Jumper ezbok pro 3, En budget laptop i premium skal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det finns en del problem ja, det är det ingen tvekan om att det är en chansning, men den datorn du länkade kommer inte i närheten:

Mindre batteri kapacitet.
1366 x 768 (HD)(antagligen tn också)
Ingen SSD lucka
4gb ram
Plast chassi
Windows 10 S
Väger 1.6kg

Samtidigt då som Ezbooken har:
Helmetall
ssd lucka
Full hd ips skärm (imponerande bra faktiskt, speciellt när man kalibrerat den.)
Windows 10
större batteri
väger 1.3kg
precision touchpad.

Menar ni att 2-3cm i måttskillnad och 150-200gram gör någon som helst skillnad när ni för anteckningar eller surfar på Blocket? Jag har svårt att tänka mig att ni ens skulle kunna avgöra skillnaden om ni inte hade dem bredvid varandra med måttstock i hand.

Det här var dessutom bara ett snabbt exempel från Komplett och det går säkert att hitta datorer med ännu färre skillnader till ett liknande pris.

Att batterikapaciteten är högre innebär inte per automatik ett bättre batteri och jag skulle nog våga påstå att det inte är något höjdarbatteri som sitter i dessa datorer. Ett högkvalitativt batteri med lägre kapacitet kan mycket väl ge både längre batteritid och livslängd.

Vad har du för glädje av 'precision touchpad' om hela musplattan bara lägger av hux flux?

Windows S kan för övrigt uppgraderas gratis till Windows 10 PRO.

Jag kan sätta en hundring på att RAM-minnet är antingen no name (mest troligt) eller A-datas billigaste variant till skillnad från Crucial och Corsair som är standard i laptops.

Osv.

Dold text

Ni får köpa vilka datorer ni vill, jag försökte bara förklara varför folk inte köper Kinadatorer då någon verkade ha svårt att förstå det...de små skillnaderna är knappast något gemene man märker av vid vardaglig användning och att då betala samma summa för en dator av en okänd tillverkare med okända komponenter från andra jorden med närmast obefintlig garanti är för de flesta inte ett tänkbart alternativ.

Det finns ingen magisk förklaring till att Kinadatorerna är billigare, det är väldigt uppenbart att det sparas in på både komponentval, kvalitetskontroll och kundsupport/garanti. Att tro något annat är bara naivt.

Man kan så klart ha tur och få ett jättebra exemplar och det är väl jättebra att ni är nöjda med era köp (trots en del problem) men man måste vara medveten om att det är en rätt stor chansning. Acern som togs upp som exempel är så klart också ett budgetalternativ men då har man i alla fall tryggheten att datorn har genomgått en rätt grundlig kvalitetskontroll och skulle problem uppstå får man snabb assistans av Komplett vilket för de flesta är värt mer än 200gram och en SSD-lucka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@seigmenn: Jag beställde från asien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Menar ni att 2-3cm i måttskillnad och 150-200gram gör någon som helst skillnad när ni för anteckningar eller surfar på Blocket? Jag har svårt att tänka mig att ni ens skulle kunna avgöra skillnaden om ni inte hade dem bredvid varandra med måttstock i hand.

Det här var dessutom bara ett snabbt exempel från Komplett och det går säkert att hitta datorer med ännu färre skillnader till ett liknande pris.

Att batterikapaciteten är högre innebär inte per automatik ett bättre batteri och jag skulle nog våga påstå att det inte är något höjdarbatteri som sitter i dessa datorer. Ett högkvalitativt batteri med lägre kapacitet kan mycket väl ge både längre batteritid och livslängd.

Vad har du för glädje av 'precision touchpad' om hela musplattan bara lägger av hux flux?

Windows S kan för övrigt uppgraderas gratis till Windows 10 PRO.

Jag kan sätta en hundring på att RAM-minnet är antingen no name (mest troligt) eller A-datas billigaste variant till skillnad från Crucial och Corsair som är standard i laptops.

Osv.

