Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jävla gnäll i den här tråden. Flytta till Kina då, om det är så bra och den Svenska staten är så hemsk.

Tyvärr har de moms i fastlandet Kina, flytta till Hongkong vill ni knappast då det är dyrt att leva där.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Artikeln han syftar på är DN som pratat med Backteman (kommunikationsdirektör på PostNord), som sen AB återrapporterat.

En mindre försändelse från Tyskland kostar ett par euro. Egentligen är det ju ett upplägg för att olagligt slippa moms också, då om varan importeras till EU (t.ex. Tyskland) för att ompackas så omsätts varan i EU och ska alltså räknas som om den importerades av säljaren, sen när den går vidare till kund ska rimligtvis kunden betala moms, det är inte vad som händer i praktiken däremot. Eftersom det redan används av ljusskygga säljare så är det inget som kommer avlasta PostNord helt plötsligt, det är inte ens en god idé att rikta folk i den riktningen. Beställ från firmor ni är bekväma med istället, avgiften spelar inte så stor roll om ni gör en större beställning som skickas i samma paket. Kundservice är något som är viktigt när något strular också.

Om försändelsen skickas från Tyskland, är det inte köparen utan säljaren som ska betala moms, så jag antar att köparen inte behöver bry sig om säljaren missar att göra detta. I det fallet ska importören (säljaren) även betala tull, något man slipper om köparen är importör och värdet understiger 1500 kr. Postnord får i detta fall betalt för att leverera försändelsen i form av terminalavgift från tyska posten, så försändelsen orsakar inte problem för Postnord. Däremot är det fortfarande ett problem för Skatteverket och Tullverket (antingen de svenska verken eller de tyska verken) om moms och tull inte betalas. De statliga verken får i detta fall försöka jaga säljaren eller dem som packar om försändelsen i Tyskland.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Som jag sade på en tidigare sida, det kommer knappast räcka med att skanna ett paket/spårnummer utan uppgifterna måste också bekräftas genom att någon hur som helst läser den fysiska CN22/23-blanketten. Ska du själv fylla i uppgifterna så kommer det snabbt bli problem, då du inte har någon aning om vad säljaren skrivit på paketet/tulldeklarationen till att börja med. Som reglerna ser ut får de ju inte lämna ut paketen utan att importmomsen är betald, så stickkontroller kommer inte räcka.

Importören kan förvisso inte veta vilket belopp exportören angivit på CN22/CN23-blanketten, men importören vet däremot vanligtvis hur mycket importören har betalat till exportören, och det är detta belopp som tull och moms ska beräknas på. Om exportören har angivit fel belopp på blanketten, t.ex. 10 kr istället för 1000 kr, ska tull och moms ändå baseras på beloppet 1000 kr. Skriver exportören fel belopp på blanketten, blir det extra krångel i vilket fall som helst.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tyvärr har de moms i fastlandet Kina, flytta till Hongkong vill ni knappast då det är dyrt att leva där.

Å andra sidan får man lön i Hongkong, det kan man knappast säga att man får i Kina (lönen är ju så låg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om försändelsen skickas från Tyskland, är det inte köparen utan säljaren som ska betala moms, så jag antar att köparen inte behöver bry sig om säljaren missar att göra detta. I det fallet ska importören (säljaren) även betala tull, något man slipper om köparen är importör och värdet understiger 1500 kr. Postnord får i detta fall betalt för att leverera försändelsen i form av terminalavgift från tyska posten, så försändelsen orsakar inte problem för Postnord. Däremot är det fortfarande ett problem för Skatteverket och Tullverket (antingen de svenska verken eller de tyska verken) om moms och tull inte betalas. De statliga verken får i detta fall försöka jaga säljaren eller dem som packar om försändelsen i Tyskland.

Ja det är ju säljaren som ska ta ut momsen inom EU, de ska även i dagsläget vara momsregistrerade (om de säljer för mer än 320 000 SEK) i Sverige. Så ser inte köparen momsen i och med betalningen (och det dessutom inte spelar någon roll vilket land du befinner dig i) kan denne vara ganska säker på att ingen betalar moms för köpet. Det är för privatpersoner man tar ut momsen inom EU, företag har omvänds skatteskyldighet där, vid köp mellan länder. De behöver knappast uppmana fler säljare att vända sig till organiserad brottslighet.

Då upplägget redan finns och redan används så är det däremot inget som är en lösning för PostNords problem. Hade det varit det så hade det varit andra terminaler som svämmade över istället.

Tullfriheten gäller företag om de får paket med mindre värden också. Det är däremot lite mer komplicerat då företag troligen måste ansöka om tull och momsfrihet själva. Rimligen måste något företag/någon individ hur som helst begå skatte och bokföringsbrott då det säljs i EU utan moms och utan att bokföras. Medhjälp till skattebrott är väl det en firma i EU (som inte själva är importören) skulle råka ut för. Beror på vem som tolkas som importören dock.

