Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

samma här, beställt 10-tal saker för runt 1000:-.

Jag har märkt att de segar sig rejält med en grej som redan kommit in i landet, de har hållit på den i över en vecka nu, det brukar dom aldrig med såna små paket. Skulle inte förvåna mig alls om de tänkt hålla den kvar till 1 mars så jag får betala.

Fråga hos ombudet först, förutsätt inte att postnord klarar av att göra något organiserat utan dina paket ligger nog i en säck och väntar på dig och så har de glömt bort att skicka ut avier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Allt går bara utför och det mesta handlar enbart om val politiker och statliga myndigheter gör, när får man höra något bra som slopad moms på datorteknik för att driva på teknikintresset i landet?
T.ex. slopad moms på cadgrafikkort (Quadro och Firepro)

Det intressanta med ditt inlägg är tydligheten om vart ditt fokus är, nämligen på DIG.
Uppenbarligen ska myndigheter och politiker ta beslut som gynnar dig och endast dig, resten av samhället ska man skita i?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så jag citerar ditt direkta påstående, och ber dig komma med en källa på det.

För fan! Jag har ALDRIG påstått att Tradera säljer saker på Tradera, himmel människa, du länkar ju till och med till inlägget i fråga där det bokstavligen står, och jag citerar "Gå in på Tradera och se hur mycket grundläggande miljökrav som säljarna där gjort på sina produkter" vilket var ett direkt svar på; "Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav."

Det var alltså ett svar till Stoff3th3m4n som påstod att de varor som Svenska återförsäljare, typ de som säljer på Tradera, kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav vilket de facto är fullständigt nonsens. Det är INGEN som kontrollerar varken säljare eller deras varor dom säljer på Tradera, som jag länkade till, att de uppfyller några miljökrav.

Jag har VÄLDIGT lite tålamod för sånt här trams, det är samma sak varenda jävla gång, folk läser inte och sedan hittar på massa jävla skit. LÄS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Tullverket bestämmer ingenting. Tullverket genomför vad regering och riksdag säger.
Den regering som beslutade att rädda danska posten och nu behöver pengar till det.

Nu löser man det genom att ta bort fribeloppet på 200 kr så att posten kan ta avgift på alla paket.

Det där fribeloppet har egentligen inte funnits. Man bara sket i att följa reglerna för försändelser med lågt värde.
Det enda som har ändrats är att Postnord och Tullverket nu skall börja följa de regler som funnits där i många år, men som de struntat i för att det var för mycket jobb att följa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men det är ju det som är problemet; de återförsäljarna säljer ju precis samma skit som Kineserna gör på Ebay. För allvarligt, om det kan nästla sig in förfalskade op-förstärkare från skrupellösa Kineser till Digikey, ja då kan också elektronikprylar med blyad lödtenn nästla sig in hos Kjell och Clabbe. Som till exempel den här;

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

https://www.ebay.com/itm/USB-IN-OUT-MIDI-Interface-Cable-Conv...

Vem kollar om den innehåller bly och har alla certifikat gällande den europeska marknaden. Och kolla påslaget förresten, ca. 2000%. Skitbra för Sveriget!!!1

Kemikalieinspektionen utför kontroller, precis som de gjort under mycket lång tid i Sverige. Det finns även organ på EU-nivå som utför kontroller.

Givetvis kan man inte kontrollera precis allt, men det är ju bra att utomeuropeiska producenter tänker sig för innan man skickar produkter in i EU, men tanke på att de kan komma att bli förbjudna.

Påslaget är ju jättebra för Sverige i och med att de säljs i Sverige. Pengarna stannar till större del i landet än de pengar som du skickar rakt ut ur landet. Själva påslaget skapar också arbeten. Sedan är det givet att slutpriser måste öka ganska rejält jämfört med försäljning direkt från ursprungslandet och ursprungsproducent som knappt måste följa några regler eller förordningar alls gällande inhemsk eller privat utomlandsförsäljning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

För fan! Jag har ALDRIG påstått att Tradera säljer saker på Tradera, himmel människa, du länkar ju till och med till inlägget i fråga där det bokstavligen står, och jag citerar "Gå in på Tradera och se hur mycket grundläggande miljökrav som säljarna där gjort på sina produkter" vilket var ett direkt svar på; "Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav."