Dold text

Ni får köpa vilka datorer ni vill, jag försökte bara förklara varför folk inte köper Kinadatorer då någon verkade ha svårt att förstå det...de små skillnaderna är knappast något gemene man märker av vid vardaglig användning och att då betala samma summa för en dator av en okänd tillverkare med okända komponenter från andra jorden med närmast obefintlig garanti är för de flesta inte ett tänkbart alternativ.

Det finns ingen magisk förklaring till att Kinadatorerna är billigare, det är väldigt uppenbart att det sparas in på både komponentval, kvalitetskontroll och kundsupport/garanti. Att tro något annat är bara naivt.

Man kan så klart ha tur och få ett jättebra exemplar och det är väl jättebra att ni är nöjda med era köp (trots en del problem) men man måste vara medveten om att det är en rätt stor chansning. Acern som togs upp som exempel är så klart också ett budgetalternativ men då har man i alla fall tryggheten att datorn har genomgått en rätt grundlig kvalitetskontroll och skulle problem uppstå får man snabb assistans av Komplett vilket för de flesta är värt mer än 200gram och en SSD-lucka.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår varför inte vem som helst beställer datorer från Kina. Man måste lägga en del tid på att läsa på om de olika datorerna och man ska räkna med mindre problem som man kommer behöva lösa. Jag gillar inte att rekommendera personer utan något teknikintresse att tex beställa mobiler eller datorer från kina. Ska man beställa teknik från Kina så ska man ha ett intresse och vis kunskap om vad man beställer ananas blir det sällan bra.

Permalänk

Jag håller nog med @ågren på de flesta punkterna.
Nu köpte jag ju en ändå, för att jag tycker det är spännande.
Jag har inga vidare kunskaper gällande hårdvara och tänker
inte ge mig på att modda heatsink och liknande, men man
kan komma långt med bekymren med google och eminent hjälp
från sweclockers medlemmar. Och jag tycker det är kul!

Men visst är det lite av ett spel, och jag skulle inte rekommendera
min mamma eller min granne att köpa en på eget bevåg.

Hur som helst, efter initialt problem med touchpad, rullar den nu på
felfritt och den är utmärkt för min sambo. Peppar, peppar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Menar ni att 2-3cm i måttskillnad och 150-200gram gör någon som helst skillnad när ni för anteckningar eller surfar på Blocket? Jag har svårt att tänka mig att ni ens skulle kunna avgöra skillnaden om ni inte hade dem bredvid varandra med måttstock i hand.

Det här var dessutom bara ett snabbt exempel från Komplett och det går säkert att hitta datorer med ännu färre skillnader till ett liknande pris.

Att batterikapaciteten är högre innebär inte per automatik ett bättre batteri och jag skulle nog våga påstå att det inte är något höjdarbatteri som sitter i dessa datorer. Ett högkvalitativt batteri med lägre kapacitet kan mycket väl ge både längre batteritid och livslängd.

Vad har du för glädje av 'precision touchpad' om hela musplattan bara lägger av hux flux?

Windows S kan för övrigt uppgraderas gratis till Windows 10 PRO.

Jag kan sätta en hundring på att RAM-minnet är antingen no name (mest troligt) eller A-datas billigaste variant till skillnad från Crucial och Corsair som är standard i laptops.

Osv.

Dold text

Ni får köpa vilka datorer ni vill, jag försökte bara förklara varför folk inte köper Kinadatorer då någon verkade ha svårt att förstå det...de små skillnaderna är knappast något gemene man märker av vid vardaglig användning och att då betala samma summa för en dator av en okänd tillverkare med okända komponenter från andra jorden med närmast obefintlig garanti är för de flesta inte ett tänkbart alternativ.

Det finns ingen magisk förklaring till att Kinadatorerna är billigare, det är väldigt uppenbart att det sparas in på både komponentval, kvalitetskontroll och kundsupport/garanti. Att tro något annat är bara naivt.

Man kan så klart ha tur och få ett jättebra exemplar och det är väl jättebra att ni är nöjda med era köp (trots en del problem) men man måste vara medveten om att det är en rätt stor chansning. Acern som togs upp som exempel är så klart också ett budgetalternativ men då har man i alla fall tryggheten att datorn har genomgått en rätt grundlig kvalitetskontroll och skulle problem uppstå får man snabb assistans av Komplett vilket för de flesta är värt mer än 200gram och en SSD-lucka.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, har kollat prisjakt, finns inga bra alternativ i sverige, kanske i tyskland dock.

