Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Men då får personen ifråga sluta köpa saker för småören. Varför ska Kina vara annorlunda än resten av världen?

Detta gäller samtliga länder utanför EU, inte bara Kina.

Skrivet av Xinpei:

Sedan är det FORTFARANDE TULLVERKET som krävt detta. Inte PN.

Det är faktiskt fullständigt irrelevant "vem" det är, Postnord liksom Tullverket ägs av staten och det är alltså där skon klämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Jag förundras verkligen över hur du tror att ingenting kommer ske med denna avgift. Postnord har redan skrivit om potentiella omvägar till andra EU länder. Återigen skriver du ett inlägg som jag har svårt att tolka, vet inte riktigt vad jag ska svara på. Du skriver som att du vet precis hur det kommer att gå till/bli i framtiden.

EDIT: Vad menar du med att avgifter tillkommer ibland? Dom ska ju ta ut avgift på alla paket hädanefter.

Eu-lager lär inte vara någon funktionell utväg på billiga varor då bara fraktkostnaden ofta är högre än produktkostnaden. Om du inte har problem med en prisökning på 50kr+ på varor som idag kostar 10kr, så finns många av produkterna att köpa via eu.

Angående postnords kommentar så ska man ju komma ihåg att volymerna lär minska dramatiskt, och av de kvarvarande volymerna så är det kanske inte osannolikt att andelen varor ifrån eu-lager kommer att öka. Men det betyder inte att kinasäljarna kommer sälja samma varor till samma pris via ett eu-lager, utan nog främst att köparna kommer välja att köpa ifrån eu istället, och då till ett högre pris.

Så för summera det, så visst eu-lager kan vara en lösning om man inte har problem med en prisökning, men de flesta kinasäljarna kommer inte ens försöka för de vet att de inte kommer få sålt såvidare mycket då, när det gäller de billiga varorna.

Du kan väl fråga kinasäljarna om de har något planerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Backteman har spekulerat, slutsatserna många gör är inte verklighetsförankrade. Backteman har sagt mycket som är betydligt galnare i andra fall och är definitivt inte ute efter att informera. Paket går redan till andra EU-länder och packas om, då handeln med Kina inte bara kretsar kring paket på under 10-22 EUR, de använder sig också av feldeklarerade och odeklarerade försändelser för att få in varor i EU som de sen skickar vidare. Skulle många säljare inte fuska skulle de förlora sin konkurrensfördel, då moms skulle göra det omöjligt för de att konkurrera och erbjuda låga priser på många varor. Allt det betyder inte att det är vägen alla kommer gå. Vissa varor kommer det inte finnas någon vits att direktimportera privat, precis som det redan är idag för en hel del varor. Det finns såklart andra varor, och det är då de som kommer marknadsföras.

Sen är det såklart inte särskilt långsiktigt att starta upp en verksamhet i t.ex. Tyskland för att ta emot (individuella) försändelser upp till 22 EUR och skicka de vidare till de riktiga mottagarna, när uppdragsgivaren är säljaren är det inte riktigt lagligt. Sen försvinner ju den möjligheten inom mindre än 3 år vilket som och då måste de som vill fortsätta hjälpa Kina-säljare slippa moms och avgifter begå betydligt grövre brott. Det är främst moms säljarna bryr sig om och vill undvika, kan de garantera köparna att ingen moms tas ut kan de ju locka med priser som är lägre än inom EU och om de inte kan så kan de inte sälja dessa varor för konkurrenskraftigt pris, då kommer konsumenten bara se nackdelarna och välja bort att köpa den varan direkt från Kina.

Man ska inte uppmana till något som leder till att skaka galler och man kan inte riktigt lyckas med det på det sättet Backteman gjort heller. Så gott som ingen säljare lever uteslutande på Sverige för den delen, och har inte det betydligt mer folkrika Frankrike påverkat nämnvärt så kommer inte Sverige göra det heller. Ser de något om Sverige och PostNord i nyheterna så kommer de tro att de vill införa handelshinder, varken medierna eller säljarna har någon koll på vilka regler som faktiskt gäller, men Backtemans FUD går hem.