Det hela går givetvis att göras lagligt antingen genom att köparen använder tjänsten där paketet frankeras om eller säljaren betalar in momsen. Enklast är dock att bara slå ihop allt till en stor försändelse i Asien och sen betala importmomsen och avgifterna (många företag kan skicka sådana försändelser DDP). Sen kan man alltid köra med gruppköp för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Å andra sidan får man lön i Hongkong, det kan man knappast säga att man får i Kina (lönen är ju så låg).

Finns dock de som är dåligt betalda i Hongkong också (en utlänning måste ju dock vara utbildad och ha arbetstillstånd, samt en arbetsgivare som vill anställa då). Många skulle aldrig kvalificera sig för arbetstillstånd i Kina eller Hongkong. Dessutom spelar det inte så stor roll hur välbetalda du är om du ändå aldrig kommer ha råd att köpa lägenhet och dylikt för de tiotals miljoner de kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Importören kan förvisso inte veta vilket belopp exportören angivit på CN22/CN23-blanketten, men importören vet däremot vanligtvis hur mycket importören har betalat till exportören, och det är detta belopp som tull och moms ska beräknas på. Om exportören har angivit fel belopp på blanketten, t.ex. 10 kr istället för 1000 kr, ska tull och moms ändå baseras på beloppet 1000 kr. Skriver exportören fel belopp på blanketten, blir det extra krångel i vilket fall som helst.

Fast om det inte kontrolleras på varje försändelse så riskerar du att köparen riskfritt skriver ner värdet, finns inga konsekvenser för privatpersoner annat än att värdet skrivs upp ju, så vida du inte sysslar med tullbrott som går att driva i rätten. När det inte matchar måste alltså paketet gå vidare till ett tullager och information hämtas in.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast om det inte kontrolleras på varje försändelse så riskerar du att köparen riskfritt skriver ner värdet, finns inga konsekvenser för privatpersoner annat än att värdet skrivs upp ju, så vida du inte sysslar med tullbrott som går att driva i rätten. När det inte matchar måste alltså paketet gå vidare till ett tullager och information hämtas in.

Gör stickprov. Visar det sig vara fel, skriver man upp alla icke preskriberade (och inte tidigare uppskrivna) importdeklarationer och bötfäller. Om det blir alltför dyrt att fuska, är sannolikheten större att köparen talar sanning än att säljaren gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Gör stickprov. Visar det sig vara fel, skriver man upp alla icke preskriberade (och inte tidigare uppskrivna) importdeklarationer och bötfäller. Om det blir alltför dyrt att fuska, är sannolikheten större att köparen talar sanning än att säljaren gör det.

Hur ska man skriva upp något man inte registrerat? Böter får du bara vid åtal, även om de skulle kunna bötfälla utan att först åtala kan du ju alltid bestrida och då kommer det till rätten vilket som. De måste läsa och registrera exportdeklarationen även om privatpersoner föranmäler försändelsen, annars finns det inget att gå tillbaka till och skriva upp och om de registrerar uppgifterna så finns inget behov av stickkontroller eftersom det kan kontrolleras direkt.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Kontrollerade du att det var exakt samma produkt? Annars kan det ju vara olika bra kvalitet.

På utseendet är chippen identiska men kanske inte OEM. Jag jämförde samma "formfaktor" på chippen. Alltså jag jämförde inte DIP med ytmonterade.. tog faktiskt bara ytmonterade och jämförde då det är det enda jag köper: billigare, tar mindre plats och mer kul pyssel.

Skrivet av Hurtigbullen:

@Whaleboobs: Hur fick du till faktorn för 2N5401? Dom köper man ju knappast styckvis, utan i 100-pack från Kina (dom kostar ju typ $1 för 100 st). Jag hittade dom inte alls på Kjell, men 100 st kostar 187:- från Electrokit inkl. frakt, dvs ca 22x dyrare (utan hänsyn till moms och tullavgift).

F.ö. tvivlar jag inte på dina siffror, blev bara nyfiken på hur du räknade fram faktorn för just 2N5401.

Jag tog 1 styck från electrokit så de två översta komponenterna i min lista är just inte helt ärliga. Men T.ex. 74HC595D (128x) skulle man ju möjligtvis behöva just en av. Jag skulle klubba på att påslaget i genomsnitt är 20x som du säger OM man inte vill ha just ett fåtal, kanske 10 bipolära 2N5401, då blir det 60x priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur ska man skriva upp något man inte registrerat? Böter får du bara vid åtal, även om de skulle kunna bötfälla utan att först åtala kan du ju alltid bestrida och då kommer det till rätten vilket som. De måste läsa och registrera exportdeklarationen även om privatpersoner föranmäler försändelsen, annars finns det inget att gå tillbaka till och skriva upp och om de registrerar uppgifterna så finns inget behov av stickkontroller eftersom det kan kontrolleras direkt.