Vikten gör lite skillnad imo, men det gör stor kvalitetsskillnad när man jämför metall mot plast. Flera i klassen som har motsvarande Acer och Lenovo version, vit knarrig plast som snabbt blir sliten.
Det är ett ganska fåtal touchpads som är konstiga, så det är nog inte mycket sämre än vad du får hos Dell, Acer osv.
Det att man kunde uppgradera W10 S till pro visste jag inte, så det är ju bra.
Ram minnet är från Samsung så absolut inget fel på dem.
Jag vet inte så mycket om batterier, men jag brukar har ut mellan 8-12h på denna datorn vid lätta uppgifter, ljusår bättre än vad jag någonsin haft på någon annan laptop. Sen hur länge det håller vet jag inte. Tidigare laptops jag haft brukar ha en batteritid på 30m efter 3 års användning. Sen är det någon form av snabbladdning också vilket också är smidigt.

Men ja, det är en chansning som sagt. Bara det faktum att det nu finns 5 revisioner i omlopp gör det förvirrande för konsumenten, för att inte tala om alla modeller.

Personligen väntar jag ivrigt när Ezbook 4 kommer med Gemini Lake, blir spännande. Hoppas på att de billiga kina märkena äntligen går över till 8GB, men det är nog önsketänkande med tanke på priset på minn idag.

Skrivet av scienta:

Så är det väl, garantin får man ju ta för vad den är.

Min dator började i alla fall sin resa i helgen. Jag valde att lägga till 20:-(!) för extra "snabb" leverans, så ska ta 5-10 arbetsdagar. Misstänker att jag bara betalat lite extra för ingenting - men kommer den snabbare så gör den och då blir jag glad

Då kanske du åker på tull om du tog snabbare frakt,

Skrivet av Gandolforf:

Jag håller nog med @ågren på de flesta punkterna.
Nu köpte jag ju en ändå, för att jag tycker det är spännande.
Jag har inga vidare kunskaper gällande hårdvara och tänker
inte ge mig på att modda heatsink och liknande, men man
kan komma långt med bekymren med google och eminent hjälp
från sweclockers medlemmar. Och jag tycker det är kul!

Men visst är det lite av ett spel, och jag skulle inte rekommendera
min mamma eller min granne att köpa en på eget bevåg.

Hur som helst, efter initialt problem med touchpad, rullar den nu på
felfritt och den är utmärkt för min sambo. Peppar, peppar...

Ja, det är därför vi diskuterar detta på Sweclockers och inte på familjeliv. Folk här har inga problem att planera sitt datorköp flera månader i förväg, kolla benchmarks, modda in bios, överklocka osv. Då är det väl inte konstigt att lägga några timmars tid på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Då kanske du åker på tull om du tog snabbare frakt,

Jaså? Hur så? Fan, det var ju en miss i så fall.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jaså? Hur så? Fan, det var ju en miss i så fall.

Du kan ju inte ha undgått att posten ska bli bättre på att ta in moms, tull och lägga på hanteringskostnader.
DHL, Schenker med flera har varit "bra" på det hela tiden. Så risken är mycket hög om man använder dessa istället för Postnord.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Betällde min från Geekbying den 3/1 med gratis standardfrakt. Hämtade ut paketet den 15/1. Fick min fortare än förväntat.
Betalade ca 1900 kr. Ingen tullavgift eller moms. Har nu dock lagt ut 500 kr på en M2 disk som jag lagt in en ren Win 10 installation på.
Allt flyter på riktigt bra, har inga som helst problem med datorn. Är mycket nöjd med den....Dock hade det inte skadat med ett bakgrundsbelyst tangentbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Du kan ju inte ha undgått att posten ska bli bättre på att ta in moms, tull och lägga på hanteringskostnader.
DHL, Schenker med flera har varit "bra" på det hela tiden. Så risken är mycket hög om man använder dessa istället för Postnord.

