i Sverige, jag förstår att de inte vill att folk importerar skräp och saker som kan köpas lokalt, med det finns så många av oss som blir påverkade i onödan. Min hobby är att reparera/restaurera och modifiera gameboys och liknande apparater (säljer inte), jag kan inte gå till clas ohlsson och skaffa en lcd panel, knappar, och andra diverse retro ersättnings delar precis... just nu ville jag köpa en 2.5mm (inre diameter 0.7mm) DC utgång för en mod och ett polarisations filter för att fixa en trasig skärm för ett spel och några vita knappar för det är snyggt, billiga delar som inte finns i Europa, men +75kr för varenda liten sak är för mycket eftersom man kan inte få sakerna från samma försäljare...

Utländska spel, diverse ersättnings delar som ovanliga batteri modeller t.ex.
Folk som gör robotar, modeller och andra hobbyister kommer bli extremt negativt påverkade då inte allt kan hittas här i Europa och många gånger är det flera delar från flera olika försäljare, kostnaderna för att göra ett litet bygge blir ju enorma.

Momsen stör jag mig inte så mycket på, men att behöva betala 75kr blir mycket för varenda liten grej.
Postnord borde ha en service där de håller kvar sakerna upp till en vikt gräns och sedan när du vill så kan de frakta sakerna på en gång för vanliga svenska fraktkostnader samt ta tull på det. En månads gräns vore också bra för att stoppa folk som vill tjäna pengar på att sälja Kina prylar.

Hursomhelst, kommer helt enkelt låta dem skicka sakerna till en kusin i Tyskland först nu framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

...
Då kommer ju likförbannat inte importen att minska och hela projektet kommer vara fullständigt bortkastad tid och pengar.

Nu finns det ju inget sådant projekt.

Allt är inte svartvit eller antingen/eller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nu finns det ju inget sådant projekt.

... [click]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Eh... Jo. De har betalt för alla paket de levererar ut till mottagaren, och, de har då definitivt plats med grejerna, det är inte för att återförsäljarna inte har plats, som PostNord låter godset stå ute i regn.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Eller helt sonika bara hävda att försändelsen inte kommit fram, för är försändelsen inte spårad och inte kräver legitimering och eller underskrift finns det ingen som kan påstå att den kommit fram. Allra minst Postnord då deras egna bestämmelser säger att när ospårad post inte kommit fram till adressaten är det, typ, "Jamen guu va tråkit, rå, men - poof, inget vi kan göra. Borta. Häpporé ".

Så, meddelande till avsändaren; "Du fö faan asså, skicka inte spårbart... och märk gärna "gift".

Irrelevant då de valde tullager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja. Dels, för att du inte har med det att göra, det lär vara postens problem, och dels för att vi diskuterar ett hypotetiskt avvisande av ett paket, och du tar i som om någon ägnar sig åt grova bedrägerier.

Här kommer du med påhopp minsann. Vad jag har med att göra är inte upp till dig att bestämma. Det här är ett diskussionsforum. Om du inte tål att folk diskuterar saker så står det dig fritt att inte deltaga.

Det vi diskuterar är att medvetet beställa saker man inte ämnar hämta ut i syfte att orsaka kostnader för Postnord, vilket framgår rätt klart av inläggen från @ecu971 (inlägget från @Adrenochrome är med för att det förtydligar):

Skrivet av ecu971:

Tycker jag att vi och alla vi känner börjar massimportera $0.5 inkl frakt varor, sen löser vi inte ut paketen när avin på $0.5+150kr? i hanteringsavgift dyker upp. Ett sånt paket per vecka per person vore nåt.

Skrivet av Adrenochrome:

Så du tycker att vi ska göra posthanteringen långsammare och kosta skattebetalarna en massa pengar i onödan för att...vad? Låter som du borde bli politiker.

Skrivet av ecu971:

@Adrenochrome: Göra så de slutar med dumheterna fattar du väl

Dold text

Sen har jag inte någonstans skrivit att jag anser det vara ett allvarligt brott och inte heller tagit i "som om någon ägnar sig åt grova bedrägerier", utan jag har klargjort att det handlar ett beteende som dels kan leda till skadeståndskrav och dels faktiskt är ett brott.

Att du sen försöker få det till att det dels är en rättighet och dels är civil olydnad är rätt komiskt då civil olydnad förutsätter ett brott...