Så efter 2021 kommer kinesiska säljare registrera sig för moms i EU och därmed sälja sina prylar inkl moms? Och på så sätt behövs ej moms betalas vid uthämtning av paket i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Så efter 2021 kommer kinesiska säljare registrera sig för moms i EU och därmed sälja sina prylar inkl moms? Och på så sätt behövs ej moms betalas vid uthämtning av paket i Sverige?

Ja, den möjligheten kommer finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Detta gäller samtliga länder utanför EU, inte bara Kina.

Det var också det han syftade på. Är betydligt vanligare att ett paket från USA åker på moms än ett från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Så utför inte "tjänsten" då. Avgiften är ju cirkulär och gynnar precis ingen, så varför man skall införa en tjänst som i princip endast bekostar sig själv övergår allt förstånd.

Som sagt, man MÅSTE inte göra denna ändringen (tänk inte en på det!), det finns ingenting att tjäna på att ta ut moms på första kronan i det läget som Postnord befinner sig i nu, med bevisligen åt helvete för hårt belastat system. Fortsätt som innan eller sätt en övre gräns på befrielse av momsen om byråkratin kräver detta, ta fler stickprov för att se till att regelverket följs, bygg ut för framtiden för i den kommer det att bli fler paket, inte färre. Nåt sånt skulle bli avsevärt bättre än att chocka hela marknaden med orimliga avgifter som kommer sätta Postnord i en helt ny, förmodligen värre situation när man måste dels skicka tillbaka outhämtade försändelser och bekosta detta ur egen ficka samt att lagerhålla en miljon försändelser i väntan på att slutkund betalar.

Håller med, en helt onödigt tjänst som lär kosta samhället mer än vad den drar in. Varför kan man inte bara gå ut med en informationskampanj om att folk är skyldiga att deklarera momsen (jag tror faktiskt de flesta har missat det helt), samt införa ett smidigt och enkelt system för folk att göra det. Det handlar inte om många kronor på de billiga varorna. Visst folk kommer fuska ändå och inte göra det, ja, men så gäller det ju när det gäller all annan handel också? Det här känns lika dumt som om postnord skulle deklarera alla paket som skickas ifrån företag inrikes, bara för företaget kan i teorin fuska. Skatteverket gör stickontroller etc för se till att reglerna efterföljs, så varför kan man inte göra samma sak här som du säger.

Enda vinsten jag kan se ur ett större perspektiv är väl att det gynnar storföretagen i sverige, då folk tvingas att handla av dem i större omfattning.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Du skrev tidigare i ett inlägg att enda skillnaden med avgiften är att dom kommer ta ut avgift i större utsträckning på Kina paket än tidigare. Du tror alltså inte att ALLA paket från wish/alibaba kommer åka på avgift även när postnord officiellt har "infört" avgiften?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Håller med, en helt onödigt tjänst som lär kosta samhället mer än vad den drar in. Varför kan man inte bara gå ut med en informationskampanj om att folk är skyldiga att deklarera momsen (jag tror faktiskt de flesta har missat det helt), samt införa ett smidigt och enkelt system för folk att göra det. Det handlar inte om många kronor på de billiga varorna. Visst folk kommer fuska ändå och inte göra det, ja, men så gäller det ju när det gäller all annan handel också? Det här känns lika dumt som om postnord skulle deklarera alla paket som skickas ifrån företag inrikes, bara för företaget kan i teorin fuska. Skatteverket gör stickontroller etc för se till att reglerna efterföljs, så varför kan man inte göra samma sak här som du säger.

Enda vinsten jag kan se ur ett större perspektiv är väl att det gynnar storföretagen i sverige, då folk tvingas att handla av dem i större omfattning.