Ja, det var ju surt. Tull, moms och hela köret gör ju köpet genast mindre attraktivt då jag antar att jag landar närmare 2500:-, om inte mer.

Hur fungerar det om man nu skulle ändra sig och vill skicka tillbaka datorn?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ja, det var ju surt. Tull, moms och hela köret gör ju köpet genast mindre attraktivt då jag antar att jag landar närmare 2500:-, om inte mer.

Hur fungerar det om man nu skulle ändra sig och vill skicka tillbaka datorn?

Försent om Gearbest (som jag antar du köpte från) redan har skickat det/lämnat över det till fraktfirman. Dvs du får skicka tillbaka det när du får det men då får bara tillbaka pengarna för datorn men inte för någon tull/moms/frakt, så behåll den eller sälj den på Sweclockers istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Försent om Gearbest (som jag antar du köpte från) redan har skickat det/lämnat över det till fraktfirman. Dvs du får skicka tillbaka det när du får det men då får bara tillbaka pengarna för datorn men inte för någon tull/moms/frakt, så behåll den eller sälj den på Sweclockers istället.

Men vad roligt då. Ja, får se. Fanskapet ser ut att kunna bli rätt dyr då.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

I och med nya tullskatten för Kina kommer vi nog att se mindre och mindre köp utav dessa Gearbest / Banggood i framtiden.

Jag har själv köpt en Chuwi Hi12 från GeekBuying förut och det har inte alltid varit smärtfritt. Fick på egen hand fixa lite grejer för att den ska kunna funka som det BORDE göra redan när man öppnat paketet.

Det enda som är bra med att köpa från Kina är att man har mer att välja på. Man kan tex inte alltid köpa dessa varorna här i Sverige utan måste tyvärr vända sig åt Östra hållet. Hade de sålt varorna i Sverige hade jag nog hellre valt att göra det även om det kostar lite mer för då vet jag iaf att garantin gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

I och med nya tullskatten för Kina kommer vi nog att se mindre och mindre köp utav dessa Gearbest / Banggood i framtiden.

Jag har själv köpt en Chuwi Hi12 från GeekBuying förut och det har inte alltid varit smärtfritt. Fick på egen hand fixa lite grejer för att den ska kunna funka som det BORDE göra redan när man öppnat paketet.

Det enda som är bra med att köpa från Kina är att man har mer att välja på. Man kan tex inte alltid köpa dessa varorna här i Sverige utan måste tyvärr vända sig åt Östra hållet. Hade de sålt varorna i Sverige hade jag nog hellre valt att göra det även om det kostar lite mer för då vet jag iaf att garantin gäller.

"Nya tullskatten"?? Jo, tull är ju visserligen en skatt. Men det är inget nytt med det förutom att Postnord ska bli bättre på att kräva in moms, ev. tull och på det lägger de hanteringskostnad.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Blev ett köp nu, från Italien med DHL, så borde inte ta allt för lång tid till Sverige. Nu ska bara lösa en ny ssd samt lite pinaler för moddarna.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Postnord ska bli bättre på att kräva in moms, ev. tull och på det lägger de hanteringskostnad.

Vilket kommer att kosta upp mot 500- 600 kr - extra. Och det gör skillnad.

Spelar ingen roll vad man kalla den där skatten för. Du kan kalla det för "bidrag till staten", what ever. Viktigast är att DIN plånbok töms och då spelar det ingen roll vad man kallar dessa kostnaderna för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Vilket kommer att kosta upp mot 500- 600 kr - extra. Och det gör skillnad.

Spelar ingen roll vad man kalla den där skatten för. Du kan kalla det för "bidrag till staten", what ever. Viktigast är att DIN plånbok töms och då spelar det ingen roll vad man kallar dessa kostnaderna för.

Ni är väl alla medvetna om att man egentligen själv skall betala moms+tull om så behövs fastän posten inte "stoppat" paketet. Sedan är det nog många av oss som inte bryr sig i detta Men om man vänder på kakan så skulle aldrig detta med posten vara ett problem om alla gjorde som lagen säger. Lite samma som om alla betalade den skatt man bör (mao ingen svartarbete) kanske alla våra skatter skulle vara lägre, men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Vilket kommer att kosta upp mot 500- 600 kr - extra. Och det gör skillnad.