Tack för all din feedback.

Vad jag tror att "vi" är inne på är ett mer utopiskt scenario, helt enkelt att alla parter väljer att lita på att den elektroniska informationen är korrekt. Men jag förstår nu efter all din feedback att det är ett scenario som inte funkar med dagens lagar och regler kring detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för all din feedback.

Vad jag tror att "vi" är inne på är ett mer utopiskt scenario, helt enkelt att alla parter väljer att lita på att den elektroniska informationen är korrekt. Men jag förstår nu efter all din feedback att det är ett scenario som inte funkar med dagens lagar och regler kring detta.

Det kommer komma förändringar och ett nytt gemensamt regelverk för EU, då kanske också Kina börjar med att skicka förhandsinformation och tulldeklarationen elektroniskt men även det är nog lite för mycket att hoppas på. När det gäller vanliga brev och paketförsändelser tror jag inte de kommer gå över till elektronisk tulldeklaration. För att göra det "lätt" för privatpersoner måste man nog införa Finlands modell och det betyder att speditören måste göra allt jobb och registrera alla uppgifter, men inte få betalt för det. Man kan givetvis gå på den linjen, men de måste ju då ta kostnaden från något annat håll. Lösningen är alltså att anställa folk, oavsett vad avgiften hamnar på (inkl noll då) i framtiden. Elektroniska system finns redan, men de används inte direkt till postgång och lär inte göra det i närtid heller, inte när det gäller alla länder iaf. De används dock av speditörer för andra typer av försändelser.

I dagsläget gäller det att tolka en handifylld blankett som inte finns i elektronisk form och som oftast inte ens har varukoderna ifyllda. Även om en maskin skulle kunna läsa informationen så skulle den inte kunna tolka den. Handelsfaktura saknas säkert i många fall också. Sverige kan inte ensamt påverka hur Kina utformar sitt postväsende hur som helst, och det är inte mycket bättre när det gäller postförsändelser från andra länder heller.

Permalänk
Medlem

Trasig länk, låter mest som de vill förhala också. Senaste tullagen har inte förändrat något i grunden här utan de ska agera tullombud och betala in momsen precis som de skulle innan 2016. Alternativet för PostNord är ju att skicka tillbaka alla varor och inte att strunta i lagen. De har alla tillstånd de behöver, så de snackar ju bara skit. Om de vill förbetala momsen och skicka räkning går det hur fint som helst, och det gör de flesta andra speditörer redan, det enda som behövs är ju att kunden förstår att den godkänner det hela när paketet lämnas ut.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag förstår, vad jag menar är att man bara bygger om hela systemet från grund. Ni verkar utgå från massa regler som gäller idag och så blir det problem.

Förutsättningar:
1) Varje paket som skickas har ett unikt trackningnummer som går att scanna maskinellt
2) "staten", eller "tullverket" eller "annat organ" bygger ett it-system

Tänkt flöde, best case:

1) Bassebaba köper något från säljare XYZ som kostar 100:-
På samma sätt som man idag blir "redirectad" till Paypal för en betalning, så är det -ytterst- enkelt att bygga ett anrop med elektronisk information om ett köp.
2) Säljaren XYZ gör ett anrop till ovan nämnda byggda it-system, det som skickas med i anropet kan vara så lite som "trackingnummer ABC123" och "totalvärde på ordern, 100:-"
3) Bassebaba loggar in i ovan nämnda system (med t ex Bankid & trackingnummer), där det står "din order med tracking ABC123, på 100:- ska betala in 25:- i moms och 20:- i avgift".
4) Jag betalar 45:- som går direkt in till systemet = staten, dvs inga mellanhänder behövs
5) Paketet kommer in till Postnord.
- Dom behöver inte ha tagit emot nån deklaration, inga blanketter ingenting.
- Dom behöver inte ha någon personal eller ta ut nån avgift.
Det enda dom behöver är att deras system scannar trackingnummret och via ett API skickar en fråga till ovan nämnda system. "Har paketet med trackingnummer ABC123 betalt moms"? Blir svaret JA så fortsätter dom bara leverera paketet till mig, blir svaret NEJ så får dom väl skicka paketet för "manuell hantering"

I flödet ovan så behöver ju speditören alltså inte ha något som helst ansvar förutom att kontakta det "centrala" systemet och kolla om ett visst trackingnummer har betalt importavgifter eller ej.