För att Sverige inte får göra på detta viset. Paketen får inte lämnas ut innan importmomsen är betald, för att det är så tullkontroller fungerar och det är så reglerna i EU är. Om en vara inte ska tullklareras/deklareras så kan inte inte kräva importmoms på den heller.

Du kan ha det som i Finland, men då måste speditören fortfarande registrera alla uppgifter och skicka varorna till tullager. Gratis för mottagaren att betala direkt till Tulli, men kostsamt för speditören. I slutändan måste någon betala för det hela vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Du skrev tidigare i ett inlägg att enda skillnaden med avgiften är att dom kommer ta ut avgift i större utsträckning på Kina paket än tidigare. Du tror alltså inte att ALLA paket från wish/alibaba kommer åka på avgift även när postnord officiellt har "infört" avgiften?

Nej, finns några anledning till det.

En icke-kommersiell försändelse mellan privatpersoner är både tull och momsfri upp till 300 SEK, postorder som inte är det. Ibland går det inte att se om det kommer från ett företag.

I andra fallet där de får igenom grejerna som gåva.

I tredje fallet eftersom de kommer strunta i att kontrollera alla paket vilket som.

Avgiften på den nivån det talas om har gällt sedan 1 januari 2015, PostNord har bara valt att inte efterfölja att faktiskt kontrollera och registrera försändelserna. Du kommer aldrig få något datum när alla paket börjar tas, och formellt sett gäller avgiften redan på försändelser under 300 SEK – ibland har den också tagits ut på försändelser under 300 SEK. Att PostNord inte kontrollerat och deklarerat paketen är vad som hänt, inte att de släppt igenom paket av något visst värde tidigare. De har i dagsläget inte personal till att göra allt de egentligen ska, och skärpningen kommer inte vara total med något visst brytdatum utan de kommer ju göra vad de kan. Slår influensa ut personalen någon dag kommer ju mer grejer åka igenom oförtullade p.g.a. personalbrist. PostNord har problem med ledningen så det kommer ta ett tag innan vi vet hur strama de kommer bli, även om de kommer med något uttalande om vad som gäller framöver.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

de förlorar på att inte göra importdeklarationerna.

Vad... menar du, just nu? Man gör ju för närvarande inga importdeklarationer på dessa försändelser, så vad exakt förlorar Postnord på?

Skrivet av Petterk:

Det är inte heller därför avgiften finns, så finns ingen anledning att göra den kopplingen.

Officiellt finns avgiften för att kostnaden finns. Finns inte kostnaden skulle heller inte avgiften finnas. Inofficiellt är det ju dock bara för att Postnord inte kan hantera mängden försändelser och att nu då ta ut moms (och bekosta kostnaden för detta med en självkostnadsavgift) och på det sättet få ner antalet försändelser, och detta kommer slå fel.

Skrivet av Petterk:

De flesta paketen kommer ligga hos ombuden precis som idag.

Gör ju knappast någon skillnad då de flesta ombud inte har kapacitet att ta emot så många extra försändelser som ligger i två veckor. De två uthämtningsställen jag går till har paket i hela lokalen, man har alltså inte ens plats för dom som redan finns och hämtas ut efter bara några dagar. Att en miljon försändelser nu kommer ligga upp till flera veckor kommer knäcka hela systemet.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Hmm okej jag förstår. Då låter det som att det inte kommer bli jättestor förändring tillslut ändå. De flesta paket från aliexpress skickas ju som gåva eller att det inte står något företag på paketet vilket då blir från privatperson till privatperson. Men gränsen du pratar om på 300kr, det är väl den dom skall tas bort? För dom har ju som sagt släppt igenom paket utan tull + moms som har ett värde på under 22 euro eller var det var. Blandar jag ihop något?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

I tredje fallet eftersom de kommer strunta i att kontrollera alla paket vilket som.

