Postnord inför nya regler för Kina-paket redan 1 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nä. Eftersom regelverket var att det var momsfritt under 200:- och det är 90-95% av paketen.
Det här handlar om att räddda postens danska verksamhet

Snälla vän. Postnord har inte bestämt detta. Hade de gjort det hade säkert avgiften blivit 250kr+ bara för att.

Tullverket är de som bestämmer hur importregler ska göras, och de har bestämt att nu ta tag i detta problem. De har bestämt att postnord ska nu göra detta. Det är mao en myndighet som satt ner foten och gör denna ändring.

Du letar efter halmstrån som inte finns. Och om posten hade velat rädda ekonomin, hade det inte varit sänkt från 125kr till 75kr, med höjd gräns, det lovar jag dig, för detta går inte ihop. Det är svårt nog att få all personal som ska hantera detta på 125kr per paket, vs 75kr per paket.

Ta av folie hatten och läs lite fakta bakom dessa ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Inte för att jag någonsin sagt att dom gör, men jo, det gör de faktiskt.

Snälla kom med lite källa på detta påstående. För Tradera säljer en tjänst, två tom om man räknar med fraktavtalen.

Skrivet av VresiBerba:

Alltså, jag begriper inte vad du snackar om. Det är ju som om du svarar på något annat inlägg men citerar mig för dina svar har precis ingenting med vad jag skrev att göra.

Jo jag har sett detta i dina inlägg ovan också. Du förutsätter att man måste göra det perfekt för att kunna få bort gratis missbrukarna, jag säger man måste inte göra det perfekt. (mao, självklart kommer det finnas kryphål, smugglare och smitare... finns i alla lagar)

Du påstår att det är väldigt dåligt ur kostnadssynpunkt att göra detta. Jag har inte argumenterat emot dig, men som jag skrev i svar ovan till en annan, detta görs då missbruket gått ur kontroll. Tullverket har beslutat att göra denna ändring, och postnord måste lyda. Så det spelar ingen roll om det är mindre ekonomiskt/miljövänligt.

Du kanske har en bättre lösning, så kom med den. Hur följer du moms reglerna, och gör detta mer effektiv?

Edit:

Skrivet av VresiBerba:

Skall personal på Postnord alltså öppna, inspektera, googla och eller kontakta avsändaren på 30.000 försändelser... om dagen?! Det utöver de andra, säg 200.000 försändelser som har deklarerat värde, och detta skall då vara klart att införas om 12 dagar.

Oo-kai...

Ja... det är därför de tar ut en administrativ avgift, på allt som inte är deklarerat. Vi får se hur bra det fungerar i praktiken, för jag, precis som du har mina tvivel. Men detta är vad de har blivit beordrade av tullverket att göra.

Permalänk
Medlem

Jobbigt när man köper 5-6 smågrejer till en drönare tex. Propellrar, batterier, skruvar etc. Allt skickas oftast i separata försändelser även om man lagt allt i en "varukorg" och betalat ihop.

Permalänk
Medlem

https://www.mailboxde.com/

Enkelt samt fullt lagligt sätt att kringgå detta...
(Finns troligtvis fler liknande aktörer)

Edit: såg att de bara godkände paket från EU, men lär finnas de som inte bryr sig om sånt.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jobbigt när man köper 5-6 smågrejer till en drönare tex. Propellrar, batterier, skruvar etc. Allt skickas oftast i separata försändelser även om man lagt allt i en "varukorg" och betalat ihop.

Det är för att du säkert inte köper från samma säljare. Köper du från samma säljare så skicka meddelande innan ch fråga om de kan skicka i en och samma försändelse.

Permalänk
Medlem

Helt galet, i Sverige så kostar en avtryckaren till kamera 100kr och uppåt, medans jag kan köpa en på Ebay för 10kr, det kan omöjligen motivera den 10dubbla kostnaden att köpa samma avtryckare men i svensk butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

https://www.mailboxde.com/

Enkelt samt fullt lagligt sätt att kringgå detta...
(Finns troligtvis fler liknande aktörer)

Hmm ska kollas upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Oerhört korkat inlägg.

Varor som svenska återförsäljare säljer kontrolleras så att de uppfyller grundläggande krav och miljökrav. Basic knowledge.

Oerhört korkat inlägg.

