Permalänk
Medlem

Power surge - asus

Hej,

Har ett problem med asus power surge, som jag tror går igång vid belastning. Det startade när jag skulle starta World of Tanks och det går att återskapa. Datorn stänger av sig och startar om med felmeddelandet "power supply surges detected during the previous power on". Där efter går man in i BIOS och sedan kan man starta om igen och komma in i windows.

Just nu har jag letat runt lite på nätet och testat några saker.

1. Tryckt ut och in alla ström kablar.
2. Reset på BIOS.
3. Även om det inte var rekommenderat så har jag testat att stänga av ASUS Anti-Surge. Problemet kvarstår (startar om fast utan felmeddelande).
4. Installerat senaste BIOS.

Efter detta så orkade jag inte testa mera saker under kvällen. Tänkte testa dessa saker nu ikväll.

1. koppla ut allt som inte behövs både internt och externt.
2. Om jag får tag i en PSU som jag har utlånad så ska jag testa att byta den.
3. Testa alla slotts med båda ramstickorna.
4. Testa att återskapa problemet i ett annorlunda program/spel än World of tanks. Hade inte hjärnan på skaft igår och ska se ifall det händer i andra program/spel som belastar datorn på liknande sätt.

Någon som har haft samma problem och löst det? Eller som har någon bra ide om andra saker man kan testa. Min magkänsla säger att det antingen är PSU eller mobo som är felande länken, men just nu kan det ju vara vad som helst. Huset som jag bor i är ett nybygge (2015-16)och jag har inte haft problem med elen på något sätt.

Min dator:
Operativsystem: Microsoft Windows 10 home
Processor: Intel Core i7 6700k
Processorkylare: Corsair Hydro Series H110i
Moderkort: ASUS Z170-A
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance LPX Black
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+
Hårddisk: Samsung SSD
Nätaggregat: EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 750 G2 750W
Övrig kylning: Inblås ifrån H110i, utblås 2 st 140 fläktar
Övriga komponenter: Razer Mamba, turtle beach impact 700, blue yeti mic

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det bruka vara nätagget vid sånt larm. Jag är bara förvånad att det hände med ditt eftersom den borde vara bra enligt tester.

https://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-...

Du använder inga strömadaptrar eller nått sånt till grafikkort mm?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft det där också. Endast under belastning
Annat asuskort (z87 gryphon) samt EVGA supernova G2 650W.
I mitt fall var det två delar.
Dels har nätagget en egen switch för ECO mode vad det nu ska vara bra för. Att stänga av ECO mode var nödvändigt tydligen.
However, Det är en sak till som iaf var problem tidigare med en del Asusmoderkort och det var att larmsystemet för rippel i spänningen var för känsligt. Kanske är det inte så längre men det var strul med falsklam förr iaf. Detta kan avhjälpas med att stänga av surge warning protection i BIOS (eller nå liknande). Värt att nämna är väl att det i en del fall kanske inte är falsklam, men det var iaf falsklarm i mitt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@livsnjutaren:

Det problemet hade jag ganska nyligen, han spela BF4 i ca 30 sek innan datorn dog och jag fick det klassiska power surge felet.
Tyckte att det var skumt om mitt seasonic ska börja strula redan efter 7 år, men så var det lyckligt vis inte

Lösningen som jag googlade mig fram till var att dra ut alla "strömsladdar" i datorn från moderkortet och även ur nätaget om det är ett modulärt sådant, och sedan sätta tillbaka dom.

Vet ej exakt varför det blir så, men min teori är att det fanns en dålig kontaktyta i någon av kontakterna vilket vid belastning agerar som en resistor och får då spänningen till berörd komponent att sjunka.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det bruka vara nätagget vid sånt larm. Jag är bara förvånad att det hände med ditt eftersom den borde vara bra enligt tester.

https://www.sweclockers.com/test/18746-evga-supernova-g2-750-...

Du använder inga strömadaptrar eller nått sånt till grafikkort mm?

Jo jag är lika förvånad jag. Det har ju 10 års garanti från evga så om det är något som är helt sönder i det så blir det att skicka in.

Använder inte några adaptrar just nu.

Skrivet av Söderbäck:

Jag har haft det där också. Endast under belastning
Annat asuskort (z87 gryphon) samt EVGA supernova G2 650W.
I mitt fall var det två delar.
Dels har nätagget en egen switch för ECO mode vad det nu ska vara bra för. Att stänga av ECO mode var nödvändigt tydligen.
However, Det är en sak till som iaf var problem tidigare med en del Asusmoderkort och det var att larmsystemet för rippel i spänningen var för känsligt. Kanske är det inte så längre men det var strul med falsklam förr iaf. Detta kan avhjälpas med att stänga av surge warning protection i BIOS (eller nå liknande). Värt att nämna är väl att det i en del fall kanske inte är falsklam, men det var iaf falsklarm i mitt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att det är just ett falsklarm på samma sätt som för dig som du också nämner. Just av den anledningen att jag testade att stänga av den helt. Men det resulterade i att den dog men startade om utan meddelandet.