Det var alltså ett svar till Stoff3th3m4n som påstod att de varor som Svenska återförsäljare, typ de som säljer på Tradera, kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav vilket de facto är fullständigt nonsens. Det är INGEN som kontrollerar de säljare på Tradera, som jag länkade till, att de uppfyller några miljökrav.

Jag har VÄLDIGT lite tålamod för sånt här trams, det är samma sak varenda jävla gång, folk läser inte och sedan hittar på massa jävla skit. LÄS!

I så fall ligger jag på samma nivå i läsförståelse som @Paddanx, för jag tolkade det precis som honom.

Det har varit intressant att följa era argument. Trist dock med ett så abrupt slut och tråkig ton

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon162230:

Det var på tiden bra o bli av med alla som bara importerar skräp.

Nu kommer man inte längre behöva vänta 5 veckor på att få prylar man beställer.

Med lägre belastning kanske det sker en normalisering av frakttiderna från Kina till ett par veckor.

Om inte PostNord klantar till det som vanligt.

Är det verkligen PostNord som är problemet?

Tagit "gratis frakt" från AliExpress ett par gånger, då har det typiskt tagit 5-6 veckor att få prylarna. Väljer man i stället "standard shippment" som brukar kosta $1-3 har prylarna dykt upp på under två veckor.

Problemet med "gratis frakt" verkar vara hur den prioriteras i containers, kan bli liggande väldigt länge hos "carrier".

75 kr verkar fullt rimligt, kommer nog inte påverka mitt köpmönster så mycket. Fick precis hem 5 st ESP32, de kostar >200 kr styck från de svenska handlare jag hittat medan alla fem kostade $32 från Kina.

Föredrar ändå att köpa från svenska handlare, förstår också att de har högre kostnader och betalar gladeligen upp till dubbla priset till en svensk handlare. Men när det är väsentligt mer än dubbla priset känns det som en rip-off (även om det egentligen är småpengar).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

För fan! Jag har ALDRIG påstått att Tradera säljer saker på Tradera, himmel människa, du länkar ju till och med till inlägget i fråga där det bokstavligen står, och jag citerar "Gå in på Tradera och se hur mycket grundläggande miljökrav som säljarna där gjort på sina produkter" vilket var ett direkt svar på; "Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav."

Det var alltså ett svar till Stoff3th3m4n som påstod att de varor som Svenska återförsäljare, typ de som säljer på Tradera, kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav vilket de facto är fullständigt nonsens. Det är INGEN som kontrollerar varken säljare eller deras varor dom säljer på Tradera, som jag länkade till, att de uppfyller några miljökrav.

Jag har VÄLDIGT lite tålamod för sånt här trams, det är samma sak varenda jävla gång, folk läser inte och sedan hittar på massa jävla skit. LÄS!

Du är ju helt ute och reser. Var har jag påstått att varor som säljs på tradera automatiskt kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav? Det var ett påstående som du ville klistra på mig, inget jag har sagt.

Snacka om att du förgiftar den här tråden, och det handlar inte alls om att vi inte håller med varandra. Du är ohederlig och inkonsekvent i din argumentationsteknik.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

okej så om jag beställer nåt för 20kr ska jag alltså betala 75 kr ? det kan dom glömma....

Permalänk
Medlem

Som vanligt i trådarna om import från t ex Kina på senare tid så pratas det om prisjämförelser mot svenska butiker.
Är hålet i huvudet så stort på "folk" att "flera 1000% skillnad" är på riktigt?
Om svaret på den frågan är 'ja' så förväntar jag mig att en hel hög privatimportörer genast säger upp sig från sina arbeten (?) och startar företag som säljer "allt krimskrams" med enbart ett par kronor i TB och genast konkurrerar ut alla Kjell/Classe/valfri-svensk-butik på ett par veckor.

Just do it! Marknaden är Er. Bara ta för Er och skratta hela vägen till banken.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av pacc:

Fråga hos ombudet först, förutsätt inte att postnord klarar av att göra något organiserat utan dina paket ligger nog i en säck och väntar på dig och så har de glömt bort att skicka ut avier.