Complete BS. Såvida du inte har något som intygar detta, så finns det ingenting som bevisar om dessa "grundläggande krav och miljökrav". Argument som dina gäller ej, såvida du inte kommer med fakta i hand, som du gärna får visa fram.
Finns många produkter som man sett på Aliexpress / Wish som säljs i butiker i Sverige vice versa.
Basic knowledge..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av Nivity:

hehe, fast nej.
Många saker är exakt samma "mög" fast med annan logga på och 4 gånger priset. Basic knowledge

Bullshit. Köpte samma mössa med led integrerad där fram med usb laddning för 42:- där de kostar 99:- på Kjell när jag kollade senast. Exakt likadan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej lägg ner egoismen och köp ifrån svenska återförsäljare, så kanske vi kan hoppas på att finansiera pensioner, välfärd m.m i framtiden också.

Men det är ju det som är problemet; de återförsäljarna säljer ju precis samma skit som Kineserna gör på Ebay. För allvarligt, om det kan nästla sig in förfalskade op-förstärkare från skrupellösa Kineser till Digikey, ja då kan också elektronikprylar med blyad lödtenn nästla sig in hos Kjell och Clabbe. Som till exempel den här;

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

https://www.ebay.com/itm/USB-IN-OUT-MIDI-Interface-Cable-Conv...

Vem kollar om den innehåller bly och har alla certifikat gällande den europeska marknaden. Och kolla påslaget förresten, ca. 2000%. Skitbra för Sveriget!!!1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

https://www.mailboxde.com/

Enkelt samt fullt lagligt sätt att kringgå detta...
(Finns troligtvis fler liknande aktörer)

Lite dyrt att betala €10~ om man endast beställer en liten pryl för 20kr. Däremot dyrare mindre prylar som mobiler etc, riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Ska inte momsen vara 25% isåfall? tycker det är djävligt fult av dem att sätta 75kr på allt.
Köper jag ett mobilskal från ebay för 10kr så ska jag väl med all rätt betala 2,5kr i moms vilket jag kan gåmed på men vafan 75kr extra för nått som kostar 10kr är bra många hundra % mer än 25%

Nu kan detta ha svarats på redan (går fort i tråden), men det är moms + 75k. Dvs om du köper en produkt för 50kr, kommer den kosta dig 50kr * 25% moms = 12,50kr + 75 kr i administration = 50 + 87,50kr för vara + import.

Om du köper en produkt för 400kr istället så blir det också 25% moms, dvs 100kr + 75kr administration. Så 400kr + 175kr för vara + import.

Köper du en vara för 2000kr kommer du över i nästa klass och får 125kr i administration + 25% moms, + Tullavgift (som varierar på varan)

Permalänk
Medlem

Fan, jag som precis beställt en massa krimskrams. :/

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Snälla kom med lite källa på detta påstående.

Som sagt, jag har in... driver du med mig?!

Permalänk
Skrivet av Krux:

Fan, jag som precis beställt en massa krimskrams. :/

samma här, beställt 10-tal saker för runt 1000:-.

Jag har märkt att de segar sig rejält med en grej som redan kommit in i landet, de har hållit på den i över en vecka nu, det brukar dom aldrig med såna små paket. Skulle inte förvåna mig alls om de tänkt hålla den kvar till 1 mars så jag får betala.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Tycker att vi startar ett uppror mot postnord. Alla köper mängder av färdigpoppade popcorn i säckvis och ingen hämtar ut paketen. Då kan de kan de hålla på att bolla fram och tillbaka och försöka lagra någonstans så kraschar hela systemet och någonting bättre kan uppstå ur askan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jobbigt när man köper 5-6 smågrejer till en drönare tex. Propellrar, batterier, skruvar etc. Allt skickas oftast i separata försändelser även om man lagt allt i en "varukorg" och betalat ihop.

Jo helt klart blir det till att leta efter säljare som kan sälja allt i ett paket. De sparar ju på att samfrakta också, svåra är att hitta en som har allt man behöver.

Skrivet av Spretcher:

https://www.mailboxde.com/

Enkelt samt fullt lagligt sätt att kringgå detta...
(Finns troligtvis fler liknande aktörer)

Edit: såg att de bara godkände paket från EU, men lär finnas de som inte bryr sig om sånt.

Det finns vägar runt om ja.
Blir ju lite så att när ett behov finns så kommer folk hitta lösningar. Jag tror ändå det kommer minska mängden av dessa paket lite, för långt från alla kommer orka leta reda på dessa lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandmar:

Tycker att vi startar ett uppror mot postnord. Alla köper mängder av färdigpoppade popcorn i säckvis och ingen hämtar ut paketen. Då kan de kan de hålla på att bolla fram och tillbaka och försöka lagra någonstans så kraschar hela systemet och någonting bättre kan uppstå ur askan!

Skickades från m.sweclockers.com

DHL, dock är de rätt dyra om man bara köper smått/billigt

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nä. Eftersom regelverket var att det var momsfritt under 200:- och det är 90-95% av paketen.
Det här handlar om att räddda postens danska verksamhet

Det är inte ens sant.