Tänkt flöde, worst case:

1) Om avsändaren inte kan/vill skicka elektronisk info...
2) Bassebaba går in i ovan nämnda it-system. laddar upp en kopia på det kvitto jag fått från avsändaren. Jag knappar även själv in kostnad för paketet och trackingnummer
3) Systemet räknar återigen ut att jag ska betala 25:- moms och 20:- avgift, jag överför 45:-
4) Se fortsatt flöde ovan.
(5) Eventuella stickprovskontroller för att se att det jag matat in stämmer överens med uppladdat kvitto. Är man riktigt paranoid så får man väl ta stickprov på paket och se att innehållet verkligen matchar med det som jag deklarerat. Man får väl då även lagstifta om att om jag uppger falsk info så åker jag på 5000:- i böter eller liknande, vilket ger mottagaren bra incitament till att deklarera ärligt.

Så återigen, vad, exakt vad i mitt snabba uttänkta system ovan är det som inte skulle fungera?
Jag säger inte att det är en "final version" utan bara ett extrem snabb skiss över ett alternativt sätt att lösa import/tull på. Givetvis får man väl tillsätta en utredning där man kan ta fram ett bättre flöde om så önskas.

Jag står fortfarande fast vid att det måste finnas tusentals sätt att elektroniskt / maskinellt lösa importen på som är bättre än att det ska sitta massa personal hos fraktbolagen som manuellt ska hantera frågan.

Edit: Och absolut, inget litet projekt. Det tar väl säkert 2 mandatperioder att få igenom något liknande, men det är ju ingen anledning till att inte utreda det hela. Världen har blivit global och handeln mellan länder lär ju inte direkt minska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Petterk: Jag förstår, vad jag menar är att man bara bygger om hela systemet från grund. Ni verkar utgå från massa regler som gäller idag och så blir det problem.

Förutsättningar:
1) Varje paket som skickas har ett unikt trackningnummer som går att scanna maskinellt
2) "staten", eller "tullverket" eller "annat organ" bygger ett it-system

Tänkt flöde, best case:

1) Bassebaba köper något från säljare XYZ som kostar 100:-
På samma sätt som man idag blir "redirectad" till Paypal för en betalning, så är det -ytterst- enkelt att bygga ett anrop med elektronisk information om ett köp.
2) Säljaren XYZ gör ett anrop till ovan nämnda byggda it-system, det som skickas med i anropet kan vara så lite som "trackingnummer ABC123" och "totalvärde på ordern, 100:-"
3) Bassebaba loggar in i ovan nämnda system (med t ex Bankid & trackingnummer), där det står "din order med tracking ABC123, på 100:- ska betala in 25:- i moms och 20:- i avgift".
4) Jag betalar 45:- som går direkt in till systemet = staten, dvs inga mellanhänder behövs
5) Paketet kommer in till Postnord.
- Dom behöver inte ha tagit emot nån deklaration, inga blanketter ingenting.
- Dom behöver inte ha någon personal eller ta ut nån avgift.
Det enda dom behöver är att deras system scannar trackingnummret och via ett API skickar en fråga till ovan nämnda system. "Har paketet med trackingnummer ABC123 betalt moms"? Blir svaret JA så fortsätter dom bara leverera paketet till mig, blir svaret NEJ så får dom väl skicka paketet för "manuell hantering"

I flödet ovan så behöver ju speditören alltså inte ha något som helst ansvar förutom att kontakta det "centrala" systemet och kolla om ett visst trackingnummer har betalt importavgifter eller ej.

Tänkt flöde, worst case:

1) Om avsändaren inte kan/vill skicka elektronisk info...
2) Bassebaba går in i ovan nämnda it-system. laddar upp en kopia på det kvitto jag fått från avsändaren. Jag knappar även själv in kostnad för paketet och trackingnummer
3) Systemet räknar återigen ut att jag ska betala 25:- moms och 20:- avgift, jag överför 45:-
4) Se fortsatt flöde ovan.
(5) Eventuella stickprovskontroller för att se att det jag matat in stämmer överens med uppladdat kvitto. Är man riktigt paranoid så får man väl ta stickprov på paket och se att innehållet verkligen matchar med det som jag deklarerat. Man får väl då även lagstifta om att om jag uppger falsk info så åker jag på 5000:- i böter eller liknande, vilket ger mottagaren bra incitament till att deklarera ärligt.

Så återigen, vad, exakt vad i mitt snabba uttänkta system ovan är det som inte skulle fungera?
Jag säger inte att det är en "final version" utan bara ett extrem snabb skiss över ett alternativt sätt att lösa import/tull på. Givetvis får man väl tillsätta en utredning där man kan ta fram ett bättre flöde om så önskas.

Jag står fortfarande fast vid att det måste finnas tusentals sätt att elektroniskt / maskinellt lösa importen på som är bättre än att det ska sitta massa personal hos fraktbolagen som manuellt ska hantera frågan.

Problemet är inte bara att det finns regler från EU utan att det är ett internationellt system. En tredjepart kan inte komma in och lämna uppgifter hur som helst, privatpersoner använder speditören som ombud och då är det de som ska göra importdeklarationen. Privatpersoner har inte tullkredit osv. Uppgifter från en webbhandel i Kina ersätter inte officiella dokument hur du än vill göra, det officiella dokumentet kommer från avsändande speditör och är underskrivet av avsändaren och någon annan ska du inte blanda in.