Har såklart kollat trackingen, det finns inte hos ombudet, står endast att det inkommit i landet, vilket betyder att tullen håller på det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Äh, 75 kr är väl ingenting.
Kommer ju ändå bli mycket billigare med det mesta än överprisade kinavaror i svenska butiker (ibland 10-20 gånger dyrare). Läs typ mobilskal, skärmskydd, "gadgets" som verktyg, led-lampor (ficklampa, billampor), datorprylar, kläder etc etc
Nästan lite provocerande när man hittar en vara på Aliexpress, som säljs i Sverige för 1000% mer. Klart som korvspad att man köper på Aliexpress då. Alla vet att det tar 2-6 veckor att få dem, vilket också står innan man beställer så kan ju inte vara någon överraskning.

Självklart ska man ta betalt för frakt och hantering. Transportbranschen är mycket pressad då folk verkar tro det är gratis att bedriva en logistikverksamhet.

Köper man en vara för 10 eller 100 spänn kanske man inte ska förvänta sig att de gått genom en massa kontroller och uppfyller diverse krav.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Tullverket bestämmer ingenting. Tullverket genomför vad regering och riksdag säger.
Den regering som beslutade att rädda danska posten och nu behöver pengar till det.

Nu löser man det genom att ta bort fribeloppet på 200 kr så att posten kan ta avgift på alla paket.
med 75 kr * 150000 paket/dygn så blir det bra med pengar. Tullverket kommer troligen att gå back, hanteringskostnaderna för moms på småbelopp kommer att vara högre än momspengarna så de som tjänar på detta är Posten som behöver pengarna till danmark

Anledningen till att man inte tar högre avgifter är att då blir DHL, Fedex med flera så mycket billigare att ingen skulle nyttja posten

Visserligen har du rätt i att regering och riksdag säger, men tullverket är de som genomfört ändringarna av de källor jag läst.

Du får gärna pekar mig åt källorna att regeringen beslutat att göra detta för att rädda postnord. För detta hittar jag inga källor på. Jag är intresserad av det du påstår, så tolka mig rätt, men jag vill gärna se något mer att läsa, då det står emot rätt mycket annat man läst om detta.

Och de kommer med all säkerhet gå back, då 75kr är på tok för lågt för att hantera personalen som krävs för detta, speciellt då man nu inte tar ut 125kr på 200kr+ nivåerna. Vi får väl se hur det blir när vågen av "gratis frakt" lägger sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Du är ju helt ute och reser. Var har jag påstått att varor som säljs på tradera automatiskt kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav? Det var ett påstående som du ville klistra på mig, inget jag har sagt.

Du skrev;

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Och det enkla svaret är att, nej, det gör det verkligen inte. I min enfald trodde jag att folk skulle klicka på länken till Tradera och se, och förstå att vad som säljs där, av hundratals säljare, är till 95% DIREKT från Kina och Ebay, och INGET av dom sakerna kontrolleras.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Snacka om att du förgiftar den här tråden, och det handlar inte alls om att vi inte håller med varandra. Du är ohederlig och inkonsekvent i din argumentationsteknik.

Eller hur :/

Skrivet av candybag:

I så fall ligger jag på samma nivå i läsförståelse som @Paddanx, för jag tolkade det precis som honom.

Ja-du, hur man kan få vad jag skrev om "SÄLJARNA PÅ TRADERA" och dessutom länkar DIREKT till deras varor till att Tradera säljer... nått på Tradera... ja, jag vet inte, ingen aning, man kan bara gapa och se på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Äh, 75 kr är väl ingenting.
Kommer ju ändå bli mycket billigare med det mesta än överprisade kinavaror i svenska butiker (ibland 10-20 gånger dyrare). Läs typ mobilskal, skärmskydd, "gadgets" som verktyg, led-lampor (ficklampa, billampor), datorprylar, kläder etc etc
Nästan lite provocerande när man hittar en vara på Aliexpress, som säljs i Sverige för 1000% mer. Klart som korvspad att man köper på Aliexpress då. Alla vet att det tar 2-6 veckor att få dem, vilket också står innan man beställer så kan ju inte vara någon överraskning.
Köper man en vara för 10 eller 100 spänn kanske man inte ska förvänta sig att de gått genom en massa kontroller och uppfyller diverse krav.