Tullverket om försändelser av ringa värde:

"Värd högst 300 kronor
En försändelse som skickas direkt till dig från ett land utanför EU och som innehåller varor (till exempel utländska periodiska publikationer) med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.
Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse (förutom utländska periodiska publikationer). Med postorderförsändelse menas en försändelse med varor som du har beställt via till exempel nätet, post eller telefon."

Att varor av ringa värde ändå har gått igenom har berott på att det kostar mer att hantera gods som inte deklarerats än momsen är värd. Detta löser man nu genom att lägga på en administrativ avgift.

Återigen: hade ni betalat er moms så hade ni sluppit den här avgiften.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Bra, så att istället svenska återförsäljare kan importera billigt skräp och kränga för flerfaldigt dubblerade priser?

De är väl i alla fall skyldiga att kontrollera så de inte tar hem skit som bränner ner folks hus pga dålig el säkerhet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det finns vägar runt om ja.
Blir ju lite så att när ett behov finns så kommer folk hitta lösningar. Jag tror ändå det kommer minska mängden av dessa paket lite, för långt från alla kommer orka leta reda på dessa lösningar.

Helt klart, mellan tummen och pekfingret, skulle jag väl säga att minst 80-90% inte har någon aning om liknande tjänster.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Skillnad på gratis och billigt. Piratkopierade filmer/mjukvaror kostar inget.

Exempel kläder från wish kostar pengar som någon är villig att lägga. Skillnaden nu är att det kommer vara nästan lika dyrt att handla wish som exempel HM i sverige. Då kommer nog många gå på HM då man kan testa kläder/öppet köp osv. Många köper bara skit från wish som hamnar längst ner i gaderoben eller en låda. "var ju så billigt" brukar dom säga....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Som sagt, jag har in... driver du med mig?!

Du var mig något av det mest trollande och meningslösa inläggsgivarna i hela tråden.

Du ber "oss" gå in på tradera och kolla hur mycket krav man uppföljer.

Jag svarar dig med att Tradera har regler på vad som får och inte få säljas, varav kemikalier mm som är farliga finns med, samt att kopior på produkter som ofta har sämre säkerhet och miljökrav (om ens några) inte heller får säljas där.

Samt jag påpekar att Tradera säljer inga produkter, vilket jag fortfarande hävdar.

Du svarar med troligen det mest idiotiska inlägget i hela tråden (vilket säger en del). "Öh... va?
Och det enda du tagit med är "Tradera säljer inget".

Så jag förklarar det tydligt i efterhand: att de säljer inga produkter. Något som andra också påpekar för dig.

Så om vi nu "antagit" att du påstått att Tradera gör detta, är det pga dina extremt vaga och förvirrande inlägg.

Sen svarar du mig, med att jag ska läsa ditt inlägg igen, följt av @tOPO kommentar, om exakt samma sak, svarar:
"Inte för att jag någonsin sagt att dom gör, men jo, det gör de faktiskt."

Så.. hur förväntar du att man ska tolka dig?
Du säger "öh", "va" och "läs om", sen "jo de gör det"... totalt mot både dig själv och all logik. Du kanske borde läsa om dina egna inlägg själv?

Så jag citerar ditt direkta påstående, och ber dig komma med en källa på det.

Så... om du nu är så förvirrad, och med tanke på att detta inte har någon vidare diskussionsvärde så säger jag att jag lämnar detta. För det är antingen ett sabla trollande (som bryter mot reglerna), eller totalt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt bra med dessa påslag och momsen ska man bara ta för den är ju liksom...moms! inget och snacka om. Hoppas samma händer här i Finland, så mycket folk som t.ex beställer billigt Kina crap från Wish här, bra för miljö och statskassan OCH för de inhemska företagen. Personligen tycker jag att köpa t.ex en hdmi kabel eller dylikt från en billig Kina-shop bara för att spara ett par € inte är värt det när man kan tralla ner till den lokala, eller inhemska webbhandlaren, och få en direkt i handen istället för att vänta i flera veckor samt att man kan tralla tillbaka till handlaren om det är något fel och DIREKT få kompensation osv. De få eurona extra man lägger är helt klart värt det. Jag handlar bara grejjer från Kina när det inte går att få tag på inhemskt eller ifrån EU eller ifall priset är totalt hutlöst (200€ istället för kanske 120€ t.ex). Man lurar bara sig själv då man tror man slipper billigt undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

samma här, beställt 10-tal saker för runt 1000:-.

Jag har märkt att de segar sig rejält med en grej som redan kommit in i landet, de har hållit på den i över en vecka nu, det brukar dom aldrig med såna små paket. Skulle inte förvåna mig alls om de tänkt hålla den kvar till 1 mars så jag får betala.