Men, vänta nu här. Om det inte bara skulle vara idiotiskt att ta ut moms (och avgift) från första kronan men ÄNDÅ göra som innan och inte ta alla paket skulle ju vara helt sinnessjukt! Hela vitsen med denna ändring är väl att man (officiellt) skall korrigera ett fel, och tar man ändå inte alla försändelser och lägger moms på samtliga 150,000 "Kina-paket" är det ju ingen ide att genomföra det, bara för det anledningen.

Och, typ, källa. Tack.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hade nog flugits dit, men beteckningen kommer ju från fraktbolaget.

Vet inte hur det skickades, men ytpost Asien-Sverige verkar ofta gå via Nederländerna.

Skrivet av SwedZi:

Jag förundras verkligen över hur du tror att ingenting kommer ske med denna avgift.

Klart det blir en skillnad för privatimporten. Många kommer att välja att köpa saker i EU och/eller slå ihop flera små försändelser till en stor.

Skrivet av SwedZi:

Så efter 2021 kommer kinesiska säljare registrera sig för moms i EU och därmed sälja sina prylar inkl moms?

De kinesiska säljarna ges fr.o.m. möjlighet att registrera sig för moms i ett EU-land och på så vis betala in moms direkt. Om du handlar från en kinesisk säljare som är momsregistrerad, slipper du avgiften för importdeklaration av moms. Om du handlar från en kinesisk säljare som inte är momsregistrerad, tas avgiften ut. Sedan är det även tull om värdet överstiger 150 euro och då antar jag att det blir avgift i vilket fall som helst.

Skrivet av SwedZi:

Du skrev tidigare i ett inlägg att enda skillnaden med avgiften är att dom kommer ta ut avgift i större utsträckning på Kina paket än tidigare. Du tror alltså inte att ALLA paket från wish/alibaba kommer åka på avgift även när postnord officiellt har "infört" avgiften?

Självklart kommer man att missa paket på samma sätt som någon ett par sidor tidigare fick en försändelse registrerad med fel värde.

Skrivet av Petterk:

Du kan ha det som i Finland, men då måste speditören fortfarande registrera alla uppgifter och skicka varorna till tullager. Gratis för mottagaren att betala direkt till Tulli, men kostsamt för speditören. I slutändan måste någon betala för det hela vilket som.

Är det verkligen så det funkar? Posten Åland och Itella verkar erbjuda folk att välja mellan att mottagaren importdeklarerar och slipper avgiften och att speditören importdeklarerar och tar ut runt 20 euro i avgift. Vem skulle betala avgiften om alternativet bara var att logga in på Tullverkets hemsida och betala? Låter som att mottagaren får göra något mer för sin importdeklaration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Vad... menar du, just nu? Man gör ju för närvarande inga importdeklarationer på dessa försändelser, så vad exakt förlorar Postnord på?

Officiellt finns avgiften för att kostnaden finns. Finns inte kostnaden skulle heller inte avgiften finnas. Inofficiellt är det ju dock bara för att Postnord inte kan hantera mängden försändelser och att nu då ta ut moms (och bekosta kostnaden för detta med en självkostnadsavgift) och på det sättet få ner antalet försändelser, och detta kommer slå fel.

Gör ju knappast någon skillnad då de flesta ombud inte har kapacitet att ta emot så många extra försändelser som ligger i två veckor. De två uthämtningsställen jag går till har paket i hela lokalen, man har alltså inte ens plats för dom som redan finns och hämtas ut efter bara några dagar. Att en miljon försändelser nu kommer ligga upp till flera veckor kommer knäcka hela systemet.

Nu får de i princip inget betalt för att hantera paketen från Kina, tar de ut speditionsavgiften och importdeklarerar dessa så får de 100 kr per försändelse.

Vad du får en miljon försändelser ifrån vet jag inte, ombuden får väl göra plats för ett par lådor. Många av försändelserna vi pratar om går redan till ombuden vilket som, om de inte går i brevlådan eller är skickade som rek.