Stickkontroller är helt poänglöst när man ändå måste registrera allt. Finns alla uppgifter elektroniskt så är det bara att jämföra de direkt.

Sen finns redan ett förfarande att skicka förtullat som extratjänst från speditören, och det är ju det många speditörer inte vill erbjuda.

Vill man göra det avgiftsfritt för privatpersoner så är det bara att införa Finlands modell med tullager och personal som registrerar uppgifterna, där privatpersonen sen får "lämna in" importdeklarationen på tullmyndighetens webbplats, som speditören redan lämnat uppgifterna för och därför bara behövs godkännas och betalas. När du sen betalat skickas klartecken till tullagret och paketet skickas ut. Krävs inte mycket regeländringar alls för ett sådant förfarande. För speditören är det dock betydligt dyrare än hur vi gör i Sverige där speditören antingen betalar åt privatpersonen och fakturerar eller låter det ligga hos ombudet tills det blir betalt över disk. Båda system är en lösning på att varan måste ha betalat importmomsen innan de lämnas ut. Anställ personal är lösningen hur som helst. Även om det mesta sköts maskinellt per automatik behövs fortfarande mer personal, annars står banden utan paket och inga paket klareras för att skickas vidare.

När vi pratar framtiden så kommer säljare kunna registrera sig i EU och betala momsen för försändelserna själva så att deras kunder inte behöver bråka med tullen/speditören. Det är alltså säljaren som då kommer betala in momsen och har ett eget tullombud i något EU-land, alltså i praktiken säljaren som blir importören. När säljaren inte vill det så kommer det fortfarande vara mottagaren som får ansvaret, och alla eventuella avgifter.

Det är hur som helst EUs regelverk vi baserar hanteringen på och det är de kommande ändringarna de behöver arbeta med. Vi kan inte hitta på några egna regler som går emot de gemensamma. När det gäller privatimport från tredje land som bara är en mycket liten del av handeln så är nog lösningen de redan föreslagit i EU och är på gång att införa inom några år den bästa. Går inte att riva upp hela systemet för något som egentligen inte är något problem.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tack, jag ger mig. Förstår nu att apparaten är för stor och låst för att kunna ändras på.
Jag köper allt du säger, jag menade ju bara på att man får dra ett streck över allt som du hänvisar till och sen tänka ut ett nytt system som är bättre lämpad för den internationella handel vi har idag men jag är nu övertygad om att det är omöjligt, framförallt när EU ska in ekvationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Petterk: Tack, jag ger mig. Förstår nu att apparaten är för stor och låst för att kunna ändras på.
Jag köper allt du säger, jag menade ju bara på att man får dra ett streck över allt som du hänvisar till och sen tänka ut ett nytt system som är bättre lämpad för den internationella handel vi har idag men jag är nu övertygad om att det är omöjligt, framförallt när EU ska in ekvationen.

Internationell handel bygger inte på privatimport, så systemet fungerar ganska bra och håller på att förändras för att förbättra flera punkter. EUs arbete kan man inte bara kasta ut och de erbjuder ett alternativ för säljarna när momsundantagen för små värden försvinner. Är inte Sverige som lägger fram lagförslag i EU, det är faktiskt mest tjänstemän som gör det. Givetvis får de in synpunkter och remissvar, men speditionsavgifter är inte direkt en EU-fråga. Hade Sverige inte varit med i EU hade vi haft lite fler friheter, men vi hade inte kunnat tvinga Kina att skicka paket med elektronisk tulldeklaration eller ens att alla försändelser är spårbara, vi hade fått nöja oss att de gör som med alla andra länder alternativt att de slutat skicka vanliga försändelser hit. Vi hade hur som helst inte kunnat kräva något som går emot internationella fördrag, som det ändå finns som täcker post.

Permalänk
Medlem

Sen är det svårt att kräva saker av länder när man inte gör det själv. Gå till PostNord för att skicka paket till utlandet och du får fylla i CN22/CN23 för hand, skicka med handelsfaktura i pappersform och mottagande land måste läsa av allt manuellt.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag förstår det. Märker att vi kan diskutera detta i all oändlighet, vi är bara i olika uppfattning. Jag utgår från ett perspektiv där alla parter har något att vinna på det hela men märker att verkligheten förmodligen inte är så ideologisk som jag vill.

Självfallet kan vi inte tvinga kina, men kina är inte allt. Jag beställer saker från USA, Amazon, you name it. Detta är större än Kina.
Och jag står fortfarande fast vid:

99.999999999999999999% av min handel jag gör idag kommer upphöra. Det är inte lönt för mig att beställa en produkt från USA för 300:- när en avgift på 125:- driver upp totalpriset med 40% till 425:-. Sen moms på det (såklart, bara tur att man sluppit det hittills.)