Precis, det finns en anledning till att vi svenskar handlar från kina sidor, för svenska säljare på tradera ger jag fan inte en spänn till, eller ens vissa svenska webshoppar som tar ockerpriser, för nåt jag fick hem för 1 dollar från ebay hittade jag samma grej för nästan 100kr och då räknar jag inte ens frakten då.. jo tjena är det rimligt ens? sen när är det en rättighet att man måste handla från svenska säljare? vi lever väl i ett fritt land, dom får väl anpassa sina priser om dom vill göra affärer på billiga skitsaker som alla kallar det... ingen med vett i pannan kommer köpa ett mobilskal för 200kr på tradera när man kan köpa det för under 50kr på wish/ali osv... lol.

många säljare på tradera har inte ens vissa saker i lager, det står ibland 2-4 veckor leveranstid ? varför ska jag då vänta när jag ändå kan beställa själv och vänta samt få den billigare ? hoppas ingen är dum som kommer gynna giriga tradera säljare.

Permalänk
Medlem

Sanslöst rolig tråd alltså.

Vissa tror att bara för att man kan köpa samma/liknande saker som Kjell säljer direkt från kina, så gör inte kjell någon säkerhetskontroll.

Relaterat:
https://www.youtube.com/watch?v=ehYYoU13i-I

Andra tror att det är stöld att ta ut moms. (måste vara hemskt för er att gå till affären alltså, att bli stulen från varje dag! vilket trauma )

Vissa implicerar att de visst har deklarerat och momsat för sina kinapaket. <_<

Helt enkelt fantastiskt hur visst folk bara ballar ur logiskt och rationellt när deras gratis är i fara.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du skrev;
Och den enkla svaret är att, nej, det gör det verkligen inte. I min enfald trodde jag att folk skulle klicka på länken till Tradera och se, och förstå att vad som säljs där, av hundratals säljare, är till 95% DIREKT från Kina och Ebay, och INGET av dom sakerna kontrolleras.

Ja-du, hur man kan få vad jag skrev om "SÄLJARNA PÅ TRADERA" och dessutom länkar DIREKT till deras varor till att Tradera säljer... nått på Tradera... ja, jag vet inte, ingen aning, man kan bara gapa och se på.

Många som säljer på tradera är inga auktoriserade återförsäljare. En del är det, andra är det inte. Är det så svårt att greppa?
När det passar dig generaliserar massivt, och när det inte passar dig är synfältet snävt som genom ett sugrör.

Som en annan redan angivit för dig är det förbjudet att sälja piratkopior, eller för den delen produkter som inte uppfyller de grundläggande krav för försäljning av produkter inom EU. Allt annat är inte tillåtet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Sanslöst rolig tråd alltså.

Vissa tror att bara för att man kan köpa samma/liknande saker som Kjell säljer direkt från kina, så gör inte kjell någon säkerhetskontroll.

Relaterat:
https://www.youtube.com/watch?v=ehYYoU13i-I

Andra tror att det är stöld att ta ut moms. (måste vara hemskt för er att gå till affären alltså, att bli stulen från varje dag! vilket trauma )

Vissa implicerar att de visst har deklarerat och momsat för sina kinapaket. <_<

Helt enkelt fantastiskt hur visst folk bara ballar ur logiskt och rationellt när deras gratis är i fara.

Det är häpnadsväckande vilka ego-bubblor vissa lever i idag. Det värsta av allt är att de inte begriper att det är kontraproduktivt även för dem själva i slutänden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Helt enkelt fantastiskt hur visst folk bara ballar ur logiskt och rationellt när deras gratis är i fara.

Visst är det.
Men det är tyvärr inte ovanligt.

Folk kan köra tvärs över landet, (ex gå upp 4 på morgonen för att köra tvärs över skåne) för något som är "gratis". Så jag är inte direkt förvånad att man får panik över att man nu måste betala mer eller mindre samma summa som man borde gjort från början.

Vill du ha lite mer humor, lägg ut något hyfsat värdefullt som "bortskänkes" på facebook/Sweclockers eller liknade... du kommer ha folk som gamar på dig innan du knappt ens hunnit publicera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst är det.
Men det är tyvärr inte ovanligt.

Vill du ha lite mer humor, lägg ut något hyfsat värdefullt som "bortskänkes" på facebook/Sweclockers eller liknade... du kommer ha folk som gamar på dig innan du knappt ens hunnit publicera det.

hehe och folk kommer fråga "kan du leverera det till *Ort X mil bort*?"