Spelar ingen roll vad man kalla den där skatten för. Du kan kalla det för "bidrag till staten", what ever. Viktigast är att DIN plånbok töms och då spelar det ingen roll vad man kallar dessa kostnaderna för.

Nej, jag kallar det vad det är och heter. Jag har handlat så länge på nätet att jag var med på den tiden när det så gott som alltid tillkom tull, moms och hanteringsavgift, jag ser det som en bonus varenda gång jag inte åker på det.

What ever...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Ni är väl alla medvetna om att man egentligen själv skall betala moms+tull om så behövs fastän posten inte "stoppat" paketet. Sedan är det nog många av oss som inte bryr sig i detta Men om man vänder på kakan så skulle aldrig detta med posten vara ett problem om alla gjorde som lagen säger. Lite samma som om alla betalade den skatt man bör (mao ingen svartarbete) kanske alla våra skatter skulle vara lägre, men det är en helt annan diskussion.

Det är en helt annan diskussion såklart. Nästan alla i den här tråden ville köpa den här datorn - för det är billigare än att köpa det i Sverige - Bättre prestanda för lägre pris.

Någon länkade denna tex: https://www.komplett.se/product/950598/datorer/datorer-barbar...

Och då var det inte ens Full HD för dyrare pris.

Ingen skulle ens gått in i den här tråden om datorn inte varit billig. Det är därför vi har en köpråd-sektion. Sen om man nu vill skänka plånboken till staten är en helt annan femma och moraliska diskussionen kan vi ta i PM istället för det är lite off-topic.

Permalänk
Medlem

Har fått hem min Jumper nu och grejat lite smått ett par dagar. Det är ju ett helsike att installera Linux på den! Olika guider med olika instruktioner. Men lite manuell partitionering så fick jag till slut igång Antergos i en dual-boot, ska väl fortsätta försöka ta bort skräpdows.

Likt övriga i tråden är jag imponerad av kvalitén. Hade jag inte betalat den själv så hade jag nog kunnat tro att den kostar mer än den gör. Det finns såklart vissa detaljer som inte riktigt är i topp. Skärmen har självklart viss BLB, vilket kanske var väntat. Det jag reagerar mest på är det vassa kanterna vid de nedre hörnen av skärmen.

För min del behövs nog ingen extra SSD, tycker den levererar hyfsad prestanda som det är. Ska köra nåt test och se.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har fått hem min Jumper nu och grejat lite smått ett par dagar. Det är ju ett helsike att installera Linux på den! Olika guider med olika instruktioner. Men lite manuell partitionering så fick jag till slut igång Antergos i en dual-boot, ska väl fortsätta försöka ta bort skräpdows.

Likt övriga i tråden är jag imponerad av kvalitén. Hade jag inte betalat den själv så hade jag nog kunnat tro att den kostar mer än den gör. Det finns såklart vissa detaljer som inte riktigt är i topp. Skärmen har självklart viss BLB, vilket kanske var väntat. Det jag reagerar mest på är det vassa kanterna vid de nedre hörnen av skärmen.

För min del behövs nog ingen extra SSD, tycker den levererar hyfsad prestanda som det är. Ska köra nåt test och se.

Ja, det kan vara lite meckigt. Men Manjaro (Arch) var relativt enkelt! Rekommenderar inte att köra Windows på denna om man inte måste, så himla laggigt och segt. Ja de är inte perfekta, men för priset kan man inte klaga. Speciellt när man ser märkes datorer i 5-6000kr klassen med sämre byggkvalitet, tn skräp, kass touchpad etc.

Förresten, Teclast har nu släppt en liknande maskin som verkar bättre! Dock är den ju ny så eventuella problem har ju inte upptäcks ännu. Ser ut att vara längre key travel, snyggare färger med silvrig touchpad och gångjärns kåpa, lite lättare vikt, dedikerade page och home/end tangenter, glansig skärm dock. https://www.youtube.com/watch?v=M28T7i7A9kA

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Något tips på vart man hittar drivrutiner? Jag laddade ned något mesa-paket, men osäker på om det innehöll rätt.