Det jag då menar är att det borde ändå finnas rätt fina incitament för dom säljarna att minska kostnaderna för oss köpare, för dom kommer ju förlora business när folk slutar handla pga en avgift på 125:-?
Det handlar i min synvinkel inte om att "kräva", utan snarare att "möjliggöra" för parter som _vill_ kunna göra handel så att säga.

Vill Kina-företaget inte deklarera elektroniskt, fine! Men då får dom ju förvänta sig att torska all den Aliexpress/wish-handel dom haft från privatpersoner i Sverige.

Men som sagt återigen då, den försäljningen kanske är så pass liten att dom inte bryr sig, vad vet jag.
Och jag syftade på privatimport med "internationell handel", ber om ursäkt för min dåliga kunskap kring terminologin.

Och för mig handlar det inte om att komma ner i pris, den internationella handel jag gör baseras främst på produkter som inte säljs i Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.breakit.se/artikel/11488/nya-regler-for-kina-pake...

Men nu, med bara tre veckor kvar tills lösningen ska vara på plats, kommer uppgifter om att Postnord och Tullverket fortfarande inte är överens om de grundläggande förutsättningarna.

“Det finns fortfarande en del juridiska oklarheter och en lång rad frågor som vi måste hantera innan första mars”, säger Postnords informationschef Thomas Backteman till Breakit.

En fråga som Tullverket och Postnord fortfarande inte är överens om är enligt Thomas Backteman vad som gäller för att att man ens ska kunna kräva moms från en person som köpt en vara från exempelvis Kina.

“Som vi tolkar lagstiftningen så måste man vara utsedd deklarant i formell mening för att få ta in moms och vi uppfattar inte att vi är utsedda deklaranter. Men det är möjligtvis så att Tullverket tolkar det på ett annat sätt”.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan väldigt festligt. Känns spontant som att PN är på krigsstigen och egentligen inte gillar det hela, men det är klart som fasen, avgift eller ej så innebär ju detta (mycket?) jobb för dom.

Även med en avgift så måste ju (förmodligen) det då finnas/anställas personal som ska göra jobbet, och det måste ju vara sjukt svårt att dimensionera denna personal när man inte kan göra annat än att gissa vad som kommer hända med paketvolymerna?

Undra varför det redan har påbörjats, om det är 1:a mars som gäller?
Min teori är att dom redan nu börjat momsa paket just för dom vill få den spridningen i sociala medier så att "folk" slutar beställa redan nu, så att dom asap får "rimligare" paketvolymer att arbeta med....

Permalänk
Medlem

Amazon förtullar deras varor från USA, går fint att göra när man tar ansvar för logistikdelen och vänder sig till speditörer som kan ordna med det, dvs att avsändaren blir ansvarig för avgifterna och skatterna. Däremot inget du kan göra via statliga posten i staterna. Skickas det med USPS så blir det mottagaren som får stå för alla skatter och avgifter.

Företag har tullkredit (eller ombud med tullkredit) och Eori-nummer, så där sköts det inte på samma sätt. De har heller ingen vidare anledning att beställa enskilda artiklar för ett par kronor.

Från USA har det varit relativt vanligt att man åkt på avgiften sedan tidigare redan. Där förändras inte riktigt läget alltså.

Sen överdriver ni nog avgiftens roll, i Danmark är den redan runt 200 kr (danska PostNord) vid försändelser över ca 100 kr. I Frankrike som inte heller har något undantag för moms så är avgiften mellan 11,96 till 21 EUR beroende på speditör, med 15 eller 21 EUR (beroende på typ) från det statliga postbolaget. Frankrike och Polen har inte påverkat säljarna och Sverige kommer inte göra det heller, bara för att en speditör börjar följa lagen när de andra redan så gjorde. Köpare från dessa länder har de fortfarande. Trotts att du i Frankrike ofta åker på straxt över 200 kr i speditionsavgift.

Sen kan du som sagt använda dig av package-forwarding-tjänster, kombinera den där 300 kr varan med några andra försändelser och skeppa hit allt i ett förtullat/oförtullat paket.

Kinesiska säljare har olika upplägg de kan använda för att undvika skatter när vi talar de ljusskygga, men de flesta bry sig inte mindre om att mottagaren står för skatter och avgifter. Många säljer också varor med mer än 22 EUR i deklarerat värde givetvis, utan att skriva ner värdet på deklarationen och alla har knappast byggt upp sin verksamhet på att paket med mindre värden går igenom utan att hamna i tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@MultiMan väldigt festligt. Känns spontant som att PN är på krigsstigen och egentligen inte gillar det hela, men det är klart som fasen, avgift eller ej så innebär ju detta (mycket?) jobb för dom.