Skrivet av VresiBerba:

Men, vänta nu här. Om det inte bara skulle vara idiotiskt att ta ut moms (och avgift) från första kronan men ÄNDÅ göra som innan och inte ta alla paket skulle ju vara helt sinnessjukt! Hela vitsen med denna ändring är väl att man (officiellt) skall korrigera ett fel, och tar man ändå inte alla försändelser och lägger moms på samtliga 150,000 "Kina-paket" är det ju ingen ide att genomföra det, bara för det anledningen.

Och, typ, källa. Tack.

Det är skillnad på att i princip inte följa reglerna alls och på att ta majoriteten av paketen. Ska vi inte ha fortkörningsböter för att polisen inte kan ta alla som är ute på vägarna?

Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Hmm okej jag förstår. Då låter det som att det inte kommer bli jättestor förändring tillslut ändå. De flesta paket från aliexpress skickas ju som gåva eller att det inte står något företag på paketet vilket då blir från privatperson till privatperson. Men gränsen du pratar om på 300kr, det är väl den dom skall tas bort? För dom har ju som sagt släppt igenom paket utan tull + moms som har ett värde på under 22 euro eller var det var. Blandar jag ihop något?

Det är två olika saker som har 22 EUR (300 SEK i Sverige) som gräns. Är ju inga regler som ska förändras, så den består.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Är det verkligen så det funkar? Posten Åland och Itella verkar erbjuda folk att välja mellan att mottagaren importdeklarerar och slipper avgiften och att speditören importdeklarerar och tar ut runt 20 euro i avgift. Vem skulle betala avgiften om alternativet bara var att logga in på Tullverkets hemsida och betala? Låter som att mottagaren får göra något mer för sin importdeklaration.

Speditören har redan registrerat alla uppgifter, så du behöver bara logga in för att godkänna och betala. Speditören gör alltså jobbet, men får inte betalt för det. De slipper visserligen hantera själva betalningen, men det är ju inte det som tar resurser.

Skrivet av Kommenterande:

Vet inte hur det skickades, men ytpost Asien-Sverige verkar ofta gå via Nederländerna.

Så vida inte paketet tar några veckor att ta sig från Asien till Nederländerna så har det nog flugits från Hongkong till Nederländerna.

Hade det kommit med tåg hade det nog gått via Polen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Vet inte hur det skickades, men ytpost Asien-Sverige verkar ofta gå via Nederländerna.Klart det blir en skillnad för privatimporten. Många kommer att välja att köpa saker i EU och/eller slå ihop flera små försändelser till en stor.De kinesiska säljarna ges fr.o.m. möjlighet att registrera sig för moms i ett EU-land och på så vis betala in moms direkt. Om du handlar från en kinesisk säljare som är momsregistrerad, slipper du avgiften för importdeklaration av moms. Om du handlar från en kinesisk säljare som inte är momsregistrerad, tas avgiften ut. Sedan är det även tull om värdet överstiger 150 euro och då antar jag att det blir avgift i vilket fall som helst.Självklart kommer man att missa paket på samma sätt som någon ett par sidor tidigare fick en försändelse registrerad med fel värde.Är det verkligen så det funkar? Posten Åland och Itella verkar erbjuda folk att välja mellan att mottagaren importdeklarerar och slipper avgiften och att speditören importdeklarerar och tar ut runt 20 euro i avgift. Vem skulle betala avgiften om alternativet bara var att logga in på Tullverkets hemsida och betala? Låter som att mottagaren får göra något mer för sin importdeklaration.

Dock finns inte de flesta saker att köpa i EU som finns till bra priser i Kina

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Sen vet vi ju faktiskt inte ens om det blir någon avgift i huvudtaget. Det kan även vara så att det blir en avgift men att dom sätter en gräns, så att paket under 200kr endast har avgift på 40kr osv och då är det mer rimligt. Eller att dom gör någon procentuell historia.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nu får de i princip inget betalt för att hantera paketen från Kina, tar de ut speditionsavgiften och importdeklarerar dessa så får de 100 kr per försändelse.