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vapo:

Som vanligt i trådarna om import från t ex Kina på senare tid så pratas det om prisjämförelser mot svenska butiker.
Är hålet i huvudet så stort på "folk" att "flera 1000% skillnad" är på riktigt?
Om svaret på den frågan är 'ja' så förväntar jag mig att en hel hög privatimportörer genast säger upp sig från sina arbeten (?) och startar företag som säljer "allt krimskrams" med enbart ett par kronor i TB och genast konkurrerar ut alla Kjell/Classe/valfri-svensk-butik på ett par veckor.

Just do it! Marknaden är Er. Bara ta för Er och skratta hela vägen till banken.

Det är ju precis det folk gör, på Tradera. Den första annonsen - boom, 500%. Och jag säger inte att det är fel på något sätt, det råder fri marknad i Sverige, men att påstå att handla från "svenska återförsäljare" skulle vara bättre på grund utav miljö, att det är bättre för Sverige och att det är rätt och riktigt att man nu tar ut, inte bara moms utan hutlösa avgifter från första kronan är bara rent nonsens.

Att man gör det här har precis ingenting med moms att göra, det har att göra med att staten vill bejla ut Postnord för dom "drunknar i Kina-paket", det är den enda anledningen. Ingen kommer att tjäna på detta, förutom dessa småhandlare och visst, jag är ju inte dummare än att jag begriper varför detta hyllas här, för det finns nog en och annan sådan här på forumet som nu gnider händerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Läs på om CE-märkning. Läs gärna lite om de kontroller som också utförs, inget nytt alls.

Sedan kanske det är som så att de produkterna som du ger som exempel faktiskt uppfyller kraven?

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-fors...

15 livsfarliga laddare, 10 CE-märkta och sålda i Sverige. Ingen är i närheten att uppfylla kraven.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Som vanligt i trådarna om import från t ex Kina på senare tid så pratas det om prisjämförelser mot svenska butiker.
Är hålet i huvudet så stort på "folk" att "flera 1000% skillnad" är på riktigt?
Om svaret på den frågan är 'ja' så förväntar jag mig att en hel hög privatimportörer genast säger upp sig från sina arbeten (?) och startar företag som säljer "allt krimskrams" med enbart ett par kronor i TB och genast konkurrerar ut alla Kjell/Classe/valfri-svensk-butik på ett par veckor.

Just do it! Marknaden är Er. Bara ta för Er och skratta hela vägen till banken.

Generellt kan jag inte uttala mig men tyvärr är det så illa i vissa fall.
Åskan dödade en adsl splitter så jag behövde en ny med rj12 anslutningar. Nu har den utgått hos Elfa men där kostade den över 300kr plus moms och frakt. Anledningen till elfa var att "orginalet var köpt där och de var en av få som hadde en rj12 splitter.

På aliexpress kostade samma under 8 kr.
räknar vi med 0 i moms och frakt från Elfa så får vi 292 kr i skillnad, 3650% så ja det finns sådanna exempel.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-fors...

15 livsfarliga laddare, 10 CE-märkta och sålda i Sverige. Ingen är i närheten att uppfylla kraven.

"Anmärkningsvärt är också att ingen av laddarna har en EU-försäkran där tillverkaren försäkrar att produkten uppfyller de säkerhetskrav som finns för produkten inom EU. Utan denna försäkran får produkten inte säljas på EU:s inre marknad!"

Mao... ja, det fuskas som tusan, så anmäl dem.
Alla dessa USB laddade har återkallats. Alla ÅF som sålt dem tvingas stå för frakt, återbetalning, samt ev andra utgifter i samband med detta.

Vi kan inte annat än sätta regler i detta land, och försökt tvinga folk att följa dem. Så snälla sluta se det som okej att smita undan bara för någon annan gör det. Sätt dit de som gör det istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Triffid:

Sanslöst rolig tråd alltså.

Vissa tror att bara för att man kan köpa samma/liknande saker som Kjell säljer direkt från kina, så gör inte kjell någon säkerhetskontroll.

Relaterat:
https://www.youtube.com/watch?v=ehYYoU13i-I

Andra tror att det är stöld att ta ut moms. (måste vara hemskt för er att gå till affären alltså, att bli stulen från varje dag! vilket trauma )

Vissa implicerar att de visst har deklarerat och momsat för sina kinapaket. <_<

Helt enkelt fantastiskt hur visst folk bara ballar ur logiskt och rationellt när deras gratis är i fara.