Även med en avgift så måste ju (förmodligen) det då finnas/anställas personal som ska göra jobbet, och det måste ju vara sjukt svårt att dimensionera denna personal när man inte kan göra annat än att gissa vad som kommer hända med paketvolymerna?

Undra varför det redan har påbörjats, om det är 1:a mars som gäller?
Min teori är att dom redan nu börjat momsa paket just för dom vill få den spridningen i sociala medier så att "folk" slutar beställa redan nu, så att dom asap får "rimligare" paketvolymer att arbeta med....

PostNord kunde ha yttrat sig 1992, medan de fortfarande var ett statligt affärsverk vid namnet Postverket. Vill de inte följa svensk lag 25 år senare är det bara att dra in tillstånden. De får knappast någon sympati från de andra speditörerna med sina utspel, utan försämrar bara bilden av sig själva ytterligare.

PostNord har hela tiden kunnat momsat paketen och ibland gjort det. De enda de försöker lura med sina uttalandet i media är nog de själva, volymen kommer vara kvar på ungefär samma nivå. Senast första mars är när de måste redovisa en handlingsplan, de har inte fått undantag från att följa lagen till dess. Tullverket förväntar sig givetvis inte att de tillfredsställande efterlever lagen första mars heller, men de har påpekat att de måste följa lagen och regeringen kommer informeras hur det går med åtgärderna.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Hur ska man skriva upp något man inte registrerat? Böter får du bara vid åtal, även om de skulle kunna bötfälla utan att först åtala kan du ju alltid bestrida och då kommer det till rätten vilket som. De måste läsa och registrera exportdeklarationen även om privatpersoner föranmäler försändelsen, annars finns det inget att gå tillbaka till och skriva upp och om de registrerar uppgifterna så finns inget behov av stickkontroller eftersom det kan kontrolleras direkt.

Om man gör ett stickprov och konstaterar att mottagaren angett för lågt värde på en försändelse, antar man att mottagaren angett för lågt värde på alla andra försändelser också och skriver upp värdet med någon lämplig procentsats. Man har redan system för att hantera fall där handlare inte slår in rätt i kassaapparaten, så jag ser inte varför detta skulle behöva vara krångligare. Rättssystemet måste man ju kunna blanda in på något sätt i vilket fall som helst. Om Postnord fyller i importdeklarationen felaktigt, kan du idag begära rättelse hos Tullverket och är du inte nöjd med rättelsen, antar jag att du kan ta ärendet till förvaltningsrätten.

Skrivet av Thomas Backteman:

Som vi tolkar lagstiftningen så måste man vara utsedd deklarant i formell mening för att få ta in moms och vi uppfattar inte att vi är utsedda deklaranter. Men det är möjligtvis så att Tullverket tolkar det på ett annat sätt.

Låter som skitsnack. Det är möjligt att man missat någon detalj, men det låter inte krångligare än att representanter för Tullverket och Postverket sitter vid ett bord och fattar ett beslut. Hur resonerar övriga speditörer?

Skrivet av Thomas Backteman:

Ett exempel är frågan om vi måste hålla godset tills dess att momsen är betald eller om den kan betalas in i efterhand.

Jag antar att man åtminstone måste informera mottagaren om att detta är en importerad vara och ge mottagaren möjligheten att tacka nej till leveransen. Annars får man en massa problem: "Jag har inte fått min vara. Försändelsen kanske har försvunnit i postgången. Ni får vänta med pengarna tills den kommer fram." eller "Jag har inte beställt något och jag går inte med på att stå som importör av försändelsen. Inte mitt fel att ni valde att stoppa ner den i mitt postinkast." Detta illustrerar ett problem med utrikesförsändelser. Om sådana börjar komma till Sverige, måste man ju ha möjlighet att säga nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Om man gör ett stickprov och konstaterar att mottagaren angett för lågt värde på en försändelse, antar man att mottagaren angett för lågt värde på alla andra försändelser också och skriver upp värdet med någon lämplig procentsats. Man har redan system för att hantera fall där handlare inte slår in rätt i kassaapparaten, så jag ser inte varför detta skulle behöva vara krångligare. Rättssystemet måste man ju kunna blanda in på något sätt i vilket fall som helst. Om Postnord fyller i importdeklarationen felaktigt, kan du idag begära rättelse hos Tullverket och är du inte nöjd med rättelsen, antar jag att du kan ta ärendet till förvaltningsrätten.Låter som skitsnack. Det är möjligt att man missat någon detalj, men det låter inte krångligare än att representanter för Tullverket och Postverket sitter vid ett bord och fattar ett beslut. Hur resonerar övriga speditörer?Jag antar att man åtminstone måste informera mottagaren om att detta är en importerad vara och ge mottagaren möjligheten att tacka nej till leveransen. Annars får man en massa problem: "Jag har inte fått min vara. Försändelsen kanske har försvunnit i postgången. Ni får vänta med pengarna tills den kommer fram." eller "Jag har inte beställt något och jag går inte med på att stå som importör av försändelsen. Inte mitt fel att ni valde att stoppa ner den i mitt postinkast." Detta illustrerar ett problem med utrikesförsändelser. Om sådana börjar komma till Sverige, måste man ju ha möjlighet att säga nej.