Detta har jag för mig stod i ursprungliga infon också, ja. Att de kommer hålla paket tills de är klara med hur reglerna skulle bli.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Att varor av ringa värde ändå har gått igenom har berott på att det kostar mer att hantera gods som inte deklarerats än momsen är värd. Detta löser man nu genom att lägga på en administrativ avgift.

Man löser ingenting då den avgiften rimligtvis bör vara en självkostnadsavgift, med andra ord +-0 för staten. Man inför detta, inte för att göra rätt eller för att man förlorar momsintäkter, utan för att man har fullständig panik hos Postnord för att det är för många försändelser, mer än vad man kan hantera.

Skrivet av Valiumballong:

Återigen: hade ni betalat er moms så hade ni sluppit den här avgiften.

Lägg ner den skiten, vad vet du om vad folk har betalat och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Snälla vän. Postnord har inte bestämt detta. Hade de gjort det hade säkert avgiften blivit 250kr+ bara för att.

Tullverket är de som bestämmer hur importregler ska göras, och de har bestämt att nu ta tag i detta problem. De har bestämt att postnord ska nu göra detta. Det är mao en myndighet som satt ner foten och gör denna ändring.

Du letar efter halmstrån som inte finns. Och om posten hade velat rädda ekonomin, hade det inte varit sänkt från 125kr till 75kr, med höjd gräns, det lovar jag dig, för detta går inte ihop. Det är svårt nog att få all personal som ska hantera detta på 125kr per paket, vs 75kr per paket.

Ta av folie hatten och läs lite fakta bakom dessa ändringar.

Tullverket bestämmer ingenting. Tullverket genomför vad regering och riksdag säger.
Den regering som beslutade att rädda danska posten och nu behöver pengar till det.

Nu löser man det genom att ta bort fribeloppet på 200 kr så att posten kan ta avgift på alla paket.
med 75 kr * 150000 paket/dygn så blir det bra med pengar. Tullverket kommer troligen att gå back, hanteringskostnaderna för moms på småbelopp kommer att vara högre än momspengarna så de som tjänar på detta är Posten som behöver pengarna till danmark

Anledningen till att man inte tar högre avgifter är att då blir DHL, Fedex med flera så mycket billigare att ingen skulle nyttja posten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Oerhört korkat inlägg.

Complete BS. Såvida du inte har något som intygar detta, så finns det ingenting som bevisar om dessa "grundläggande krav och miljökrav". Argument som dina gäller ej, såvida du inte kommer med fakta i hand, som du gärna får visa fram.
Finns många produkter som man sett på Aliexpress / Wish som säljs i butiker i Sverige vice versa.
Basic knowledge..

Läs på om CE-märkning. Läs gärna lite om de kontroller som också utförs, inget nytt alls.

Sedan kanske det är som så att de produkterna som du ger som exempel faktiskt uppfyller kraven?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte ens sant.

Tullverket om försändelser av ringa värde:

"Värd högst 300 kronor
En försändelse som skickas direkt till dig från ett land utanför EU och som innehåller varor (till exempel utländska periodiska publikationer) med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriad från tull och moms.
Befrielsen från moms gäller inte för postorderförsändelse (förutom utländska periodiska publikationer). Med postorderförsändelse menas en försändelse med varor som du har beställt via till exempel nätet, post eller telefon."

Att varor av ringa värde ändå har gått igenom har berott på att det kostar mer att hantera gods som inte deklarerats än momsen är värd. Detta löser man nu genom att lägga på en administrativ avgift.

Återigen: hade ni betalat er moms så hade ni sluppit den här avgiften.

Och verkligheten
"Enligt företaget har 97 procent av de så kallade Kina-försändelserna ett värde under 200 kronor, vilket tidigare inneburit att de seglat förbi kravet på moms. Nu blir läget ett annat, och många produkter därmed rejält mycket dyrare."

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har aldrig köpt skit från Kina som många verkar gjort. Däremot handlat en hel del som inte går att få tag på i Sverige eller är flera 100% dyrare. Blir att handla mer från EU-länder nu, alternativt beställa fler antal från Kina och sälja resterande på Tradera för överpris och tjäna in avgiften. Att jag kommer handla mer inrikes tror jag inte då Sverige har så urdåligt utbud, även om det blivit bättre på senare år.

På ett sätt tycker jag ändå det är bra att införa en avgift, för att beställa massa skit som en del gör som konstiga kläder, spelande tomtar, mobilladdare som ramlar sönder när man tar i dem och andra attiraljer som används fåtal gånger och sen slängs är helt förkastligt.