Skulle själv aldrig köpa något som ska stoppas in i 230V uttag från Kina just p.g.a. av saker du pekar på här. Man ska ha väldigt respekt för all form av elektricitet som ansluts till vägguttaget då bristfälliga komponenter kan orsaka skada på en rad sätt.

Men hur förklarar du att Kjell tar 199 kr för exakt samma produkt som man hittar på AliExpress för $4,13.

Här finns ju inga risker i form av brand och liknande, är 3,3 V prylar.

Edit: här är ändå ett fall där jag skulle välja Kjell om det handlade om ett exemplar, men det är är en typ av produkt man typiskt vill ha ett gäng av och då blir 75 kr + $1,5 i frakt + moms ett icke-problem rätt snabbt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå Kjell. Denna ODB2-adapter https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/ob... köpte jag direkt från Kina förra året. Exakt samma. Kostade 42kr. Ser ut så med väldigt mycket andra saker som säljs i svenska butiker. Orimliga påslag i mina ögon.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Många som säljer på tradera är inga auktoriserade återförsäljare. En del är det, andra är det inte. Är det så svårt att greppa?

Svårt att greppa? Nej, det är det inte, ännu mindre något jag påstått. DU sade "svenska återförsäljare" och om du medvetet utelämnade "auktoriserade" kan jag inte säga, men det gjorde du.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

När det passar dig generaliserar massivt, och när det inte passar dig är synfältet snävt som genom ett sugrör.

Nej. Du å andra sidan fäktar runt och redigt för att du målat in dig i ett hörn gällande de präktiga "svenska återförsäljare" som alltid tycks ha rent mjöl i påsen och minsann inte säljer Kina-skit som inte är miljöklassade för den Svenska marknaden.

Och du förresten, den där MIDI-adaptern jag länkade till innan, jag har en sådan, jag köpte den på Ebay till min JV-1080 och den har precis inte en enda märkning någonstans, den är därmed inte tillåten att importeras till Sverige, än mindre säljas av, om det passar din beskrivning på "auktoriserad återförsäljare" (auktoriserad av vem då, tillverkaren eller Ebay) som Kjell & Co.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som en annan redan angivit för dig är det förbjudet att sälja piratkopior, eller för den delen produkter som inte uppfyller de grundläggande krav för försäljning av produkter inom EU. Allt annat är inte tillåtet.

Det vet jag väl, vad det har med saken att göra har jag dock ingen aning om. Anmäl till Tradera då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

okej så om jag beställer nåt för 20kr ska jag alltså betala 75 kr ? det kan dom glömma....

ja det är ju just det som är tanken. att vi ska sluta beställa massa småskit som går sönder och sedan slängs.
dessutom, tycker du inte det är lite konstigt att det inte kostat ett enda öre hittills att flyga hit paket från andra sidan jordklotet? det är bara helt rimligt imo, och kommer förbättra miljön dessutom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

ja det är ju just det som är tanken. att vi ska sluta beställa massa småskit som går sönder och sedan slängs.
dessutom, tycker du inte det är lite konstigt att det inte kostat ett enda öre hittills att flyga hit paket från andra sidan jordklotet? det är bara helt rimligt imo, och kommer förbättra miljön dessutom.

Japp, för nu köper vi hädanefter Svenskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Lycka till med att hitta en kines som vet hur man gör och som gör det billigare än 75 kr.

Det är fortfarande importörens ansvar att skatter och avgifter betalas, inte säljarens. Det går att sköta tulldeklarationen själv men räkna inte med att det blir billigare eftersom du kommer att få betala för upplag under tiden det tar att behandla din deklaration. Du behöver dessutom en proforma-faktura från leverantören och veta vilka TARIC-koder du skall använda.

Om du låter PN sköta jobbet ingår både upplagskostnad och administration i priset.

Om det är möjligt skulle tex Aliexpress, Wish mfl som står för den största mängden gods lösa detta ganska snabbt om de såg en vinning försäljningsmässigt mot te x svenska marknaden. Några 75kr att beräkna moms per såld enhet och sedan månadsvis skicka till Sverige skulle det knappast kosta. När de tagit reda på rutinerna så är det inte svårare för dem att automatiskt bestämma om en kund skall faktureras med en specifik momssats eller ej.