Men om det också kostar 100 spänn per försändelse är det ju skit-samma, det blir ju, som jag sagt tidigare; +-0. Varför skall man då genomföra det överhuvudtaget. Det är ju som att skriva "vänd" på båda sidor på ett papper och kalla det sysselsättning.

Skrivet av Petterk:

Vad du får en miljon försändelser ifrån vet jag inte

150,000 "Kina-paket" om dagen varav gissningsvis hälften idag går rätt igenom vilket blir med två veckors liggtid ungefär 1,000,000 försändelser, och då räknar vi bara dom från Kina. Ändringen gäller ju samtliga försändelser utanför EU så det är nog räknat i underkant.

Skrivet av Petterk:

ombuden får väl göra plats för ett par lådor.

"Får väl göra plats"!? J... va? Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga. Vem skall betala detta, då?

Skrivet av Petterk:

Det är skillnad på att i princip inte följa reglerna alls och på att ta majoriteten av paketen. Ska vi inte ha fortkörningsböter för att polisen inte kan ta alla som är ute på vägarna?

Nej, det är det faktiskt inte. Regler är binära, dom antingen följs eller så följs dom inte. Man kan inte moralpanika och kräva stora förändringar baserade på rätt och sedan bara göra rätt lite grand.

Liknelsen med fortkörningsböter haltar betänkligt då den enskilt största anledningen till att inte samtliga som kör för fort torskar är att det inte är praktiskt genomförbart att nypa dom. Men det är "moms från första kronan" och dessutom alldeles särdeles absolut.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

En icke-kommersiell försändelse mellan privatpersoner är både tull och momsfri upp till 300 SEK, postorder som inte är det. Ibland går det inte att se om det kommer från ett företag.

Hur skiljer man en icke-kommersiell försändelse mellan privatpersoner från en kommersiell försändelse mellan privatpersoner?

Skrivet av VresiBerba:

Gör ju knappast någon skillnad då de flesta ombud inte har kapacitet att ta emot så många extra försändelser som ligger i två veckor. De två uthämtningsställen jag går till har paket i hela lokalen, man har alltså inte ens plats för dom som redan finns och hämtas ut efter bara några dagar. Att en miljon försändelser nu kommer ligga upp till flera veckor kommer knäcka hela systemet.

Jag brukar gå i tre olika mataffärer där jag ser försändelser som finns att hämta ut: två ombud för Postnord och ett ombud för DHL/Schenker. Alla tre brukar kunna ha ganska så fullt på hyllorna. Om det kommer en massa försändelser från Kina som ska ligga i två veckor utan att hämtas ut, håller jag med om att det kan bli problem för många ombud. Vanligtvis hämtar jag ut mina egna paket redan första dagen och jag antar att majoriteten av alla paket hos ombuden kommit för 1-3 dagar sedan.

Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Hmm okej jag förstår. Då låter det som att det inte kommer bli jättestor förändring tillslut ändå. De flesta paket från aliexpress skickas ju som gåva eller att det inte står något företag på paketet vilket då blir från privatperson till privatperson. Men gränsen du pratar om på 300kr, det är väl den dom skall tas bort? För dom har ju som sagt släppt igenom paket utan tull + moms som har ett värde på under 22 euro eller var det var. Blandar jag ihop något?

Det finns alltså fyra olika sorters försändelser:

  1. Postorderförsändelser som endast innehåller tidskrifter: momsfritt upp till 300 kr.

  2. Postorderförsändelser som innehåller något annat än tidskrifter: moms tas ut från första kronan.

  3. Ej postorder, ej gåva: momsfritt upp till 300 kr.

  4. Gåva från privatperson: momsfritt upp till 500 kr.

Vad jag inte förstår är hur man ska skilja mellan 2 och 3. Det kanske är möjligt att försändelser av typ 2 lätt misstas som försändelser av typ 3 om avsändarens namn inte börjar eller slutar med 有限公司 (youxian gongsi; ≈ HB) eller liknande, och de misstas kanske ännu lättare som försändelser av typ 3 om avsändarens namn föregås av den engelska titeln "Mr".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Dock finns inte de flesta saker att köpa i EU som finns till bra priser i Kina

Det går fortfarande att importera, det är väl det alla säljare på Tradera lever på? Slipper vi köpa från när säljare börjar momsregistrera sig här också. Privatpersoner kan alltid se till att skicka fler varor i samma försändelse också, om inte via säljaren så via package forwarding-tjänster.