Skrivet av smkr:

@Stefan_ah:

Det problemet hade jag ganska nyligen, han spela BF4 i ca 30 sek innan datorn dog och jag fick det klassiska power surge felet.
Tyckte att det var skumt om mitt seasonic ska börja strula redan efter 7 år, men så var det lyckligt vis inte

Lösningen som jag googlade mig fram till var att dra ut alla "strömsladdar" i datorn från moderkortet och även ur nätaget om det är ett modulärt sådant, och sedan sätta tillbaka dom.

Vet ej exakt varför det blir så, men min teori är att det fanns en dålig kontaktyta i någon av kontakterna vilket vid belastning agerar som en resistor och får då spänningen till berörd komponent att sjunka.

Jag ska just testa att dra ut allt och sätta i det igen. För som du säger ska det ha hjälp för många, så det är värt att testa igen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Hade samma problem sen bytte jag nätagg och då funka det, va kör du för nätagg? Det är inget man ska snåla på, det var vad jag lärde mig av det.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem i min tidigare burk. Efter mycket felsök visade det sig att jag behövde ett nytt nätagg.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Hade samma problem sen bytte jag nätagg och då funka det, va kör du för nätagg? Det är inget man ska snåla på, det var vad jag lärde mig av det.

Vet inte om jag kan säga att jag har snålat in på nätagg, står i första posten men det är ett "EVGA SuperNOVA 750 G2"

Skrivet av Aja82:

Haft samma problem i min tidigare burk. Efter mycket felsök visade det sig att jag behövde ett nytt nätagg.

Antagligen kommer det bli så. Väntar på att en vän ska få tummen ur så jag kan få tillbaka mitt utlånade nätagg för att testa med.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Har en update med att jag testade att dra ut alla kablar igen och det fungerade i ungefär 5 min sedan tillbaka till samma. Så det blir att vänta på att jag kan få mitt gamla tillbaka för att testa med.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Vet inte om jag kan säga att jag har snålat in på nätagg, står i första posten men det är ett "EVGA SuperNOVA 750 G2"

Antagligen kommer det bli så. Väntar på att en vän ska få tummen ur så jag kan få tillbaka mitt utlånade nätagg för att testa med.

Det är ett bra och pålitligt nätagg men det kan gå fel oavsett, har du något annat du kan testa med?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@BiggieLiten: nu svarade du nog lite snabbt för jag skrev i det du citerar att jag väntar på ett.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

@BiggieLiten: nu svarade du nog lite snabbt för jag skrev i det du citerar att jag väntar på ett.

Oj haha läste enbart första raden.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Har en update med att jag testade att dra ut alla kablar igen och det fungerade i ungefär 5 min sedan tillbaka till samma. Så det blir att vänta på att jag kan få mitt gamla tillbaka för att testa med.

Det var synd att det inte hjälpte, men då håller vi tummarna på att det hjälper med ditt andra nätag när du får tillbaka det.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Det var synd att det inte hjälpte, men då håller vi tummarna på att det hjälper med ditt andra nätag när du får tillbaka det.

Grafikkortet brann.. så jag tror att vi har hittat den felande länken

Kopplade in ett annat nätagg och det resulterade i samma problem som förut bara det att vid omstarten så brann GPUn.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Grafikkortet brann.. så jag tror att vi har hittat den felande länken

Kopplade in ett annat nätagg och det resulterade i samma problem som förut bara det att vid omstarten så brann GPUn.

vad för annan agg prova du med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Kommer inte ihåg, det var en vän som tog över det från hand gamla dator. Mitt utlånade tog för lång tid att få tillbaka. Men det var något mellanstegs PSU med 750w typ 3 år gammalt. Men fick ett 1070 på garanti nu så sitter med det och min gamla PSU så det hade inte något med PSUn att göra.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@Broken-arrow: Kommer inte ihåg, det var en vän som tog över det från hand gamla dator. Mitt utlånade tog för lång tid att få tillbaka. Men det var något mellanstegs PSU med 750w typ 3 år gammalt. Men fick ett 1070 på garanti nu så sitter med det och min gamla PSU så det hade inte något med PSUn att göra.

Tänkte mer på den PSU som till sist brände gpu:n

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Ja det var den som min vän tog över.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.