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast, som jag skrev tidigare. självfallet hade man för avsikt att ta hem varan. Först när man på posten insåg att det skulle kosta 11 gånger mer än varan var värd, ångrade man sig. Det är inte på något sätt möjligt att hänga någon för "chikanöst" beteende. Vederbörande har redan betalt, och kommer förlora pengarna det kostade att beställa varan i första läget, så att föra i bevis att man avsiktligt genererar hantering utan att ha för avsikt att hämta sitt paket, är rätt omöjligt. Och att försöka hänga det på en brottsrubricering blir inte bara rätt omöjligt, utan helt omöjligt.

Ock nu blandar du brott med möjligheten att påvisa brott och ägnar dig mer åt att beskriva hur man kan uppföra sig för att undgå ev. påföljd. Att det kan vara svårt att påvisa uppsåt nämnde jag f.ö. i detta inlägg. Att bevisa uppsåt är givetvis svårt, men inte omöjligt om t.ex. personen i fråga offentligt uttalat det. Sen är det väl knappast troligt att Postnord skulle bry sig om att jaga folk för detta, om dom inte får för sig att dom ska försöka statuera exempel förstås.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Antar att du inte känner till det, men just att gå mot röd gubbe, är ett exempel på civil olydnad, och dess framgång i Sverige. Man kriminaliserade att gå mot röd gubbe, insåg att absolut ingen brydde sig, och avkriminaliserade det.

Eh, nej, man kriminaliserade att gå mot röd gubbe och sen tog man bort straffpåföljden. Det är inte riktigt samma sak som att avkriminalisera.

Skrivet av -=Mr_B=-:

PostNord gjorde precis som jag förväntade mig, och la avgiften i en glidande skala. Tyvärr kan man tycka att skalan börjar för högt, men den är inte speciellt långt ifrån vad man i praktiken haft som undre gräns på DHL som är bästa exemplet. Och sen verkar det som om den övre gränsen på avgiften är betydligt trevligare än DHL's, så det jämnar nog ut sig.

De tar ut en avgift för hanteringen, vilket är, "administreringen av moms, och eventuellt tull". Inte "hanteringen av paketet, leverans till kund".

I detta är vi tämligen eniga. Personligen tycker jag avgiften blev rätt låg och känns riktigt överkomlig.

Skrivet av Kommenterande:

Hur funkar det med moms vid dropshipping?

A lägger en beställning hos B för 100 kr.
B lägger en beställning hos C för 50 kr som ska skickas till A.

A betalade 100 kr, så A ska betala moms på det beloppet. C känner dock bara till vad B betalade till C, inte vad A betalade till B. Betyder det att C inte kan fylla i en riktig CN22-blankett? Betyder det att C alltså inte kan posta försändelsen till A? Eller betyder det att A måste invänta importdeklarationen (som görs på det lägre beloppet) och sedan begära rättelse hos Tullverket genom att ändra det lägre beloppet till det högre beloppet? Det låter väldigt krångligt.

B agerar ju handlare, så hans prisuppgifter till kund ska enligt lag vara inklusive moms. Så rent logiskt borde 20 kr av de 100 som A betalade till B utgöra moms. Hur sen B ska tullklarera varan från C vid dropshipping vet jag inte, men om andra stora handlare kan skicka varor från 3:e land där momsen redan är betald så torde det väl gå att lösa för B också.

Skrivet av Gropenator:

Om du tror att de kommer sätta upp ett system för att hela tiden generera nya namn bara för att få skicka saker som gåva till Sverige...

Behöver dom det? Det räcker väl med att dom skriver lite lagom oläsligt så torde det väl vara svårt att ha någon koll?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Skickas det via Estland så får ju postnord bättre betalt för att leverera förändelsen, så det är ju bara bra. Det är ju det stora problemet för postnord gällande kinaförsändelserna.

Det där är ju dock peanuts i sammanhanget. Den uttalat största förlusten är enligt Postnord momsen som de räknat ut skulle vara i miljardklassen, vilket ju förstås är rent nonsens, inte bara för att den är baserad på värdet på varan OM den är importerad överhuvudtaget, vilket den nu kanske inte skulle vara om moms och avgifter var tagna när beställningen gjordes samt att dom som köper via Wish och Ebay gör det för att alternativet är att handla dyrt i Sverige, och dom kommer inte att handla i Sverige bara för att man avgiftsbelägger "Kina-paket", utan man importerar då istället från Tyskland och England, och så är man tillbaka på ruta 1 igen; inga moms-intäkter och samma mängd paket.

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen

De flesta agerar nog som kommissionär åt säljaren och kör sin "inkomst" momsfri.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba

Paket från t.ex. Amazon i Tyskland betalar redan svensk moms.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eeper:

Problemet är att allt inte säljs i Sverige, jag förstår att de inte vill att folk importerar skräp och saker som kan köpas lokalt, med det finns så många av oss som blir påverkade i onödan. Min hobby är att reparera/restaurera och modifiera gameboys och liknande apparater (säljer inte), jag kan inte gå till clas ohlsson och skaffa en lcd panel, knappar, och andra diverse retro ersättnings delar precis... just nu ville jag köpa en 2.5mm (inre diameter 0.7mm) DC utgång för en mod och ett polarisations filter för att fixa en trasig skärm för ett spel och några vita knappar för det är snyggt, billiga delar som inte finns i Europa, men +75kr för varenda liten sak är för mycket eftersom man kan inte få sakerna från samma försäljare...

Utländska spel, diverse ersättnings delar som ovanliga batteri modeller t.ex.
Folk som gör robotar, modeller och andra hobbyister kommer bli extremt negativt påverkade då inte allt kan hittas här i Europa och många gånger är det flera delar från flera olika försäljare, kostnaderna för att göra ett litet bygge blir ju enorma.

Momsen stör jag mig inte så mycket på, men att behöva betala 75kr blir mycket för varenda liten grej.
Postnord borde ha en service där de håller kvar sakerna upp till en vikt gräns och sedan när du vill så kan de frakta sakerna på en gång för vanliga svenska fraktkostnader samt ta tull på det. En månads gräns vore också bra för att stoppa folk som vill tjäna pengar på att sälja Kina prylar.

Hursomhelst, kommer helt enkelt låta dem skicka sakerna till en kusin i Tyskland först nu framöver.

Om du håller på med detta en del så är väl lösningen ändå att köpa ett större antal småprylar åt gången så blir ju inte avgiften så stor utslagen på dessa småprylar (är det samma sorts prylar så blir det ju från samma säljare, bara ett paket per pryltyp). Det du vill att Postnord skulle göra (och det är ju inte möjligt för dem att göra då Postnord inte har kontor i Kina) finns ju firmor redan som gör, åtminstone i Japan men det torde väl finnas även i Kina. Visst, man får ju betala lite till dem förstås och även inhemsk frakt till det företagets lager men i alla fall...

Skrivet av VresiBerba:

Det där är ju dock peanuts i sammanhanget. Den uttalat största förlusten är enligt Postnord momsen som de räknat ut skulle vara i miljardklassen, vilket ju förstås är rent nonsens, inte bara för att den är baserad på värdet på varan OM den är importerad överhuvudtaget, vilket den nu kanske inte skulle vara om moms och avgifter var tagna när beställningen gjordes samt att dom som köper via Wish och Ebay gör det för att alternativet är att handla dyrt i Sverige, och dom kommer inte att handla i Sverige bara för att man avgiftsbelägger "Kina-paket", utan man importerar då istället från Tyskland och England, och så är man tillbaka på ruta 1 igen; inga moms-intäkter och samma mängd paket.

För paket som skickas från Tyskland eller England får självklart Postnord betalt för att dela ut, inte alls som om paketen kom direkt från Kina. Så det är ju bara bra för Postnord om det går den vägen. Momsen går inte till Postnord så jag förstår inte varför du blandar in den här?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@VresiBerba

Paket från t.ex. Amazon i Tyskland betalar redan svensk moms.

Du vet att jag menade säljare på Ebay... alltså, jag fattar inte, det här är ta mig fan det dummaste jag vart med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det där är ju dock peanuts i sammanhanget. Den uttalat största förlusten är enligt Postnord momsen som de räknat ut skulle vara i miljardklassen, vilket ju förstås är rent nonsens, inte bara för att den är baserad på värdet på varan OM den är importerad överhuvudtaget, vilket den nu kanske inte skulle vara om moms och avgifter var tagna när beställningen gjordes samt att dom som köper via Wish och Ebay gör det för att alternativet är att handla dyrt i Sverige, och dom kommer inte att handla i Sverige bara för att man avgiftsbelägger "Kina-paket", utan man importerar då istället från Tyskland och England, och så är man tillbaka på ruta 1 igen; inga moms-intäkter och samma mängd paket.

Till skillnad från filmindustrins skadeståndskrav vid piratkopiering så finns det nog lite mer verklig grund för uppskattningen om utebliven moms då den kan beräknas på faktiskt antal försändelser, även om varuvärden är lite mer gissningslek (i den mån man inte för statistik på angivna varuvärden)

Nu har det talats om 150k paket per dag, men jag antar att det är extra höga volymer just kring helgerna. I brist på bättre siffror så låt oss anta 50k paket per dag, 365 dagar per år, ger lite drygt 18 miljoner försändelser per år.

Om posten tagit ut den avgift dom skulle ta ut, dvs 125 kr, så utgör momsen på enbart den avgiften 25 kr, dvs i runda slängar 450 miljoner kr i moms per år. Om vi antar att alla paketen istället skulle betala den nya låga avgiften på 75 kr så utgör momsen där 15 kr, dvs kring 270 miljoner kr i moms per år.

Sen kommer vi till momsen på varuvärdet. Det är som sagt lurigt att veta vad det är i snitt, men vi kan ju gissa på 50 kr, mao 10 kr i moms, vilket i så fall årligen blir ca 180 miljoner kr till i moms.

Så nånstans mellan tummen ock pekfingret så är det väl inte fel att tala om belopp uppåt en miljard när vi med ganska försiktiga estimeringar kommer upp i mellan 450 och 630 miljoner kr.

Sen köper jag inte ditt resonemang om att varorna inte hade köpts alls (och därmed inte heller genererat någon moms). Ett sånt resonemang funkar ju bättre vid t.ex. piratkopiering av film/musik, men i detta fall blir det lite fel. Antag att folk inte alls handlar från Kina då det blir för dyrt med avgifter och moms, låter dom då bli att handla helt och lägger pengarna på hög, eller spenderar dom pengarna på något annat här hemma? Jag tror det sistnämnda är ett ganska säkert antagande och i så fall får man ju in moms på dom varorna.

Att sen importera från Tyskland och England gör ju inte att folk "kommer undan moms", utan dom betalar ju moms då. Om man beställer varor från Kina som skeppas via England/Tyskland så kanske man kan komma undan, men de hålen tror jag kommer täppas till så småningom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Hurtigbullen

De flesta agerar nog som kommissionär åt säljaren och kör sin "inkomst" momsfri.

Aha. Ja där ser man, jag har ingen susning om det. Låter inte helt lagligt. Känns som att man tänjer lite på både konsumenträtt och skatteregler.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

För paket som skickas från Tyskland eller England får självklart Postnord betalt för att dela ut, inte alls som om paketen kom direkt från Kina.

Får betalt för att man delar ut, ja, men nån moms får man ju inte in.

Skrivet av videopac:

Momsen går inte till Postnord så jag förstår inte varför du blandar in den här?

För att du pratar om fraktkostnader medans jag pratar om utebliven moms om de som importerar "Kina-paket" istället importerar "EU-paket".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande:

Jag tänker mig så här att vissa tycker att det är svårt att avgöra vilka kinesiska säljare som är pålitliga och vilka som är bedragare. Fördelen med att använda en svensk sida som man litar på är att den som administrerar den svenska sidan sköter det där med att kolla upp vilka säljare som är pålitliga. Den tjänsten har ett visst värde och det finns kanske en del som är villiga att betala för det.

Som sagt, folk i gemen är nog ganska korkade. Borde ha räknat med det.

Skrivet av SwedZi:

10% återkommande kunder vilket är väldigt högt ca 5-8% returer. 70% bruttovinstmarginal. Återigen dropshipping är inget nytt och har funkat i tiotalsår och kommer funka lika länge till. Du verkar haka upp dig på att grejerna kommer från just Kina. Sedan så kollar de flesta människor ej på paketet utan sliter upp det direkt.

Plus kunderna får utomordentlig support vilket dom ej får i Kina. Kunder gillat att känna trygghet när dom handlar online, då är en svenska sida alltid högst på listan.

Ytterst förvånande för mig, men det är ju bra för dig förstås. Nej, jag bryr mig egentligen inte om varifrån varorna skickas förutom att om jag handlar från en svensk sida så förväntar jag mig att varan skickas från lager i Sverige. Att folk inte skulle notera att det kommer från annat land utan sliter upp paketen har jag väldigt svårt att tänka mig... det går ju inte att undgå att se varifrån det kommer. Ännu mer markant om det kommer från Kina förstås.

Det kanske har tagits upp tidigare i tråden och jag missat det, men hur redovisas detta till tull- och skatteverket? Anser de att du är importör eller att det är kunderna som är importörer? För du har väl en firma?