Skrivet av SwedZi:

@Petterk: Sen vet vi ju faktiskt inte ens om det blir någon avgift i huvudtaget. Det kan även vara så att det blir en avgift men att dom sätter en gräns, så att paket under 200kr endast har avgift på 40kr osv och då är det mer rimligt. Eller att dom gör någon procentuell historia.

Fast avgift är mer troligt p.g.a. flera anledningar och är också vad de själva pratat om. Så finns väl tre alternativ – att avgiften höjs, att avgiften sänks eller att avgiften förblir orörd. Finns ingen anledning för de att göra denna administration gratis, då skulle de bara få ännu mer paket då ingen längre skulle använda DHL, Fedex och gänget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur skiljer man en icke-kommersiell försändelse mellan privatpersoner från en kommersiell försändelse mellan privatpersoner?

Letar upp Ebay-auktionen för varan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej, det är det faktiskt inte. Regler är binära, dom antingen följs eller så följs dom inte. Man kan inte moralpanika och kräva stora förändringar baserade på rätt och sedan bara göra rätt lite grand.

Liknelsen med fortkörningsböter haltar betänkligt då den enskilt största anledningen till att inte samtliga som kör för fort torskar är att det inte är praktiskt genomförbart att nypa dom. Men det är "moms från första kronan" och dessutom alldeles särdeles absolut.

Efterlevnad är aldrig binär. Vi kanske ska sluta med inkomstskatt också eftersom den ibland inte tas ut.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Går självklart att importera och sälja vidare, men det är ett jävla helvete rent ut sagt med likviditet osv.. ha produkter på hyllan som inte säljer. Ta hand om alla ordrar och skicka iväg dom.. usch. Dropshipping är så mycket smidigare. Jag omsätter runt 300-500k/mån med dropshipping, men slår denna avgift igenom kommer jag få börja importera själv istället.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

150,000 "Kina-paket" om dagen varav gissningsvis hälften idag går rätt igenom vilket blir med två veckors liggtid ungefär 1,000,000 försändelser, och då räknar vi bara dom från Kina. Ändringen gäller ju samtliga försändelser utanför EU så det är nog räknat i underkant.

Varför skulle hälften av paketen inte hämtas ut? Allvarligt talat, om mitt ombud skulle behöva förvara 200 brev så skulle det inte göra någon skillnad när det gäller att paket svämmar över, 200 brev tar inte upp mycket plats alls. Problemet för ombuden är de skrymmande varorna som beställs inom Sverige.

Skulle det vara så att de vägrar betala avgiften så skulle de ju snabbt sluta beställa varor också, tror vi kan glömma det.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skulle det vara så att de vägrar betala avgiften så skulle de ju snabbt sluta beställa varor också, tror vi kan glömma det.

Problemet är nog att det fortfarande kommer att vara en massa försändelser på väg till Sverige när avgifterna börjar tas ut på rätt sätt. Att ombuden får en massa försändelser som ska skickas tillbaka är nog bara något tillfälligt som går över rätt så snart. Sedan kommer det nog bara någon enstaka försändelse lite då och då för att saken köpts av någon som inte vet hur det går till eller för att säljaren ljugit om vilket land det ska skickas från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Problemet är nog att det fortfarande kommer att vara en massa försändelser på väg till Sverige när avgifterna börjar tas ut på rätt sätt. Att ombuden får en massa försändelser som ska skickas tillbaka är nog bara något tillfälligt som går över rätt så snart. Sedan kommer det nog bara någon enstaka försändelse lite då och då för att saken köpts av någon som inte vet hur det går till eller för att säljaren ljugit om vilket land det ska skickas från.