Är inget som helst problem bland PostNords konkurrenter, där bland annat DHL betalar in för kundens räkning och skickar faktura. Vill du inte ha fakturan får du väl strunta i att kvittera ut försändelsen. Det är inte så att reglerna i grunden ändrades 2016, de har refererat till 2016 som orsaken till problemen tidigare och det är inget mer än skitsnack. De är registrerade tullombud och kan givetvis både direkt och indirekt deklarera varan, alltså både i mottagarens namn och sitt eget enligt regelverket samt tillstånden de har. Hade de inte kunnat deklarera varan så hade det bara varit att skicka tillbaka till avsändaren, och då kan man fråga sig vad de ska med tillståndet till.

Som det är idag så skickas ju paketet till ombudet och du får en avi, och måste betala för att få ut paketet. Dessutom behandlas flygpost ofta som rek och måste hur som helst gå till ombudet. Bara att fortsätta med det, alternativt också införa faktura och lägre avgift på försändelser med lägre värden. Bara skriva vad som gäller på avin som skickas ut.

Alltså stickkontroller är onödigt om du har alla uppgifter, sen kan de inte skriva upp på försändelser där de inte har något underlag för att det skulle vara fel. Sen var det böter det talades om, och visst kan de ge ut böter om de vill att folk bestrider dessa och ödsla bort rättsväsendets tid. Att överklaga tullbeslut är inte samma sak, där skulle du oftast bara få ett brev i lådan om att du inte blir beviljad prövningsrätt eller om de dömer för din fördel att det ska gå tillbaka för omprövning. Att bråka om böter i Tingsrätt är inte samma sak. Hur som helst, de måste nog börja med att kontrollera de officiella dokumenten, det är bara att anställa folk, alla andra länder klarar av det. Betalningsförfarandet har de knappast problem med, och de slipper inte undan att registrera paketen bara för att privatpersonen gör importdeklarationen hos Tullverket och sköter betalningen därigenom.

Permalänk
Medlem

Om de skulle kräva att det görs som i Finland där privatpersoner kan importdeklarera hos Tulli (allt är redan ifyllt av speditören) skulle dessutom alla paket behövas skickas till tullager. Då skulle det vara klart vem som är deklaranten, men jag tror de knappast vill att alla försändelser ligger på tullager och väntar på att betalas, när det bevisligen fungerar att skicka ut till ombuden efter de registrerat allt och satt på en lapp på paketet. Tullager är inte gratis och kräver också personal.

Permalänk
Inaktiv

Mina 2 hdd caddys för laptop kom i brevlådan idag, köptes för ca 140kr totalt från kina.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte så att reglerna i grunden ändrades 2016, de har refererat till 2016 som orsaken till problemen tidigare och det är inget mer än skitsnack.

Jag tolkar Postnords uttalande som att Postnord menar att något ändrades 2016, oklart vad. Kommer du ihåg hur det var då Vägverket lades ner? Då fick man plötsligt köra hur snabbt man ville (skyltarna kunde man strunta i) med mindre än att den nya myndigheten beslutat om en hastighetsgräns på vägen. Vägverkets beslut om hastighetsgräns var plötsligt ogiltiga. Jag tänker mig att Postnord menar att det skulle ha gjorts något liknande misstag i lagstiftningen 2016.

Skrivet av Petterk:

Som det är idag så skickas ju paketet till ombudet och du får en avi, och måste betala för att få ut paketet. Dessutom behandlas flygpost ofta som rek och måste hur som helst gå till ombudet.

Hm, mina försändelser från Asien brukar skickas med ytpost via Postnord, eller från Amazon med DHL Express. Ytpostförsändelserna brukar inte hanteras som rek.

Skrivet av Petterk:

Alltså stickkontroller är onödigt om du har alla uppgifter,

Men har man alla uppgifter, då? Man kan uppenbarligen inte lita på vad det står på CN22-blanketten eftersom många skriver ner värdet och märker varor med "gift". Jag tänker mig att det borde gå att få mottagaren att vara pålitligare än avsändaren eftersom det är lättare att lagföra mottagaren om det deklareras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså stickkontroller är onödigt om du har alla uppgifter, sen kan de inte skriva upp på försändelser där de inte har något underlag för att det skulle vara fel.

Nu är detta kanske inte samma sammanhang, men lite stickprovskontroller tycker jag nog skulle kunna ha en viss nytta för att försöka motverka nerskrivet varuvärde. Att begära in dokumentation som styrker varuvärde är ju inte helt fel, t.ex. beställningsdokument och betalningstransaktioner.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"