Förövrigt så verkar inte Teclast-datorn vara så mycket bättre. Det lät som småsaker som skiljer där allt inte är ren "vinst" heller.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Baxtex: Något tips på vart man hittar drivrutiner? Jag laddade ned något mesa-paket, men osäker på om det innehöll rätt.

Förövrigt så verkar inte Teclast-datorn vara så mycket bättre. Det lät som småsaker som skiljer där allt inte är ren "vinst" heller.

Har inte installerat några själv, allt fungerade out of the box.

Men om de kostar lika mycket så hade jag valt Teclast alla dagar i veckan. 14" är i mina ögon optimalt för arbetsyta/portabilitet.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Funkar gör det ju, men jag märkte på animationen till "apparna" att grafiken inte riktigt hänger med som den borde.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jag upplever inte att windows är segt och laggigt. Visserligen har jag installerat om på en SSD.
@Scienta: Drivrutiner finns på Techtablets. Men som Baxtex så behövde jag inte installera några heller.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

@Baxtex: Funkar gör det ju, men jag märkte på animationen till "apparna" att grafiken inte riktigt hänger med som den borde.

Skrivet av f@boy:

@Baxtex: Jag upplever inte att windows är segt och laggigt. Visserligen har jag installerat om på en SSD.
@Scienta: Drivrutiner finns på Techtablets. Men som Baxtex så behövde jag inte installera några heller.

Som scienta säger, det funkar men är allmänt segt när man t ex scrollar i webbläsaren. Jag kör också med riktigt ssd.

Permalänk
Medlem

Fick även jag hem min Jumper nu i veckan. Mycket trevlig byggkvalitet. Lite trist att de har tagit bort möjligheten till att ändra powerlimit och hdspeed i bios. Blir inköp av ssd för att få upp farten lite.

Tycker den är slö i windows och webbläsare, så kanske får lägga in Linux på den. Finns det något program så man kan spara cdkeyn till Windows ifall man vill byta tillbaka? Funkar bankid till Linux? Man borde väl ialla fall kunna använda mobilt.

Vad ska man satsa på för ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeramon:

Fick även jag hem min Jumper nu i veckan. Mycket trevlig byggkvalitet. Lite trist att de har tagit bort möjligheten till att ändra powerlimit och hdspeed i bios. Blir inköp av ssd för att få upp farten lite.

Tycker den är slö i windows och webbläsare, så kanske får lägga in Linux på den. Finns det något program så man kan spara cdkeyn till Windows ifall man vill byta tillbaka? Funkar bankid till Linux? Man borde väl ialla fall kunna använda mobilt.

Vad ska man satsa på för ssd?

Du kan lägga till ett skript som ändrar gränsen, lägga in den så den körs automatiskt varje gång du startar bara, tror Techtablets har en video på det. Vet inte hur det funkar i Linux dock, har upplåst bios så har inte behövt kolla. Jag vet att en del folk på Techtablets forumet har försökt flasha olika bios men av vad jag sett så går det väl sådär.

För cd keyn kan du använda: http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html
Men tror inte det behövs för W10 då den väl är knuten till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Får kolla upp scriptet. Behöver jag skaffa drivrutiner innan jag formaterar? Finns det någon guide för att lägga in Linux, vilken Linux kör man med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeramon:

Får kolla upp scriptet. Behöver jag skaffa drivrutiner innan jag formaterar? Finns det någon guide för att lägga in Linux, vilken Linux kör man med?

Hur menar du med drivrutiner? Jag tog en backup med DoubleDriver innan jag formaterade, men jag behövde inte den. (Jag använde Windows i början).

Personligen har jag blivit frälst med Manjaro XFCE, drar lite resurser och är mycket stabilt, dock kan det vara en liten inlärningskurva för att installera saker. På det viset är ju Ubuntu distros enklare. Jag använde Mint ett tag men hade fruktansvärd screen tearing så kan inte riktigt rekommendera det. Manjaro guider finns det massvis med på Techtablets.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Blir Manjaro, ska bara använda datorn tilol surf och pdf läsning så inget anancerat.