För att ombuden skulle få en chock krävs det dock att PostNord en dag till en annan går från en handfull försändelser från utlandet till hundratals som skickas ut till det enskilda ombudet. Hundratals är dock inga problem att förvara ens om folk skiter i att hämta upp grejerna. Eftersom det snarare lär vara typ var femte paket som tas i tullkontrollen när de kommit med sina åtgärder och meddelat vad de ska göra framöver så blir det knappast hos ombuden det blir kaos. Mer troligt att de bygger upp kapacitet lite i taget också. Att de inte skött sig alls är till stor del en ledningsfråga, då är det givetvis problem att skärpa till rutinerna också.

Sen kan de ju alltid införa att de skickar faktura, och inte berätta om avgiften fören i efterhand

Folk kommer ju hur som helst fortsätta köpa grejer från tredje land. Kommer självklart förändras vad det handlar om för typ av varor och försändelser framöver, men ett tag till lär handeln se ut som den gör hur ofta eller sällan än folk "drabbas" av avgifter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Sen kan de ju alltid införa att de skickar faktura, och inte berätta om avgiften fören i efterhand

Behöver man inte ändå skriva på någon bekräftelse på att man är medveten om att försändelsen kommer från utlandet, att man accepterar att vara importör för försändelsen och att man accepterar att Postnord tar ut en avgift? Annars lär det bli en massa bråk mellan Postnord och kunder angående detta, särskilt om försändelser läggs ner i privatpersoners postinkast utan att man ges möjlighet att säga ifrån. Då känns det som att det inte riktigt blir mer besvär att samtidigt ta betalt av mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Hur skiljer man en icke-kommersiell försändelse mellan privatpersoner från en kommersiell försändelse mellan privatpersoner?Jag brukar gå i tre olika mataffärer där jag ser försändelser som finns att hämta ut: två ombud för Postnord och ett ombud för DHL/Schenker. Alla tre brukar kunna ha ganska så fullt på hyllorna. Om det kommer en massa försändelser från Kina som ska ligga i två veckor utan att hämtas ut, håller jag med om att det kan bli problem för många ombud. Vanligtvis hämtar jag ut mina egna paket redan första dagen och jag antar att majoriteten av alla paket hos ombuden kommit för 1-3 dagar sedan.Det finns alltså fyra olika sorters försändelser:

  1. Postorderförsändelser som endast innehåller tidskrifter: momsfritt upp till 300 kr.

  2. Postorderförsändelser som innehåller något annat än tidskrifter: moms tas ut från första kronan.

  3. Ej postorder, ej gåva: momsfritt upp till 300 kr.

  4. Gåva från privatperson: momsfritt upp till 500 kr.

Vad jag inte förstår är hur man ska skilja mellan 2 och 3. Det kanske är möjligt att försändelser av typ 2 lätt misstas som försändelser av typ 3 om avsändarens namn inte börjar eller slutar med 有限公司 (youxian gongsi; ≈ HB) eller liknande, och de misstas kanske ännu lättare som försändelser av typ 3 om avsändarens namn föregås av den engelska titeln "Mr".

Precis allting jag beställt från Kina, Aliexpress, Banggood osv... har kommit från "Mr Pong", "Mr Hong", "Mr Kong" osv... De är alltid märkta antingen GIFT eller SAMPLE och värdet står mellan 0,5 och 2 USD (verkliga värdet är väl 200-800 kr).

Jag skämtar inte med namnen förresten... alla tre har jag fått.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle: Gött då klarar vi oss även efter att avgiften "officiellt" träder i kraft

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

@Hulle: Gött då klarar vi oss även efter att avgiften "officiellt" träder i kraft

Lita inte på det. När det kommer till värde på varan så kan Posten bara öppna paketet och ta ungefär värde. Angående namnen på paketen så kan det bli lite svårare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |